Gå til innhold

Hvordan vet NAV om uføretrygdede i utlandet jobber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange uføretrygdede bor i utlandet. Hvordan vet NAV at de ikke jobber og drar inn fulltidslønn i utlandet samtidig som de hever uføretrygd fra Norge? 

Anonymkode: 1d95f...a0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange uføretrygdede bor i utlandet. Hvordan vet NAV at de ikke jobber og drar inn fulltidslønn i utlandet samtidig som de hever uføretrygd fra Norge? 

Anonymkode: 1d95f...a0e

Vel, for det første så er det strengt ulovlig. For det andre, så blir slike saker etterforsket, der hvor det er tilstrekkelig grunn for mistanke om svindel. Jeg har selv bodd i utlandet i over et tiår og vet godt hvor strengt det er. Det er alltid unntak, men det irrelevant i store bildet. 

Anonymkode: 2d36f...3e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, for det første så er det strengt ulovlig. For det andre, så blir slike saker etterforsket, der hvor det er tilstrekkelig grunn for mistanke om svindel. Jeg har selv bodd i utlandet i over et tiår og vet godt hvor strengt det er. Det er alltid unntak, men det irrelevant i store bildet. 

Det er slettes ikke ulovlig å jobbe når man er uføretrygdet, verken om man oppholder seg i Norge eller i utlandet. Det oppfordres til at man jobber så mye man klarer.

Skatt av jobb blir innrapportert, også fra andre land, så lenge man har trygdetilhørighet til Norge. NAV har også andre måter å føre kontroll på.

Anonymkode: 197cc...896

• Liker 2
Skrevet

Fins nok mørketall her også 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er slettes ikke ulovlig å jobbe når man er uføretrygdet, verken om man oppholder seg i Norge eller i utlandet. Det oppfordres til at man jobber så mye man klarer.

Nå var det ikke kun selve jobben det var snakk om, men fulltidslønn.

Anonymkode: 47ca5...fdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis en arbeider i utlandet, hvordan regnes det? Hvis det er 50 000kr i året en kan tjene, er det fortsatt 50 000kr norske en kan tjene? For 50 000kr er jo ganske mye i enkelte andre land.

Anonymkode: a73a5...6c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skatt av jobb blir innrapportert, også fra andre land, så lenge man har trygdetilhørighet til Norge. NAV har også andre måter å føre kontroll på.

Sett deg gjerne inn i restriksjonene (det gjeldende lovverket) når det gjelder uførhet og arbeid før du uttaler deg. Og her var det snakk om fulltidsarbeid, hvilket åpenbart ikke vil samsvare med det å være arbeidsufør. Så det ville i så fall vært både trygde- og skattesvindel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett deg gjerne inn i restriksjonene (det gjeldende lovverket) når det gjelder uførhet og arbeid før du uttaler deg. Og her var det snakk om fulltidsarbeid, hvilket åpenbart ikke vil samsvare med det å være arbeidsufør. Så det ville i så fall vært både trygde- og skattesvindel. 

Ikke så lenge det rapporteres inn. Man kan fint jobbe fulltid selv om man er 100% ufør, men man blir jo trukket i trygd. Jobber man svart er det selvsagt noe helt annet, men da er det jo ikke det at man er ufør som er hovedproblemet.

Anonymkode: c7888...086

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og hvis en arbeider i utlandet, hvordan regnes det? Hvis det er 50 000kr i året en kan tjene, er det fortsatt 50 000kr norske en kan tjene? For 50 000kr er jo ganske mye i enkelte andre land.

Anonymkode: a73a5...6c9

I hvilke land, per nå, er 50K norske kroner mye verdt? Svar på det uten å nevne land hvor levestandarden er betraktelig lavere enn i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så lenge det rapporteres inn. Man kan fint jobbe fulltid selv om man er 100% ufør, men man blir jo trukket i trygd. Jobber man svart er det selvsagt noe helt annet, men da er det jo ikke det at man er ufør som er hovedproblemet.

Hvor har du dette fra? Jeg etterlyser bare kilder, fordi det du sier virker ikke logisk. Kan man jobbe 100% mens man er 100% ufør? Det henger jo ikke på greip... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har du dette fra? Jeg etterlyser bare kilder, fordi det du sier virker ikke logisk. Kan man jobbe 100% mens man er 100% ufør? Det henger jo ikke på greip... 

Det finner du helt sikkert hvis du søker litt rundt på sidene til NAV.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig nyttig svar. Takk 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk sidene til NAV, der finner du alle svarene du trenger. Om man jobber 100% blir man trukket tilsvarende i uføretrygd. Det er altså ingen som snyter systemet på denne måten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig nyttig svar. Takk 🙄

Det er da ikke min jobb å søke frem kilder til deg, hvis du ikke tror på det jeg skriver får du ta litt ansvar selv :tunge:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er da ikke min jobb å søke frem kilder til deg, hvis du ikke tror på det jeg skriver får du ta litt ansvar selv :tunge:

Nå var det du som kom med påstanden, da, så bevisbyrden ligger hos deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå var det du som kom med påstanden, da, så bevisbyrden ligger hos deg. 

Jeg driter jo i om du tror meg så det er ingen bevisbyrde her nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne hetsingen av uføre har gått litt langt nå. Må de vurdere å gå med våpen for å beskytte seg snart?

Anonymkode: 87cee...dd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne hetsingen av uføre har gått litt langt nå. Må de vurdere å gå med våpen for å beskytte seg snart?

Anonymkode: 87cee...dd7

Mas om hetsing har gått mye lengre.

Anonymkode: 9304b...507

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja. Man kan jobbe 100% når man er 100% ufør. Man får bare ikke noe utbetalt fra nav, det er lov å bli bedre 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kanskje du skal gjøre det selv? Snakk om å drite seg ut...

Fra linken under: Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til.

https://www.nav.no/uforetrygd#kombinere

Anonymkode: fb4b8...20a

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...