Gå til innhold

Autisme diagnose uten vitner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har fått ASD i voksen alder uten å involvere sine foreldre i prosessen?

Jeg ønsker av diverse grunner ikke å dra mine foreldre inn i dette, og har ikke spesielt mange andre nære som kan vitne om min barndom.

Kan man få diagnosen likevel?

Anonymkode: f0736...b34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig det praktiserer ulikt fra sted til sted. Jeg ble utredet i Oslo og fikk beskjed om at de ikke kunne sette diagnosen uten å snakke med en vforelder eller lærer.

Anonymkode: 6dcb1...abf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde å bli informert om at barnet mitt var autist før de hadde snakket med barnet eller oss foresatte. De baserte det på henvisningen fra PPT/skole. Helt sjokkert tok jeg med barnet ut og gikk aldri tilbake. Dette er noen år siden og barnet vårt har ikke autisme. Så joda, det settes diagnoser uten særlig utredning eller det du kaller vitner. Ber du selv om dette og har fastlegen med deg tenker jeg du ihvertfall har gode muligheter selv om jeg synes det er rart at systemet ikke er mer kvalitetssikret. 

Anonymkode: 95eeb...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mulig det praktiserer ulikt fra sted til sted. Jeg ble utredet i Oslo og fikk beskjed om at de ikke kunne sette diagnosen uten å snakke med en vforelder eller lærer.

Hva om foreldrene er døde? Og en lærer helt tilbake på vgs f.eks? 

Anonymkode: a1f00...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om foreldrene er døde? Og en lærer helt tilbake på vgs f.eks? 

Anonymkode: a1f00...b43

Synes også det høres så rart ut. Det kan være utrolig mange årsaker til at man ikke har noen fra barndommen å ta med inn i utredningen, det bør ikke være avgjørende for om man kan få en diagnose og den hjelpen som følger med. Jeg har behov for tilrettelegging ifbm jobb pga alle symptomene, men har bare fått en drøss psykiske diagnoser, selv om jeg ser selv at jeg ganske opplagt er et sted på spekteret.

Med «bare» psykiske diagnoser har man ikke samme rettighet på tilrettelegging.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes også det høres så rart ut. Det kan være utrolig mange årsaker til at man ikke har noen fra barndommen å ta med inn i utredningen, det bør ikke være avgjørende for om man kan få en diagnose og den hjelpen som følger med. Jeg har behov for tilrettelegging ifbm jobb pga alle symptomene, men har bare fått en drøss psykiske diagnoser, selv om jeg ser selv at jeg ganske opplagt er et sted på spekteret.

ts

Da ville jeg bedt om utredning også bareinformert om at du ikke har noen foreldre eller andre de kan ta med i utredningen.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min ble utredet og kunne ikke ha med foreldre. Jeg var med på en time og svarte på en del spørsmål. 

Anonymkode: fa7f8...380

AnonymBruker
Skrevet

Det samme lurer jeg på. Skal på utredning snart. Jeg ønsker ikke å involvere foreldre å jeg flyttet så mye så har ingen lærere heller. Jeg for min del har endel jeg kan fortelle selv fra barndomen pluss at de ser hvordan jeg er nå så for min del er d liten tvil. Skjønner ikke hva de skal si at jeg har istedenfor … har endel klare symptomer på Asperger.

Anonymkode: 75b7e...1df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

ts

Man kan det ja.

I mitt tilfelle, om jeg skal utredes for noe liknende - så blir det meningsløst å trekke inn andre.

Jeg kunne for all del trukket inn venner, men foreldrene mine var ikke helt med av ulike tungtveiende årsaker og lærerne på den tiden fikk jo ikke med seg et kvekk. 

Anonymkode: 24deb...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det samme lurer jeg på. Skal på utredning snart. Jeg ønsker ikke å involvere foreldre å jeg flyttet så mye så har ingen lærere heller. Jeg for min del har endel jeg kan fortelle selv fra barndomen pluss at de ser hvordan jeg er nå så for min del er d liten tvil. Skjønner ikke hva de skal si at jeg har istedenfor … har endel klare symptomer på Asperger.

Anonymkode: 75b7e...1df

Man bruker gjerne ikke Asperger lengre - man skal gå over til autisme :) 

Anonymkode: 24deb...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mannen min ble utredet og kunne ikke ha med foreldre. Jeg var med på en time og svarte på en del spørsmål. 

Anonymkode: fa7f8...380

Så fint at han fikk muligheten til å ta med partner! Ble dere kjent veldig tidlig i livet?

For min del er det min mann som har lagt merke til og gjort meg oppmerksom på en del av de tingene som gjør at jeg tenker autisme, f.eks at jeg stimmer, masker og er ekstremt avhengig av rutine.

Han så det tydelig i hverdagen, jeg er så vant til at jeg er meg så har tenkt at jeg bare er sånn. Hvis han kan vitne hadde jo det vært veldig fint 😊

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så fint at han fikk muligheten til å ta med partner! Ble dere kjent veldig tidlig i livet?

For min del er det min mann som har lagt merke til og gjort meg oppmerksom på en del av de tingene som gjør at jeg tenker autisme, f.eks at jeg stimmer, masker og er ekstremt avhengig av rutine.

Han så det tydelig i hverdagen, jeg er så vant til at jeg er meg så har tenkt at jeg bare er sånn. Hvis han kan vitne hadde jo det vært veldig fint 😊

ts

Han kan vitne! Mannen min gjorde det da jeg ble utredet for et par år siden :) Hvis du lurer på noe mer så kan du også sende meg en PM 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...