AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Jeg startet i ny jobb for en uke siden. 100% stilling på sykehjem. Jeg har nettopp vært i foreldrepermisjon og gått hjemme de siste 9 mnd. Før det jobbet jeg et annet sted i 80% stilling.. jeg er bare en uke inni jobben, men jeg kjenner at overgangen til 100% ble veldig tung og vanskelig. Jeg er trøtt og sliten og har en barn som krever litt ekstra oppfølging både ift til at han er forsinket motorisk og har spisevansker. Det fører til en del timer hos fysio etc. Skal gi det noen uker til, men ønsker aller mest å spørre om 20% ulønnet permisjon fra stillingen min frem til barnet mitt er godt innkjørt i bhg. Så jeg kan jobbe 80% til høsten en gang ca. Det kommer nok til å bli en tøff innkjøring pga diverse andre problemer også… Er dette en mulighet? Er det innafor å spørre? Føler det er så dumt siden jeg er ny men jeg tror ikke jeg klarer å både jobbe 100% og følge opp barnet mitt akkurat nå. Hver kveld går til gråting og fortvilelse over at permisjonen min er over og at jeg føler jeg ikke strekker til. Jeg var overhodet ikke klar til å begynne på jobb igjen, men har ikke råd til å gå ulønnet… Før noen spør; ja barnet mitt har en far, men han jobber gradert og måtte jobbe mer enn det vi hadde planlagt pga diverse omstendigheter. Anonymkode: 267eb...946 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Viktigste er barnet ditt og egen helse. Ingen som takker deg for at du sliter deg ut:) Be om 20% permisjon. Hvis du skal jobbe der i flere år er dette en så liten del av det i det store bildet uansett. Lykke til! Anonymkode: 499ce...84a 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg startet i ny jobb for en uke siden. 100% stilling på sykehjem. Jeg har nettopp vært i foreldrepermisjon og gått hjemme de siste 9 mnd. Før det jobbet jeg et annet sted i 80% stilling.. jeg er bare en uke inni jobben, men jeg kjenner at overgangen til 100% ble veldig tung og vanskelig. Jeg er trøtt og sliten og har en barn som krever litt ekstra oppfølging både ift til at han er forsinket motorisk og har spisevansker. Det fører til en del timer hos fysio etc. Skal gi det noen uker til, men ønsker aller mest å spørre om 20% ulønnet permisjon fra stillingen min frem til barnet mitt er godt innkjørt i bhg. Så jeg kan jobbe 80% til høsten en gang ca. Det kommer nok til å bli en tøff innkjøring pga diverse andre problemer også… Er dette en mulighet? Er det innafor å spørre? Føler det er så dumt siden jeg er ny men jeg tror ikke jeg klarer å både jobbe 100% og følge opp barnet mitt akkurat nå. Hver kveld går til gråting og fortvilelse over at permisjonen min er over og at jeg føler jeg ikke strekker til. Jeg var overhodet ikke klar til å begynne på jobb igjen, men har ikke råd til å gå ulønnet… Før noen spør; ja barnet mitt har en far, men han jobber gradert og måtte jobbe mer enn det vi hadde planlagt pga diverse omstendigheter. Anonymkode: 267eb...946 Dette har du rett på så det går bra Anonymkode: cec20...d02
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette har du rett på så det går bra Anonymkode: cec20...d02 Har jeg? Står det i arb.miljø.loven? Hvor kan jeg finne det?😄 Anonymkode: 267eb...946
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 Arbeidstakere har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstaker har fylt 62 år eller arbeidstaker av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for dette. Dette fremgår av arbeidsmiljøloven § 10-2, 4 ledd. Anonymkode: 89f3b...60a 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #6 Skrevet 22. april 2023 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/ Anonymkode: 89f3b...60a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #8 Skrevet 22. april 2023 Jeg fikk 20%ulønna permisjon etter far var ferdig med sin perm. Sjefen min mener ikke vi har rett på det etter barnet er 2 år. Legen min mener arb.loven sier vi har rett til det fram til ungen er 11år. Anonymkode: 1f53f...59a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #9 Skrevet 22. april 2023 Jeg har bedt min arbeidsgiver om å få jobbe 80% når permisjonen er over. Jeg har hørt vi har rett på det til barnet/barna er 12 år? Anonymkode: a82ca...5af
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #10 Skrevet 22. april 2023 Hvis du ammer har du rett til ammefri også, i noen tilfeller er det betalt (1 eller 2 timer per dag). Anonymkode: edccf...b70
Amatariel Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du ammer har du rett til ammefri også, i noen tilfeller er det betalt (1 eller 2 timer per dag). Anonymkode: edccf...b70 Dette skulle jeg også kommentere. Ammefri har vært gull verdt her. Var hjemme ett helt år med minste her (og før det var det koronarestrikasjoner i 2 år med mye hjemmekontor). Så overgangen til 100% ble veldig stor og hard. Da jeg begynte på jobb igjen fikk lille pupp på morgen og ettermiddag, så jeg tok ammefri 1 time både på start og slutten av dagen. Hjalp veldig med arbeidstid 9-15 vs. 8-16... Forrige barn var ikke interessert i puppen etter fylte 1 år. Men den gangen var det barnehage med litt snever åpningstid som skapte problemer. For å kunne rekke den måtte jeg gå ned litt i stilling, tror det var ned til 87% stilling. Det var ingen problem ift arbeidsgiver. Tror bare jeg skrev en enkel søknad på e-post der jeg skrev at jeg ønsket å gå ned i stilling. Hadde det slik i 2 år før vi byttet barnehage og jeg gikk opp til 100%.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk 20%ulønna permisjon etter far var ferdig med sin perm. Sjefen min mener ikke vi har rett på det etter barnet er 2 år. Legen min mener arb.loven sier vi har rett til det fram til ungen er 11år. Anonymkode: 1f53f...59a De har begge på en måte rett. Ulønnet permisjon er en annen rettighet enn redusert stilling. Redusert stilling er til 10/11 år Anonymkode: 3c51f...fa5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 Takk for mange gode innspill! Jeg ammer dessverre ikke så det er ikke en mulighet. Men jeg skal sende mail til lederen min i morgen! Men føler meg ganske dum siden jeg begynte for en uke siden bare🫣 hadde vært lettere å spurt hvis jeg var i den gamle jobben Anonymkode: 267eb...946
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Hvis du ammer kan kanskje ammefri være løsningen? Anonymkode: 28aa0...e5f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ammer kan kanskje ammefri være løsningen? Anonymkode: 28aa0...e5f Les tråden. Bare innlegget over deg. Anonymkode: 89f3b...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå