Gå til innhold

Tvinger dere barna til å gå i 17-mai tog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har to barn i 1 og 4. klasse. I år har de sagt at de ikke ønsker å gå i barnetoget i sentrum. I fjor var det kaos med folk og vi så knapt barna da de gikk. Tenker at vi kanskje ikke skal tvinge dem til å gå hvis de ikke vil, eller er vi dårlige foreldre da😝? Hvordan løser dere dette når barna ikke vil gå

Anonymkode: 4a9b2...2b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 17.mai skal være kos ikke tvang.

Anonymkode: 7699f...4ee

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 17.mai-tog er obligatorisk ut 7.klasse. Etter det kan de bestemme selv om de vil gå i tog, men å pynte seg og feire dagen på den ene eller andre måten forventes uansett. 

Anonymkode: e1248...5fa

• Liker 18
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at ene barnet mitt ikke ville gå første året, løste det enkelt ved å gå sammen med barnet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. 17.mai-tog er obligatorisk ut 7.klasse. Etter det kan de bestemme selv om de vil gå i tog, men å pynte seg og feire dagen på den ene eller andre måten forventes uansett. 

Obligatorisk fra skolen sin side eller fra dere foreldres side? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan legge til at ene barnet mitt ikke ville gå første året, løste det enkelt ved å gå sammen med barnet.

De får vi ikke liv til her dessverre, med mindre man er klassekontakt 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge varer egentlig sånne tog da? 

Kanskje femten minutter / tretti minutter eller noe sånn. Dette burde selvfølgelig være veldig overkommelig, selv for en første-klassing altså. 

Anonymkode: e3979...685

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke obligatorisk oppmøte, så hvis de ikke vil så ser jeg ikke poenget med å tvinge de?
Alle er ikke like. Jeg kommer ikke til å tvinge mine barn til å gå i tog, selv om jeg synes det var kjempe gøy selv som barn.

Og forresten, sånn jeg har forstått det oppsto første barnetog i 1869, og det var ikke før 1889 at jenter fikk lov til å gå i tog også. Kan skjønne at det er stas for foreldre, men hvorfor er det så himla viktig for noen å se barn de ikke engang kjenner gå i et tog og skrike hipp hipp hurra for full hals med sure morgen stemmer? 

Anonymkode: cbc6d...cc6

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje femten minutter / tretti minutter eller noe sånn. Dette burde selvfølgelig være veldig overkommelig, selv for en første-klassing altså. 

De møter opp en halv time før og går rundt tre kvarter. Stor, norsk by

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke obligatorisk oppmøte, så hvis de ikke vil så ser jeg ikke poenget med å tvinge de?
Alle er ikke like. Jeg kommer ikke til å tvinge mine barn til å gå i tog, selv om jeg synes det var kjempe gøy selv som barn.

Og forresten, sånn jeg har forstått det oppsto første barnetog i 1869, og det var ikke før 1889 at jenter fikk lov til å gå i tog også. Kan skjønne at det er stas for foreldre, men hvorfor er det så himla viktig for noen å se barn de ikke engang kjenner gå i et tog og skrike hipp hipp hurra for full hals med sure morgen stemmer? 

Anonymkode: cbc6d...cc6

Helt enig😅Jeg er ikke glad i å se på tog selv, og vi foreldre synes egentlig bare det er mas å dra barna ut kl 8 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir fort lange dager. Mitt barn på barneskolen syntes det var mye. Møte på skolen, høre på taler, stille opp i tog, så gå ... Vår runde tar 45 min før de er tilbake på skolen og da skal det spises, lekes osv. 

TS, jeg ville ikke tvunget barna mine. Hvis de ikke orker et år, kanskje orker de året etter. 17.mai skal være kos.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, herregud! Finn på noe gøy sammen i stedet. Ble selv tvunget til å gå i tog, hatet det. Skolen kan heller ikke pålegge det, det er fridag. Synes det er en uting at skolen skal ordne 17.mai,både for lærere, barn og  familier. 

Anonymkode: afea5...9ad

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dummeste jeg har lest. 

Anonymkode: afea5...9ad

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri tvunget barna mine til å gå i tog. Hvorfor skal man det? Vi voksne liker jo ikke å bli tvunget til å gjøre ting vi ikke vil vi heller, hvorfor skal vi da gjøre det med barna?

En ting er å motivere så godt man kan og tilrettelegge for at det kan bli en fin ting å gå i tog ved å f.eks gå sammen med barna, men ikke tvang. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss er det valgfritt etter 7.klasse..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Hos oss er det valgfritt etter 7.klasse..

Og hvis folk skal bort på 17.mai da? Får de fravær? 

Anonymkode: 0b491...075

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste unger "orker ikke" å gå i sånne tog i kanskje 45 minutter. 

Men å løpe rundt og leke i flere timer, og stappe innpå med pølser og is, i ett par timer det orker dem... 

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Alltid vært obligatorisk med tog 17.mai. Kan man ikke gå i tog av div grunner må man søke om fri. Dette gjelder barneskole.

Anonymkode: d5042...632

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Og hvis folk skal bort på 17.mai da? Får de fravær? 

Anonymkode: 0b491...075

Jeg har ikke noe med hvordan andre løser 17-mai..Det er ikke skolen som sier det er obligatorisk - men oss som familie 🤪🤪

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...