Gå til innhold

Saksbehandler ødelegger livet mitt - kommer ikke inn på drømmestudiet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men hva med alle andre i Norge som søker studier og faktisk ikke vet før i sommerferien om de kommer inn eller ikke? Det er like nervepirrende for de.

Anonymkode: 46c49...063

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Saksbehandler følger lover og regler hun/han er satt til å gjøre. Saksbehandlere  jobber ikke for å ødelegge drømmer. Du burde lese deg opp på og prate med fagfolk om hva du har rett til og ikke rett til og alternativer videre.

Eneste som kommer tydelig frem er at du setter deg i en offerposisjon mot alle som ikke gir deg grønt lys; ikke er bare saksbehandler personlig ute etter å ødelegge livet ditt men flere lærere har uttrykt tidligere at du ikke egner deg til studier i det hele tatt men bare et liv som en pen kone til en rik mann. Mest sannsynlig har en rådgiver eller faglærer sagt at kanskje ikke universitetsstudier er noe for deg (siden han/hun sikkert allerede så hva du reelt sett kan oppnå på enkelte ubiversitetsstudier med å mangle et tydeligvis viktig fag) - og kanskje kom med andre alternative utdanninger. At lærere har bedt deg droppe å få en utdanning i det hele tatt og leve av skjønnheten din lyser BS lang vei. Er tydelig forskjell på hva folk sier og hva du oversetter og oppfatter i hodet ditt. Det er dumt for det er bare du som setter kjepper i egne hjul, ikke andre. 
Jeg har 2’ere i matte og naturfag fra VGS og mangler fag som man MÅ ha for å studere f eks medisin.. spiller ingen rolle hvor mye jeg drømmer om å bli en lege, realiteten er at jeg passer ikke inn i det studiet (med mindre jeg tar de fagene som privatist og til og med da er det uansett ikke sikkert man kommer inn engang).

Det kalles livet og man har ikke rett eller mulighet på alt man ønsker seg. Syns at du ikke lærte det for mange år siden men først i voksen alder… sånn er det når man skal behandle barn og ungdom med silkehansker og sy puter under arma deres. Knekker av den minste motstand de møter i livet senere

Anonymkode: 7f26b...05f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du har alle piggene ute og tolker alt i verste mening, så er det like greit at du forlater tråden som du selv sier. 

Nå som du også sier at du er ei topp dame utseendemessig, så er det ikke rart at folk synes enda mindre synd på deg ettersom det er noe av det beste en kan være i dagens kapitalistiske, konkurransedrevne samfunn, nemlig det å være attraktiv. Det er en valuta som betaler seg mye mer enn noen bachelorgrad i Norge kan gjøre i det hele tatt. Henviser da til de kommentarene du sier at du har fått av andre folk da du var yngre, og de folkene har jo rett.

For det andre, så er vi nok flere her i tråden som lurer veldig mye på hva er det du egentlig skal gjøre når du treffer litt hardt på et fag som heter metodefag? Du som er så fan av linker, har du sjekket hva metodefag består av? Kan komme deg i forkjøpet: Består av matematikk og statistikk. Hva tenkte du å gjøre da? Vil da "dispensasjon" fra det faget også? 

For det er tydelig at du ikke har problemer med fag som har med bokstaver å gjøre, så la oss slutte å leke Hide & Seek, når vi vet alle at det er snakk om fag som har med tall å gjøre. 

Metodefag hilser du først på når du skal begynne på det 3.året - og det blir enda mer av det på mastergrad nivå hvis du har noen fantasier om å ta mastergrad på sikt også. 

Bare fordi du viser sterk motstand mot det andre sier, så er det ikke feil det andre sier. Alle passer faktisk ikke til høyere utdanning. Sånn er det bare. Ikke en gang til bachelor. Det er derfor vi har mer praktiskrettede yrkesfag som det også er behov for innenfor visse retninger. 

Dette blir som om en helsefagarbeider skulle syte over at hun ikke får gå bachelor i sykepleie, når helsefagarbeideren tross alt ikke kan medikamentregning på bakgrunn av dyskalkuli. 

Fint at du fant en formell link fra utdanning, men du har fortsatt ikke høyere utdanning i form av en grad. Dette vet hvilket som helst nek, vet du hvorfor? Fordi når du har årsstudium, så får du utdelt kun karakterutskrift. 

Har du Vitnemål for årsstudium? NEI. Vet du når du får vitnemål? Når eller hvis du har bachelorgrad. Trenger du mer forklaring på hvordan ting faktisk ER ?

I tillegg er det slik at Samordna Opptak sidestiller årsstudium likt med 1 år folkehøyskole der man kan kose seg og "finne seg selv". 

En annen måte å forstå at du overhodet ikke har noe akademisk grad (årsstudium) er: kan du søke deg inn på mastergrad med 60 beståtte studiepoeng? NEI. Hva sier universitetene at du må ha først? Bachelor. There you go. 

Anonymkode: 83443...0a2

Wow, her var det mye svada på en gang. 

Alle metodefag består ikke av matematikk, og ikke alle studier har de i tredjeåret - mange har det ila første året. 

Kjedelig å skrive så mange ord som bare er bullshit. 

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står at de må bruke det de kan poengberegne, og i ditt tilfelle er det din høyere utdanning. Selvsagt er det dumt at karakterene dine fra høyere utdanning er dårligere enn de fra VGS, men det er ikke noe det kan tas hensyn til.

Anonymkode: 58d44...517

Det står ikke at i ts sitt tilfelle er det høyere utdanning som må poengberegnes. Det er din tolkning

Anonymkode: c5c40...07a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lest all informasjonen. Ja, jeg har fullført høyere utdanning (etter våren), men jeg kom jo inn på nåværende studie med et opptaksgrunnlag også. Alle universitet og høyskoler i Norge skal følge det samme lovverket, spesielt når studiene jeg har søkt på har samme opptakskrav. Da kan jo ikke den ene skolen si at "nei, du har ikke opptaksgrunnlag med karakterene dine fra vgs" når jeg allerede kom inn på et uni med dette?

Anonymkode: e2109...bc0

Hvis du får dispensasjon, gjelder det bare for dette ene opptaket. Søker du høyere utdanning igjen på et annet tidspunkt, må du også søke dispensasjon på nytt. Saksbehandler gjør da en ny vurdering av søknaden din

Anonymkode: 5501e...a88

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til TS! Pust med magen! Det vil bli en eller annen ordning til slutt! Worst case så blir det et annet studie enn man først tenkte seg på restplass eller et jobbår. Og angående metodefag så har vel ikke humaniora noen kvantitative emner (matte/statistikk) så vidt meg bekjent. 

Anonymkode: d1c99...6b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt nå å plage den saksbehandleren med ørten mail! Du må vente til du faktisk får svar på opptaket og deretter evt klage. Og nei du er ikke garantert plass selv om du har fått innpass på et studie med dispensasjon. 

Anonymkode: f6490...b3a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, hvis du fortsatt leser, pust med magen! Dette går nok fint, og hvis du får avslag kan du klage. Høres veldig rart ut om de skal bruke C-snittet som grunnlag for opptak til annen utdanning, når du har de fleste karakterene fra VGS. Ofte gir ikke saksbehandlere noe svar før de faktisk har behandlet den aktuelle saken, selv om man skulle trodd de kunne svare på generelt grunnlag. Har vært der selv og det er kjempekjipt når man føler behov for å vite, men slik er det dessverre bare noen ganger. 

Og til tråden for øvrig: 

giphy.gif

Anonymkode: 0c207...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kjære TS, hvis du fortsatt leser, pust med magen! Dette går nok fint, og hvis du får avslag kan du klage. Høres veldig rart ut om de skal bruke C-snittet som grunnlag for opptak til annen utdanning, når du har de fleste karakterene fra VGS. Ofte gir ikke saksbehandlere noe svar før de faktisk har behandlet den aktuelle saken, selv om man skulle trodd de kunne svare på generelt grunnlag. Har vært der selv og det er kjempekjipt når man føler behov for å vite, men slik er det dessverre bare noen ganger. 

Og til tråden for øvrig: 

giphy.gif

Anonymkode: 0c207...83e

Det er viktig det denne personen sier, TS. Ikke bry deg så mye om hva saksbehandler sier eller skriver. Saksbehandlere vokter seg vel for å gi noen lovnader før de faktisk behandler saken. For en slik lovnad vil bare bite dem i ræva når de får alle papirene inn og det viser seg at saken kanskje ikke var helt som studenten/bruker fremstilte den. Det er derfor saksbehandler sendte deg linkene der regelverket står forklart - det er helt riktig prosedyre. Ellers må du vente til opptaket faktisk foreligger. Og skulle det ikke gå i din favør, må du klage - men da MÅ du forholde deg til klagefristen, ellers mister du alle rettigheter. 

Anonymkode: 61f1b...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker ekstremt selvsentrert ts, og må roe deg ned her. Du er faktisk ikke den eneste i dette landet som skal studere, du må vente på opptaket og ta det derfra - akkurat som alle oss andre. Nei, det er ikke urettferdig dersom de ser på dine karakterer for uni, vær takknemlig for at du i det hele tatt fikk lov til å studere.

Anonymkode: 90d21...3da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når du får dispensasjon for et fag, så er det ikke fordi du ikke har giddet å fullføre det. Jeg vil ikke utdype hvilket fag det er eller årsaken, men jeg kan si at det er en fagperson som har vurdert at jeg burde slippe å bli vurdert i dette faget, ettersom det blir umulig for meg å bestå i dette. Dette har jeg gyldig dokumentasjon på. Igjen, så er dette faget urelevant for både studiet jeg går nå og de studiene jeg har søkt til høsten. 

Siden du er student og greier, det heter irrelevant. Ikke urelevant.

Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: 27886...503

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du TS? Om ikke du kommer inn nå, kunne det vært mulig for deg å søke opptak på grunnlag av 23/5 regelen?

Anonymkode: c27b8...863

AnonymBruker
Skrevet

Jesus christ for noen svar i denne tråden 😳

Lykke til ts, håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: fc97a...519

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammel er du TS? Om ikke du kommer inn nå, kunne det vært mulig for deg å søke opptak på grunnlag av 23/5 regelen?

Anonymkode: c27b8...863

Ikke når hun har generell studiekompetanse (noe hun får ved fullført årsstudium).

Anonymkode: 9483b...d8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opptaksreglene er slik at dispensasjon er en unntaksordning. Man kan bare komme inn på studier gjennom en unntaksordning dersom man ikke har generell studiekompetanse på en annen måte. Hvis du har fullført et årsstudium, har du oppnådd generell studiekompetanse på grunnlag av høyere utdanning. Da er det karakterene fra årsstudiet som du blir rangert på grunnlag av.

Anonymkode: 5419a...0aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må puste med magen, TS.

Ikke minst fordi saksbehandleren din neppe har sett på noe som helst av søknader enda, da fristen for å søke høyere utdanning ikke gikk ut nå før 15. april. Saksbehandleren har imidlertidig sendt deg videre til rett informasjon, så vidt jeg kan se. Den finner du hos samordna opptak. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html

Denne siden sier at hvis du ikke kan få generell studiekompetanse på annet vis, kan du i unntakstilfeller få det gjennom høyere utdanning. Så vidt jeg kan se, har du oppfylt kravene her. 

Da sier linken videre at du vil få en individuell poengberegning: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/individuell-vurdering/index.html Kriteriene for denne individuelle poengberegningen finner du her, og den får verken du eller saksbehandler gjort noe med. Saksbehandler kan jo heller ikke si noe mer om din situasjon før du faktisk har stått på alle eksamener og vet resultatene fra disse. 

Altså må du nesten bare vente og se. Og selv om du hadde kommet inn i fjor, er det uansett ikke sikkert du hadde kommet inn i år. Jeg har selv vært med på være skyhøyt over kravene ett år, og så kom jeg plutselig ikke inn da jeg søkte året etter. Dette vet man dessverre aldri.

Anonymkode: 2e4e5...659

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opptaksreglene er slik at dispensasjon er en unntaksordning. Man kan bare komme inn på studier gjennom en unntaksordning dersom man ikke har generell studiekompetanse på en annen måte. Hvis du har fullført et årsstudium, har du oppnådd generell studiekompetanse på grunnlag av høyere utdanning. Da er det karakterene fra årsstudiet som du blir rangert på grunnlag av.

Anonymkode: 5419a...0aa

Kilde? Jeg finner kun kilder på det motsatte? 

Anonymkode: 99508...218

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke når hun har generell studiekompetanse (noe hun får ved fullført årsstudium).

Anonymkode: 9483b...d8b

Man kan søke opptak på grunnlag av 23/5-regelen selv om man har generell studiekompetanse fra før av. Så lenge man har bestått fagene som kreves og fyller kravet for alder og praksis.

Anonymkode: 5b9b0...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden ingen har sagt det så er C i snitt på høyere utdanningen en godt snitt og helt vanlig for de med 5 og 6 fra vgs.  Det kreves C i snitt for å bli tatt opp til masterstudier. Så hvis de regner med snittet ditt fra årsstudiet så er det ok. Håper du kommer inn på det du ønsker! 

Anonymkode: df1e9...d66

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 21.34):

Går ut i fra at du ikke prøver å være frekk, men jeg vil ikke si meg enig i at jeg krisemaksimerer når saksbehandler er så uproff at hun sier i telefonsamtale at nåværende uni har gjort en feil, og at jeg ikke skulle vært student i det hele tatt. 😅 Det er faktisk en ganske alvorlig anklage. 

Og kanskje hun har rett i det da. 

Anonymkode: 60f43...e4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 1.36):

Jeg har lest all informasjonen. Ja, jeg har fullført høyere utdanning (etter våren), men jeg kom jo inn på nåværende studie med et opptaksgrunnlag også. Alle universitet og høyskoler i Norge skal følge det samme lovverket, spesielt når studiene jeg har søkt på har samme opptakskrav. Da kan jo ikke den ene skolen si at "nei, du har ikke opptaksgrunnlag med karakterene dine fra vgs" når jeg allerede kom inn på et uni med dette?

Det kan jo være at det første universitetet tok feil da og at du har fått studere på feil grunnlag. 

Anonymkode: 60f43...e4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...