AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Jeg har så lyst på spekemat og gode oster. Det nærmer seg også 17. mai frokost med slike godsaker. Finnes det gode erstatninger? Hva kan jeg lage/kjøpe istedet? Anonymkode: ece63...00d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 Du kan spise varmebehandla spekemat. Jeg lagde en del pizza med hvit saus, fenalår, cherry tomater og ruccola. Sinnsykt digg. Fenalåren legges på toppen av osten så den blir skikkelig stekt. Også tok jeg på tomater og ruccola etter den var stekt. Anonymkode: 6f99d...368 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 46 minutter siden, Sofakona said: Det finnes en salami gravid kan spise Husker du hva den heter? Anonymkode: ece63...00d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 Nå kommer jeg til å bli hengt her, men jeg har tidvis spist spekemat gjennom alle mine graviditeter. Jordmor var heller ikke bekymret. Er faktisk større sannsynlighet for å finne listeria i feks melk. Men gravide anbefales å drikke det uansett. Synes denne legen beskriver det godt. Mye farligere å ta fly enn å spise spekemat innimellom som gravid, om man skal beregnes alvolighetsgrad og risiko. https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/295-overlege-i-fodselshjelp-punkterer-skremselspropaganda-for-gravide Anonymkode: 99b2b...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #6 Skrevet 22. april 2023 Kokt/ røkt skinke, frukt, mange gode oster man kan spise, bacon, stekt fisk, karbonade, kjøttboller... grønnsaker med dip Anonymkode: 9fd23...390
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #7 Skrevet 22. april 2023 Den salamien gravide kan spise er jo ikke noe god og smaker ikke salami. Ville heller stekt spekeskinke/salami. Anonymkode: 097cb...4ef
shakini Skrevet 22. april 2023 #8 Skrevet 22. april 2023 Jeg steker spekemat i steikovnen eller i stekepanna. Det er dritdigg!
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Nå kommer jeg til å bli hengt her, men jeg har tidvis spist spekemat gjennom alle mine graviditeter. Jordmor var heller ikke bekymret. Er faktisk større sannsynlighet for å finne listeria i feks melk. Men gravide anbefales å drikke det uansett. Synes denne legen beskriver det godt. Mye farligere å ta fly enn å spise spekemat innimellom som gravid, om man skal beregnes alvolighetsgrad og risiko. https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/295-overlege-i-fodselshjelp-punkterer-skremselspropaganda-for-gravide Anonymkode: 99b2b...ab0 Det er ikke bare listeria som er problemet med spekemat (og rått kjøtt generelt), men også toxoplasma. Kostholdsråd eksisterer så vi skal slippe å lese oss opp på bakgrunnen for hvorfor hver enkelt ting frarådes, ta en risikoavveining basert på hvor sannsynlig det er ut fra norske forhold kontra hvor farlig det potensielt er, osv. Her foretrekker jeg faktisk å lytte på ekspertene som utformer råd for Norge, heller enn en enkelt lege eller tilfeldig person på nettet som har googlet selv. (Mest sannsynlig går det bra, og så bra at det gikk bra for deg og dine barn.) Til ts: harde oster går bra, det samme med røkelaks (godt innenfor utløpsdato), kokt/stekt skinke og slikt. Mange gode koldtbordsretter som er tilberedt også. Og ovnsbakt brie er kjempegodt! 😋 Anonymkode: 11fa6...822 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Husker du hva den heter? Anonymkode: ece63...00d Grillstad fersk salami. ser noen skriver at den ikke er god, men jeg syns den er skikkelig god! Smaker litt som dansk salami. Skal nevnes at jeg ikke har smakt annen salami på et halvt år da.. Anonymkode: d388e...918
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 Du kan kjøpe spekeskinke og steke i panne. Det blir godt og crispy, f.eks oppå eggerøre. Funker også i salat eller på pizza. Anonymkode: 23432...7cb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grillstad fersk salami. ser noen skriver at den ikke er god, men jeg syns den er skikkelig god! Smaker litt som dansk salami. Skal nevnes at jeg ikke har smakt annen salami på et halvt år da.. Anonymkode: d388e...918 Jeg synes også den er veldig god 🙈 Anonymkode: ff193...24f
Grüner Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå kommer jeg til å bli hengt her, men jeg har tidvis spist spekemat gjennom alle mine graviditeter. Jordmor var heller ikke bekymret. Er faktisk større sannsynlighet for å finne listeria i feks melk. Men gravide anbefales å drikke det uansett. Synes denne legen beskriver det godt. Mye farligere å ta fly enn å spise spekemat innimellom som gravid, om man skal beregnes alvolighetsgrad og risiko. https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/295-overlege-i-fodselshjelp-punkterer-skremselspropaganda-for-gravide Anonymkode: 99b2b...ab0 Vanlig kumelk som kjøpes i butikk er ingen kilde til listeria. Den er pasteurisert. Dette gjelder kun ikke-pasteuriserte melkeprodukter som en del muggoster, så ikke kom med feilinformasjon.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Ost kan du jo og steke i ovnen, med honning og valnøtter. Liker du muggost så varm det med litt crème fraiche i en kjele, lenge så du vet den er godt gjennomvarm, ha den en skål og dypp kjeks i. Anonymkode: eb46c...459
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå