Gjest Catlin - ikke innlogget Skrevet 4. januar 2006 #1 Skrevet 4. januar 2006 Jeg skal bake brød i dag. Når jeg baker brød - og det er ikke ofte, så følger jeg oppskrift. Men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle bake uten oppskrift. Bruke bl.a kli, helkorn, sammalt rug og sammalt hvete. Men hvor mange kg. av disse tørrvarene kan jeg ha pr. pakke gjær? Andre tips når jeg skal bake uten oppskrift?
Arkana Skrevet 4. januar 2006 #2 Skrevet 4. januar 2006 (endret) Jeg bruker 1 pakke tørrgjær på ca 2 kg mel, men du kan bruke mer mel enn det. Det er helt avhengig av tålmodigheten din. Jo mindre gjær, jo lengre hevingstid. Jeg har f.eks. en oppskrift med bare 5 gram gjær til 2 kg mel og den må heve over natten, det orker jeg ikke, så jeg bruker heller mer gjær. Jeg baker også uten oppskrift og bruker minst 50% hvetemel. Hvetemel inneholder gluten som gjør at deigen hever seg bedre og ikke blir tungt slik brød med mye grov melsorter fort kan bli. Ellers har jeg i alt jeg måtte ha i skapet som rugmel, havregryn, havremel, kli, linfrø, solsikkefrø, helkorn, fiberbakst osv. Frø må ligge i vann 10 minutter, ellers blir brødet tørt. Hakkede nøtter er også godt i. Så har jeg i en stor skje sirup (evt sukker), noen skjeer olje, litt salt og en blanding av melk/vann (melk gir mykere skorpe og litt mer holdbart brød). Bytter evt ut litt av væsken med yoghurt naturell hvis jeg har det. Knar godt. Hever til dobbel størrelse. Knar igjen og baker ut til to brød som legges i form. Etterhever og steker på nederste rille ved ca 200-225 grader i ca 45 minutter. Endret 4. januar 2006 av Arkana
Catlin Skrevet 4. januar 2006 #3 Skrevet 4. januar 2006 Tusen takk for svar Da skal det nok bli gode brød.
Gjest gjest1 Skrevet 4. januar 2006 #4 Skrevet 4. januar 2006 Jeg liker å heve over natten, så bruker ca 1/2 pakke tørrgjær til 1,5 liter kald melk eller vann. Et triks for å forhindre tørre brød er å blande alt det grove melet + frø. med vannet/melken først og la dette svelle i 20-30 minutter før jeg blander i gjær, sukker/sirup, salt og hvetemel til jeg får en smidig og fin deig.
Gjest Pecado Skrevet 4. januar 2006 #5 Skrevet 4. januar 2006 En pakke per 2-3 kg mel pleier jeg og bruke. Da lar jeg brøddeigen heve opp flere ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå