AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Hva krever dere foreldre at de skal gjøre hver dag/i løpet av uken? Lurer på om vi ber om for mye eller for lite. 4.klassingen må hver dag: ta ut matpakke og vannflaske av sekken (evnt gymtøy), rydde etter seg, ta av bordet noen dager i uken etter middag. I løpet av uken: vaske rommet sitt, hjelpe til å bære matvarer fra bilen og sortere. Anonymkode: c2ad4...cd8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Ikke 4.klassing men min går fortsatt i barnehagen og har mer oppgaver enn din 4.klassing. Her skal bordet dekkes på og ryddes etter hver måltid. Rydde rommet før legging, bli med på ukeshandling og bestemme måltid og handle til det og tilberede maten. Kaste søpla og smøre matpakken sin selv. Hente klærne sine fra vaskerommet og legge det inn i skapet på rommet sitt. Alt dette for å få ukepenger. Barnet trener også tre ganger i uken i en krevende idrett. Dette er noe barnet selv ønsker og vi støtter så lenge barnet er interessert. Anonymkode: 618a3...186
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 Går i barnehagen ja, ja da krever vi nok ikke for mye forstår jeg. Ts Anonymkode: c2ad4...cd8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 Pakke ut og inn av sin egen sekk og gymtøy. Rydde av bordet etter seg selv, etter alle måltider. Rydde opp etter seg selv på badet, i stua, på rommet. Skifter på senga si og rydder rommet sitt hver 14.dag. Går ut med søppel når jeg ber om det. Henter posten. Rydder varer på plass når de kommer på døra, eller vi har vært på butikken. Jeg syns barna her er generelt flinke til å hjelpe til. De må ha påminnelser av og til og det kjedeligste, er å ta sitt eget rom. Anonymkode: 52b06...006 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 Gå tur med hunden, rense kattekassa, hjelpe til å legge sammen klær etc når jeg ber om hjelp, dekke på til middag, rydde av bordet etter middag, rydde eget rom, legge sammen og legge på plass egne klær, lage seg frokost selv, lage seg niste selv, tømme sekken sin etter skolen, hjelpe til å lage middag når jeg ber om det. Anonymkode: 848ba...432 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Jeg kulle i alle fall sette på vaskemaskin med klær på den tiden der. Og sette på for eksempel poteter til koking for å lage middag. Dette måtte vel kokes en stund, så foreldrene mine mente at dette kunne jeg sette på en stund før de kom hjem fra jobbene deres. Anonymkode: 32037...066 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Våre hadde ansvar for egne klær, dvs å sørge for at det ble vasket, tørket og brettet. Også skifte sengetøy og holde rommet rent. Vaske badet, rydde etter seg og rydde oppvask etter tur. Holde orden i skolesaker og annet utstyr. Vi var veldig strenge på dette, ingen av oss var interessert i å løpe rundt og rydde og fikse for dem og vi ville at de skulle bli ansvarlige og selvhjulpne. Anonymkode: 2c756...a81 3
solsolsol Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 Jeg tenker vel egentlig at unger ikke bør ha faste oppgaver hjemme, da blir det fort til at de 1. ikke tenker på om noe burde gjøres (ala de fleste menn man hører om på nett), og 2. tenker at de ikke skal gjøre noe annet. Men ja, mine på 5 og 8 pleier å være med på handling, pakker ut posene, baker brød i helga, lager frokost, dekker bord, vasker feks frontene på kjøkkenet, eller andre ting de synes er morsomt, gir dyrene vann og mat og sånt. Vi ordner rommene sammen (enten med meg eller med eldre søsken) når det trengs. Matboksen vasker jeg om den ligger på benken dagen før, om ikke må de selv vaske den 😅 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #9 Skrevet 24. april 2023 Har en datter på 8 år. Hun tar matpakke ut av sekken, rydder etter seg (i gangen, på badet, osv), legger klærne i skapet på rommet sitt, smører matpakke. Går ut med søppel når det trengs, hjelper med å skifte sengetøy, holder rommet rent (akkurat detter er fortsatt en utfordring, så vi hjelper ofte til i helgene). Jeg er også litt skeptisk til faste oppgaver, for at hos oss blir det fort konkludert at man ikke skal gjøre noe annet) Prøver å lære henne at i familien bør alle bidra. Anonymkode: 9d17f...3cd
Fionas Skrevet 24. april 2023 #10 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 8.39): Jeg kulle i alle fall sette på vaskemaskin med klær på den tiden der. Og sette på for eksempel poteter til koking for å lage middag. Dette måtte vel kokes en stund, så foreldrene mine mente at dette kunne jeg sette på en stund før de kom hjem fra jobbene deres. Anonymkode: 32037...066 Jeg har en ganske pliktoppfyllende jente, men hadde aldri turd å gi oppgave å koke poteter om vi ikke var tilstedet.
Januar2 Skrevet 24. april 2023 #11 Skrevet 24. april 2023 (endret) Her har de i fra barnehagestart (startet ved 2 års alderen), ryddet ut av sekken, matboks, henge opp klærne, rydde sin oppvask . min 3. klassing, legger sammen klærne sine, rydder rommet, mater kaniner, slipper ut hønene, henter posten, går ut med søpla, rydder leker i hagen, er med å luker, fyller fuglebadene, rydder inn og ut av oppvaskmaskinen, Deltar under middag/matlaging laging Endret 24. april 2023 av Januar2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #12 Skrevet 24. april 2023 Er helt sjokkert over hvor flinke barn dere har, og hvor oppegående dere foreldre er som krever ting av barna deres. Håper at ikke penger er motivasjonen, men at barna lærer at vi gjør ting gratis fordi det er en del av fellesskapet. Datter til min kjæreste/særboer er snart 14 og har ikke løftet en finger hjemme, og likevel fått 800,-i mnd for å "pynte på rommet sitt". Fortalte typen min at det var sjokkerende at hun ble behandlet som en prinsesse, og at min sønn på 5 år støvsuget hver lørdag i leiligheten og hengte opp sine klær, tømte sekken for matboks og vannflaske, bar ut søpla ofte, tørket støv,ryddet alltid opp lekene sine, ryddet opp etter middag og brukte ofte å sette frem frokost i helgene til oss. Jeg sa det ikke er uvanlig at førskolebarn har plikter hjemme, og da ble han sint og sa man ikke kunne forvente noe av barn og at hans datter var jo bare et barn!! Anonymkode: 353fa...dc9
Andro Skrevet 24. april 2023 #13 Skrevet 24. april 2023 På den alderen var det forventa at de rydda rommet, og tørka støv der, putta gymtøy i skittentøyet og rydda av bordet etter måltider. Et veldig begrensa omfang av faste oppgaver. Mer viktig at det var overkommelig, og ga mestringsfølelse enn at de skulle gjøre alt mulig alene. Forventa også at de deltok sammen med oss på en del av fellesoppgavene i huset, som å støvsuge eller bli med på matlaging. Begynte ganske tidlig med poengsystemer som kunne gi ekstra lommepenger, ved å frivillig gjøre oppgaver som å levere ferdig rensa hagebær i fryseren eller vask av bilen innvendig.
atropos Skrevet 24. april 2023 #14 Skrevet 24. april 2023 4. klassingen vår må rydde etter seg selv, gå med søpla, lufte hunden når han blir spurt, smøre matpakke. Alle er vel forskjellige, men jeg synes ikke fjerdeklassingen din har for mange oppgaver iallefall😉
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #15 Skrevet 24. april 2023 Han får en liten sum ukepenger til å dra på butikken fredag etter skolen/lørdagsnop/kiosk med venner. Dette uavhengig av oppgaver. Jeg vil han skal lære å se hva som burde gjøres og ikke bare avhengig av at jeg påpeker/krever ting, eller straffer han med å ta bort det ene eller andre. Ikke akkurat den metoden som genererer indre motivasjon. Ha orden i skolesaker, pakke/ut gymbag, tømme matboksen og sette den på benken, lade skoleipad etc. Rydde rommet sitt og loftstue minst én gang i uken/etter behov. Gå med bosset. Ha orden i treningsutstyret sitt. Ansvar for klærne sine, sortere til vask, legge på plass og holde orden i skapet sitt. Henge opp jakkene sine selvfølgelig. Ordne seg mat selv om han er sulten. Og rydde etter seg. Ta av bordet etter seg, sette i oppvaskmaskinen, dekke på til middag av og til. Han gjør mye av eget initiativ og spør om jeg trenger hjelp med noe. For eksempel om vinteren måker han oppkjørselen når jeg er på jobb, han kan uoppfordret legge sammen klesvasken og fordele på sengene, hente posten, vaske bilen, drar til butikken om jeg mangler noe til middag/baking etc.. Anonymkode: 05a19...698 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #16 Skrevet 24. april 2023 Har ikke faste oppgaver. Og helt ærlig synes jeg mange av dere har alt for mange oppgaver til barna. Anonymkode: b1ef8...283
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #17 Skrevet 24. april 2023 Her vasker hun badet en gang i uka, samt holder orden på rommet sitt og bretter egne klær. Ellers hender det hun hjelper til med å dekke bordet, tømme oppvaskmaskinen, kutte grønnsaker til middag, tømme søppel og andre småoppgaver. Anonymkode: bb99e...f7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå