AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Jeg er nå i den perioden i livet hvor det går mot slutten for begge foreldrene mine; mamma har alzheimers men bor fortsatt hjemme, pappa har kreft med spredning og ligger nå på sykehus med delirium, som kan hende han ikke overlever. Heldigvis laget jeg fremtidsfullmakter for begge to for en god stund siden, og disse skal nå sendes inn til statsforvalteren slik at jeg og min søster kan ta over som verger og få kontroll på bl.a. økonomien deres. Men pappa sine papirer er bare et salig rot! Han hadde sikkert full kontroll på rotet selv, men for oss blir mesteparten gresk.... Vi vet om et par banker han bruker, og har funnet noen forsikringspapirer, samt jeg kom meg i går inn på mailen hans. Men fortsatt er det såå mye vi ikke har oversikt over, og aner ikke hvor vi skal starte.... Vet noen om det finnes én enkelt instans vi kan kontakte for å få oversikt over pappas økonomiske/finansielle situasjon...? Han eide en god del aksjer tidligere vet vi, men aner f.eks. ikke om disse nå er solgt. Så er det alt annet, med abonnementer, forsikringer, digipost, helsenorge, kredittkort, osv osv...... Han har også forskjellig passord på det aller meste, og de har han skrevet i kodeform til seg selv i en stor perm, som vi også da får null bruk for.... Angrer så inderlig på at vi ikke tenkte på å be pappa skrive ned en oversikt til oss, når han fortsatt var klar i hodet.... Håper noen har vært i lignende situasjon og har et par gode råd 🙏 Anonymkode: db86c...403 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Ganske sikker på at dere må finne ut av dette selv 😕 Anonymkode: 5405f...ede 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 Jeg vil sende en klem til dere, det er vondt å miste foreldre slik! I selvangivelsen og skattepapirer hos meg står alle banker jeg har innskudd/gjeld i, kanskje det er et sted å starte angående pappaen din? Anonymkode: 564c1...3ca
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 Jeg ville begynt med selvangivelsen, der står det meste oppført av innskudd og gjeld. Gjeldsregisteret har også informasjon om ulike kundeforhold og eventuelt utestående. Ville ellers brukt nettbank og gått gjennom kontoutskrift, der får du sannsynligvis informasjon om hva som har gått ut til forsikring (hvem), mobilabonnement og div andre faste utgifter/kundeforhold. På proff.no kan du søke på navn og deretter "vis alle aksjeposter," der ligger info om aksjeposter. Anonymkode: 310a1...adb 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 Som de over nevner; bruk kodebrikke og logg inn på Skatteetaten.no. På skattemeldingen står alle gjeldsposter og bankkontoer oppført. Ev aksjer også, tror jeg? Anonymkode: d59a2...b9d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #6 Skrevet 22. april 2023 Hvis du ikke finner passordene til nettbanken og skatteetaten, vil fremtidsfullmakten din gi deg adgang. Mail en kopi av fremtidsfullmakten til kundeservice i banken hans, og til skatteetaten (men snakk med dem først, og få vite om det er en spesifikk kundebehandler du skal maile kopien til) Anonymkode: d59a2...b9d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #7 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Som de over nevner; bruk kodebrikke og logg inn på Skatteetaten.no. På skattemeldingen står alle gjeldsposter og bankkontoer oppført. Ev aksjer også, tror jeg? Anonymkode: d59a2...b9d Ja, og det er en egen aksjeoppgave man får tilsendt hvert år, som ligger i innboksen i nærheten av skattemeldingen. Det kan også være at han har andre aksjer enn disse, hvis han har kjøpt utenlandske aksjer på utenlandske børser. Anonymkode: 6b240...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #8 Skrevet 22. april 2023 Har han aksjer i Norge, skal dere kunne finne dem igjen på skattemeldingen. Anonymkode: 3bc30...b72
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #9 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke finner passordene til nettbanken og skatteetaten, vil fremtidsfullmakten din gi deg adgang. Mail en kopi av fremtidsfullmakten til kundeservice i banken hans, og til skatteetaten (men snakk med dem først, og få vite om det er en spesifikk kundebehandler du skal maile kopien til) Anonymkode: d59a2...b9d Tror ikke man kan logge på tjenester før fremtidsfullmakt er sendt til bank og fått fullmakt. Anonymkode: 71b56...d12
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #10 Skrevet 24. april 2023 Tusen takk for alle svar ❤️ Tipset om å starte med skattemeldingen var veldig lurt 🙏🙏 Kjenner jeg har ganske redusert evne til logisk tenking i denne tiden, så dette satt jeg stor pris på! Jeg forsøkte å logge inn på både skatteetaten og ene nettbanken med bank id kodebrikken til pappa, uten hell.... og oppdaget i etterkant at dette er visst ulovlig 😏 Men er det sånn at jeg må få en egen login til hans nettbanker, altinn, osv og kontakte én og én instans...? 😞og hvilken type login blir det snakk om da...? Min bank id kan vel ikke knyttes til hans personnr...? TS Anonymkode: db86c...403
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #11 Skrevet 24. april 2023 Stor klem til deg. Det er noen år siden jeg var gjennom dette, og da hadde vi ikke fremtidsfullmakt, så jeg vet ikke hvor mye detaljer du vil få med den, f eks om du får kontoutskrifter fra bankene eller ei. Hvis faren din fortsatt er mentalt til stede vil jeg anbefale deg å sjekke med ham om du/han kan logge seg inn på det nettbanker han har og hente ned kontoutskrifter de siste 13-16 mnd fra den/de kontoene faste betalinger og regninger har gått fra. Du finner nemlig mye informasjon ved å se på betalingene, og du får ikke tilgang til kontoutskrifter etter hans død, så det må gjøres mens han enda lever. (beklager om jeg skriver litt brutalt men håper likevel det kan være nyttig) Anonymkode: 11da9...7a2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #12 Skrevet 24. april 2023 Den dagen han faller fra finnes det masse mekanismer for å hjelpe dere. Per i dag må dere ordne opp så best dere kan alene. Du får ta imot post fortløpende og håndtere det, samt se hva som står av trekk på kontoen. Anonymkode: 1498d...379
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå