Gå til innhold

Jeg trenger hjelp.. hva er galt med meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært samboer med min kjæreste i mange år, og det siste året har han vært snill, støttende, omsorgsfull, og egentlig en helt fantastisk drømmemann. Men det har ikke alltid vært sånn… Han har i mange år vært det stikk motsatte, og min hverdag har vært sterkt preget av psykisk vold, trusler, og mangel på empati. 
Han har aldri hjulpet til med noe her hjemme, hverken økonomisk eller med daglige gjøremål. Han har vært sur og vanskelig hele tiden, ikke brydd seg om meg og mine følelser, og alltid tvunget frem sine egne lyster og "wanter". 
Som sagt er han ikke sånn lenger,og han har rett og slett blitt en mann jeg burde ha lyst til å være sammen med,  men jeg klarer ikke å glemme det mennesket han har vært i mange år nå… klarer ikke å tilgi han tror jeg..? Jeg klarer ikke lengre å gi han det han vil ha, har liksom ingen vilje til det lengre. 
Burde jeg fortsette å prøve? Han er jo alt jeg vil ha nå, jeg har endelig fått mannen jeg har drømt om i alle disse årene… Hva er galt med meg?? 

Anonymkode: ef53b...7a0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ga du han så mange sjanser?? Ifølge min emosjonsfokuserte psykolog har du mest sannsynlig masse undertrykte følelser fra tida han oppførte seg ille. Kanskje du først nå er trygg nok til å kjenne på det. (Har selvsagt ikke snakket med han, men det er noe sånt pleier si når jeg sliter med lignende)

Anonymkode: 88008...a0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ga du han så mange sjanser?? Ifølge min emosjonsfokuserte psykolog har du mest sannsynlig masse undertrykte følelser fra tida han oppførte seg ille. Kanskje du først nå er trygg nok til å kjenne på det. (Har selvsagt ikke snakket med han, men det er noe sånt pleier si når jeg sliter med lignende)

Jeg ga han så mange sjanser fordi jeg elsket han, og jeg ønsket så inderlig at han virkelig mente det han sa…

AnonymBruker
Skrevet

Du vet hvordan han kan være. Det vil snu igjen. Det finnes fantastiske menn der ute. Gå videre. 

Anonymkode: d5a50...744

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere snakket om dette? Hva er grunnen til at kjæresten har endret personlighet?  Hvis dere ikke har snakket om dette så bør dere ta en prat om det med enten en rådgiver eller psykolog. Hvorfor valgte du ikke å forlate han når han var dritt mot deg, istedet for nå?

Kanskje han har blitt et bedre menneske...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting galt med deg. Du husker hva han har gjort, og kjenner på hva det har kostet deg.

Anonymkode: 51e0f...f64

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det siste året? Ikke trygg deg på det, da går du på en smell. Og den blir stygg! Det er ikke noe galt med deg ihvertfall. Men hva feiler det han? 

Anonymkode: 2990f...b49

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke deg det er noe galt med. Men han. Og han har traumatisert deg. 

Den han viser nå kommer ikke til å bare for alltid, det er bare et skuespill for å holde deg på kroken så sprekker fasaden igjen. Kom deg vekk, du vil aldri få det psykisk bra eller følelsesmessig bra av å leve i konstant retraumatisering. Først når du har fått han ut av livet vil hjernen din bli normal igjen 

Anonymkode: a83cf...334

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En slem mann forandrer ikke plutselig personlighet uten å fått terapi, eller at han gikk igjennom noe vondt i den perioden han var slem. Har han byttet jobb?

Et år er ganske lenge. Men jeg vet ikke hvor lenge de kan "holde maska" om det er det han gjør.

I dette året. Har du gått på nåler? Passet på at han fikk viljen sin? Aldri tatt opp ting som plager deg? Alltid smilt og gjort alle gjøremål med hus og barn? Hva hvis du setter foten ned? Tilbake til samme gamle?

Anonymkode: 04d78...422

Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet og jeg skjønner ikke hvorfor du ble værende i et forhold med vold. Jeg vet ingenting om slike forbedringer som du beskriver hos samboeren din det siste året.

Jeg tror ikke det er noe feil med deg. Jeg tror det er noe med forholdet som naturlig nok påvirker deg. Hva er den greia med å «gi han det han vil ha»? Det er helt forståelig at du ikke orker lengre, men hva er det konkret?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ga han så mange sjanser fordi jeg elsket han, og jeg ønsket så inderlig at han virkelig mente det han sa…

Hva slags oppvekst har du hatt at du forbinder et sånt forhold med kjærlighet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En slem mann forandrer ikke plutselig personlighet uten å fått terapi, eller at han gikk igjennom noe vondt i den perioden han var slem. Har han byttet jobb?

Et år er ganske lenge. Men jeg vet ikke hvor lenge de kan "holde maska" om det er det han gjør.

I dette året. Har du gått på nåler? Passet på at han fikk viljen sin? Aldri tatt opp ting som plager deg? Alltid smilt og gjort alle gjøremål med hus og barn? Hva hvis du setter foten ned? Tilbake til samme gamle?

Nåler har jeg gått på i alle år jeg har levd med han, men ikke nå dette siste året. Jeg har til tider vært vanskelig med han dette året faktisk, for å se hva som ville skje… men ingenting, ingen konsekvenser er kommet. Han er akkurat sånn jeg har ønsket han skulle være i alle år, men nå vil jeg ikke lengre ha ham … på en måte. Og jeg forstår ikke..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke spørsmålet og jeg skjønner ikke hvorfor du ble værende i et forhold med vold. Jeg vet ingenting om slike forbedringer som du beskriver hos samboeren din det siste året.

Jeg tror ikke det er noe feil med deg. Jeg tror det er noe med forholdet som naturlig nok påvirker deg. Hva er den greia med å «gi han det han vil ha»? Det er helt forståelig at du ikke orker lengre, men hva er det konkret?

Det er ikke en konkret ting, men alt liksom. Jeg har fullstendig mistet lysten til å glede ham..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nåler har jeg gått på i alle år jeg har levd med han, men ikke nå dette siste året. Jeg har til tider vært vanskelig med han dette året faktisk, for å se hva som ville skje… men ingenting, ingen konsekvenser er kommet. Han er akkurat sånn jeg har ønsket han skulle være i alle år, men nå vil jeg ikke lengre ha ham … på en måte. Og jeg forstår ikke..

Du ser at han klarer det...han har bare ikke villet før han kunne miste deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ser at han klarer det...han har bare ikke villet før han kunne miste deg. 

Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke lenger vil nå når han endelig oppfører seg slik jeg har ønsket meg at han skulle i alle år..?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe feil med deg, annet enn at du har gitt han langt flere sjanser enn du skulle ha gjort.

Innimellom er det sånn at en relasjon kan bli ødelagt på måter som ikke kan repareres. Det er ikke alle handlinger som er mulig å tilgi uten at den som tilgir mister seg selv og står igjen helt uten integritet og egenverdi.

Det hjelper ikke at han har forandret seg, for han er fortsatt den ene personen som gjorde livet ditt vondt i lang tid.

Anonymkode: 9c38b...5e8

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke lenger vil nå når han endelig oppfører seg slik jeg har ønsket meg at han skulle i alle år..?

Fordi det du ville var ikke bare at han skulle oppføre seg, men se deg og samarbeide med deg. Og det oppnår du først når han får kniven på strupen, og du egentlig har forlatt ham. Du kan ikke stole på ham, ihvertfall ikke ennå. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var jo selve mannen du elsket. Ikke snillheten hans. Det er ikke slik at vi elsker hvem som helst bare de er snille nok med oss. Å være igjennom et slikt helvete ødela kjærligheten du hadde til han. Det er neimen ikke rart. Hadde han blitt "snill" før, så hadde du kanskje elsket han igjen. Men nå er kjærligheten revet i fillebiter og umulig å sette sammen igjen.

Hvis han vet at du sliter med følelsene, kan det være derfor han er snill? For at du skal elske han igjen? Og når du har fått følelsene tilbake, så er det tilbake med å være slem? Les om "Hoovering" (TROR det er med 2 o'er)

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...