Gå til innhold

Hva gjør dere for å holde ut når dere hater stedet dere bor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor med naboer vegg i vegg og jeg virkelig hater dem intenst. Jeg kan ikke slappe av i mitt eget hjem, det er røyking, bråking, hunder, skriking, musikk, tv med surround og bass på maks. Jeg måtte kjøpe noe billig siden jeg bare måtte ha et sted å bo, men jeg klarer faktisk ikke, jeg blir syk. 

Men jeg må. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: b645c...154

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Støydempende øreplugger reddet meg i hvertfall. Jeg bruker Airpods Pro, og det kunne vært tredje verdenskrig her uten at jeg hadde hørt det. Røyklukta blir det nok verre med, den får man ikke gjort så mye med.

Anonymkode: 4f5fc...db8

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du må? Å trives i egen bolig har mye å si for livskvalitet.

Anonymkode: 515c8...092

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvorfor du må? Å trives i egen bolig har mye å si for livskvalitet.

For å utdype - fantes det ingenting billig som ikke har så fæle naboer? Er pensjoniststrøk eller lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stuck i Holmestrand !! Her skjer og finnes nada 🥶 

Anonymkode: e01db...53f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer det jeg kan, og på sikt er målet å selge og flytte. Har du mulighet til å gjøre noe lignende? Det må da finnes noe annet i samme prisklasse, som har mer oppegående naboer?

Anonymkode: 409ed...bd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi jeg har barn. Vi måtte dra ganske raskt pga voldelig mann, leide så i en rønne, måtte bare vekk derfra og endte her. Vi må bo nær skole og venner. 

Og jeg er deprimert, så jeg tror ikke det er mulig å finne noe bedre. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For å utdype - fantes det ingenting billig som ikke har så fæle naboer? Er pensjoniststrøk eller lignende?

Visste ikke hvor ille det var før jeg flyttet inn. Pensjonister dør, nye kommer, og man kan aldri vite hva slags folk det er. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sparer det jeg kan, og på sikt er målet å selge og flytte. Har du mulighet til å gjøre noe lignende? Det må da finnes noe annet i samme prisklasse, som har mer oppegående naboer?

Litt vanskelig å spare når man er alene med barn, har nok med å få det til å gå rundt fra måned til måned :( 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Støydempende øreplugger reddet meg i hvertfall. Jeg bruker Airpods Pro, og det kunne vært tredje verdenskrig her uten at jeg hadde hørt det. Røyklukta blir det nok verre med, den får man ikke gjort så mye med.

Jeg bruker også det, men hører naboene likevel… det sier vel sitt. 

I tillegg kan jeg ikke melde meg helt ut når jeg har barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker også det, men hører naboene likevel… det sier vel sitt. 

I tillegg kan jeg ikke melde meg helt ut når jeg har barn. 

Nei, da blir det verre... Du har all min medfølelse i alle fall, vet hvordan det er å leve med naboer fra helvette.

AnonymBruker
Skrevet

Huff. Jeg har det omtrent likt.

# Prøver å være proaktiv (for min del betyr det å ta mer utdanning så jeg/vi på sikt kan komme oss bort herfra —> bedre økonomi vil hjelpe. Men det går sakte og er ingen quick fix det heller - må minne meg selv på at jeg ihvertfall tar små skritt fremover.

# Har gode venner jeg kan blåse ut til når det trengs (som jeg vet tåler det). Det er gjensidig - de kan blåse ut til meg når de trenger det de og.

# Går i terapi for egen del for å jobbe med bla dårlige mønstre jeg har i livet mitt (som delvis er hvorfor jeg er og bor på et sted jeg hater i dag) og for å ikke bli for spist opp av depresjon over livet mitt

# Prøver å få trent litt eller i det minste gått tur og få litt sol og bevegelse (der må jeg bli flinkere) - hjelper på humøret 

# Tar pauser fra stedet jeg bor innimellom ved å dra bort og gjøre noe helt annet.

Vel. Ikke noe av dette er en kjapp løsning, men det gjør at jeg holder ut. Minner meg selv på at dette ikke er for evig.

Anonymkode: 23b9c...186

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor vi på samme sted? Har akkurat det samme problemet. 

Jeg har blitt sykere av å bo her og det trigger ptsden og utryggheten noe voldsomt. Jeg har så å si sluttet å spise for å spare mest mulig penger for å komme meg vekk her i fra så fort som overhodet mulig. Klarer jeg det ikke innen 4 år så vil jeg selge og flytte utav byen, som er min største frykt og ikke noe jeg ønsker. Isolasjon fra alt og alle er ikke bra for helsen min heller. Men å bli her lengre enn jeg må, er også helseskadelig. Psykologen har sagt flere ganger at det er skadelig for meg å bo her og jeg har blitt sykere på grunn av det, så det er ikke bare min subjektive mening. 

Jeg har ingen andre råd enn å forsøk å komme deg bort. Spar og flytt. 

Anonymkode: 515d8...af0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huff. Jeg har det omtrent likt.

# Prøver å være proaktiv (for min del betyr det å ta mer utdanning så jeg/vi på sikt kan komme oss bort herfra —> bedre økonomi vil hjelpe. Men det går sakte og er ingen quick fix det heller - må minne meg selv på at jeg ihvertfall tar små skritt fremover.

# Har gode venner jeg kan blåse ut til når det trengs (som jeg vet tåler det). Det er gjensidig - de kan blåse ut til meg når de trenger det de og.

# Går i terapi for egen del for å jobbe med bla dårlige mønstre jeg har i livet mitt (som delvis er hvorfor jeg er og bor på et sted jeg hater i dag) og for å ikke bli for spist opp av depresjon over livet mitt

# Prøver å få trent litt eller i det minste gått tur og få litt sol og bevegelse (der må jeg bli flinkere) - hjelper på humøret 

# Tar pauser fra stedet jeg bor innimellom ved å dra bort og gjøre noe helt annet.

Vel. Ikke noe av dette er en kjapp løsning, men det gjør at jeg holder ut. Minner meg selv på at dette ikke er for evig.

Anonymkode: 23b9c...186

Jeg blir enda mer lei meg av sola, for da er det ekstra mye bråk og røyking. Regn gjør at det er stillere. 

Jeg har ingen venner og får ikke terapi og har allerede to mastergrader, så enda mer utdanning vil nok ikke hjelpe 😕 

Men jeg kan jo late som jeg tror at dette ikke er for evig, jeg bare ser ingen utvei på noe. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bor vi på samme sted? Har akkurat det samme problemet. 

Jeg har blitt sykere av å bo her og det trigger ptsden og utryggheten noe voldsomt. Jeg har så å si sluttet å spise for å spare mest mulig penger for å komme meg vekk her i fra så fort som overhodet mulig. Klarer jeg det ikke innen 4 år så vil jeg selge og flytte utav byen, som er min største frykt og ikke noe jeg ønsker. Isolasjon fra alt og alle er ikke bra for helsen min heller. Men å bli her lengre enn jeg må, er også helseskadelig. Psykologen har sagt flere ganger at det er skadelig for meg å bo her og jeg har blitt sykere på grunn av det, så det er ikke bare min subjektive mening. 

Jeg har ingen andre råd enn å forsøk å komme deg bort. Spar og flytt. 

Anonymkode: 515d8...af0

Kanskje? Tror de fleste rundt meg leier, da. Jeg ønsker meg en psykolog, jeg også. Men ja, jeg kan late som jeg tror at å flytte vil løse problemene. 
Håper du også kommer deg vekk. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problemet. Vi hadde luksusen at vi kunne flytte. Bodde i rekkehus med naboene fra helvete vegg i vegg. Man vet dessverre ikke hva man får som naboer, og er prisgitt greie naboer når man bor tett. 

Har ikke noen gode råd, men et det ikke mulig å snakke med de? Ville de skjerpet seg litt om du fortalte hvordan du opplever de?

Anonymkode: cda36...3a8

Skrevet

Har bodd ti år på et sted med max mistrivsel. Det er rett og slett uutholdelig. Har hatt to episoder med sykehusinnleggelser siste halvår, og nå endelig levert oppsigelse. Nå tar jeg en usving i livet og er for første gang på lenge litt optimistisk ❤️

Livet generelt blir vanskelig, når trygghet og følelsen av et hjem, uteblir. 

Vanskelig å rådgi, for noen ganger, så har man ikke et faktisk valg. Du har virkelig all min støtte. ❤️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor flyttbar er du? Har du mulighet til å bo hvor som helst, finnes det jo meget billige boliger i utkantkommuner, undersøker du diverse støtteordninger kan du kanskje finne en som passer for deg. Tidligere har det jo vært kommuner som gir bort boligtomter for å få nye innbyggere, jeg har også sett at en kommune ga tilbud om å bo gratis ett år i en fin bolig, i håp om at de ville bli boende. Tilbudet var om jeg husker myntet på barnefamilier.

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du ikke har venner, er deprimert, ikke får terapi, måtte stikke fra fæl mann…

Her er et gratis råd. 

Selv om du flytter, vil du fremdeles være miserabel. Du har bare hengt deg helt opp i hvor fælt du bor og fokuserer for mye på det. 

I stedet for å sitte hjemme og være sur når solen skinner og naboene er ute, ta med deg ungene ut og gjør noe hyggelig. Skap vennskap. Tenk på de som leier fuktbefengte rønner og ikke har penger til å flytte. Du eier i det minste ditt eget sted. Du er fri fra han du stakk fra. Skap din egen lykke og gjør det beste ut av det! 

Anonymkode: 8b441...c40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- skjønner deg! Hadde prøvd å omvende meg selv til å akseptere lydene. Bryter de ordensregler el, si ifra om det. Ellers prøv å godta situasjonen din (og sjekk ut mulighetene for å flytte selvfølgelig)

Anonymkode: 02718...a8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde samme problemet. Vi hadde luksusen at vi kunne flytte. Bodde i rekkehus med naboene fra helvete vegg i vegg. Man vet dessverre ikke hva man får som naboer, og er prisgitt greie naboer når man bor tett. 

Har ikke noen gode råd, men et det ikke mulig å snakke med de? Ville de skjerpet seg litt om du fortalte hvordan du opplever de?

Anonymkode: cda36...3a8

Uff. Er litt trøst på en måte at andre har opplevd lignende, selv om det selvsagt er helt forferdelig også. 

Jeg har faktisk snakka med de. Da jeg flytta inn rista huset mitt fra morgen til kveld av bassen og surroundanlegget deres, så de har roet seg litt ned. Men tror det er noe rus/psykiatri i bildet her, med utleie fra kommunen. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor flyttbar er du?

Veldig lite flyttbar akkurat nå

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skriver at du ikke har venner, er deprimert, ikke får terapi, måtte stikke fra fæl mann…

Her er et gratis råd. 

Selv om du flytter, vil du fremdeles være miserabel. Du har bare hengt deg helt opp i hvor fælt du bor og fokuserer for mye på det. 

I stedet for å sitte hjemme og være sur når solen skinner og naboene er ute, ta med deg ungene ut og gjør noe hyggelig. Skap vennskap. Tenk på de som leier fuktbefengte rønner og ikke har penger til å flytte. Du eier i det minste ditt eget sted. Du er fri fra han du stakk fra. Skap din egen lykke og gjør det beste ut av det! 

Anonymkode: 8b441...c40

Det er faktisk helt sant, det tror jeg også. Men jeg tenker at det blir verre av at det er som det er. At jeg hadde trengt et rolig og trygt sted nå, for å bli bedre. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

- skjønner deg! Hadde prøvd å omvende meg selv til å akseptere lydene. Bryter de ordensregler el, si ifra om det. Ellers prøv å godta situasjonen din (og sjekk ut mulighetene for å flytte selvfølgelig)

Anonymkode: 02718...a8f

Ja, det tror jeg at jeg må, men det er vanskelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...