Gå til innhold

Overvekt og fedme årsak til økning i uføre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn blir beviselig tyngre og tyngre, med alt dette medfører av plager. Samtidig er det flere enn noen gang i arbeidsfør alder som ikke er i stand til å gjøre noe som helst i arbeidslivet. Hovedårsaken der er selvrapporterte plager som muskel og skjelettlidelser og lettere psykiske plager. Kan man tro da at hovedårsaken til plagene er at folk er for tunge, rett og slett?

Anonymkode: 078bb...c00

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du da at majoriteten av uføre er feite?

Anonymkode: 5b3bd...c77

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du da at majoriteten av uføre er feite?

Anonymkode: 5b3bd...c77

Siden uspesifikke muskel og skjelettlidelser er en stor årsak til at folk blir ute av stand til å jobbe så ja, en tung kropp gjør nok mer vondt enn en lett kropp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du burde sjekke hvor lite gjennomsnitts-BMI'en faktisk har gått opp? 

Anonymkode: 079ad...289

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan man tro da at hovedårsaken til plagene er at folk er for tunge, rett og slett?

Nei, det har vi ingen belegg for å tro.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det slik at 3 stk i vår familie fikk hjertestans. Overlevde heldigvis. Men de alle er tynn som en strek. Ingen røykere heller. 

Anonymkode: d5cb5...4eb

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få uføretrygd p.ga. overvekt av fordi er en tilstand som det er mulig å gjøre noe med for å bedre arbeidsevnen, finnes sikkert noen ekstreme tilfeller men da er det gjerne andre diagnoser i tillegg som f.eks. problemer med stoffskifte eller diagnoser som er et resultat av overvekt.

Anonymkode: 474f5...2f8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har vel stått ganske mange artikler de senere år om at årsaken til dette er psykisk (u)helse….

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som ble utsatt for mobbing ender opp uføre. Om man skal finne en årsaksforklaring for uføre, tenker jeg det er bedre å starte der enn å starte med overvekt. 

Ellers, så er det nok selve arbeidsmarkedet som er det største problemet. 

Anonymkode: a45f0...e70

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig vanskelig å få uføretrygd p.ga. overvekt av fordi er en tilstand som det er mulig å gjøre noe med for å bedre arbeidsevnen, finnes sikkert noen ekstreme tilfeller men da er det gjerne andre diagnoser i tillegg som f.eks. problemer med stoffskifte eller diagnoser som er et resultat av overvekt.

Anonymkode: 474f5...2f8

Ja, det var nettopp det som var poenget. Selvfølgelig får man ikke uføretrygd fordi man kun veier for mye, men fordi dette gir plager som gjør at man ikke greier å jobbe.

Skrevet

Jeg er IKKE ufør p.g.a at jeg er overvektig nei. Jeg har vært overvektig i mange år, før jeg ble innvilget ufør. 

• Liker 1
Skrevet

Vet du hvorfor man er overvektig? 

hovedsaklig pga traumer

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det var nettopp det som var poenget. Selvfølgelig får man ikke uføretrygd fordi man kun veier for mye, men fordi dette gir plager som gjør at man ikke greier å jobbe.

Nei, psykiske lidelser er den mest vanlige grunnen til at man blir ufør.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/nyheter/1-av-3-uforetrygdede-har-en-psykisk-lidelse-eller-atferdsforstyrrelse

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å være overvektig kan medføre psykiske problemer. Dårlig selvtillit og dårlig selvbilde.

Anonymkode: 0d515...394

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (26 minutter siden):

Vet du hvorfor man er overvektig? 

hovedsaklig pga traumer

Trodde det var for mye mat.

Anonymkode: 9c5a7...027

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være overvektig kan medføre psykiske problemer. Dårlig selvtillit og dårlig selvbilde.

Anonymkode: 0d515...394

Dårlig selvtillit gir ikke ufør.

Disse ufør trådene får meg til å innse at det finnes for mange dumme mennesker på kg, og de er ikke uføre da dumskap ikke gir uføre grunnlag.

Anonymkode: 4bc29...1cd

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For mye mat er grunnen til fedme 

Men grunnen til at mange spiser for mye er psykiske utfordringer. Mat brukes til å døyve psykiske problemer. 

Så grunnen til fedme er sammensatt.

Anonymkode: f7892...b78

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke om disse menneskene som lager disse trådene er dumme eller late. Jeg ville startet med en påstand som ikke er fri fantasi, samtidig som at jeg har mistanke om at mange av tjulkkastrådene er laget av ungdom, da kunnskapsnivået om generell helse og samfunn er så lav.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

GRATULERER, TS! Du klarte å samle to store, fordomsfulle temaer i en og samme tråd!

Anonymkode: a1c7e...ab1

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

GRATULERER, TS! Du klarte å samle to store, fordomsfulle temaer i en og samme tråd!

Anonymkode: a1c7e...ab1

Du mener 2 temaer mange, inkl deg, ikke evner å debattere på en saklig måte....?

Anonymkode: 9c5a7...027

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...