AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Hva gjør man med den slags? Myheritage har vist meg at jeg har en annen far enn jeg trodde. Min mamma er død og kan ikke forklare hva som har skjedd her. Jeg ønsker meg kontakt med min biologiske far, og har gode sjanser til å finne ut av hvem det er. Men jeg lar saken ligge om det viser seg at jeg kan komme til å måtte betale tilbake arven fra min juridiske far. Det er ikke mange kronene det er snakk om, men det er mange nok mht min økonomi. Og så til slutt, et spørsmål som vil få mange til å steile. Det er ikke avgjørende for meg om jeg tar kontakt eller ikke altså, bare en spørsmål som datt innom hodet mitt: hvis jeg ikke må betale tilbake pengene jeg allerede har arvet: kan jeg da arve to fedre? Jeg aner ikke om det er noe å arve en gang, eller om vi vil få en sånn relasjon at det er noe som ville vært naturlig.. Men jeg er altså i en sånn situasjon at jeg nok ikke ville takket nei til en arv nummer 2. Anonymkode: 2e7d0...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Du må betale tilbake arven til jurdisk far. Anonymkode: 84aef...dc8 2
Hulderen Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 Du har arvet din juridiske far. Han er/var fortsatt juridisk far, selv om du biologisk har en annen far. Du mister ikke arven din av den grunn. 27 1 5
Gjest Chroma Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 Siden pengene veier tyngst bør du la det ligge.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 Ikke stol på my heritage. Skal du vite med sikkerhet må det tas dna prøver av din nå avdøde far og deg. (eventuelt den du tror kan være din "ekte" far). Har du søsken som med sikkerhet var hannes? Anonymkode: 562d2...8f9 13
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #6 Skrevet 22. april 2023 Les her: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/genetisk-slektskap/arverett-og-farskap Du kan bare ha en far, etter barneloven. Du arver din juridiske far, og vil ikke måtte tilbakebetale dette nei. Men du vil heller ikke arve din biologiske far. Anonymkode: 9178a...83e 9 2 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #7 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du vil heller ikke arve din biologiske far. Anonymkode: 9178a...83e Med mindre den biologiske far blir så overlykkelig over å finne ut at han har en lenge tapt og ukjent datter, at han skriver henne inn i testamentet som en egen arving....? Man vet jo ikke. Kanskje han har forblitt barnløs ellers i livet og alltid har ønsket seg barn, og så finner ut at han har en ukjent datter... det kan jo forekomme. Eller at han rett og slett har barn, kanskje et par, men blir like overlykkelig over å oppdage at han har et til og skriver henne inn i testamentet sitt. Anonymkode: 141d1...2b3 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #8 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke stol på my heritage. Skal du vite med sikkerhet må det tas dna prøver av din nå avdøde far og deg. (eventuelt den du tror kan være din "ekte" far). Har du søsken som med sikkerhet var hannes? Anonymkode: 562d2...8f9 Hanne, hvis det er morens navn, er død. Anonymkode: 508a0...8e1 2 2 5
Lille_My_ Skrevet 22. april 2023 #9 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hanne, hvis det er morens navn, er død. Anonymkode: 508a0...8e1 Dialektforvirring? Hannes = hans Så da står det " Har du søsken som med sikkerhet var hans?" 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #10 Skrevet 22. april 2023 Hulderen skrev (1 time siden): Du har arvet din juridiske far. Han er/var fortsatt juridisk far, selv om du biologisk har en annen far. Du mister ikke arven din av den grunn. Du høres så sikker ut at jeg velger å stole på deg 🤩 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke stol på my heritage. Skal du vite med sikkerhet må det tas dna prøver av din nå avdøde far og deg. (eventuelt den du tror kan være din "ekte" far). Har du søsken som med sikkerhet var hannes? Anonymkode: 562d2...8f9 Ja, jeg har søsken. Hun ligner jo mer på ham enn jeg gjør iallefall. Kan jo aldri vite, men går jo an å spørre henne om hun er villig til å ta en DNA-test hun også eller en sånn test fra my Heritage. Hvis jeg får henne nykter nok til å høre på meg 🙈🙁 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Les her: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/genetisk-slektskap/arverett-og-farskap Du kan bare ha en far, etter barneloven. Du arver din juridiske far, og vil ikke måtte tilbakebetale dette nei. Men du vil heller ikke arve din biologiske far. Anonymkode: 9178a...83e Tusen takk for god link og godt svar! Noen over her skrev at pengene veier tyngst, det gjør de ikke. Men jeg er i en presset situasjon, og selv om det ikke er snakk om 100.000,- en gang, så har jeg virkelig ikke pengene til å betale tilbake. De pengene holder for øyeblikket på å hjelpe meg gjennom skolen så jeg kan skape et liv for meg selv. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med mindre den biologiske far blir så overlykkelig over å finne ut at han har en lenge tapt og ukjent datter, at han skriver henne inn i testamentet som en egen arving....? Man vet jo ikke. Kanskje han har forblitt barnløs ellers i livet og alltid har ønsket seg barn, og så finner ut at han har en ukjent datter... det kan jo forekomme. Eller at han rett og slett har barn, kanskje et par, men blir like overlykkelig over å oppdage at han har et til og skriver henne inn i testamentet sitt. Anonymkode: 141d1...2b3 Så deilig det hadde vært, at noen hadde blitt overlykkelig over å få meg inn i livet sitt... ❤️ Jeg skulle gjort mye for å få en familie. Anonymkode: 2e7d0...4e5 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 Lille_My_ skrev (20 timer siden): Dialektforvirring? Hannes = hans Så da står det " Har du søsken som med sikkerhet var hans?" Tror det var en kverulant mer enn at vedkommende er dialektforvirret Anonymkode: 41135...28b 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 Ettersom både mor og far er døde, stemmer det nok at du ikke får klarhet i dette, men husk at det godt kan hende at din (juridiske) far visste at han ikke var biologisk far, men tok på seg rollen likevel. Det skjer ganske ofte og var nok enda vanligere før. Anonymkode: 99741...a14 11 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 En mulighet til hva som kan ha skjedd kan være donorsæd. Før var det vanlig at legene anbefalte at man ikke fortalte det til barna. Anonymkode: 13319...887 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Er du sikker på at din mor var biologisk mor.? Anonymkode: 20347...5c2 1
Brunello Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 Du er hans datter juridisk, og har krav på arv. Din søster kan ikke kreve at du avlegger DNA test. Reglene er for øvrig at feil i arveoppgjøret forelders etter 10 år, slik at ingen kan kreve arv senere enn 10 år etter arvefallet. 2
Rotemor Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 Det finnes ingen mulighet for at du må betale tilbake arven. 1
Illuminatum Skrevet 24. april 2023 #17 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ettersom både mor og far er døde, stemmer det nok at du ikke får klarhet i dette, men husk at det godt kan hende at din (juridiske) far visste at han ikke var biologisk far, men tok på seg rollen likevel. Det skjer ganske ofte og var nok enda vanligere før. Anonymkode: 99741...a14 Dersom han var gift med barnemor på tidspunkt for fødsel bli man automatisk registrert som barnets far jfr "pater est regelen". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå