Gå til innhold

Kronisk UVI, hva gjøre hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å si det med en gang: Jeg har time hos lege neste uke.

Jeg har en uvi som bare kommer igjen og igjen. Jeg er bra et par uker og så starter det igjen. Nå skal jeg til lege, for gudene vet hvor mange ganger.

Det jeg lurte på, er om dere vet noen råd om hva jeg kan gjøre med dette mens jeg venter på timen? Jeg har drukket mengder av usøtet tranebærsaft, uten at dette har virket.

Har dere noen andre råd om hva jeg kan gjøre selv bortsett fra god hygiene?

Anonymkode: 3105a...a23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondom

Anonymkode: 4860b...0ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kondom

Anonymkode: 4860b...0ee

Det hjelper ikke. Kan ikke spise en kondom.

AnonymBruker
Skrevet

Null sukker og snacks med mye karbohydrater (popcorn, potetgull o.l.).

Probiotika.

Gurkemeie.

Akupunktur.

Tilskudd med C-vitamin og sink.

Har tilgode å se noen som ikke blir bra av dette. Du kan med fordel også begynne å fermentere grønnsaker og så spise en liten skje av det 2-3 ganger om dagen, det styrker også kroppens gode bakterieflora og vil bidra til å bekjempe infeksjoner.

Anonymkode: e9143...e09

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at slik «d-mannose» kosttilskudd skal kunne hjelpe urinveiene, og være med å hindre uvi.

Jeg skal ikke si at det hjelper for alle, men om du er der at du er villig til å prøve alt;

https://sunkost.no/solaray-d-mannose-med-cranactin

Anonymkode: 3022e...245

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Probiotika.

Gurkemeie.

Akupunktur.

Har tilgode å se noen som ikke blir bra av dette. Du kan med fordel også begynne å fermentere grønnsaker og så spise en liten skje av det 2-3 ganger om dagen, det styrker også kroppens gode bakterieflora og vil bidra til å bekjempe infeksjoner.

Jeg tar ikke akupunktur da jeg ikke har noe tro på det, men jeg skal forsøke de andre tipsene dine :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet endel med sopp og urinveisinfeksjon og ja.. antibiotika er vel tingen. Men det hjalp litt med yoghurt, og løse bukser uten undertøy, eller løst undertøy. På vinteren er det viktig å holde seg varm, sitter du på kontor så legg en ekstra pute/et pledd under. Svømme i saltvann hjalp også...men kanskje ikke så enkelt å få til enda. 

Og mye hvitløk og chili i maten kan hjelpe på immunforsvaret, og fersk ingefær som oppkok (større bit, fern skallet, skjær opp i biter, tre-fire liter vann, la det småkoke i minst en time)

Det er det jeg har å by på av råd. Og..det å redusere stress generelt. 

Håper du vil finne en løsning og føle deg bedre snart 💜

Anonymkode: 8318d...cf8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For å si det med en gang: Jeg har time hos lege neste uke.

Jeg har en uvi som bare kommer igjen og igjen. Jeg er bra et par uker og så starter det igjen. Nå skal jeg til lege, for gudene vet hvor mange ganger.

Det jeg lurte på, er om dere vet noen råd om hva jeg kan gjøre med dette mens jeg venter på timen? Jeg har drukket mengder av usøtet tranebærsaft, uten at dette har virket.

Har dere noen andre råd om hva jeg kan gjøre selv bortsett fra god hygiene?

Drikke masse vann. Drikk også Eplecidereddik blandet med vann. 

Alt annet er bare tull. UVI kan man forebygge og behandle selv ved at man drikker mye, mye væske - UVI går via nyrene, og væsken renser og skyller ut. Eplecidereddik er det sureste og beste du kan drikke ved UVI, det renser godt. 

Det er ingenting du kan «spise» for å skylle igjennom nyrene og ut i urinveier. Jeg har hatt UVI flere ganger og gjort som beskrevet, har ikke hatt forekomst av UVI på mange år nå pga dette. Kan man forebygge og behandle selv, så er det det beste - man må ikke ha antibiotika så sant det ikke er akutt og alvorlig. Man blir resistent.

Anonymkode: 7e7b8...bb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Probiotika.

Gurkemeie.

Akupunktur.

Dette er bare tull og dårlige kjerringråd. UVI kan man lett skylle ut og rense ved å drikke mange liter vann om dagen samt Eplecidereddik. UVI går fra urinveiene og opp til nyrene, matvarer kan ikke skylle igjennom og rense på noen måte som ren væske og Eplecidereddik. Karbohydrater har lite om ingenting å si for dårlig PH verdi i urinveiene. Og det finnes vel heller ingen forskning som støtter dette tullet. Forsking støtter derimot mye, mye væske for å skylle urinveiene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sure drikker,generelt mye væske. Ved sex,husk å gå på do og tiss etterpå! Vet ikke hvor gammel du er,men ved høyere alder er dette veldig hormonstyrt.

Anonymkode: d8c5d...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Drikke masse vann. Drikk også Eplecidereddik blandet med vann. 

Alt annet er bare tull. UVI kan man forebygge og behandle selv ved at man drikker mye, mye væske - UVI går via nyrene, og væsken renser og skyller ut. Eplecidereddik er det sureste og beste du kan drikke ved UVI, det renser godt. 

Det er ingenting du kan «spise» for å skylle igjennom nyrene og ut i urinveier. Jeg har hatt UVI flere ganger og gjort som beskrevet, har ikke hatt forekomst av UVI på mange år nå pga dette. Kan man forebygge og behandle selv, så er det det beste - man må ikke ha antibiotika så sant det ikke er akutt og alvorlig. Man blir resistent.

Det var et kjempegodt råd. Tusen takk. Jeg skal sende min bedre halvdel til butikken for å kjøpe eplecidereddik med engang.

Hvilket blandingsforhold eddik og vann?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med kronisk UVI i mange år. Det som hjelper for meg er tranebær kapsler . Jeg tar en kapsel morgen og en kveld , og når symptomene kommer trapper jeg opp dosen, i et par dager. I tillegg til dette tar jeg C vit tilskudd og passer på å få i meg godt med væske, spesielt når jeg har symptomer. Grape juice/appelsin juice er også bra. 
Det  er flere år mellom hver antibiotika kur nå ,  men glemmer jeg å ta tranebær en dag eller to, kommer symptomene med engang

Anonymkode: d4167...36c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tar ikke akupunktur da jeg ikke har noe tro på det, men jeg skal forsøke de andre tipsene dine :)

https://forskning.no/alternativ-behandling-hoyskolen-kristiania-medisiner/akupunktur-kan-vaere-et-alternativ-til-antibiotika-mot-urinveisinfeksjoner/1817549

Ang. den som påstår rådene mine over bare er "tull og dårlige kjerringråd", så er det tydeligvis en person som ikke har satt seg inn i nyere forskning og personen vet tydeligvis ikke heller så veldig mye om uvi.

Ts, søker du f.eks. i Pubmed på curcumin urinary tract infection så finner du en god del om gurkemeie.

Om du får antibiotikakur hos legen, så kan det likevel være lurt å ta gurkemeietilskudd, da nyere forskning også viser at antibiotikaen får bedre effekt om man samtidig bruker gurkemeie.

Sink og C-vitaminer er bl.a. med på å styrke slimhinner og bindevev, som også vil være gunstig for de som har hatt stadig tilbakevendende uvi.

Ikke ta mitt ord for det - søk på nyere forskning selv.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe som er forskningsbasert (så vidt jeg vet), men det som har hjulpet mest for meg er eplecidereddikk blandet med kaldt vann. Ca 1 ss per dl kaldt vann som jeg drikker med sugerør. Har kjøpt noen sugerør i glass. Ellers har det også vært viktig å holde seg unna store mengder sukker og ellers ha et forholdsvis sunt og næringsrik kosthold 😊 

Anonymkode: f62f7...1ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://forskning.no/alternativ-behandling-hoyskolen-kristiania-medisiner/akupunktur-kan-vaere-et-alternativ-til-antibiotika-mot-urinveisinfeksjoner/1817549

Ang. den som påstår rådene mine over bare er "tull og dårlige kjerringråd", så er det tydeligvis en person som ikke har satt seg inn i nyere forskning og personen vet tydeligvis ikke heller så veldig mye om uvi.

Ts, søker du f.eks. i Pubmed på curcumin urinary tract infection så finner du en god del om gurkemeie.

Om du får antibiotikakur hos legen, så kan det likevel være lurt å ta gurkemeietilskudd, da nyere forskning også viser at antibiotikaen får bedre effekt om man samtidig bruker gurkemeie.

Sink og C-vitaminer er bl.a. med på å styrke slimhinner og bindevev, som også vil være gunstig for de som har hatt stadig tilbakevendende uvi.

Ikke ta mitt ord for det - søk på nyere forskning selv.

Kan du forklare meg hvordan jeg skal ta akupunktur i mitt eget hjem?

Jeg har rett og slett ikke tro på alternative behandlinger og er ikke villig til å forsøke dette nå heller.

AnonymBruker
Skrevet

Bytt til truser i bomull, og kokvask dem.

IKKE stringtruser. Kan overføre bakterier.

Tørk deg bakover ved avføring. (Ja, vet det er åpenbart, men noen gjør likevel ikke dette).

Vask deg bak etter avføring.

Anonymkode: 61ce2...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har slitt med kronisk UVI i mange år. Det som hjelper for meg er tranebær kapsler . Jeg tar en kapsel morgen og en kveld , og når symptomene kommer trapper jeg opp dosen, i et par dager. I tillegg til dette tar jeg C vit tilskudd og passer på å få i meg godt med væske, spesielt når jeg har symptomer. Grape juice/appelsin juice er også bra. 
Det  er flere år mellom hver antibiotika kur nå ,  men glemmer jeg å ta tranebær en dag eller to, kommer symptomene med engang

Tranebær skal vist nok hindre tarmbakterier å feste seg til blæreveggen , slik at de skilles ut med urinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sex? Så er rådet om å tisse etter sex bra.

Hos noen sitter urinveisåpningen nært, eller til og med rett innenfor kanten til vagina.

Ta seksualpartner i dusjen før sex, og vask ham godt innenfor forhuden.

Anonymkode: 61ce2...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg mener at slik «d-mannose» kosttilskudd skal kunne hjelpe urinveiene, og være med å hindre uvi.

Jeg skal ikke si at det hjelper for alle, men om du er der at du er villig til å prøve alt;

https://sunkost.no/solaray-d-mannose-med-cranactin

Anonymkode: 3022e...245

Enig med denne! Funker veldig bra for meg og en kollega. Begge sliter med kronisk UVI, og dette har hjulpet oss begge

Anonymkode: 7b2ac...919

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grapefrukt juice fungerer mye bedre enn tranebær,  det er om å gjøre å skape en så sur atmosfære i blæra at e-coli bakterier ikke fester seg, forutsatt at det er e-coli du får uvi av. Tipset om eplecidereddik er også veldig bra. 

Anonymkode: ca5e0...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...