Gå til innhold

Hjelp-svimmel. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått og svimlet i 4 dager. Går greit når jeg ligger eller sitter. Når jeg går føler jeg meg ustø og som om bakken er ujevn. Dritekkelt. Har nylig hatt hjernerystelse, men mener den gikk over. Ble mye bedre. Så fikk jeg corona i kombinasjon med masse psykisk stress på jobb over lang tid.. Masse ansvar og en jobb på død og liv. Vært veldig anspent i det siste, mye mer forkjøla enn vanlig, angstanfall. hva er dette? Utbrent? Long covid, hjernerystelsen? Har nylig tatt blodprøver, aæt fint utenom d-vitamin. Tar ekstra. Har tatt ekg som var fin veldig nylig. 

Denne svimmelheten skremmer meg. Noen med erfaring? 

Anonymkode: 66e79...ca9

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye svimmel, og hos meg er det psykosomatisk og stress. Særlig hvis jeg har sovet lite. Mye jobb, mye ansvar og lite søvn gjør meg svimmel og helt ullen i hodet.

Anonymkode: 9aa4a...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er mye svimmel, og hos meg er det psykosomatisk og stress. Særlig hvis jeg har sovet lite. Mye jobb, mye ansvar og lite søvn gjør meg svimmel og helt ullen i hodet.

Men hva slags råd får du mot svimmelheten av legen?

Anonymkode: 49e36...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men hva slags råd får du mot svimmelheten av legen?

Anonymkode: 49e36...940

Det er jo ikke så mye å gjøre med, det er en av mine kroppslige reaksjoner på stress 🤷‍♀️ Bare det å vite det go gjenkjenne det er det viktigste. Gir den ikke så mye oppmerksomhet er kanskje det beste rådet, samtidig som jeg tar den som et signal på at nå er det på tide å roe ned. Jobbe med de underliggende problemene (søvn, mat/drikke, stressmestring).

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mangel på d vitamin kan også gi svimmelhet, så i kombinasjon med alt du skriver så er det ikke så rart. Ta NOK d vitamin, det er kjempeviktig. Ta det med frokost og litt fett for best opptak. Magnesium er viktig for at kroppen skal klare å bruke d vitamin, så tilskudd av magnesium på kveldstid kan være lurt. Ta dette separat fra andre mineraler. 

Anonymkode: 18972...b75

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Svimmelhet er ikke noe farlig symptom å ha TS. Det er ubehagelig, that's it. Du leter etter svar på hvorfor, samtidig har du listet opp 5 grunner. Stress, anspent, forkjøla, angst osv. Er ikke noe å lure på det her.

Anonymkode: 6665c...eb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svimmelhet er ikke noe farlig symptom å ha TS. Det er ubehagelig, that's it. Du leter etter svar på hvorfor, samtidig har du listet opp 5 grunner. Stress, anspent, forkjøla, angst osv. Er ikke noe å lure på det her.

Svimmelhet er ofte ikke farlig, men er meget invalidiserende. Jeg har hatt en kronisk sykdom i 15 år med svimmelhet som symptom..tro meg, du vil ikke ha det. Det er som å gå konstant fyllesyk med båtgange.

Anonymkode: 9d07d...ab5

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Okei takk det er iallefall beroligende. Tanken gåe fort til hjernesvulst osv.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Svimmelhet er ofte ikke farlig, men er meget invalidiserende. Jeg har hatt en kronisk sykdom i 15 år med svimmelhet som symptom..tro meg, du vil ikke ha det. Det er som å gå konstant fyllesyk med båtgange.

Hvilken sykdom? 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

TS har angst og har vært svimmel i 4 dager, det er det jeg svarer ut fra. Hun vil antagelig oppleve stor lindring hvis hun slipper å være livredd for at svimmelheten er tegn på at det feiler henne noe alvorlig. Du behøver ikke å ta det som bagatellisering av dine plager, svaret mitt var ikke til deg, din problemstilling var ikke tema i tråden. Jeg vet godt hva svimmelhet er, så det behøver du ikke forklare meg.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken sykdom? 

Du tror du kan ha det? Det kan du sikkert, hvis du bare leser om sykdommen lenge nok og kjenner veldig godt etter.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei takk det er iallefall beroligende. Tanken gåe fort til hjernesvulst osv.. 

Hvorfor skulle du ha hjernesvulst? Du er sikkert ung også. Det er helt usannsynlig. Du har minst 5 andre ting som forklarer din svimmelhet, du har skrevet det ned selv i hovedinnlegget. Du vet allerede hvorfor du er svimmel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skulle du ha hjernesvulst? Du er sikkert ung også. Det er helt usannsynlig. Du har minst 5 andre ting som forklarer din svimmelhet, du har skrevet det ned selv i hovedinnlegget. Du vet allerede hvorfor du er svimmel.

Ja, håper du har rett. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken sykdom? 

Menières..men ut fra symptomene du beskriver høres det ikke ut som det om det er noe trøst :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Krystallsyke? 

Anonymkode: 7b3b4...d46

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være symptom på for eks høyt blodtrykk.. Du vet jo ikke om det er en sykdomstilstand som forårsaker svimmelhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sharpa VinterBerg skrev (1 time siden):

Det kan være symptom på for eks høyt blodtrykk.. Du vet jo ikke om det er en sykdomstilstand som forårsaker svimmelhet. 

Har nettopp sjekka blodtrykk, puls og tatt ekg. 2 mnd siden. Regner med det ikke kan ha endret seg stort siden da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har nettopp sjekka blodtrykk, puls og tatt ekg. 2 mnd siden. Regner med det ikke kan ha endret seg stort siden da? 

Jeg svarte på AB sitt innlegg som mente svimmelhet ikke er farlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eh….

Svimmelhet er IKKE bare å føle seg litt susete og woozy slik man gjør når det kommer som normalt frisk respons.

Ubehagelig dekker ikke engang litt for min del, for meg som frisk uten vestibulær lidelse var det ekkelt eller litt «oj, der suset det litt ja» om det skjedde en sjelden gang. 

Nå som jeg har svimmelhet med vestibulær og/eller sentral årsak så er det så uttalt at jeg har tortursymptomer, er ufør, og mange ganger oppriktig har vurdert selvmord.

Blir som å si at all hodepine er «ubehagelig» (nei, ikke når det er migrene/cluster/såkalt selvmordshodepine osv) og liknende. 

Svimmelhet kan også være dødelig i den forstand når det er symptom på hjerneslag og andre alvorlige tilstander hvor dette er hovedsymptom. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har gått og svimlet i 4 dager. Går greit når jeg ligger eller sitter. Når jeg går føler jeg meg ustø og som om bakken er ujevn. Dritekkelt. Har nylig hatt hjernerystelse, men mener den gikk over. Ble mye bedre. Så fikk jeg corona i kombinasjon med masse psykisk stress på jobb over lang tid.. Masse ansvar og en jobb på død og liv. Vært veldig anspent i det siste, mye mer forkjøla enn vanlig, angstanfall. hva er dette? Utbrent? Long covid, hjernerystelsen? Har nylig tatt blodprøver, aæt fint utenom d-vitamin. Tar ekstra. Har tatt ekg som var fin veldig nylig. 

Denne svimmelheten skremmer meg. Noen med erfaring? 

Sjekk krystallsyke hos behandler med mørkebriller først :) Fastøegen har ikke dette.

Anonymkode: a6c0b...f6a

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble mye svimmel tidligere i livet mitt. Ble sykemeldt for det. Jeg ble veldig engstelig. Men det var nok stress. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...