AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #61 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går ut i fra at du ikke prøver å være frekk, men jeg vil ikke si meg enig i at jeg krisemaksimerer når saksbehandler er så uproff at hun sier i telefonsamtale at nåværende uni har gjort en feil, og at jeg ikke skulle vært student i det hele tatt. 😅 Det er faktisk en ganske alvorlig anklage. Anonymkode: e2109...bc0 Det har vel ikke så mye å si om nåværende universitet har gjort en feil eller ikke. Har du 60 studiepoeng nå, så har du 60 studiepoeng nå. Og da har du generell studiekompetanse. Anonymkode: 61f1b...4b5 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #62 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som Nei, du blir vurdert på bakgrunn av videregående-karakterene dine. Dette betyr at de ikke ville lagt vekt på om du hadde jobbet innen fagfeltet, hvis du har utdanning innen fagfeltet etc. Det de bryr seg om, er om du har fått generell studiekompetanse (ja, du har bestått 60 srudiepoeng), og hvor godt de tenker du gjorde det faglig på videregående (og det er jo lett å finne ut av, siden du har alle karakterer fra vgs minus én, så det er en ganske enkel vurdering for dem å foreta). Anonymkode: 61f1b...4b5 Dette høres logisk ut, og jeg håper at det stemmer. Telefonsamtalen med saksbehandler gir null mening for meg, annet enn at det virket som at hens personlige mening kom i veien. Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #63 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har vel ikke så mye å si om nåværende universitet har gjort en feil eller ikke. Har du 60 studiepoeng nå, så har du 60 studiepoeng nå. Og da har du generell studiekompetanse. Anonymkode: 61f1b...4b5 Problemet er ikke om jeg har generell studiekompetanse, men om de da vil vurdere meg ut fra karakterene jeg har fått her (som er C i snitt) og ikke fra videregående (toppkarakterer, 5ere og 6ere). Jeg har snakket med opptakskontor fra andre universitet som sa at de vil vurdere meg etter hvordan jeg har gjort det her. Som høres helt urettferdig ut. Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #64 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper VIRKELIG at dette stemmer. ❤️ Jeg er bare utrolig redd for denne makten som saksbehandleren sitter på, ettersom reglene virker utydelige her. På telefon hørtes det ikke ut som at hun ville vurdere søknaden min engang. Anonymkode: e2109...bc0 Jeg ser jeg faktisk skrev feil over - de vil ikke gi deg en individuell vurdering (se eksempelet med fagskole, det er tilsvarende ditt tilfelle), de vil bruke det som KAN poengberegnes. Og det er karakterene dine fra videregående. For de kan ikke poengberegne karakterene dine fra universitetet (akkurat som at at de ikke kan poengberegne karakterer fra fagskole). Dette er jo en fordel for deg, siden du har best karakterer fra vgs. Det kunne også vært omvendt, at du hadde mye bedre karakterer fra universitetet. Det som står der er at de MÅ bruke karakterene fra vgs til å poengberegne, de kan ikke se bort fra dem. Anonymkode: 61f1b...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #65 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg håper VIRKELIG at dette stemmer. ❤️ Jeg er bare utrolig redd for denne makten som saksbehandleren sitter på, ettersom reglene virker utydelige her. På telefon hørtes det ikke ut som at hun ville vurdere søknaden min engang. Anonymkode: e2109...bc0 Hvilken makt er det du mener en saksbehandler sitter på? Om saksbehandler gjør feil, kan du klage, og videre få en ny vurdering. Så en saksbehandlers makt er ikke særlig stor, om regelverket sier noe annet. Anonymkode: 3ca0c...bf0 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #66 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken makt er det du mener en saksbehandler sitter på? Om saksbehandler gjør feil, kan du klage, og videre få en ny vurdering. Så en saksbehandlers makt er ikke særlig stor, om regelverket sier noe annet. Anonymkode: 3ca0c...bf0 Saksbehandler sa på tlf at om hen gir meg avslag så kan jeg klage, men at dette da går til klagenemd. Ikke en ny saksbehandler ved universitetet. Om noen har kunnskap om klagenemda tar jeg gledelig imot... Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #67 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser jeg faktisk skrev feil over - de vil ikke gi deg en individuell vurdering (se eksempelet med fagskole, det er tilsvarende ditt tilfelle), de vil bruke det som KAN poengberegnes. Og det er karakterene dine fra videregående. For de kan ikke poengberegne karakterene dine fra universitetet (akkurat som at at de ikke kan poengberegne karakterer fra fagskole). Dette er jo en fordel for deg, siden du har best karakterer fra vgs. Det kunne også vært omvendt, at du hadde mye bedre karakterer fra universitetet. Det som står der er at de MÅ bruke karakterene fra vgs til å poengberegne, de kan ikke se bort fra dem. Anonymkode: 61f1b...4b5 Om det stemmer at de ikke kan gi meg individuell vurdering, skjønner jeg ikke at det er akkurat den linken hun sendte meg. Det høres nesten ut som at hun ikke kan jobben sin. Om det kan være derfor hun ikke svarer på spørsmålene mine🥲 Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #68 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det stemmer at de ikke kan gi meg individuell vurdering, skjønner jeg ikke at det er akkurat den linken hun sendte meg. Det høres nesten ut som at hun ikke kan jobben sin. Om det kan være derfor hun ikke svarer på spørsmålene mine🥲 Anonymkode: e2109...bc0 Hvis noen flere vil hjelpe meg å analysere linken som saksbehandler har sendt meg så er den her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html Tar gledelig imot flere innspill... Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #69 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om det stemmer at de ikke kan gi meg individuell vurdering, skjønner jeg ikke at det er akkurat den linken hun sendte meg. Det høres nesten ut som at hun ikke kan jobben sin. Om det kan være derfor hun ikke svarer på spørsmålene mine🥲 Anonymkode: e2109...bc0 Var det denne linken hun ga deg? https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html Da var det fordi det nederst på siden står det som gjelder for deg, nemlig det jeg skrev: De vil bruke vgs-karakterene (= det de kan poengberegne). Anonymkode: 61f1b...4b5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #70 Skrevet 22. april 2023 Dette ordner seg❤️ høres ut som som du har støtt på en saksbehandler med både litt ustø oppdatering i eget fagfelt og en dårlig dag. Ikke la henne ødelegge mer for deg nå! Du har studiekompetanse og du vil poengberegnes ut i fra vitnemål fra VGS, i verste fall en blanding av vitnemål fra VGS og årsstudiumet du tar. Ha ei fin helg og lykke til på eksamen❤️ Anonymkode: aec1e...cf1 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #71 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Problemet er ikke om jeg har generell studiekompetanse, men om de da vil vurdere meg ut fra karakterene jeg har fått her (som er C i snitt) og ikke fra videregående (toppkarakterer, 5ere og 6ere). Jeg har snakket med opptakskontor fra andre universitet som sa at de vil vurdere meg etter hvordan jeg har gjort det her. Som høres helt urettferdig ut. Anonymkode: e2109...bc0 For meg høres det ikke så rart ut. Det er vel ikke så merkelig at de vil vurdere det grunnlaget som faktisk gir deg studiekompetanse? Som i ditt tilfelle er karakterene fra ditt nåværende studie, og ikke karakterene fra videregående. Anonymkode: 6de25...76e 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #72 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Saksbehandler sa på tlf at om hen gir meg avslag så kan jeg klage, men at dette da går til klagenemd. Ikke en ny saksbehandler ved universitetet. Om noen har kunnskap om klagenemda tar jeg gledelig imot... Anonymkode: e2109...bc0 Når du klager skal det bli gjort en ny vurdering, jo. Klagen sendes til de som gjorde vedtaket, og om de står på avgjørelsen så sendes det videre til en klagemend som tar en endelig avgjørelse på om klager skal få medhold eller ikke. Slik fungerer klager generelt innen det offentlige. Det er ulike klagenemder, alt etter hvilket regelverk/etat/område det gjelder. Anonymkode: ca85a...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #73 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når du klager skal det bli gjort en ny vurdering, jo. Klagen sendes til de som gjorde vedtaket, og om de står på avgjørelsen så sendes det videre til en klagemend som tar en endelig avgjørelse på om klager skal få medhold eller ikke. Slik fungerer klager generelt innen det offentlige. Det er ulike klagenemder, alt etter hvilket regelverk/etat/område det gjelder. Anonymkode: ca85a...6a3 ****De som gjorde vedtaket er altså universitetet m/saksbehandler som skal vurdere på nytt før det ev. blir sendt videre omnde står på avgjørelsen sin. Anonymkode: ca85a...6a3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #74 Skrevet 22. april 2023 Jeg mener bestemt at verden går glipp av genier og talenter i verdensklasse ved å kreve at alle skal kunne alle fag for å gå videre. De største talentene tenker særdeles mye på sitt felt. De som er flinke i alt har ofte ikke nok rom til å bli geni. Anonymkode: 5aec6...4ef 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #75 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For meg høres det ikke så rart ut. Det er vel ikke så merkelig at de vil vurdere det grunnlaget som faktisk gir deg studiekompetanse? Som i ditt tilfelle er karakterene fra ditt nåværende studie, og ikke karakterene fra videregående. Anonymkode: 6de25...76e Så du mener de skal vurdere ut fra tre karakterer på et årsstudium i høyere utdanning, når jeg har karakterer i alle andre fag fra videregående bortsett fra faget jeg fikk dispensasjon for? Og at disse skal bli sammenlignet med søkere som får bruke sine VGS karakterer? Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #76 Skrevet 22. april 2023 Dette var litt av en strap-on in thaaa anus - situasjon, ja.😆 Er sikkert ikke noe hemmelighet at det er matte vi snakker om her? Selv om TS ikke vil bekrefte. En "snill" 2-er i dette faget hadde fikset problemet i alle fall. Dessverre har disse saksbehandlere en del makt. Selvsagt kan TS klage, men dessverre så blir det fort slik at hvis de setter seg på bakbeina, så er det vanskelig å komme videre. Dette minner meg om han ene fyren i nyhetene, for et par år siden, så hadde eksamen på PC-en sin på skolen. PC-en var låst til det programmet de skulle skrive, men så begynte PC-en likevel å installere den nye utgaven av Windows, haha. Så PC-en skrudde seg av, sletta hele dritten som fyren skrev inn på eksamen, og mistet samtidig sjansen til å ta eksamen på nytt igjen. De gikk til og med til rettssak, men til ingen nytte. Endte med at han tapte ett år på det, de ville ikke gi han en annen eksamensdato - f eks ei uke senere. Anonymkode: 83443...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #77 Skrevet 22. april 2023 Men om det er sånn reglene er, er det ikke mye saksbehandler kan få gjort med det? Anonymkode: 58d44...517 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #78 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er ikke om jeg har generell studiekompetanse, men om de da vil vurdere meg ut fra karakterene jeg har fått her (som er C i snitt) og ikke fra videregående (toppkarakterer, 5ere og 6ere). Jeg har snakket med opptakskontor fra andre universitet som sa at de vil vurdere meg etter hvordan jeg har gjort det her. Som høres helt urettferdig ut. Anonymkode: e2109...bc0 Jeg vet det, og jeg har svart deg på det i andre innlegg. Se anonym-kodene. 😉 Poenget mitt var at de ikke kan «underkjenne» at du nå har studiekompetanse, selv om de mener at et annet universitet gjorde en feil da de tok deg opp. Anonymkode: 61f1b...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #79 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette ordner seg❤️ høres ut som som du har støtt på en saksbehandler med både litt ustø oppdatering i eget fagfelt og en dårlig dag. Ikke la henne ødelegge mer for deg nå! Du har studiekompetanse og du vil poengberegnes ut i fra vitnemål fra VGS, i verste fall en blanding av vitnemål fra VGS og årsstudiumet du tar. Ha ei fin helg og lykke til på eksamen❤️ Anonymkode: aec1e...cf1 Takk ❤️ AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men om det er sånn reglene er, er det ikke mye saksbehandler kan få gjort med det? Anonymkode: 58d44...517 Reglene er ganske uklare for meg, virker som at saksbehandler kan tolke de ganske fritt... Anonymkode: e2109...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #80 Skrevet 22. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Men, du har 5 og 6’ere i alle fag, foruten det ene faget du strøk i? På et vis så blir det veldig urettferdig, da har du hatt mulighet til å konsentrere deg bedre og få høyere snitt mår du har sluppet unna et fag. Anonymkode: 2f892...310 Jeg tenker at når en elev har såpass store problemer med å bestå et fag at hun/han får dispensasjon, så er det sikkert en god grunn, ikke for å få mer tid til de andre fagene. Anonymkode: a5860...3b8 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå