Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal invitere til middag neste helg. Til hovedrett skal jeg servere kalkunbryst fra leirgryte, mangochutney, ris + stekte bananer og caswewnøtter. Til dessert en deilig appelsin- og rosmariniskrem.

Noen som har noen gode oppskrifter på forretter som kunne passe til?

Tenkte på innbakt camenbertost, men synes det blir litt kræsj i smak da det er så fransk på en måte, og det jeg har planer om å servere forøvrig er mye mer orientalsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er så veldig orientalsk men det er i hvertfall kjempe godt:

Fyllt paprika!

Pisk 1/2 dl fløte, bland i 250 g revet ost, 1 pose (hakkede) valnøttkjerner evt litt muskattnøtt.

Skyll paprikaen. Skjær av et tynt lokk ved stilkfestet og fjern forsiktig frøene med en teskje. (trenger 2-3 paprika)

Ha fyllet i paprikaen og la det stå 2-3 timer i kjøleskap. (kan også lages dagen i forveien)

Før servering:

Skjer paprikaen i skiver. Legg et salatblad, litt revne gullerøtter på hver forrettallerken + 1-2 skiver med paprika.

Kjempe godt!!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg lager iblant en thai biffsalat som fungerer like godt som både forrett og lett middag: Slangeagurk skrelles og skjæres i to på langs. Ta ut kjernen og skjær i halvmåner. Cherrytomater skjæres i to eller fire. Bland i hakket frist chilli (jeg liker å bruke en blanding av store, aromatiske og små, sterke), revet limeskall, limejuice, hakket frisk koriander og nam plah (fiskesaus). Til slutt blander du inn tynne skiver av stekt biff, gjerne smålunken ennå.

Skrevet

fikk kokosmelksuppe til forrett en gang, den var nydelig. tror det var kokosmelk, kyllingbiter, bambusskudd og grønn karri, kjempegodt. men det blir vel litt kræsj med kyllingen, enn kokosmelk med litt fond eller kraft, og bambusskudd, og f.eks purreløk og karri?

Skrevet

Er det mulig å få oppskriften på appelsin- og rosmarinisen din? Det hørtes så utrolig spennende ut!

Skrevet

Skal prøve å huske og skrive den ned i løpet av helga. Jeg skriver den i denne tråden.

Skrevet

Appelsinis med rosmarin

4 porsjoner; gir ca. 4 dl røre. Kan lønne seg å lage dobbel porsjon!

2 g gelatin (ca 1 plate)

2 ½ dl saft av presset appelsin

25 g honning

1 kvist frisk rosmarin

125 g sukker (jeg bruker brunt – Dermerara)

2 ¼ dl kremfløte

1. Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca. 10 min.

2. Sil appelsinsaften over i en kjele og tilsett honning og rosmarin. Kok opp.

3. Smelt sukkeret til det begynner å ryke litt; det skal bli gullgul karamell. Hell den over appelsinblandingen. Kok til karamellen er helt oppløst.

4. Klem vannet ut av gelatinen. Ha den i den varme væsken, rør til den er oppløst.

5. La blandingen trekke i 30 min. Sil den og tilsett fløten.

6. Kjør blandingen i ismaskin ca. 30-45 min., til fast konsistens*

*I min ismaskin (en billig variant til hjemmebruk fra Elkjøp) kjører jeg alltid isen mellom 45 og 50 min. Den har da ikke fast konsistens, men er fryst godt nok til at det ikke blir iskrystaller i den når jeg heller den over i en tett bolle og fryser ned ordentlig i fryseren. Jeg lar den fryse minst natta over i dypfryser, men er nøye med å temperere den før servering. Jeg pleier å ta den opp minst en halv time før den skal spises, og setter den i kjøleskapet.

Appelsinis med rosmarin er nydelig sammen med en varm sjokoladesaus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...