Gå til innhold

Nye kostholdsråd: Total avhold. Vil dere redusere alkoholkonsumet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er interessant.

Nye kostholdsråd er på trappene, og det kan faktisk ende opp med at det anbafelas totalavhold fra alkohol. Isolert sett er jo ikke dette en veldig stor overraskelse når vi ser hvor enorme skadene er. De fleste er skjønt enige om at om alkhol ble oppfunnet i dag, så hadde det selvsagt blitt forbudt umiddelbart.

HVIS dette faktis skjer, at de generelle kostholdsrådene er totalavhold, vil dere redusere/kutte ut alkoholinntaket? Eller er det såpass viktig i livene at det er noe som vil bli oversett?

Personlig tror jeg alkoholkulturen stikker så dypt at svært mange vil slite med å akseptere en slikt råd, og mange vil nok drite i det. Men på lang sikt vil det utvilsomt ha positiv effekt, da jeg tror mange også automatisk vil redusere inntaket når rådene faktisk er å holde seg borte.

Jeg er også såpass "konspiratorisk" at jeg tror sterke krefter vil påvirke dette, og sørge for at et slikt råd fjernes, og i beste fall gjøres en god del mildere, dsv. at de fjerner rådet om totalavhold, og kanskje råder folk å redusere inntaket/være mer forsiktig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQemgv/nye-kostholdsraad-kan-anbefale-totalavhold

Anonymkode: 66ace...5fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit for meg, jeg slutta å drikke for snart 15 år siden.

Anonymkode: 3ea52...e83

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg vil nok ikke slutte, men forsøker jo alltid å begrense meg. Synes det er et godt og tydelig råd.

Anonymkode: bdfa1...a0c

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker sjeldent alkohol ( kanskje 3-4 ganger i året), men koser meg med det når jeg først gjør det. Det kommer jeg til å fortsette med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ender vel som alle de andre kostholdsrådene omtrent ingen følger. Hva var det, rundt 20 % som var noe i nærheten? 

Man kan jo spørre seg om hvorfor man skal ha kostholdsråd, når de tydeligvis ikke er lagt opp eller formidlet på en måte som gjør at folk følger dem. 

Anonymkode: aa249...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger ikke kostholdsrådene som kommer fra myndighetene. Så nei, det kommer jeg ikke til å forholde meg til. 

Anonymkode: 61fc5...914

Skrevet

Pulsklokker er nok en større trussel for alkoholbransjen enn de rådene.

Nå kan vi se hvor mye selv små mengder påvirker helsa og det er jo skremmende.

For min del drikker jeg så lite at jeg ikke bryr meg. Man kan ikke være 100% helsefrik heller.

Bruker helt ubetydelig lite penger på alkohol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker 0-4 halvlitere pr uke. Er dette mye for en kvinne?

Anonymkode: 5e6e8...bce

AnonymBruker
Skrevet

Er nesten avholds allerede, men kommer ikke til å bli totalavholds pga. dette. Kan fint ta meg et glass vin om vi er bedt på middag til gode venner, litt prosecco på 17. mai eller nyttårsaften, eller litt rødvin til en god biff, men det er bare til de spesielle anledningene. Har aldri hatt noe sug etter alkohol, heldigvis. Tenker at det minimale inntaket jeg har ikke er så skadelig at jeg må endre på det. Hadde jeg drukket alkohol ukentlig ville jeg nok redusert inntaket. 

Anonymkode: 975ca...97d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

0 er lite, 4 er mye.

Anonymkode: 10d2e...789

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette er interessant.

Nye kostholdsråd er på trappene, og det kan faktisk ende opp med at det anbafelas totalavhold fra alkohol. Isolert sett er jo ikke dette en veldig stor overraskelse når vi ser hvor enorme skadene er. De fleste er skjønt enige om at om alkhol ble oppfunnet i dag, så hadde det selvsagt blitt forbudt umiddelbart.

HVIS dette faktis skjer, at de generelle kostholdsrådene er totalavhold, vil dere redusere/kutte ut alkoholinntaket? Eller er det såpass viktig i livene at det er noe som vil bli oversett?

Personlig tror jeg alkoholkulturen stikker så dypt at svært mange vil slite med å akseptere en slikt råd, og mange vil nok drite i det. Men på lang sikt vil det utvilsomt ha positiv effekt, da jeg tror mange også automatisk vil redusere inntaket når rådene faktisk er å holde seg borte.

Jeg er også såpass "konspiratorisk" at jeg tror sterke krefter vil påvirke dette, og sørge for at et slikt råd fjernes, og i beste fall gjøres en god del mildere, dsv. at de fjerner rådet om totalavhold, og kanskje råder folk å redusere inntaket/være mer forsiktig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQemgv/nye-kostholdsraad-kan-anbefale-totalavhold

Anonymkode: 66ace...5fc

Neste blir nok sukker. 

Jeg prøver å redusere og bruke så lite som mulig av begge men det er noe med å nyte livet litt og

Anonymkode: e3d95...043

Skrevet

Drikker ikke, så dette blir enkelt.

Skrevet

Nei, bryr meg veldig lite om offentlige kostholdsråd. 

AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (25 minutter siden):

Pulsklokker er nok en større trussel for alkoholbransjen enn de rådene.

Nå kan vi se hvor mye selv små mengder påvirker helsa og det er jo skremmende.

For min del drikker jeg så lite at jeg ikke bryr meg. Man kan ikke være 100% helsefrik heller.

Bruker helt ubetydelig lite penger på alkohol.

Støtter denne. Har sluttet med et par øl eller et par glass rødvin fredag/lørdag kveld pga. klokken forteller jeg får elendig søvnkvalitet. I går koste jeg meg med en god alkoholfri drink. Er rett å slett ikke verdt det! 

Nå drikker jeg bare hvis jeg skal på fest eller lignende, som er sjeldenere. I snitt 1 gang i måneden.

Anonymkode: 8731c...761

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At det beste helsemessig er å avstå helt fra alkohol visste jeg allerede før det ble snakk om å endre rådene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal endre noe at dette blir inkludert i statens kostholdsråd. Det har aldri vært min eneste kilde til informasjon om et sunt kosthold og kommer nok aldri til Å bli det. 
på samme måte som jeg i perioder spiser for lite grønnsaker og mye sukker kommer jeg til å ta et glass vin i ny og ne. 

Anonymkode: 03c84...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 61fc5...914

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke drukket på 10 år, og har alltid ment at dette rådet burde komme. Jeg tror få vil endre sitt konsum side de aller fleste ikke følger kostholdsrådene uansett (det er vel anslått mellom 5-10%), men nå slipper jeg i alle fall argumentene om at «det er bedre å drikke noen glass vin i uken enn totalavhold».

Anonymkode: ae11a...49d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

0 er lite, 4 er mye.

Anonymkode: 10d2e...789

Shit. Er 4 halvlitere pr uke mye for en kvinne, altså? Tror det tilsvarer ca 10 alkoholenheter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Støtter denne. Har sluttet med et par øl eller et par glass rødvin fredag/lørdag kveld pga. klokken forteller jeg får elendig søvnkvalitet. I går koste jeg meg med en god alkoholfri drink. Er rett å slett ikke verdt det! 

Nå drikker jeg bare hvis jeg skal på fest eller lignende, som er sjeldenere. I snitt 1 gang i måneden.

Anonymkode: 8731c...761

Ja, samme her! Det er skremmende hvor mye alkohol påvirker søvnen og energinivået dagen etter. Å se det i rene tall fra klokka mi, har faktisk gjort at jeg drikker veldig lite alkohol. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke drikke mer pga sykdom, har kanskje ett glass vin i halvåret. Så det er helt ok for meg.

Anonymkode: e086d...405

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...