Gå til innhold

Sportsbadedrakt til svømming og vanngym som ikke "forstørrer" nedre del av kroppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det best for en voksen kvinne å kjøpe en slik badedrakt? I en sportsbutikk, eller i en vanlig klesbutikk?

Grunnen til at jeg spør, det er at jeg nylig var på et bassengbesøk hvor jeg fikk lånt en badedrakt av en slik sportstype.

Den fungerte veldig bra når jeg først hadde klart å åle meg inn i den, og den satt godt på og gav god støtte.

Men da jeg kom ut i bassengområdet, da så jeg speilbildet av meg. Det føltes ut som om lårene var dobbelt så store, det samme med rompa. Og etter å ha svømt noen runder og skulle opp av vannet, så var den sklidd opp i rompa slik at jeg måtte trekke den ned og justere den. Mulig at det bare var en følelse, men jeg følte at jeg var på utstilling, og at folk tenkte at jeg hadde valgt badetøy for å eksponere kroppen. Men det er mulig at det er slik en badedrakt vil "oppføre seg". Jeg har ikke brukt hel badedrakt siden ungdomsskolen, og jeg hadde ikke former da, så jeg tenkte vel ikke over det. Bortsett fra at jeg og de andre jentene gikk og trakk ut badedraktene hver gang vi gikk opp av bassenget... Nå føles det ut som at den i tillegg fremhevet nedre del av kroppen. Jeg fikk riktignok komplimenter fra venninnene jeg var der med, men det føltes merkelig likevel. Jeg følte meg nesten naken på et hvis, men med lår som hadde svulmet opp og ropte "se på meg!"

Men som sagt, jeg skal likevel kjøpe hel badedrakt, og jeg vil ikke ha en "kjerringdrakt" eller en todelt (som jeg frykter vil skli av). Er det noen merker jeg bør prøve? Og hvor bør jeg dra? Det finnes vel sikkert noen merker som ikke gir like dramatiske synsinntrykk som den drakta jeg beskriver? Er det noen som har noe å anbefale?

Anonymkode: e0a39...6e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svømmere bruker vel ofte lengre badedrakter, med korte eller lange bein? En slik som dette vil ikke skli opp:

https://www.zalando.no/speedo-hyperboom-badedrakt-hyper-blackelectric-pinkecstatic-1sp81g04i-j11.html

Anonymkode: ed076...930

Jo, det kan vel kanskje fungere med bein, selv om jeg synes det ser mer kvinnelig og riktig ut med skjæring over lårene. Men mulig det også er en vanesak... Jeg er jo også kun hobby/mosjonist-svømmer, så en proffdrakt er vel ikke det jeg er på jakt etter...

AnonymBruker
Skrevet

Se etter draperte badedrakter 😊

Anonymkode: 31ffa...ea3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se etter draperte badedrakter 😊

Anonymkode: 31ffa...ea3

Det er vel kanskje ikke så mange draperte sportsbadedrakter? De skal vel egentlig være veldig tettsittende... 

Vil ha en sportsbadedrakt med skjæring som er tettsittende og støttende, men likevel ikke gjør at man gjør seg til et blikkfang... Men mulig at det er å venne seg på at det er slik... De fleste gir vel kanskje blaffen i hva andre tenker, men jeg er vel dessverre slik at jeg tenker for mye på hva andre synes... Ser jo andre går rundt i bassenget med hodet hevet selv om de har stive brystvorter, mens jeg hadde ville sneket meg opp av vannet og prøvd å være mest mulig usynlig...

AnonymBruker
Skrevet

Badedrakter sklir opp i rumpen, sånn er det bare. Bare dra den ut før du går opp av vannet. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at lårene ser dobbelt så store ut..? 

En sportsbadedrakt vil ikke få deg til å se noe større ut enn en "vanlig" badedrakt. Forskjellen er hovedsaklig at en sportsbadedrakt er laget med tanke på å minimere ting som bremser farten. Som dype utringninger (= masse vann som kommer inn i badedrakten og bremser deg ned), "omslagseffekter" (samme grunn som over, fanger vann), dilldall som rysjer og floff, osv. 

Skal man ha badedrakt til å faktisk svømme i, ikke bare plaske omkring litt og sole seg, er det best å kjøpe i sportsbutikk o.l. Jeg har prøvd å finne i vanlige klesbutikker, men der har de bare dilldall-utringet-unødvendig-mye-stoff-variantene. 

Anonymkode: 95f71...a4f

Skrevet

Swimshop/klubben har stort utvalg av badedrakt til å svømme i. Og man kan velge om skjæringen skal være lav, høy eller medium i filteret.

Denne f.eks har lav skjæring, og da vil den holde seg bedre på plass enn en med høyere skjæring.

https://www.klubben.no/speedo/co23030700001/aquanite-shaping-badedrakt-speedo--svart--eco-shape-comprex

Undertøybutikker har også badetøy og kompetent betjening som kan hjelpe med å finne rett modell.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en med bein? Arena og Speedo har som likner også

Anonymkode: 32a82...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips! 🤗 Klubben hadde bra utvalg! Fant en der som jeg bestilte, så får vi se hvordan den passer.

Denne modellen her https://www.klubben.no/speedo/co22812445h046-38/placement-hydrasuit-badedrakt-eu38-speedo--flerfarget--endurance-plus-

Syntes den så enkel og elegant ut, med middels skjæring, samt at man også slipper stropper. Og så er den sikkert så tettsittende at vann ikke samler seg. Faktisk en veldig stilig drakt. Gleder meg til å se hvordan den passer, om hvordan denne skjæringen og utringningen passer til meg...

Det at jeg skrev at jeg følte at lårene så dobbelt så store ut, det tror jeg vel har mer med at det var uvant å se seg i badedrakt. Har unngått det siden ungdomsskolen, fra siste året så har jeg kun brukt bikini, men nå som jeg ikke har behov for å vise meg i bikini (😛), så tenkte jeg at drakt var bedre. Men det føltes litt rart når torsoen var dekt og ikke lårene. Når jeg så meg i speilet så følte jeg at lårene ble fremhevet og at alt under midjen så større ut. Dette var jo selvfølgelig synsbedrag eller innbilning, og kun jeg selv som tenkte dette. Men det var uvant å sprade rundt i en tettsittende drakt i svømmehallen. Men en får vel bare la være å fokusere på dette. Menn vil vel glo uansett hva man har på seg, og de fleste snur seg vel heller etter de i bikini enn de i badedrakt vil jeg tro... 😅... Men, likevel så er det jo greitt å se litt stilig ut, og jeg tror den drakten jeg bestilte vil gi et sporty utseende iallefall ☺️

AnonymBruker
Skrevet

De beste badedraktene er som regel de med enkelt snitt og kryssrygg. Den du hadde på deg hørtes rett og slett bare litt for liten ut. Man skal ikke trenge spa dem på og de skal ikke gli inn i rumpa. Speedo og Arena har gode sportsbadedrakter.

Anonymkode: aaa4b...80a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De beste badedraktene er som regel de med enkelt snitt og kryssrygg. Den du hadde på deg hørtes rett og slett bare litt for liten ut. Man skal ikke trenge spa dem på og de skal ikke gli inn i rumpa. Speedo og Arena har gode sportsbadedrakter.

Anonymkode: aaa4b...80a

Ok, du har vel kanskje rett i at den var for liten. Fikk bare tildelt en som jeg tredde på, og jeg fikk den jo på, og jeg følte vel ikke at den strammet så mye. Men kan hende at den skal sitte litt løsere. Må vel bare prøve seg litt fram. Men har iallefall bestilt etter rett størrelse i forhold til tabellen, så da får vi vel se.

Men det at jeg følte det litt rart å gå inn i hallen i badedrakt, det er vel sikkert bare det at det er uvant?

Som sagt, jeg har kun brukt bikini siden ungdomsskolen, og jeg var både spent og smånervøs når jeg hadde dratt på meg drakten og var på tur mot døra til hallen. Jeg følte jo at lårene og rompa så større ut nå enn hvis jeg brukte en bikini. Ikke på et stygt vis, men på en litt merkelig, småkinky måte. Var litt ubehagelig på grunn av dette, da jeg aldri før har tenkt på at et slikt plagg kunne fremheve fasongen så mye. Hadde egentlig fra før av tenkt på badedrakt som kun et funksjonibelt plagg... Men det var en god følelse at jeg slapp å tenke på at jeg hadde på meg en bikinitopp som skulle skli av... Alt i alt så hadde jeg en veldig god opplevelse av å svømme i badedrakt. Og om noen noen glaner, så får jeg bare prøve å unngå å la meg distrahere av dette.

Uansett så blir det badedrakt istedet for bikini fra nå av. Så får vi se om hel rygg og høy framside passer, eller om det er bedre som du sier å gå for stropper....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for mange gode tips! 🤗 Klubben hadde bra utvalg! Fant en der som jeg bestilte, så får vi se hvordan den passer.

Denne modellen her https://www.klubben.no/speedo/co22812445h046-38/placement-hydrasuit-badedrakt-eu38-speedo--flerfarget--endurance-plus-

Syntes den så enkel og elegant ut, med middels skjæring, samt at man også slipper stropper. Og så er den sikkert så tettsittende at vann ikke samler seg. Faktisk en veldig stilig drakt. Gleder meg til å se hvordan den passer, om hvordan denne skjæringen og utringningen passer til meg...

Det at jeg skrev at jeg følte at lårene så dobbelt så store ut, det tror jeg vel har mer med at det var uvant å se seg i badedrakt. Har unngått det siden ungdomsskolen, fra siste året så har jeg kun brukt bikini, men nå som jeg ikke har behov for å vise meg i bikini (😛), så tenkte jeg at drakt var bedre. Men det føltes litt rart når torsoen var dekt og ikke lårene. Når jeg så meg i speilet så følte jeg at lårene ble fremhevet og at alt under midjen så større ut. Dette var jo selvfølgelig synsbedrag eller innbilning, og kun jeg selv som tenkte dette. Men det var uvant å sprade rundt i en tettsittende drakt i svømmehallen. Men en får vel bare la være å fokusere på dette. Menn vil vel glo uansett hva man har på seg, og de fleste snur seg vel heller etter de i bikini enn de i badedrakt vil jeg tro... 😅... Men, likevel så er det jo greitt å se litt stilig ut, og jeg tror den drakten jeg bestilte vil gi et sporty utseende iallefall ☺️

Godt valg, jeg har den samme i helsort...☺️👍 litt pes med glidlåsen bakpå ryggen, men det går seg til. Utrolig god å ha på seg, både i vann og på land

Anonymkode: bbc34...7b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Godt valg, jeg har den samme i helsort...☺️👍 litt pes med glidlåsen bakpå ryggen, men det går seg til. Utrolig god å ha på seg, både i vann og på land

Oi, nå gleder jeg meg enda mer! 😊 Har den god støtte? Og er det bra foring på den? Slik at den ikke er så "gjennomsiktig"? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oi, nå gleder jeg meg enda mer! 😊 Har den god støtte? Og er det bra foring på den? Slik at den ikke er så "gjennomsiktig"? 

Tror du blir fornøyd ja... min har ihvertfall fôring og et sånt elastisk bånd for å holde puppene på plass. Ikke som en BH akkurat, men fungerer. ☺️ Den er heller ikke gjennomsiktig. Veldig bra stretch i den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 9.08):

Ble du fornøyd med den?😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...