Gå til innhold

Eid gave i bhg???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En familie i barnehagen vår hadde laget små godteposer til barna på avdelingen og lagt i hyllene til barna. Det var skikkelig hyggelig, syns vi da 😊 

Anonymkode: effb3...bd9

For å sitere direkte fra både Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet sine sider: godteri i barnehagen bør unngås!

Veldig dumt om foreldre skal ta med sånt i barnehagen. Hyggelig at TS vil gjøre noe kjekt ifm Eid men jeg vil påpeke at barnehagene er påbudt å ha om de kulturene som er på avdeling så om det er noen der som er muslimsk er det helt naturlig at de har en samling om det for eksempel. Det er altså ikke noe de gjør for å være hyggelig men fordi de skal. Uansett kjekt å høre at de viser direkte interesse :) gøy med kritt! 

Anonymkode: f1442...349

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det vel ikke

Anonymkode: 5176a...00a

Jo, både i bhg og på barneskolen til mine barn gjør det faktisk det! Jeg forstår at du er overrasket, for det er virkelig noe forbanna tull å kalle det «gul frokost». 

Anonymkode: fa7e2...7eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi en pakke såpebobler til hvert enkelte. Det synes Jeg er innafor, samtidig som det sikkert er stor stas å ta med ut på lekeplassen å blåse

Anonymkode: ecfcc...f5e

AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (1 time siden):

Seriøst? Jeg spør ikke for å være frekk, men dette ble jeg helt satt ut av! Gul frokost? 

Ikke til deg jeg siterte; 

men : Jeg synes det er trist at man ikke kan markere de helligdager og høytider som er, på en måte som gleder barnet det gjelder, og som de andre barna kan være med på. Uten at religion skal nevnes eller fremheves. Det burde vel gå an. 

Ja, det er helt seriøst! Gul frokost både i bhg og på barneskolen her. 
Og ikke nok med det; i desember var det ikke lengre Santa Lucia i barnehagen. Det var mørkefest 🙄🙄

Men Eid feires, og alle barna skulle bli møtt med «Eid Mubarak»ni garderoben ved levering. De hadde markering av Eid hele dagen med tivoli, mat osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, både i bhg og på barneskolen til mine barn gjør det faktisk det! Jeg forstår at du er overrasket, for det er virkelig noe forbanna tull å kalle det «gul frokost». 

Ingen rundt her som gjør det sp nei det er ikke vanlig 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen rundt her som gjør det sp nei det er ikke vanlig 

Vi bor i en ganske stor by, og flere bhg her gjør det. Så helt uvanlig er det jo ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har vi fått kjøpt kjempekritt som eid gave til bhg. Sønnen min kjøpte med de pengene som han fikk til eid gave 🙂

Ts

Anonymkode: 982dd...37c

Så utrolig fint!! Håper dere hadde en fin feiring 🙏🙏

Anonymkode: 2ab66...462

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men Eid feires, og alle barna skulle bli møtt med «Eid Mubarak»ni garderoben ved levering. De hadde markering av Eid hele dagen med tivoli, mat osv. 

Særlig. Bhg og skole som steller i stand tivoli og mat til alle de muslimske elevene der 90% har fri fra skole og bhg på Eid. Den var god du😂

Anonymkode: 160d1...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å sitere direkte fra både Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet sine sider: godteri i barnehagen bør unngås!

Veldig dumt om foreldre skal ta med sånt i barnehagen. Hyggelig at TS vil gjøre noe kjekt ifm Eid men jeg vil påpeke at barnehagene er påbudt å ha om de kulturene som er på avdeling så om det er noen der som er muslimsk er det helt naturlig at de har en samling om det for eksempel. Det er altså ikke noe de gjør for å være hyggelig men fordi de skal. Uansett kjekt å høre at de viser direkte interesse :) gøy med kritt! 

Anonymkode: f1442...349

Det var snakk om en pose med en liten eske med smarties og en eske rosiner, så jeg synes ikke det var så hinsides altså 😉 En hyggelig gest.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Særlig. Bhg og skole som steller i stand tivoli og mat til alle de muslimske elevene der 90% har fri fra skole og bhg på Eid. Den var god du😂

Du kan tro akkurat hva du vil, men barnehagen til barnet vårt gjorde dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neppe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var snakk om en pose med en liten eske med smarties og en eske rosiner, så jeg synes ikke det var så hinsides altså 😉 En hyggelig gest.

Ikke for å være «den mammaen»,  men ungen min har cøliaki og kan ikke spise smarties.

En mor fra Eritrea hadde laget mat på et stort fat og servert på sommeravslutning i barnehagen. Det var da som del av et arrangement, og vi voksne var til stede og kunne passe på hva barna spiste. Det er en god ide. Det var en type veldig gode småkaker mener jeg å huske.
Å helt ut av det blå finne godteri i hylla til barnet mitt er ikke like greit. 

Anonymkode: 1273b...47d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det gjør de jo allerede.  Jul i barnehagen har ikke noe med religion å gjøre. Det er nisser og juletrær og «på låven sitter nissen». 

Anonymkode: 2630c...1d1

Varierer nok fra barnehage til barnehage, Vi bor ikke i Bibelbeltet eller noe sånt. Likevel var de i kirka og kledde seg ut som sauer og engler og var med på et julespill. Vår bhg har ikke utvidet kristen formålsparagraf en gang. Da jeg spurte bhg om de hadde et alternativt opplegg for folk som ikke er gira på å sende ungene i kirka, så de sjokkert ut. Tror aldri de har fått spm om det før. Jeg er helt imot forkynning i skole og bhg, og et slikt opplegg er etter min mening forkynning. Men jeg lot da min være med. Etterpå mente han at det er slemt å ikke tro på Jesus, så de er veldig lett påvirkelig i den alderen, De synger også Et barn er født i Betlehem og andre kristne julesanger her. Men dette ble en avsporing.

Jeg synes at en eid-gave, noe lite som blir gitt til hele avdelingen, er koselig. 

Anonymkode: 7460d...4a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neppe.

Jo, de gjorde det selv om du ikke vil tro det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har ikke en gang påskefrokost lengre. Nå heter det «gul frokost». 

Har både påskelunsj, adventsstund og santa lucia i vår barnehage🙂

Anonymkode: 1f75a...785

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har både påskelunsj, adventsstund og santa lucia i vår barnehage🙂

Anonymkode: 1f75a...785

Det synes jeg er veldig fint. Vår bhg har ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min eldste er 17 år. Allerede da han gikk i bhg var det mange julesanger som uteble, mener det kun var på loven sitter nissen som var godkjent da den ikke støtet noen. Så ja dette skjer flere steder.

Vi bor i en by nære Oslo.

Anonymkode: 3f003...565

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bor i en ganske stor by, og flere bhg her gjør det. Så helt uvanlig er det jo ikke. 

Poenget var at det er ikke sånn overalt som bruker fikk det til å høres ut som

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke for å være «den mammaen»,  men ungen min har cøliaki og kan ikke spise smarties.

En mor fra Eritrea hadde laget mat på et stort fat og servert på sommeravslutning i barnehagen. Det var da som del av et arrangement, og vi voksne var til stede og kunne passe på hva barna spiste. Det er en god ide. Det var en type veldig gode småkaker mener jeg å huske.
Å helt ut av det blå finne godteri i hylla til barnet mitt er ikke like greit. 

Anonymkode: 1273b...47d

Nå var det ikke ut av det blå, men noe vi fikk beskjed om i barnehage-appen et par dager i forveien. Beklager, men det trenger vel ikke å lages et problem ut av alt. Det er bare snakk om noen foreldre som ønsker å gi barna en liten gave i forbindelse med feiring av en viktig høytid. Jeg ser virkelig ikke problemet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo dessverre er dette dagens Norge. Påvirkningen begynner svært tidlig......

Anonymkode: b235d...eed

Denne dobbeltmoralen reagerer jeg også på - på den ene siden er det ikke måte på hvor nøytral livssynsundervisningen på skolen skal være for å unngå å krenke noen, og å ta med klassen til en felles julegudstjeneste er fy-og-fy.

Men å feire en muslimsk høytid uten foreldrenes samtykke og godkjenning i barnehagen er tydeligvis helt OK.

Altså reagerer jeg ikke på selve feiringen; det må de gjerne få lov til, men på dobbeltmoralen her; hvorfor all denne innbitte motstanden mot kristen julefeiring i skolen når barna samtidig skal feire Eid i barnehagen ...?

Anonymkode: 1fc71...3ed

• Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...