Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst på spekemat og gode oster. Det nærmer seg også 17. mai frokost med slike godsaker. 

Finnes det gode erstatninger? Hva kan jeg lage/kjøpe istedet? 

Anonymkode: ece63...00d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en salami gravid kan spise 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise varmebehandla spekemat. Jeg lagde en del pizza med hvit saus, fenalår, cherry tomater og ruccola. Sinnsykt digg. Fenalåren legges på toppen av osten så den blir skikkelig stekt. Også tok jeg på tomater og ruccola etter den var stekt. 

Anonymkode: 6f99d...368

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Sofakona said:

Det finnes en salami gravid kan spise 

Husker du hva den heter? 

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer jeg til å bli hengt her, men jeg har tidvis spist spekemat gjennom alle mine graviditeter. Jordmor var heller ikke bekymret. Er faktisk større sannsynlighet for å finne listeria i feks melk. Men gravide anbefales å drikke det uansett. 

Synes denne legen beskriver det godt. Mye farligere å ta fly enn å spise spekemat innimellom som gravid, om man skal beregnes alvolighetsgrad og risiko. 

https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/295-overlege-i-fodselshjelp-punkterer-skremselspropaganda-for-gravide

Anonymkode: 99b2b...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kokt/ røkt skinke, frukt, mange gode oster man kan spise, bacon, stekt fisk, karbonade, kjøttboller... grønnsaker med dip

Anonymkode: 9fd23...390

AnonymBruker
Skrevet

Den salamien gravide kan spise er jo ikke noe god og smaker ikke salami. Ville heller stekt spekeskinke/salami. 

Anonymkode: 097cb...4ef

Skrevet

Jeg steker spekemat i steikovnen eller i stekepanna. Det er dritdigg!

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nå kommer jeg til å bli hengt her, men jeg har tidvis spist spekemat gjennom alle mine graviditeter. Jordmor var heller ikke bekymret. Er faktisk større sannsynlighet for å finne listeria i feks melk. Men gravide anbefales å drikke det uansett. 

Synes denne legen beskriver det godt. Mye farligere å ta fly enn å spise spekemat innimellom som gravid, om man skal beregnes alvolighetsgrad og risiko. 

https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/295-overlege-i-fodselshjelp-punkterer-skremselspropaganda-for-gravide

Det er ikke bare listeria som er problemet med spekemat (og rått kjøtt generelt), men også toxoplasma. Kostholdsråd eksisterer så vi skal slippe å lese oss opp på bakgrunnen for hvorfor hver enkelt ting frarådes, ta en risikoavveining basert på hvor sannsynlig det er ut fra norske forhold kontra hvor farlig det potensielt er, osv. Her foretrekker jeg faktisk å lytte på ekspertene som utformer råd for Norge, heller enn en enkelt lege eller tilfeldig person på nettet som har googlet selv. (Mest sannsynlig går det bra, og så bra at det gikk bra for deg og dine barn.)

Til ts: harde oster går bra, det samme med røkelaks (godt innenfor utløpsdato), kokt/stekt skinke og slikt. Mange gode koldtbordsretter som er tilberedt også. Og ovnsbakt brie er kjempegodt! 😋

Anonymkode: 11fa6...822

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Husker du hva den heter? 

Grillstad fersk salami. 

ser noen skriver at den ikke er god, men jeg syns den er skikkelig god! Smaker litt som dansk salami. Skal nevnes at jeg ikke har smakt annen salami på et halvt år da.. 

Anonymkode: d388e...918

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe spekeskinke og steke i panne. Det blir godt og crispy, f.eks oppå eggerøre. Funker også i salat eller på pizza. 

Anonymkode: 23432...7cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grillstad fersk salami. 

ser noen skriver at den ikke er god, men jeg syns den er skikkelig god! Smaker litt som dansk salami. Skal nevnes at jeg ikke har smakt annen salami på et halvt år da.. 

Anonymkode: d388e...918

Jeg synes også den er veldig god 🙈

Anonymkode: ff193...24f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vanlig kumelk som kjøpes i butikk er ingen kilde til listeria. Den er pasteurisert. Dette gjelder kun ikke-pasteuriserte melkeprodukter som en del muggoster, så ikke kom med feilinformasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Ost kan du jo og steke i ovnen, med honning og valnøtter. Liker du muggost så varm det med litt crème fraiche i en kjele, lenge så du vet den er godt gjennomvarm, ha den en skål og dypp kjeks i. 

Anonymkode: eb46c...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...