Fighter83 Skrevet 22. april 2023 #41 Skrevet 22. april 2023 Jeg forstår det slik at du kun har snakket med denne personen via telefon. Du kan uansett ikke klage på noe eller stole på noe en person kun har fortalt via telefon. Alt skal gå skriftlig, først da har du noe å klage på. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #42 Skrevet 22. april 2023 Ikke alle studier har like opptakskrav og har man kommet inn på disp på ett studie vil ikke dispen henge med overalt. Mange studier har kvoter for de uten generell studiekompetanse Jeg hadde kommet inn på flere studier om jeg hadde fått 4 eller mer i matte. Jeg synes IKKE at noen skal gå disp og slippe matte for å komme inn på høyere utdanning. Jeg hadde også kun 5 og 6 i andre fag. Anonymkode: 97c84...d0b 3
Gjest Chroma Skrevet 22. april 2023 #43 Skrevet 22. april 2023 Jeg forstår ikke helt. Du har ikke generell studiekompetanse, men søker studier som krever det? -men som ikke spesifikt har det faget du fikk disp. i som krav?
Gjest Chroma Skrevet 22. april 2023 #44 Skrevet 22. april 2023 Kanskje du skal snakke med noen andre enn den du har snakket med hittil.
solmåneogstjerner Skrevet 22. april 2023 #45 Skrevet 22. april 2023 Chroma skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke helt. Du har ikke generell studiekompetanse, men søker studier som krever det? -men som ikke spesifikt har det faget du fikk disp. i som krav? Hvis man allerede har bestått et årsstudium så har man generell studiekompetanse. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #46 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle studier har like opptakskrav og har man kommet inn på disp på ett studie vil ikke dispen henge med overalt. Mange studier har kvoter for de uten generell studiekompetanse Jeg hadde kommet inn på flere studier om jeg hadde fått 4 eller mer i matte. Jeg synes IKKE at noen skal gå disp og slippe matte for å komme inn på høyere utdanning. Jeg hadde også kun 5 og 6 i andre fag. Anonymkode: 97c84...d0b 1. Nåværende studie og ønsket studie til høsten har samme opptakskrav. Studiet jeg har søkt på har tatt inn studenter som har fått dispensasjon for samme fag. 2. Den meningen kan du ta med deg et annet sted. Anonymkode: e2109...bc0 6 5
Gjest Chroma Skrevet 22. april 2023 #47 Skrevet 22. april 2023 solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden): Hvis man allerede har bestått et årsstudium så har man generell studiekompetanse. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html Okei.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #48 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ok, jeg fant det her: https://www.ung.no/oss/348712 «karakterene du fikk i årsstudiet vil ikke telle med i beregningen for å komme inn på en bachelorgrad (men du har muligheter til å "bake inn" årsstudiet i graden din, slik at du ikke trenger å ta året igjen). Dette gjelder for de bachelorgrader som søkes gjennom Samordna Opptak, som er de aller fleste. Når du søker gjennom Samordna Opptak, telles kun karakterene dine fra vitnemålet ditt på VGS. Noen læresteder har det som kalles "lokalt opptak", hvor lærestedene selv gjør utvelgelsen av studenter og det ikke går gjennom Samordna Opptak. Da vil det kunne være andre kriterier som gjelder, og dette er mest normalt for studier som krever f.eks opptaksprøver, og ikke studier i økonomi. Årsstudiet ditt vil kunne gi deg 2 tilleggspoeng, dersom du søker i ordinær kvote og ikke med førstegangsvitnemål.Bortsett fra dette, vil det ikke ha noen innvirkning på inntaket til bachelorgraden. Men, du vil ha muligheten til å bake inn studiet i graden din senere.» Anonymkode: 1ddd8...0dd Takk for innspill, men den saken gjelder en elev som ikke mangler fag fra VGS ❤️ Jeg er urolig for at det er andre regler som gjelds for meg. Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #49 Skrevet 22. april 2023 Det er helt rett at du ikke tas opp med karakterene fra vgs om du først har fått dispensasjon og så fått studierett pga. høyere utdanning. Du har ikke opptaksgrunnlag som skal poengberegnes. Se mer her https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html Å mase på saksbehandler vil ikke hjelp. Anonymkode: 5501e...a88 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #50 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt rett at du ikke tas opp med karakterene fra vgs om du først har fått dispensasjon og så fått studierett pga. høyere utdanning. Du har ikke opptaksgrunnlag som skal poengberegnes. Se mer her https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html Å mase på saksbehandler vil ikke hjelp. Anonymkode: 5501e...a88 Det er akkurat denne linken saksbehandleren sendte meg. Det jeg ikke forstår, er da hvordan nåværende universitet poengberegnet meg om karakterene mine fra VGS ikke kunne brukes. Jeg kom jo inn hit. Jeg manglet bare et fag. Og fra årsstudiet har jeg bare tre karakterer å bli bedømt ut fra. Det høres helt urimelig ut. Anonymkode: e2109...bc0 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #51 Skrevet 22. april 2023 Fighter83 skrev (13 minutter siden): Jeg forstår det slik at du kun har snakket med denne personen via telefon. Du kan uansett ikke klage på noe eller stole på noe en person kun har fortalt via telefon. Alt skal gå skriftlig, først da har du noe å klage på. Jeg er klar over dette. Hun har ikke formelt gitt meg avslag. I tlf nevnte hun klagenemd. Men hun svarer ikke på noen spørsmål på mail. Jeg får ingen oppklaring. Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #52 Skrevet 22. april 2023 Andro skrev (58 minutter siden): Kontakt NOKUT https://www.nokut.no/om-nokut/kontakt-oss/ Takk, jeg skal kontakte de. Anonymkode: e2109...bc0
Gjest Albbas Skrevet 22. april 2023 #53 Skrevet 22. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt rett at du ikke tas opp med karakterene fra vgs om du først har fått dispensasjon og så fått studierett pga. høyere utdanning. Du har ikke opptaksgrunnlag som skal poengberegnes. Se mer her https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html Å mase på saksbehandler vil ikke hjelp. Anonymkode: 5501e...a88 Jeg klarer ikke å se at det du hevder er det som står i linken? For det første søker ikke ts med dispensasjon nå, men med generell studiekompetanse. For det andre står det ikke at det er karakterer fra høyere utdanning som vurderes. Tvert imot står det Arbeidserfaring, utdanning innenfor relevant felt og lignende blir ikke tatt med i en individuell vurdering.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #54 Skrevet 22. april 2023 Albbas skrev (1 minutt siden): Jeg klarer ikke å se at det du hevder er det som står i linken? For det første søker ikke ts med dispensasjon nå, men med generell studiekompetanse. For det andre står det ikke at det er karakterer fra høyere utdanning som vurderes. Tvert imot står det Arbeidserfaring, utdanning innenfor relevant felt og lignende blir ikke tatt med i en individuell vurdering. Denne siden forvirrer meg... jeg oppfattet det slik at jeg skal bli bedømt ut fra karakterene fra dette årsstudiet, ettersom det er det som "gir meg generell studiekompetanse". Men akkurat den setningen du siterer antyder jo at det er feil. Så siden dette årsstudiumet er innenfor samme fagfelt, skal dette ikke bli tatt med i vurderingen... selv om det er det som gir meg generell studiekompetanse og dermed grunnlag til å søke? 🥴 Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #55 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å ta kontakt med Samordna som har ansvaret for opptak? Jeg ville ha bedt om en grundig redegjørelse fra saksbehandler, hvor det forklares hvorfor du ikke kan tas inn og hvorfor du vil få avslag. Og krev et offisielt brev fra universitetet på at du har kommet inn på feil grunnlag. Hvis du ikke får dette, slik at du kan få redegjørelse for avslaget, ville jeg sendt klage på saksbehandler. Du kan vel også forhøre deg med din studenttillitsvalgt, sånn at du har flere som kan hjelpe deg i din sak? Anonymkode: d3e2b...a5b Jeg har sendt mail til Samordna, hvor de svarte at jeg må snakke med saksbehandleren min... jeg har sendt saksbehandler en utfyllende mail hvor jeg uttrykker mine bekymringer og spørsmål. Hen sender bare linker til Samordna tilbake, som jeg allerede er kjent med. Kan jeg klage på saksbehandler uten at hun gir meg formelt avslag? Skal prøve å ringe samordna opp opptakskontoret igjen på mandag. Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #56 Skrevet 22. april 2023 Dette tror jeg ordner seg, TS. Les her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/ Dette er jo måten du vil bli tatt opp på. Der står dette: Når opptaksgrunnlaget ditt er høgare utdanning, blir ikkje søknaden din poengrekna. Du vil i staden få ei individuell vurdering. Klikk på lenken for individuell vurdering, jeg har limt den inn her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html En individuell vurdering er en måte å rangere søknader på når de ikke kan poengberegnes. Det vil si at du ikke får en poengsum, men at søknaden din blir vurdert til å være på et visst nivå i forhold til andre søknader. Litt lengre ned på siden: Har du to forskjellige opptaksgrunnlag? Noen søkere har flere grunnlag som kan dekke opptakskravene. Hvis du har et opptaksgrunnlag som vi kan poengberegne, må vi bruke dette når du søker opptak. Da kan du ikke få en individuell vurdering. Et eksempel på to forskjellige opptaksgrunnlag kan være at du både har et vitnemål fra videregående som kan poengberegnes, og at du i tillegg har en fagskoleutdanning som gir generell studiekompetanse. Siden vi ikke kan poengberegne fagskoleutdanninger, må vi bruke den videregående utdanningen i rangeringen av søknaden. Slik jeg tolker det har jo du to forskjellige opptaksgrunnlag: Karakterer fra vgs (du mangler bare én) og karakterer fra universitetet. Men de kan ikke bruke disse poengene i beregningen ved opptak til bachelor. Jeg antar de da vil bruke videregåendekarakterene dine for å gjøre en individuell vurdering. De skal også legge på eventuelle tilleggspoeng du har rett på (for høyere utdanning, evt alderspoeng). Du vil ikke få en formell poengsum, men de vil vurdere hvilket faglig nivå de tenker du ligger på fra videregående, ut fra dokumentasjonen som finnes. På samme måte som hvis du hadde gått på Steinerskolen. Og siden du har gode karakterer fra videregående, vil det sannsynligvis gått greit - hvis de er gode nok til at du ville kommet inn, hvis du hadde bestått alle fag (dvs du ville da hatt mange nok poeng). Merk at jeg ikke jobber på noe opptakskontor. Anonymkode: 61f1b...4b5 1 6
Fighter83 Skrevet 22. april 2023 #57 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er klar over dette. Hun har ikke formelt gitt meg avslag. I tlf nevnte hun klagenemd. Men hun svarer ikke på noen spørsmål på mail. Jeg får ingen oppklaring. Anonymkode: e2109...bc0 Du krisemaksimerer noe voldsomt 💓 Må nok vente på noe skriftelig først kjære deg. Bare lev her og nå og prøv å ignorere denne samtalen du har hatt med en person via telefon. 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #58 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette tror jeg ordner seg, TS. Les her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/ Dette er jo måten du vil bli tatt opp på. Der står dette: Når opptaksgrunnlaget ditt er høgare utdanning, blir ikkje søknaden din poengrekna. Du vil i staden få ei individuell vurdering. Klikk på lenken for individuell vurdering, jeg har limt den inn her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html En individuell vurdering er en måte å rangere søknader på når de ikke kan poengberegnes. Det vil si at du ikke får en poengsum, men at søknaden din blir vurdert til å være på et visst nivå i forhold til andre søknader. Litt lengre ned på siden: Har du to forskjellige opptaksgrunnlag? Noen søkere har flere grunnlag som kan dekke opptakskravene. Hvis du har et opptaksgrunnlag som vi kan poengberegne, må vi bruke dette når du søker opptak. Da kan du ikke få en individuell vurdering. Et eksempel på to forskjellige opptaksgrunnlag kan være at du både har et vitnemål fra videregående som kan poengberegnes, og at du i tillegg har en fagskoleutdanning som gir generell studiekompetanse. Siden vi ikke kan poengberegne fagskoleutdanninger, må vi bruke den videregående utdanningen i rangeringen av søknaden. Slik jeg tolker det har jo du to forskjellige opptaksgrunnlag: Karakterer fra vgs (du mangler bare én) og karakterer fra universitetet. Men de kan ikke bruke disse poengene i beregningen ved opptak til bachelor. Jeg antar de da vil bruke videregåendekarakterene dine for å gjøre en individuell vurdering. De skal også legge på eventuelle tilleggspoeng du har rett på (for høyere utdanning, evt alderspoeng). Du vil ikke få en formell poengsum, men de vil vurdere hvilket faglig nivå de tenker du ligger på fra videregående, ut fra dokumentasjonen som finnes. På samme måte som hvis du hadde gått på Steinerskolen. Og siden du har gode karakterer fra videregående, vil det sannsynligvis gått greit - hvis de er gode nok til at du ville kommet inn, hvis du hadde bestått alle fag (dvs du ville da hatt mange nok poeng). Merk at jeg ikke jobber på noe opptakskontor. Anonymkode: 61f1b...4b5 Jeg håper VIRKELIG at dette stemmer. ❤️ Jeg er bare utrolig redd for denne makten som saksbehandleren sitter på, ettersom reglene virker utydelige her. På telefon hørtes det ikke ut som at hun ville vurdere søknaden min engang. Anonymkode: e2109...bc0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #59 Skrevet 22. april 2023 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Du krisemaksimerer noe voldsomt 💓 Må nok vente på noe skriftelig først kjære deg. Bare lev her og nå og prøv å ignorere denne samtalen du har hatt med en person via telefon. Går ut i fra at du ikke prøver å være frekk, men jeg vil ikke si meg enig i at jeg krisemaksimerer når saksbehandler er så uproff at hun sier i telefonsamtale at nåværende uni har gjort en feil, og at jeg ikke skulle vært student i det hele tatt. 😅 Det er faktisk en ganske alvorlig anklage. Anonymkode: e2109...bc0 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #60 Skrevet 22. april 2023 Det som AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Denne siden forvirrer meg... jeg oppfattet det slik at jeg skal bli bedømt ut fra karakterene fra dette årsstudiet, ettersom det er det som "gir meg generell studiekompetanse". Men akkurat den setningen du siterer antyder jo at det er feil. Så siden dette årsstudiumet er innenfor samme fagfelt, skal dette ikke bli tatt med i vurderingen... selv om det er det som gir meg generell studiekompetanse og dermed grunnlag til å søke? 🥴 Anonymkode: e2109...bc0 Nei, du blir vurdert på bakgrunn av videregående-karakterene dine. Dette betyr at de ikke ville lagt vekt på om du hadde jobbet innen fagfeltet, hvis du har utdanning innen fagfeltet etc. Det de bryr seg om, er om du har fått generell studiekompetanse (ja, du har bestått 60 srudiepoeng), og hvor godt de tenker du gjorde det faglig på videregående (og det er jo lett å finne ut av, siden du har alle karakterer fra vgs minus én, så det er en ganske enkel vurdering for dem å foreta). Anonymkode: 61f1b...4b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå