AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #21 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke generell studiekompetanse ettersom karakter i nevnt fag mangler, men blir regnet å ha generell studiekompetanse etter å ha fullført dette årsstudiet (i følge LovData.no), da dette gir meg 60 studiepoeng. Problemet med dette er om mine karakterer fra dette studiet blir brukt istedenfor VGS karakterene. Jeg gjør det middels godt her. C-student. Det er jo helt bakvendt om man skal bli regnet som MINDRE kvalifisert etter å ha fullført høyere utdanning. En 6er på VGS er ikke det samme som A på universitet. Jeg trenger ikke lengre saksbehandlers godkjennelse for dispensasjon, ettersom jeg nå har 60 studiepoeng og dermed blir regnet å ha generell studiekompetanse. Det var ny informasjon for meg også. Saksbehandleren skulle også visst om dette. Jeg fant det ut selv ved å lese LovData: § 2-3.Opptak på grunnlag av fullført høgare utdanning (1) Søkjarar som er tekne opp til høgare utdanning på grunnlag av reglar om unntak frå kravet om generell studiekompetanse, jf. kapittel 3, og som har bestått ei slik utdanning på minst eitt år (60 studiepoeng eller to studium, kvart på 30 studiepoeng), får generell studiekompetanse såframt dei har dokumenterte norskkunnskapar. Anonymkode: e2109...bc0 Bare en enkelt tips som styrker din troverdighet: Ikke henvis til lovdata. Lovdata er ikke selve regelverket eller loven. Det er bare en elektronisk database for lover. Du må henvise til selve loven eller forskriften, altså der du fant paragrafen. Anonymkode: d3e2b...a5b 4 1
Gjest Albbas Skrevet 22. april 2023 #22 Skrevet 22. april 2023 Just now, AnonymBruker said: De ser jo ikke på vgs karakterer, når du har karakterer fra uni? du vil ha i både pose og sekk Anonymkode: 2f892...310 De ser jo på vgs-karakterer for alle andre? Ts vil ikke ha i pose og sekk men bli behandlet på lik linje med andre som vil bytte studie - de dømmes på grunnlag av vgs-karakterer. Hadde jo vært bra kjipt om det å stryke på første året i finansiell matematikk plutselig skulle eliminere hele vitnemålet ditt, eller hva, hvis du heller vil bli sykepleier? 😅
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #23 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Når du får dispensasjon for et fag, så er det ikke fordi du ikke har giddet å fullføre det. Jeg vil ikke utdype hvilket fag det er eller årsaken, men jeg kan si at det er en fagperson som har vurdert at jeg burde slippe å bli vurdert i dette faget, ettersom det blir umulig for meg å bestå i dette. Dette har jeg gyldig dokumentasjon på. Igjen, så er dette faget urelevant for både studiet jeg går nå og de studiene jeg har søkt til høsten. Anonymkode: e2109...bc0 Hvis du f.eks hadde fritak i Ny-Norsk på vgs, så skal ikke det regnes med i opptaket ditt for høyere utdanning. Så hvis saksbehandleren din mener dette, så er det feil. Anonymkode: 22e0e...4a6 3
Gjest Albbas Skrevet 22. april 2023 #24 Skrevet 22. april 2023 Og ts, dette haster ikke, du har fint tid til å vente til neste uke med å ringe diverse instanser, og konsentrere deg om eksamen. 😊
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #25 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du f.eks hadde fritak i Ny-Norsk på vgs, så skal ikke det regnes med i opptaket ditt for høyere utdanning. Så hvis saksbehandleren din mener dette, så er det feil. Anonymkode: 22e0e...4a6 å få fritak i nynorsk på vgs er noe helt annen enn å få dispensasjon fra for eksempel matte. Anonymkode: d3e2b...a5b 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #26 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke generell studiekompetanse ettersom karakter i nevnt fag mangler, men blir regnet å ha generell studiekompetanse etter å ha fullført dette årsstudiet (i følge LovData.no), da dette gir meg 60 studiepoeng. Problemet med dette er om mine karakterer fra dette studiet blir brukt istedenfor VGS karakterene. Jeg gjør det middels godt her. C-student. Det er jo helt bakvendt om man skal bli regnet som MINDRE kvalifisert etter å ha fullført høyere utdanning. En 6er på VGS er ikke det samme som A på universitet. Jeg trenger ikke lengre saksbehandlers godkjennelse for dispensasjon, ettersom jeg nå har 60 studiepoeng og dermed blir regnet å ha generell studiekompetanse. Det var ny informasjon for meg også. Saksbehandleren skulle også visst om dette. Jeg fant det ut selv ved å lese LovData: § 2-3.Opptak på grunnlag av fullført høgare utdanning (1) Søkjarar som er tekne opp til høgare utdanning på grunnlag av reglar om unntak frå kravet om generell studiekompetanse, jf. kapittel 3, og som har bestått ei slik utdanning på minst eitt år (60 studiepoeng eller to studium, kvart på 30 studiepoeng), får generell studiekompetanse såframt dei har dokumenterte norskkunnskapar. Anonymkode: e2109...bc0 Generell studiekompetanse er jo ikke så mange fag, og hvis du har 5ere og 6ere fra VgS så har du jo studiekompetanse derfra? Du har jo fått vitnemål. Engelsk, norsk, naturfag, matematikk og historie. Har du derimot fått fritak i noen av disse fagene på vgs, så skal du fortsatt komme inn på høyere utdanning. Det er både studiepoeng og karakterer fra vgs som regnes med ved opptak til høyere utdanning. Anonymkode: 22e0e...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #27 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): å få fritak i nynorsk på vgs er noe helt annen enn å få dispensasjon fra for eksempel matte. Anonymkode: d3e2b...a5b Jeg skrev «for eksempel». Man kan også ha fritak i matematikk, historie, norsk whatever. Jeg skrev «for eksempel». Ny-norsk er et fag på lik linje med andre fag man må ha på vgs. Så lenge man har fritak i et fag, så setter ikke det stopper for inntak for høyere utdanning, men med fritak i matematikk så kommer du derimot ikke inn på noen studier som krever studiekompetanse (kjemi, fysikk, matematikk fra vgs). Anonymkode: 22e0e...4a6 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #28 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, du har 5 og 6’ere i alle fag, foruten det ene faget du strøk i? På et vis så blir det veldig urettferdig, da har du hatt mulighet til å konsentrere deg bedre og få høyere snitt mår du har sluppet unna et fag. Anonymkode: 2f892...310 Siden du ikke er klar over min historie rundt dette temaet, så skal jeg ikke la meg provosere av denne kommentaren. Jeg har ikke noe å bevise her, men jeg kan opplyse om at jeg aldri har "sluppet unna" dette faget. Jeg fikk ikke dispensasjon før jeg startet på nåværende universitet. Altså har jeg slitt meg gjennom alle år, gjennom barneskole, ungdomsskole, Videregående OG selvfølgelig i år etterpå da jeg prøvde å ta det opp, med å prøve å bestå. Jeg har jobbet enda hardere enn alle andre som IKKE har fått dispensasjon i dette faget, av den grunn at jeg har betydelige vansker. Jeg har aldri "sluppet unna". Jeg setter som sagt pris på om folk kan være så vennlig å ikke henge seg opp i om jeg burde fått dispensasjon eller ikke. Jeg har ikke fått dispensasjon fordi "jeg ikke gadd" eller ikke ville ha det på vitnemålet mitt. Hadde dere visst visst alle detaljene, ville ingen kommentert saken. Jeg har jobbet beinhardt for å prøve å bestå faget jeg fikk dispensasjon for, også etter videregående, i voksen alder. Det har kostet meg dyrt, både psykisk og økonomisk. En spesialpedagog har utredet meg og bekreftet at jeg har betydelige vansker med faget. Vær så vennlig å dropp kommentarer rundt dette. Det er et sårt tema. Anonymkode: e2109...bc0 7 16
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #29 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når du får dispensasjon for et fag, så er det ikke fordi du ikke har giddet å fullføre det. Jeg vil ikke utdype hvilket fag det er eller årsaken, men jeg kan si at det er en fagperson som har vurdert at jeg burde slippe å bli vurdert i dette faget, ettersom det blir umulig for meg å bestå i dette. Dette har jeg gyldig dokumentasjon på. Igjen, så er dette faget urelevant for både studiet jeg går nå og de studiene jeg har søkt til høsten. Anonymkode: e2109...bc0 Vil anta du har dyskalkuli? For alvorlig dysleksi vil vel være et problem i alle fag.. Anonymkode: 43fa5...648 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #30 Skrevet 22. april 2023 Du må bare vente, som alle andre, på svar fra Samordna Opptak. Og selv om du kvalifiserer til opptak har du ingen garanti for å komme inn. Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du styrer med dette nå. Det er lenge til svar kommer og å grine, kjefte, klage etc. vil ikke gi deg svar tidligere Anonymkode: 86c7b...bc9 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #31 Skrevet 22. april 2023 Folk er helt umulige, TS ber folk om å ikke henge seg opp i hvorfor hen har fått dispensasjon fra et fag, men det eneste dere skriver om er spm til hvorfor TS har fått dispensasjon fra faget! Anonymkode: d3e2b...a5b 13 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #32 Skrevet 22. april 2023 Albbas skrev (17 minutter siden): Hva så om det er urettferdig? Ville det vært bedre om elever med dyskalkuli aldri kunne studere? Ville det vært rettferdig? Himmel og hav så smålige enkelte kan være. Ts, jeg vet dessverre ikke hva reglene er, men kan du snakke med noen på skolen du går på nå som har peiling? Eller ringe samordna opptak sentralt? Dette er jo en vanlig problemstilling ettersom dispensasjon gir gitt hvert år. Hvis det en skal studere krever et snev av matte så er det jo logisk at det teller med. Anonymkode: 43fa5...648
Gjest Albbas Skrevet 22. april 2023 #33 Skrevet 22. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis det en skal studere krever et snev av matte så er det jo logisk at det teller med. Anonymkode: 43fa5...648 Men her sier ts at det ikke krever det. Det er jo derfor hun fikk disp. Skjønner ikke hva du egentlig prøver å krangle på? Vil du helst gjøre alle med dyskalkuli uføre?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #34 Skrevet 22. april 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg flytter til denne byen om kort tid og har ordnet alt; studentbolig, deltidsjobb, byttet fastlege. Anonymkode: e2109...bc0 Aldri skjønt folk som gjør alt sånt før de er sikre på at de kommer inn på et studie. Har du en plan B? Anonymkode: 1ddd8...0dd 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #35 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil anta du har dyskalkuli? For alvorlig dysleksi vil vel være et problem i alle fag.. Anonymkode: 43fa5...648 På grunn av at dette er et sårt og personlig tema for meg vil jeg ikke utdype dette nærmere. Som man ser i tråden så har folk lett for å dømme og komme med spydige kommentarer uten å vite hele historien. Jeg er allerede veldig lei meg og ønsker ikke mer kritikk. Jeg skjønner nysgjerrigheten, men fakta er at mange studenter kommer inn med dispensasjon for fag hvert år på høyere utdanning. Det burde ikke være et tema å diskutere. Ville du stilt meg dette spørsmålet i virkeligheten? Synes du det høres innafor ut? Albbas skrev (16 minutter siden): De ser jo på vgs-karakterer for alle andre? Ts vil ikke ha i pose og sekk men bli behandlet på lik linje med andre som vil bytte studie - de dømmes på grunnlag av vgs-karakterer. Hadde jo vært bra kjipt om det å stryke på første året i finansiell matematikk plutselig skulle eliminere hele vitnemålet ditt, eller hva, hvis du heller vil bli sykepleier? 😅 ❤️ Anonymkode: e2109...bc0 10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #36 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skrev «for eksempel». Man kan også ha fritak i matematikk, historie, norsk whatever. Jeg skrev «for eksempel». Ny-norsk er et fag på lik linje med andre fag man må ha på vgs. Så lenge man har fritak i et fag, så setter ikke det stopper for inntak for høyere utdanning, men med fritak i matematikk så kommer du derimot ikke inn på noen studier som krever studiekompetanse (kjemi, fysikk, matematikk fra vgs). Anonymkode: 22e0e...4a6 Det heter sidemål!! Til TS: Har ingen gode råd, men håper det ordner seg for deg ❤️ Anonymkode: 4e663...4cc 4 2 2
solmåneogstjerner Skrevet 22. april 2023 #37 Skrevet 22. april 2023 (endret) Det skal ikke ha noe å si så lenge du fullfører årsstudiet. Da har du generell studiekompetanse. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html Jeg opplevde en feil i opptak, men det ble løst raskt når jeg kunne henvise til regler og dokumenter. (Ikke det samme som deg da) Endret 22. april 2023 av solmåneogstjerner 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #38 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men, du har 5 og 6’ere i alle fag, foruten det ene faget du strøk i? På et vis så blir det veldig urettferdig, da har du hatt mulighet til å konsentrere deg bedre og få høyere snitt mår du har sluppet unna et fag. Anonymkode: 2f892...310 Det som er «urettferdig» er at om du har dyskalkuli og har gode karakterer ellers, så er det kun få studier du kan få dispensasjon for. Les deg opp på dyskalkuli. Det er ikke slik at man slipper unna et fag når man stryker fordi man har dyskalkuli. Jeg har dyskalkuli selv og det er helt umulig for meg å bestå i matematikk. Jeg har strøket 3 ganger. Så det er ikke slik at jeg ikke har prøvd. Dermed er det bare noen få studier jeg kan velge. Anonymkode: 92a2a...ced 6 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #39 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri skjønt folk som gjør alt sånt før de er sikre på at de kommer inn på et studie. Har du en plan B? Anonymkode: 1ddd8...0dd Dette er fordi jeg VAR sikker på at jeg skulle komme inn på studiet. Jeg har overlegent høye konkurransepoeng enn fjorårets kvote for dette studiet. Studiet jeg går nå er årsstudium, og jeg bor i studenthybel her. Som vil si at jeg hadde ingen flere grunner til å fortsette å bo her. Jeg skulle flytte uansett. Anonymkode: e2109...bc0 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #40 Skrevet 22. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er fordi jeg VAR sikker på at jeg skulle komme inn på studiet. Jeg har overlegent høye konkurransepoeng enn fjorårets kvote for dette studiet. Studiet jeg går nå er årsstudium, og jeg bor i studenthybel her. Som vil si at jeg hadde ingen flere grunner til å fortsette å bo her. Jeg skulle flytte uansett. Anonymkode: e2109...bc0 Ok, jeg fant det her: https://www.ung.no/oss/348712 «karakterene du fikk i årsstudiet vil ikke telle med i beregningen for å komme inn på en bachelorgrad (men du har muligheter til å "bake inn" årsstudiet i graden din, slik at du ikke trenger å ta året igjen). Dette gjelder for de bachelorgrader som søkes gjennom Samordna Opptak, som er de aller fleste. Når du søker gjennom Samordna Opptak, telles kun karakterene dine fra vitnemålet ditt på VGS. Noen læresteder har det som kalles "lokalt opptak", hvor lærestedene selv gjør utvelgelsen av studenter og det ikke går gjennom Samordna Opptak. Da vil det kunne være andre kriterier som gjelder, og dette er mest normalt for studier som krever f.eks opptaksprøver, og ikke studier i økonomi. Årsstudiet ditt vil kunne gi deg 2 tilleggspoeng, dersom du søker i ordinær kvote og ikke med førstegangsvitnemål.Bortsett fra dette, vil det ikke ha noen innvirkning på inntaket til bachelorgraden. Men, du vil ha muligheten til å bake inn studiet i graden din senere.» Anonymkode: 1ddd8...0dd 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå