AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #81 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er akkurat denne linken saksbehandleren sendte meg. Det jeg ikke forstår, er da hvordan nåværende universitet poengberegnet meg om karakterene mine fra VGS ikke kunne brukes. Jeg kom jo inn hit. Jeg manglet bare et fag. Og fra årsstudiet har jeg bare tre karakterer å bli bedømt ut fra. Det høres helt urimelig ut. Anonymkode: e2109...bc0 "Individuell vurdering Når opptaksgrunnlaget ditt er høgare utdanning, blir ikkje søknaden din poengrekna. Du vil i staden få ei individuell vurdering." Det står jo her. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html Du må jo lese all informasjonen. Anonymkode: 5501e...a88 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #82 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Individuell vurdering Når opptaksgrunnlaget ditt er høgare utdanning, blir ikkje søknaden din poengrekna. Du vil i staden få ei individuell vurdering." Det står jo her. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html Du må jo lese all informasjonen. Anonymkode: 5501e...a88 Jeg har lest all informasjonen. Ja, jeg har fullført høyere utdanning (etter våren), men jeg kom jo inn på nåværende studie med et opptaksgrunnlag også. Alle universitet og høyskoler i Norge skal følge det samme lovverket, spesielt når studiene jeg har søkt på har samme opptakskrav. Da kan jo ikke den ene skolen si at "nei, du har ikke opptaksgrunnlag med karakterene dine fra vgs" når jeg allerede kom inn på et uni med dette? Anonymkode: e2109...bc0 4
Juliv Skrevet 22. april 2023 #83 Skrevet 22. april 2023 https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/unntak-fra-gsk/dispensasjon/
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #84 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har lest all informasjonen. Ja, jeg har fullført høyere utdanning (etter våren), men jeg kom jo inn på nåværende studie med et opptaksgrunnlag også. Alle universitet og høyskoler i Norge skal følge det samme lovverket, spesielt når studiene jeg har søkt på har samme opptakskrav. Da kan jo ikke den ene skolen si at "nei, du har ikke opptaksgrunnlag med karakterene dine fra vgs" når jeg allerede kom inn på et uni med dette? Anonymkode: e2109...bc0 Det er litt vanskelig å diskutere når man i ren KG-stil skal prøve å anonymysere alt. Ikke er det vanskelig å gjette seg til faget du fikk dispensasjon for heller. Det er ikke akkurat historie-faget mange sliter med for å si det slik. Du har dessuten ikke sagt noe galt - du kunne like så godt skrevet i mailen til saksbehandleren (som uansett ikke svarer på dine spørsmål) at hen ødelegget livet ditt. Det er godt mulig at forrige uni gjorde feil. For det var også en saksbehandler der også, da du kom inn. Men nå sier det stopp med en annen saksbehandler. Det finnes tross alt saksbehandlere som summerer poengsummen feil, og folk må ringe de og si at de plusset summen feil. Dessuten så blir det litt forvirrende når du sier at du har fullført høyere utdanning. Du har fullført 60 beståtte studiepoeng, og tittelen på det er årsstudium. "Høyere utdanning" forbinder folk gjerne med en bachelor og oppover, så årsstudium er bedre å si. Det er en slags "tittel", men langt fra noe grad. Du har emner innenfor høyere utdanning, men ikke høyere utdanning i form av en offisiell grad. Anonymkode: 83443...0a2 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #85 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er litt vanskelig å diskutere når man i ren KG-stil skal prøve å anonymysere alt. Ikke er det vanskelig å gjette seg til faget du fikk dispensasjon for heller. Det er ikke akkurat historie-faget mange sliter med for å si det slik. Du har dessuten ikke sagt noe galt - du kunne like så godt skrevet i mailen til saksbehandleren (som uansett ikke svarer på dine spørsmål) at hen ødelegget livet ditt. Det er godt mulig at forrige uni gjorde feil. For det var også en saksbehandler der også, da du kom inn. Men nå sier det stopp med en annen saksbehandler. Det finnes tross alt saksbehandlere som summerer poengsummen feil, og folk må ringe de og si at de plusset summen feil. Dessuten så blir det litt forvirrende når du sier at du har fullført høyere utdanning. Du har fullført 60 beståtte studiepoeng, og tittelen på det er årsstudium. "Høyere utdanning" forbinder folk gjerne med en bachelor og oppover, så årsstudium er bedre å si. Det er en slags "tittel", men langt fra noe grad. Du har emner innenfor høyere utdanning, men ikke høyere utdanning i form av en offisiell grad. Anonymkode: 83443...0a2 Oida, stått opp med feil fot?😅 Synes det er interessant at du provoseres over at jeg vil anonymisere saken min på et offentlig forum. Blir du ofte frustrert over å ikke få fullt innsyn i andres privatsaker? Nåværende uni har ikke gjort noen feil. I samtale med opptakskontoret her så har de forsikret meg (lol) om at jeg fortjente denne plassen. ❤️ Og... eh.. takk for at du poengterer at jeg ikke har sagt noe galt? Det hadde ikke vært så saklig å sende saksbehandler mail om at hen ødelegger livet mitt, vel. Hva du eller mannen i gata forbinder med begrepet "høyere utdanning" er helt urelevant for et opptakskontor. Men hvis vi absolutt skal diskutere det, så går et årsstudium under kategorien "høyere utdanning" i følge utdanning.no: Sitat Høyere utdanning er inndelt i ulike grader: årsstudium bachelorgrad mastergrad profesjonsstudium høgskolekandidat doktorgrad (ph.d.) https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fakta_om_hoyere_utdanning Anonymkode: e2109...bc0 4 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #86 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette blir et langt innlegg, men jeg setter utrolig stor pris på om noen tar seg tid til å lese og vil hjelpe meg. Jeg er desperat. Skal prøve å holde dette så anonymt som mulig, derfor nevnes ikke navn på universitetene. Jeg er nåværende student hos et uni som jeg kom inn på med dispensasjon for et fag (jeg har gyldig attest fra spesialpedagog som dokumenterer behov for dette). Alle mine andre VGS-karakterer er 5 og 6. Altså har jeg et godt snitt ellers. Med konkurransepoengene mine burde jeg egentlig lett komme inn på ønskelig studie. Studiet jeg går nå er årsstudium, som gir 60 studiepoeng. Jeg har søkt meg inn på bachelorstudier til høsten, innenfor samme fagfelt jeg studerer nå. Ingen av disse krever kompetanse i faget jeg fikk dispensasjon for. Min saksbehandler mener at skolen jeg går hos nå har gjort en feil ved å ta meg inn som student. Hen sa dette i telefon. Jeg ble sjokkert og klarte ikke å snakke opp for meg selv der og da, annet enn å si "men de ga meg jo dispensasjon", og hen sa at det skulle de ikke gjort. I en tid hvor jeg burde fokusere på eksamen, er jeg nå helt fra meg av bekymring og engstelse for om jeg kommer inn på dette studiet til høsten. Jeg flytter til denne byen om kort tid og har ordnet alt; studentbolig, deltidsjobb, byttet fastlege. Etter å undersøkt retningslinjer og lovverk, virker det som at jeg blir ansett å ha generell studiekompetanse etter å ha fullført dette årsstudiet jeg går nå. Dermed trenger dermed ikke å søke om dispensasjon. Jeg informerte saksbehandleren min om dette, sammen med spørsmål om hvordan hun da behandler søknaden min. Hen er utrolig kort og svarer kun ved å sende link til samordna. Hen svarer ikke på noen spørsmål. Jeg er redd for at snittet mitt fra dette årsstudiet blir brukt til å vurdere meg, istedenfor mine overlegne gode karakterer fra VGS. To andre universitet jeg har snakket med har sagt at de ville gjøre det slik, selv om det er urettferdig. Om dette stemmer, kommer jeg ikke inn på NOEN av studiene jeg har søkt meg inn på til høsten. Er det noen som har kunnskap om dette, eller vet hvem jeg kan kontakte for råd? Kan jeg kreve svar fra min saksbehandler? Jeg har allerede sendt henne flere mail hvor jeg så saklig som mulig uttrykker mine bekymringer og hun svarer ikke. Er det noen som har erfaring med klagenemd? Anonymkode: e2109...bc0 Vennen, du trenger ikke å skrive "hen" etter du har fortalt oss kjønnen til saksbehandleren. Anonymkode: 26d0a...703 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #87 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vennen, du trenger ikke å skrive "hen" etter du har fortalt oss kjønnen til saksbehandleren. Anonymkode: 26d0a...703 Kjønnet* Ellers har du mye å gjøre på for tiden? Anonymkode: e2109...bc0 3 1 3
Purple_Pixiedust Skrevet 23. april 2023 #88 Skrevet 23. april 2023 For en kinkig situasjon. Går det an å få kontakt med en annen saksbehandler på universitetet for å be om en uoffisiell second opinion? Bare for å se om du får samme svaret. Er det ikke kontaktinfo til saksbehandlere på en infoside til universitetet? Hva med jusshjelpen? Kanskje de kan hjelpe deg med å finne ut om det begås en urettmessig behandling av saken din. Da kan de også kontakte henne på dine vegne. Jeg vet ikke det var kanskje ikke så gode forslag, men jeg føler med deg. Å komme inn på drømmestudiet er en stor greie. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #89 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg mener bestemt at verden går glipp av genier og talenter i verdensklasse ved å kreve at alle skal kunne alle fag for å gå videre. De største talentene tenker særdeles mye på sitt felt. De som er flinke i alt har ofte ikke nok rom til å bli geni. Anonymkode: 5aec6...4ef Hørt om normalfordeling og/eller Gauss-kurve? Anonymkode: e3f82...222
Gjest Albbas Skrevet 23. april 2023 #90 Skrevet 23. april 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Men om det er sånn reglene er, er det ikke mye saksbehandler kan få gjort med det? Anonymkode: 58d44...517 Men av tråden kommer det jo frem at vi er flere sin mener at reglene ikke er slik saksbehandler fremstiller det. 6 hours ago, AnonymBruker said: "Individuell vurdering Når opptaksgrunnlaget ditt er høgare utdanning, blir ikkje søknaden din poengrekna. Du vil i staden få ei individuell vurdering." Det står jo her. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html Du må jo lese all informasjonen. Anonymkode: 5501e...a88 Du må lese all informasjon. Nå gjentar du bare det som allerede er diskutert.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #91 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oida, stått opp med feil fot?😅 Synes det er interessant at du provoseres over at jeg vil anonymisere saken min på et offentlig forum. Blir du ofte frustrert over å ikke få fullt innsyn i andres privatsaker? Nåværende uni har ikke gjort noen feil. I samtale med opptakskontoret her så har de forsikret meg (lol) om at jeg fortjente denne plassen. ❤️ Og... eh.. takk for at du poengterer at jeg ikke har sagt noe galt? Det hadde ikke vært så saklig å sende saksbehandler mail om at hen ødelegger livet mitt, vel. Hva du eller mannen i gata forbinder med begrepet "høyere utdanning" er helt urelevant for et opptakskontor. Men hvis vi absolutt skal diskutere det, så går et årsstudium under kategorien "høyere utdanning" i følge utdanning.no: https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fakta_om_hoyere_utdanning Anonymkode: e2109...bc0 Liten solstråle du er…. Tipper den individuelle vurderingen ikke vil gå i din favør Anonymkode: 86c7b...bc9 6 3
Ananas. Skrevet 23. april 2023 #92 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Problemet er ikke om jeg har generell studiekompetanse, men om de da vil vurdere meg ut fra karakterene jeg har fått her (som er C i snitt) og ikke fra videregående (toppkarakterer, 5ere og 6ere). Jeg har snakket med opptakskontor fra andre universitet som sa at de vil vurdere meg etter hvordan jeg har gjort det her. Som høres helt urettferdig ut. Anonymkode: e2109...bc0 Så hvis jeg forstår det rett, så har du snakket med både din egen saksbehandler og andre opptakskontorer som sier at det er hvordan du gjør det på årsstudiet som teller? Altså minst tre kilder som har opptak på høyere utdanningsinstitusjoner som jobb? I så fall vil jeg tro at det er det som er etablert praksis, uansett hva folk på KG måtte mene og tolke selv. Det er litt forskjell på det og at den ene du er blitt tildelt sier det. I så fall bør du mentalt innstille deg på avslag og behandling i klagenemnd, og finne ut hva som kan være en god plan B for deg.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #93 Skrevet 23. april 2023 Selv om du fikk dispensasjon fra et universitet, så betyr ikke det at du har fått dispensasjon fra alle universiteter. Hvert universitet tar en individuell vurdering. Og du har fortsatt ikke generell studiekompetanse før du har fullført og bestått årsstudiumet. Og jeg fikk selv dispensasjon i 2017, det gjald matematikk. Jeg sendte inn en søknad på Samordna Opptak, og et motivasjonsbrev til hvert enkelt universitet jeg søkte på. I tillegg hadde jeg dokumentasjon fra spesialpedagog, som skrev at det var umulig at jeg kom til å bestå faget. Jeg strøk på eksamen, men prøvde aldri å ta det opp igjen. Jeg ble ikke registrert med generell studiekompetanse før jeg hadde bestått 180 studiepoeng. Da jeg søkte master på Søknadsweb, måtte de også ta en individuell vurdering. Måtte sende inn kompetansebevis fra videregående, motivasjonsbrevet jeg skrev og dokumentasjonen fra spesialpedagog. Selv om jeg hadde over C i snitt. Hvorfor har du vært i kontakt med saksbehandleren din så tidlig? Og hvordan vet du at du ikke kommer inn? Du får jo ikke svar før i Juli? Anonymkode: cdd77...f42 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #94 Skrevet 23. april 2023 TS her. Vil takke alle som har kommet med konstruktive tanker og innspill. At noen har tatt seg tid til å lese og sette seg inn i min situasjon betyr mye ❤️ Jeg tror ikke jeg kommer til å delta i denne tråden mer. Er som sagt ikke på et godt sted mentalt så jeg merker at lunta er lav. Til de som bare har spydd galle her: Det er trist at i et forum hvor kvinner søker støtte fra andre kvinner, så velger dere å trykke ned isteden for å bygge opp. Å være menneske kan være tøft nok i seg selv. Det er lov å ikke si noe, hvis du ikke har noe pent å si... Og det er lov å kjenne på at noe er urettferdig eller feil. Den følelsen skjønner jeg godt. At jeg fikk et bedre snitt fordi mitt svakeste fag ikke ble telt med i utregningen, skjønner jeg høres urettferdig ut. Det folk ikke ser, er hvor forferdelig denne veien mot å bare få lov til å studere har vært for meg og andre i lignende situasjon. Det har aldri vært en selvfølge for meg å bli student. Det betyr ufattelig mye for meg, og jeg er stolt over å snart ha fullført dette året. Jeg har hatt lærere som direkte har oppmuntret meg til å droppe ut fra VGS. Jeg har måttet klart meg i flere år uten noen form for tilrettelegging eller hjelp fra voksne, og jeg ble ikke utredet før jeg søkte om dette selv, i voksen alder. Voksne som skulle hjulpet meg med faget sa ting som "det er bra du er pen, da" og "du får gifte deg med en rik mann". Jeg har slitt med selvbildet, utviklet skolevegring, droppet ut, mistet venner og plassert all min verdi på utseendet mitt pga. dette faget. Jeg hadde 0 selvtillit og ingen lyse fremtidsutsikter. Jeg nådde bunnen og bestemte meg heldigvis for å gjøre et siste helhjertet forsøk, som førte til at jeg i dag er student. Jeg hadde nesten glemt hvor lang og tung denne kampen har vært. Det var helt til tlf. samtalen med denne saksbehandleren, som påminte meg den fordommen flere voksne rundt meg har bygget opp til gjennom årene: "du burde ikke blitt student". Selvfølgelig skal jeg være student. Jeg er allerede student. Systemet er det som er urettferdig her. Tenk hvor mange som blir stoppet fra å studere noe de i utgangspunktet har gode forutsetninger for å klare, fordi de ikke mestrer et fag som er fullstendig urelevant for studiet de vil gå. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Liten solstråle du er…. Tipper den individuelle vurderingen ikke vil gå i din favør Anonymkode: 86c7b...bc9 Og du.. føler du deg bedre nå, etter denne kommentaren? Takk for meg, nå skal jeg lese. 👩🎓 Anonymkode: e2109...bc0 1 5 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #95 Skrevet 23. april 2023 Syns det høres litt ut som du prøver å få saksbehandlet saken og få et vedtak før tiden. Er nok ofte sånn at saksbehandler ikke har alle svarene før de har jobbet med saken og gjort et vedtak. Kjipt når fristen for et vedtak er sein i forhold til andre avgjørelser som må tas basert på svaret, men sånn er det for mange. Anonymkode: d7cd4...21a 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #96 Skrevet 23. april 2023 Jeg tenker du ikke bør la deg psyke ned av den saksbehandler. Folk er forskjellige og en del har mye meninger som de ikke klarer å legge fra seg når de vurderer. Samtidig så har de et lovverk å forholde seg til. Jeg tenker du bør fokusere på eksamener nå og vente til du får svar på opptak. Får du ikke plass, klager du og ber om at en annen saksbehandler skal vurdere(tror noen plasser er det vanlig). Så venter du på svar. Bare pass på overholde søknadsfrister. Anonymkode: e6d8a...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #97 Skrevet 23. april 2023 Har ikke lest alle svar i tråden, så kan hende du allerede er rådet til dette, men du kan ta kontakt med studentombudet på universitetet du går på. Usikker på om alle uni har det, men har selv vært i kontakt med stud.ombudet ved UIO. Dette er en jurist som har som jobb å veilede studenten på regler og lovverk i møte med universitetet. Tilbudet er gratis. Anonymkode: 6dc27...d88 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #98 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her. Vil takke alle som har kommet med konstruktive tanker og innspill. At noen har tatt seg tid til å lese og sette seg inn i min situasjon betyr mye ❤️ Jeg tror ikke jeg kommer til å delta i denne tråden mer. Er som sagt ikke på et godt sted mentalt så jeg merker at lunta er lav. Til de som bare har spydd galle her: Det er trist at i et forum hvor kvinner søker støtte fra andre kvinner, så velger dere å trykke ned isteden for å bygge opp. Å være menneske kan være tøft nok i seg selv. Det er lov å ikke si noe, hvis du ikke har noe pent å si... Og det er lov å kjenne på at noe er urettferdig eller feil. Den følelsen skjønner jeg godt. At jeg fikk et bedre snitt fordi mitt svakeste fag ikke ble telt med i utregningen, skjønner jeg høres urettferdig ut. Det folk ikke ser, er hvor forferdelig denne veien mot å bare få lov til å studere har vært for meg og andre i lignende situasjon. Det har aldri vært en selvfølge for meg å bli student. Det betyr ufattelig mye for meg, og jeg er stolt over å snart ha fullført dette året. Jeg har hatt lærere som direkte har oppmuntret meg til å droppe ut fra VGS. Jeg har måttet klart meg i flere år uten noen form for tilrettelegging eller hjelp fra voksne, og jeg ble ikke utredet før jeg søkte om dette selv, i voksen alder. Voksne som skulle hjulpet meg med faget sa ting som "det er bra du er pen, da" og "du får gifte deg med en rik mann". Jeg har slitt med selvbildet, utviklet skolevegring, droppet ut, mistet venner og plassert all min verdi på utseendet mitt pga. dette faget. Jeg hadde 0 selvtillit og ingen lyse fremtidsutsikter. Jeg nådde bunnen og bestemte meg heldigvis for å gjøre et siste helhjertet forsøk, som førte til at jeg i dag er student. Jeg hadde nesten glemt hvor lang og tung denne kampen har vært. Det var helt til tlf. samtalen med denne saksbehandleren, som påminte meg den fordommen flere voksne rundt meg har bygget opp til gjennom årene: "du burde ikke blitt student". Selvfølgelig skal jeg være student. Jeg er allerede student. Systemet er det som er urettferdig her. Tenk hvor mange som blir stoppet fra å studere noe de i utgangspunktet har gode forutsetninger for å klare, fordi de ikke mestrer et fag som er fullstendig urelevant for studiet de vil gå. Og du.. føler du deg bedre nå, etter denne kommentaren? Takk for meg, nå skal jeg lese. 👩🎓 Anonymkode: e2109...bc0 Når du har alle piggene ute og tolker alt i verste mening, så er det like greit at du forlater tråden som du selv sier. Nå som du også sier at du er ei topp dame utseendemessig, så er det ikke rart at folk synes enda mindre synd på deg ettersom det er noe av det beste en kan være i dagens kapitalistiske, konkurransedrevne samfunn, nemlig det å være attraktiv. Det er en valuta som betaler seg mye mer enn noen bachelorgrad i Norge kan gjøre i det hele tatt. Henviser da til de kommentarene du sier at du har fått av andre folk da du var yngre, og de folkene har jo rett. For det andre, så er vi nok flere her i tråden som lurer veldig mye på hva er det du egentlig skal gjøre når du treffer litt hardt på et fag som heter metodefag? Du som er så fan av linker, har du sjekket hva metodefag består av? Kan komme deg i forkjøpet: Består av matematikk og statistikk. Hva tenkte du å gjøre da? Vil da "dispensasjon" fra det faget også? For det er tydelig at du ikke har problemer med fag som har med bokstaver å gjøre, så la oss slutte å leke Hide & Seek, når vi vet alle at det er snakk om fag som har med tall å gjøre. Metodefag hilser du først på når du skal begynne på det 3.året - og det blir enda mer av det på mastergrad nivå hvis du har noen fantasier om å ta mastergrad på sikt også. Bare fordi du viser sterk motstand mot det andre sier, så er det ikke feil det andre sier. Alle passer faktisk ikke til høyere utdanning. Sånn er det bare. Ikke en gang til bachelor. Det er derfor vi har mer praktiskrettede yrkesfag som det også er behov for innenfor visse retninger. Dette blir som om en helsefagarbeider skulle syte over at hun ikke får gå bachelor i sykepleie, når helsefagarbeideren tross alt ikke kan medikamentregning på bakgrunn av dyskalkuli. Fint at du fant en formell link fra utdanning, men du har fortsatt ikke høyere utdanning i form av en grad. Dette vet hvilket som helst nek, vet du hvorfor? Fordi når du har årsstudium, så får du utdelt kun karakterutskrift. Har du Vitnemål for årsstudium? NEI. Vet du når du får vitnemål? Når eller hvis du har bachelorgrad. Trenger du mer forklaring på hvordan ting faktisk ER ? I tillegg er det slik at Samordna Opptak sidestiller årsstudium likt med 1 år folkehøyskole der man kan kose seg og "finne seg selv". En annen måte å forstå at du overhodet ikke har noe akademisk grad (årsstudium) er: kan du søke deg inn på mastergrad med 60 beståtte studiepoeng? NEI. Hva sier universitetene at du må ha først? Bachelor. There you go. Anonymkode: 83443...0a2 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #99 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk ❤️ Reglene er ganske uklare for meg, virker som at saksbehandler kan tolke de ganske fritt... Anonymkode: e2109...bc0 Det står at de må bruke det de kan poengberegne, og i ditt tilfelle er det din høyere utdanning. Selvsagt er det dumt at karakterene dine fra høyere utdanning er dårligere enn de fra VGS, men det er ikke noe det kan tas hensyn til. Anonymkode: 58d44...517 4
ikkevoksen Skrevet 23. april 2023 #100 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Når du har alle piggene ute og tolker alt i verste mening, så er det like greit at du forlater tråden som du selv sier. Nå som du også sier at du er ei topp dame utseendemessig, så er det ikke rart at folk synes enda mindre synd på deg ettersom det er noe av det beste en kan være i dagens kapitalistiske, konkurransedrevne samfunn, nemlig det å være attraktiv. Det er en valuta som betaler seg mye mer enn noen bachelorgrad i Norge kan gjøre i det hele tatt. Henviser da til de kommentarene du sier at du har fått av andre folk da du var yngre, og de folkene har jo rett. For det andre, så er vi nok flere her i tråden som lurer veldig mye på hva er det du egentlig skal gjøre når du treffer litt hardt på et fag som heter metodefag? Du som er så fan av linker, har du sjekket hva metodefag består av? Kan komme deg i forkjøpet: Består av matematikk og statistikk. Hva tenkte du å gjøre da? Vil da "dispensasjon" fra det faget også? For det er tydelig at du ikke har problemer med fag som har med bokstaver å gjøre, så la oss slutte å leke Hide & Seek, når vi vet alle at det er snakk om fag som har med tall å gjøre. Metodefag hilser du først på når du skal begynne på det 3.året - og det blir enda mer av det på mastergrad nivå hvis du har noen fantasier om å ta mastergrad på sikt også. Bare fordi du viser sterk motstand mot det andre sier, så er det ikke feil det andre sier. Alle passer faktisk ikke til høyere utdanning. Sånn er det bare. Ikke en gang til bachelor. Det er derfor vi har mer praktiskrettede yrkesfag som det også er behov for innenfor visse retninger. Dette blir som om en helsefagarbeider skulle syte over at hun ikke får gå bachelor i sykepleie, når helsefagarbeideren tross alt ikke kan medikamentregning på bakgrunn av dyskalkuli. Fint at du fant en formell link fra utdanning, men du har fortsatt ikke høyere utdanning i form av en grad. Dette vet hvilket som helst nek, vet du hvorfor? Fordi når du har årsstudium, så får du utdelt kun karakterutskrift. Har du Vitnemål for årsstudium? NEI. Vet du når du får vitnemål? Når eller hvis du har bachelorgrad. Trenger du mer forklaring på hvordan ting faktisk ER ? I tillegg er det slik at Samordna Opptak sidestiller årsstudium likt med 1 år folkehøyskole der man kan kose seg og "finne seg selv". En annen måte å forstå at du overhodet ikke har noe akademisk grad (årsstudium) er: kan du søke deg inn på mastergrad med 60 beståtte studiepoeng? NEI. Hva sier universitetene at du må ha først? Bachelor. There you go. Anonymkode: 83443...0a2 Altså det er jo ikke rart at TS får piggene ute med slike kommentarer!! Herregud, så respektløs tone det går an å ha. Hun forteller åpent om hvor vanskelig ting har vært for henne, og hvor lite støttende voksne har vært - også skal hun også hetses og bli tråkket ned her? Bli fortalt PÅ NYTT at hun ikke egner seg til å studere, fra noen som ikke kjenner henne engang? Fordi hva da, at hun påpekte at folk sa at hun var pen som ungdom? At hun er stolt over å være student nå? Lenge leve janteloven, du skal hvertfall ikke tro du er noe annet enn dum, stygg og ubrukelig! Dessuten har TS aldri sagt at årsstudium er noen "grad". Hun påpekte at det er høyere utdanning, hvilket det er!! Årsstudium er på ingen måte det samme som folkehøyskole, hva i alle dager er det du snakker om?? De gir like mye TILLEGGSPOENG, men folkehøyskole gir ingen STUDIEPOENG. STUDIEPOENG er det du får når du går høyere utdanning. Årsstudium kan også bakes inn i en bachelorgrad, hvor du ofte kan hoppe rett på 2.året innenfor relevant fagfelt. Det kan ikke sammenlignes! Hun vil komme inn på en bachelor ikke master!!! Hvis man skal krangle om hun passer for høyere utdanning, så kan vi stadfeste at det GJØR HUN, for hun ER ALLEREDE STUDENT. 4 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå