Gå til innhold

Eid gave i bhg???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne dobbeltmoralen reagerer jeg også på - på den ene siden er det ikke måte på hvor nøytral livssynsundervisningen på skolen skal være for å unngå å krenke noen, og å ta med klassen til en felles julegudstjeneste er fy-og-fy.

Men å feire en muslimsk høytid uten foreldrenes samtykke og godkjenning i barnehagen er tydeligvis helt OK.

Altså reagerer jeg ikke på selve feiringen; det må de gjerne få lov til, men på dobbeltmoralen her; hvorfor all denne innbitte motstanden mot kristen julefeiring i skolen når barna samtidig skal feire Eid i barnehagen ...?

Anonymkode: 1fc71...3ed

Drar barnehagen til moskeen? 

Anonymkode: 7460d...4a3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne dobbeltmoralen reagerer jeg også på - på den ene siden er det ikke måte på hvor nøytral livssynsundervisningen på skolen skal være for å unngå å krenke noen, og å ta med klassen til en felles julegudstjeneste er fy-og-fy.

Men å feire en muslimsk høytid uten foreldrenes samtykke og godkjenning i barnehagen er tydeligvis helt OK.

Altså reagerer jeg ikke på selve feiringen; det må de gjerne få lov til, men på dobbeltmoralen her; hvorfor all denne innbitte motstanden mot kristen julefeiring i skolen når barna samtidig skal feire Eid i barnehagen ...?

Anonymkode: 1fc71...3ed

Men er det den samme barnehagen som har gul frokost og feirer Eid? Hvis barnehagen både har påskefrokost og feirer Eid er det jo ingen dobbeltmoral ute og går 🤔

Anonymkode: 10e7a...265

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå var det ikke ut av det blå, men noe vi fikk beskjed om i barnehage-appen et par dager i forveien. Beklager, men det trenger vel ikke å lages et problem ut av alt. Det er bare snakk om noen foreldre som ønsker å gi barna en liten gave i forbindelse med feiring av en viktig høytid. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Anonymkode: effb3...bd9

Lage problem ut av alt? Barnehagepersonalet er overarbeidet fra før, og forvekslinger og forglemmelser kan fort skje. Det handler ikke om å lage problemer ut av alt, men å finne løsninger alle kan føle seg fornøyd med. Felles mat på et arrangement er jeg som du forhåpentlig så positiv til. Barnehagepersonalet fikk ikke ekstraarbeid av det heller.

Anonymkode: 1273b...47d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lage problem ut av alt? Barnehagepersonalet er overarbeidet fra før, og forvekslinger og forglemmelser kan fort skje. Det handler ikke om å lage problemer ut av alt, men å finne løsninger alle kan føle seg fornøyd med. Felles mat på et arrangement er jeg som du forhåpentlig så positiv til. Barnehagepersonalet fikk ikke ekstraarbeid av det heller.

Ekstraarbeid? Det er jo foreldrene som har lagt den lille posen i hyllene. Leder i barnehagen har bare sendt ut en liten melding i appen, som når ut til alle. Er det ekstraarbeid? Ok.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ekstraarbeid? Det er jo foreldrene som har lagt den lille posen i hyllene. Leder i barnehagen har bare sendt ut en liten melding i appen, som når ut til alle. Er det ekstraarbeid? Ok.

Informere om diverse intoleranser som må unngås, samt «bare» sende en liten melding tar tid det også. Ingen kontrollerer om maten faktisk er trygg heller, ettersom det tross alt er foreldrene som legger den i hylla, og det er ikke alle som er like nøye. Det trengs dessuten ikke mer gavepress. TS ba om innspill, og jeg sier min mening. Du har din. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/22/2023 at 11:10 AM, AnonymBruker said:

Hei

Har en 4 åring som går i storbarns avd. Det er slik at bhg viste veldig intresse om høytidene i islam. De pleide å spørre meg om ramadan og eid lenge før det var ramadan/eid. 

De vil markere en liten eid fest i ramadan. Da tenkte jeg å lage noe godt og sende i bhg. Noe alle voksne og barn kan smake på. Og det er de veldige glade for og ser frem til dette.

Vi gir gaver også til barna på eid. Barna mine får det også. Sønnen min spurte om han kan gi eid gave til alle barna i avdelingen sin. Jeg tenkte det er en god idé. Men jeg var usikker på om det er innafor å gi gave til alle barna? Hva syns dere om dette? Og hva burde jeg kjøpe? Det må være likt for alle barna. Og må ikke koste mye. Kanskje noe til 10 eller 20 kr.

Hva syns dere?

Anonymkode: 982dd...37c

Jeg hadde ikke ønsket at du gjorde det. Jeg er ikke imot muslimer, men jeg er imot det islam står for. Jeg er heller ingen tilhenger av all den importerte maten.  syns ille engang dadler er kos, fordi det er importert fra land som benytter plantevernmidler som ikke er tillatt i Norge og som ofte har med seg salmonellasmitte f.eks

Vi behøver ikke djevelens religion inn i barnehagene. Og når vi nå har tonet ned jul og påske (nå heter det gul høytid i vår barnehage), bør det være likt for alle religioner.

Anonymkode: 2f91d...28c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For å sitere direkte fra både Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet sine sider: godteri i barnehagen bør unngås!

Veldig dumt om foreldre skal ta med sånt i barnehagen. Hyggelig at TS vil gjøre noe kjekt ifm Eid men jeg vil påpeke at barnehagene er påbudt å ha om de kulturene som er på avdeling så om det er noen der som er muslimsk er det helt naturlig at de har en samling om det for eksempel. Det er altså ikke noe de gjør for å være hyggelig men fordi de skal. Uansett kjekt å høre at de viser direkte interesse :) gøy med kritt! 

Anonymkode: f1442...349

Seriøst? Mine barn er de eneste muslimene på bhg, men de har ikke hatt noe om verken ramadan elr eid i bhg tror jeg.. Hvor står det at det er påbudt? Det er privat bhg.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det den samme barnehagen som har gul frokost og feirer Eid? Hvis barnehagen både har påskefrokost og feirer Eid er det jo ingen dobbeltmoral ute og går 🤔

Anonymkode: 10e7a...265

Ja, det er den samme barnehagen. Helt riktig. Det er også her de har mørkefest fremfor luciafeiring. Og det er nettopp dette jeg synes blir feil. 

Anonymkode: fa7e2...7eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...