Gå til innhold

Jeg ønsker å kjøpe meg hytte. Er det urealistisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nedbetalt bolig , men har  ca 6000 kr i husleie i mnd. Jeg kan få låne 300 000 kr privat av foreldre. Også søke om hytte lån. Jeg er uføretrygdet ung ufør med minstesats. Og alene med en tenåring. I dag har jeg ca. 30 000 kr utbetalt. Med bidrag , forsørgertillegg osv. Jeg ønsker å selge men vil bli her noen år til pgr av datteren min. Når hun er 18 år vil jeg ha utbetalt 20 000 kr i mnd. Mister mye tillegg når hun blir 18 . Er dette galskap? 

Anonymkode: fb85f...fe5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva hytta koster det, og så må du jo regne med de utgiftene det medfører å eie hytte. 

Er det fellesutgifter du mener med husleie, siden du sier du har nedbetalt bolig?

Anonymkode: c00fb...f3d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er galskap. En ting er å kjøpe, men vedlikehold er kostbart. 

Anonymkode: 1057f...235

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg bor i borretslag. Boligen har ca 200 000 kr i fellesgjeld. 

Hytta koster ca 1,5 millioner. Hvilket utgifter er set på å eie hytte? 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel om det er innlagt strøm og vann, og hvor store transportutgifter det er å komme seg dit. 

Anonymkode: 33b30...8a4

AnonymBruker
Skrevet

1,5 mill høres helt urealistisk ut. Bare lånet vil jo koste flere tusen i mnd. Tenker du å flytte til hytta når datteren din er flyttet ut?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg bor i borretslag. Boligen har ca 200 000 kr i fellesgjeld. 

Hytta koster ca 1,5 millioner. Hvilket utgifter er set på å eie hytte? 

Tak, vegg, drenering, vinduer, avgifter osv. Om der er strøm og vann, så koster jo det også. Rørene må byttes med tiden. Samme med det elektriske anlegget. 

Spørs om du får noe særlig i hyttekommune da. Allerede har du ‘kun’ 14k igjen etter husleie når ungen blir 18. Det er det du må basere deg på. 

1,5 mil i lån. Det er 6-7k minst i måneden. Trekk det fra de 14k, da har du 7k igjen i måneden. Har du en buffer på noen 100k går det kanskje, men hvis ikke så tåler du dårlig en uforutsett utgift. 

Anonymkode: 1057f...235

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1,5 mill høres helt urealistisk ut. Bare lånet vil jo koste flere tusen i mnd. Tenker du å flytte til hytta når datteren din er flyttet ut?

Ja gjerne det. Trives ikke i blokk. Kunne solgt med en gang. Men så er det tenåringen som ikke vil flytte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 50 000 kr på sparekonto. Skal prøve å spare 10 000 kr i mnd 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes hytter som koster 300k. Uten strøm og vann men veldig koselige.

Anonymkode: cb20b...6da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig 1,5 er mye.det finnes kanskje noe billigere. Men er usikker på om banken vil gi meg lån 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes hytter som koster 300k. Uten strøm og vann men veldig koselige.

Anonymkode: cb20b...6da

Da ligger de flere timers kjøring unna her jeg bor. 50 min er maks synes jeg med kjøretid. Jeg bor i nærheten av Asker/ Drammen . 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt campingvogn på fastplass.

Anonymkode: a05c6...c93

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det sikkert er mulig. Det er mange investeringer som er "dårligere" enn en hytte, som det å kjøpe en dyr og flott bil. Du kan ta opp boliglån på boligen din, som du så bruker på å kjøpe hytten. 1.5 mill i lån er jo helt "normalt".

Spørsmålet du likevel må stille deg er om hytte er det som kan gi deg mest glede og nytte for pengene, med tanke på at den sikkert kun brukes noen helger og høytider. Å eie hytten koster fort like mye som de utgiftene du har på boligen din, og da har du 2 boliger som skal vedlikeholdes. Du må jo stramme inn levebudsjettet deretter. Når man regner på det, vil man se at man kan leie MYE hytte og hotell, samt unne seg mye moro for de samme pengene. Akkurat som at man kan ta mye taxi for prisen av en dyr bil.

Anonymkode: 5ac3b...651

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste HI på nytt, du sa at du etterhvert havner på 20k når datteren blir 18. Da kan det bli vanskelig.

Anonymkode: 5ac3b...651

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har nedbetalt bolig , men har  ca 6000 kr i husleie i mnd. Jeg kan få låne 300 000 kr privat av foreldre. Også søke om hytte lån. Jeg er uføretrygdet ung ufør med minstesats. Og alene med en tenåring. I dag har jeg ca. 30 000 kr utbetalt. Med bidrag , forsørgertillegg osv. Jeg ønsker å selge men vil bli her noen år til pgr av datteren min. Når hun er 18 år vil jeg ha utbetalt 20 000 kr i mnd. Mister mye tillegg når hun blir 18 . Er dette galskap? 

Hvis du tar opp lånet med sikkerhet i leiligheten, fordi det har bedre rente. Og eventuelt velger rammelån som betyr at du bare betaler rente, men kan betale inn ekstra på lånet hvis du vil. Sa går det fint. Til syvende og sist så er det best å snakke med banken. De vil kunne si deg om det er realistisk eller ikke! 

En annen mulighet er å kjøpe hytta sammen med foreldrene dine og dele på utgifter og vedlikehold!? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok ha råd til en billig hytte til 500-600k, uten strøm og vann. Vi har en slik hytte - det er relativt billig. Rundt 1500 i året i eiendomsskatt, kanskje 1500-2000 i kommunale avgifter (renovasjon), pluss forsikring. Det som koster er selvsagt vedlikehold, men hvis man klarer å gjøre det meste selv, og den ikke er et renovasjonsobjekt, så kan det gå. (Vi har ikke gjort noe selv og det viste seg å være diverse issues - vi har nå betalt 500k+ i vedlikehold på ei hytte som vi betalte 570k for for fem år siden). 
Men å betjene 1,2 millioner i lån tror jeg ikke du har råd til. Spesielt ikke hvis du skal ha vann/strøm i hytta. Det blir MYE dyrere. 

Anonymkode: 54b68...331

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men: Du må lage et regnestykke og finne ut om du har råd til det. Også når barnet ditt blir 18 og inntekten går mye ned.

Anonymkode: 54b68...331

AnonymBruker
Skrevet

Er det hytte med vann/strøm vil det også tilkomme kommunale avgifter, evt vannavgift. Vedlikehold, velforening, brøyting. Det baller lett på seg. Med 20 I mnd hvor 6000 går i bolig kan de bli tøft. 

Anonymkode: d3ed6...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare å regne på det… du får 300000 av foreldre, så det betyr at du tar ut et lån på 1,2 mill hos banken. Effektiv rente på boliglån er på rundt 5% i dag, og med 30 års nedbetaling så ender du på en månedlig kostnad på kr 3333 i avdrag og renter på kr 5000 i måneden. Altså kommer det til å koste deg kr 8333 i måneden å betjene lånet. I tillegg kommer kostnader som vann, kommunale avgifter, brøyting, strøm, osv. Tipper jeg bruker ca 20 000 i året på det, så kr 1666 i måneden. Hvis dine potensielle kostnader ligger på det samme, er vi oppe i kr 10 000 i måneden hver måned. Hvis du klarer å spare kr 10 000 i måneden nå, så går der jo i teorien greit. Banken vil nok at du skal kunne tåle en betydelig renteøkning, f.eks. 8%. Da er vi oppe i en månedlig kostnad på kr 13 000. Med fellesutgiftene dine på kr 6000 så sitter du igjen med kr 1000 den dagen dattera di fyller 18. Syntes ikke det høres realistisk ut. Eneste måten jeg ser at dette kan funke er hvis du leier ut hytta f.eks. på halvt åremål, og har dette klart for banken før du kjøper hytte. Hvis du i tillegg viser at du kan spare kr 10 000 i måneden over tid så styrker dette mulighetene dine. Det du må gjøre er å overbevise banken om at du kan betjene lånet og at du tåler en heftig renteøkning. 

En annen måte å se på det er at det koster deg 10 000 i måneden å eie en hytte. Du kan leie ganske mye hytte for den summen. I tillegg kan du reise på ganske mye bra ferie for kr 10 000 i måneden, hver eneste måned. Hvis du ikke er så opptatt av prisvekst og hytte som investering, men heller ønsker å ha et fast sted å dra til, kan du evt leie en hytte på halvt åremål eller helt åremål. Du får nok til det for under 10 000 i måneden. 

Anonymkode: 5d06c...543

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...