AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Dette blir et langt innlegg, men jeg setter utrolig stor pris på om noen tar seg tid til å lese og vil hjelpe meg. Jeg er desperat. Skal prøve å holde dette så anonymt som mulig, derfor nevnes ikke navn på universitetene. Jeg er nåværende student hos et uni som jeg kom inn på med dispensasjon for et fag (jeg har gyldig attest fra spesialpedagog som dokumenterer behov for dette). Alle mine andre VGS-karakterer er 5 og 6. Altså har jeg et godt snitt ellers. Med konkurransepoengene mine burde jeg egentlig lett komme inn på ønskelig studie. Studiet jeg går nå er årsstudium, som gir 60 studiepoeng. Jeg har søkt meg inn på bachelorstudier til høsten, innenfor samme fagfelt jeg studerer nå. Ingen av disse krever kompetanse i faget jeg fikk dispensasjon for. Min saksbehandler mener at skolen jeg går hos nå har gjort en feil ved å ta meg inn som student. Hen sa dette i telefon. Jeg ble sjokkert og klarte ikke å snakke opp for meg selv der og da, annet enn å si "men de ga meg jo dispensasjon", og hen sa at det skulle de ikke gjort. I en tid hvor jeg burde fokusere på eksamen, er jeg nå helt fra meg av bekymring og engstelse for om jeg kommer inn på dette studiet til høsten. Jeg flytter til denne byen om kort tid og har ordnet alt; studentbolig, deltidsjobb, byttet fastlege. Etter å undersøkt retningslinjer og lovverk, virker det som at jeg blir ansett å ha generell studiekompetanse etter å ha fullført dette årsstudiet jeg går nå. Dermed trenger dermed ikke å søke om dispensasjon. Jeg informerte saksbehandleren min om dette, sammen med spørsmål om hvordan hun da behandler søknaden min. Hen er utrolig kort og svarer kun ved å sende link til samordna. Hen svarer ikke på noen spørsmål. Jeg er redd for at snittet mitt fra dette årsstudiet blir brukt til å vurdere meg, istedenfor mine overlegne gode karakterer fra VGS. To andre universitet jeg har snakket med har sagt at de ville gjøre det slik, selv om det er urettferdig. Om dette stemmer, kommer jeg ikke inn på NOEN av studiene jeg har søkt meg inn på til høsten. Er det noen som har kunnskap om dette, eller vet hvem jeg kan kontakte for råd? Kan jeg kreve svar fra min saksbehandler? Jeg har allerede sendt henne flere mail hvor jeg så saklig som mulig uttrykker mine bekymringer og hun svarer ikke. Er det noen som har erfaring med klagenemd? Anonymkode: e2109...bc0 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Er saksbehandler du refererer til en ansatt på universitetet? Anonymkode: a59d5...0ae 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 Litt på siden, men hvordan har du ikke fullført eller står uten karakter i et fag, når du har 5 og 6 i resten? Hvorfor ikke ta opp igjen faget for å få karakter heller? Anonymkode: 9c587...c73 10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er saksbehandler du refererer til en ansatt på universitetet? Anonymkode: a59d5...0ae Ja, når du søker opptak til høyere utdanning så får du en saksbehandler som jobber hos opptakskontoret til det universitetet du har satt som førsteplass på ønskelisten. Jeg har prøvd å spørre om å få bytte saksbehandler, men det er visst umulig. Forresten så kan det godt være en del skrivefeil i denne tråden fra meg, fordi jeg skriver dette med tårer i øynene... Anonymkode: e2109...bc0
Gjest Chroma Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 Hvorfor tar du ikke det faget du mangler og får studiekompetanse?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #6 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt på siden, men hvordan har du ikke fullført eller står uten karakter i et fag, når du har 5 og 6 i resten? Hvorfor ikke ta opp igjen faget for å få karakter heller? Anonymkode: 9c587...c73 Når du får dispensasjon for et fag, så er det ikke fordi du ikke har giddet å fullføre det. Jeg vil ikke utdype hvilket fag det er eller årsaken, men jeg kan si at det er en fagperson som har vurdert at jeg burde slippe å bli vurdert i dette faget, ettersom det blir umulig for meg å bestå i dette. Dette har jeg gyldig dokumentasjon på. Igjen, så er dette faget urelevant for både studiet jeg går nå og de studiene jeg har søkt til høsten. Anonymkode: e2109...bc0 12 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #7 Skrevet 22. april 2023 Chroma skrev (Akkurat nå): Hvorfor tar du ikke det faget du mangler og får studiekompetanse? Det er ikke et alternativ, jeg består ikke dette faget på VGS-nivå. Setter pris på om folk ikke henger seg opp i dette og bare stoler på det jeg sier stemmer. Jeg henviser til min siste kommentar: AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når du får dispensasjon for et fag, så er det ikke fordi du ikke har giddet å fullføre det. Jeg vil ikke utdype hvilket fag det er eller årsaken, men jeg kan si at det er en fagperson som har vurdert at jeg burde slippe å bli vurdert i dette faget, ettersom det blir umulig for meg å bestå i dette. Dette har jeg gyldig dokumentasjon på. Igjen, så er dette faget urelevant for både studiet jeg går nå og de studiene jeg har søkt til høsten. Anonymkode: e2109...bc0 Anonymkode: e2109...bc0 5
Gjest Chroma Skrevet 22. april 2023 #8 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke et alternativ, jeg består ikke dette faget på VGS-nivå. Setter pris på om folk ikke henger seg opp i dette og bare stoler på det jeg sier stemmer. Jeg henviser til min siste kommentar: Anonymkode: e2109...bc0 Men har du fått vitnemål/kompetansebevis på studiekompetanse?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #9 Skrevet 22. april 2023 Dispensasjonen gjelder vell for hver enkelt utdanning og lærested. Du kan vell ikke gjøre noe mer enn å søke dispensasjon, få et svar - og klage på et eventuelt avslag. Anonymkode: c5063...c27 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #10 Skrevet 22. april 2023 Har aldri hørt at snittet fra høyere studier spillet noen rolle for opptak til bachelorprogram. Til master ja. Hvilken type generell studiekompetanse vil du ha 23/5? Anonymkode: df1e9...d66 5
Andro Skrevet 22. april 2023 #11 Skrevet 22. april 2023 Kontakt NOKUT https://www.nokut.no/om-nokut/kontakt-oss/ 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #12 Skrevet 22. april 2023 Lenge siden jeg var student selv, men telles ikke karakterene fra vgs når man søker bachelor? Og så kan man få tilleggspoeng for div, årsstudium,militære osv? Anonymkode: 0a604...ff1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #13 Skrevet 22. april 2023 Du får søke og klage på avslag. Ikke mer du kan gjøre med det. Anonymkode: ef2b5...c51 5
Rosa Sløyfe Skrevet 22. april 2023 #14 Skrevet 22. april 2023 kan jo bare ha skjedd en feil når jeg gikk på skolen var det noen som kom inn noen dager senere siden det hadde skjedd en feil 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #15 Skrevet 22. april 2023 Chroma skrev (7 minutter siden): Men har du fått vitnemål/kompetansebevis på studiekompetanse? Dette. Har du fått det kan ikke en enkelt saksbehandler plutselig tilbakekalle det. Anonymkode: ccae8...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #16 Skrevet 22. april 2023 Chroma skrev (Akkurat nå): Men har du fått vitnemål/kompetansebevis på studiekompetanse? Jeg har ikke generell studiekompetanse ettersom karakter i nevnt fag mangler, men blir regnet å ha generell studiekompetanse etter å ha fullført dette årsstudiet (i følge LovData.no), da dette gir meg 60 studiepoeng. Problemet med dette er om mine karakterer fra dette studiet blir brukt istedenfor VGS karakterene. Jeg gjør det middels godt her. C-student. Det er jo helt bakvendt om man skal bli regnet som MINDRE kvalifisert etter å ha fullført høyere utdanning. En 6er på VGS er ikke det samme som A på universitet. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dispensasjonen gjelder vell for hver enkelt utdanning og lærested. Du kan vell ikke gjøre noe mer enn å søke dispensasjon, få et svar - og klage på et eventuelt avslag. Anonymkode: c5063...c27 Jeg trenger ikke lengre saksbehandlers godkjennelse for dispensasjon, ettersom jeg nå har 60 studiepoeng og dermed blir regnet å ha generell studiekompetanse. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har aldri hørt at snittet fra høyere studier spillet noen rolle for opptak til bachelorprogram. Til master ja. Hvilken type generell studiekompetanse vil du ha 23/5? Anonymkode: df1e9...d66 Det var ny informasjon for meg også. Saksbehandleren skulle også visst om dette. Jeg fant det ut selv ved å lese LovData: § 2-3.Opptak på grunnlag av fullført høgare utdanning (1) Søkjarar som er tekne opp til høgare utdanning på grunnlag av reglar om unntak frå kravet om generell studiekompetanse, jf. kapittel 3, og som har bestått ei slik utdanning på minst eitt år (60 studiepoeng eller to studium, kvart på 30 studiepoeng), får generell studiekompetanse såframt dei har dokumenterte norskkunnskapar. Anonymkode: e2109...bc0 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 Men, du har 5 og 6’ere i alle fag, foruten det ene faget du strøk i? På et vis så blir det veldig urettferdig, da har du hatt mulighet til å konsentrere deg bedre og få høyere snitt mår du har sluppet unna et fag. Anonymkode: 2f892...310 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #18 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke generell studiekompetanse ettersom karakter i nevnt fag mangler, men blir regnet å ha generell studiekompetanse etter å ha fullført dette årsstudiet (i følge LovData.no), da dette gir meg 60 studiepoeng. Problemet med dette er om mine karakterer fra dette studiet blir brukt istedenfor VGS karakterene. Jeg gjør det middels godt her. C-student. Det er jo helt bakvendt om man skal bli regnet som MINDRE kvalifisert etter å ha fullført høyere utdanning. En 6er på VGS er ikke det samme som A på universitet. Jeg trenger ikke lengre saksbehandlers godkjennelse for dispensasjon, ettersom jeg nå har 60 studiepoeng og dermed blir regnet å ha generell studiekompetanse. Det var ny informasjon for meg også. Saksbehandleren skulle også visst om dette. Jeg fant det ut selv ved å lese LovData: § 2-3.Opptak på grunnlag av fullført høgare utdanning (1) Søkjarar som er tekne opp til høgare utdanning på grunnlag av reglar om unntak frå kravet om generell studiekompetanse, jf. kapittel 3, og som har bestått ei slik utdanning på minst eitt år (60 studiepoeng eller to studium, kvart på 30 studiepoeng), får generell studiekompetanse såframt dei har dokumenterte norskkunnskapar. Anonymkode: e2109...bc0 De ser jo ikke på vgs karakterer, når du har karakterer fra uni? du vil ha i både pose og sekk Anonymkode: 2f892...310 3
Gjest Albbas Skrevet 22. april 2023 #19 Skrevet 22. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Men, du har 5 og 6’ere i alle fag, foruten det ene faget du strøk i? På et vis så blir det veldig urettferdig, da har du hatt mulighet til å konsentrere deg bedre og få høyere snitt mår du har sluppet unna et fag. Anonymkode: 2f892...310 Hva så om det er urettferdig? Ville det vært bedre om elever med dyskalkuli aldri kunne studere? Ville det vært rettferdig? Himmel og hav så smålige enkelte kan være. Ts, jeg vet dessverre ikke hva reglene er, men kan du snakke med noen på skolen du går på nå som har peiling? Eller ringe samordna opptak sentralt? Dette er jo en vanlig problemstilling ettersom dispensasjon gir gitt hvert år.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #20 Skrevet 22. april 2023 Hva med å ta kontakt med Samordna som har ansvaret for opptak? Jeg ville ha bedt om en grundig redegjørelse fra saksbehandler, hvor det forklares hvorfor du ikke kan tas inn og hvorfor du vil få avslag. Og krev et offisielt brev fra universitetet på at du har kommet inn på feil grunnlag. Hvis du ikke får dette, slik at du kan få redegjørelse for avslaget, ville jeg sendt klage på saksbehandler. Du kan vel også forhøre deg med din studenttillitsvalgt, sånn at du har flere som kan hjelpe deg i din sak? Anonymkode: d3e2b...a5b 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå