Gå til innhold

Utslett rundt øynene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gått på flere  hydrokortisonkremer for å bli kvitt eksem. Legen mener det er atopisk eksem.  Noen kremer har ikke hjulpet, en annen fikk jeg mere utslett av, og den jeg har nå virker. Men etter noen dager etter jeg føler det er bra så slutter jeg med hydrokortison og bruker fuktighetskrem. Men så bare etter en dag har det blusset opp igjen.  Legen mener at det er bare eksem og jeg må leve med det.  Men det er så fryktelig vondt, det svir og klør. Kan da ikke være meningen at jeg skal bruke hydrokortison hele tiden?  Brukt det av og på i ca 4 mnd
Hadde dette for ca 5 år siden og endte da med kortison utslett og fikk tabletter, og ble bra

Noen som har erfaring og kan komme med noen tips?

Anonymkode: e9921...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ikke slutte etter noen dager, bruk hver kveld i 1-2 uker (hør gjerne med lege eller Apotek), deretter trapper du ned i et par uker og fortsetter så å smøre 2 ganger i uken i 3 uker. Om du har forsøkt det kan du prøve langtidsbehandling. Det kan du lese om her https://nhi.no/sykdommer/allergi/atopisk-eksem-barneeksem/kortison-ved-atopisk-eksem/

Anonymkode: 6f2cc...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke brukt det kun noen dager, men type 1-2 uker og når jeg da har stoppet bluser det opp dagen etter jeg sluttet med kortison.

Men skal være konsekvent i 2 uker i strekk nå, så får jeg se om det funker. Også gjøre som du skriver, bruke det  et par ganger i uka.  
takk for svar🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd Elidel eller Tracolimus? Vanlig å bruke på eksem rundt øynene.

Anonymkode: 115b0...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bruker det for kort og stopper for brått. På sykehuset forklarte de at eksem er betennelse helt ned til de dype hudlagene. Når man føler det er bra og utslettet er borte, er de øverste hudlagene helet, men betennelsen ligger fortsatt i de dype hudlagene, usynlig. Når du da slutter med kortison så blusser det opp igjen. Så du må smøre myyye lenger enn du tror, og trappe ned veldig gradvis. Egentlig burde du bli henvist til hudlege og få en skikkelig smøreplan med nedtrapping. 

Anonymkode: 2545c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du bruker det for kort og stopper for brått. På sykehuset forklarte de at eksem er betennelse helt ned til de dype hudlagene. Når man føler det er bra og utslettet er borte, er de øverste hudlagene helet, men betennelsen ligger fortsatt i de dype hudlagene, usynlig. Når du da slutter med kortison så blusser det opp igjen. Så du må smøre myyye lenger enn du tror, og trappe ned veldig gradvis. Egentlig burde du bli henvist til hudlege og få en skikkelig smøreplan med nedtrapping. 

Jeg har prøvd å få henvisning, men legen mente det ikke var nødvendig. Legen har heller ikke forklart hvordan jeg skal gå frem

Har også vært tedd for å få kortison utslett igjen, derfor jeg har roet ned når det har roet seg.

Takk for hjelp 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har du prøvd Elidel eller Tracolimus? Vanlig å bruke på eksem rundt øynene.

Ikke prøvd Tracolimus, men elidel er siste jeg fikk som har effekt

Prøvde mildison lipid men denne ble jeg mye verre av, også var det en annen jeg hadde som ikke hadde noe effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har prøvd å få henvisning, men legen mente det ikke var nødvendig. Legen har heller ikke forklart hvordan jeg skal gå frem

Har også vært tedd for å få kortison utslett igjen, derfor jeg har roet ned når det har roet seg.

Takk for hjelp 

Ikke prøvd Tracolimus, men elidel er siste jeg fikk som har effekt

Prøvde mildison lipid men denne ble jeg mye verre av, også var det en annen jeg hadde som ikke hadde noe effekt

Hvis du ikke får henvisning bør du vurdere å gå privat. Dersom Elidel hadde effekt, hvorfor bruker du ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dustelege. Mas, bytt lege, eller gå privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du ikke får henvisning bør du vurdere å gå privat. Dersom Elidel hadde effekt, hvorfor bruker du ikke dette?

Jeg bruker den, men det kommer stadig tilbake.  Så når jeg føler det er bra, så har jeg smurt i 3-4 dager og så den 4-5 dager etter jeg er bedre bruker jeg fuktighetskrem.  Så dagen etter dette har jeg våknet opp igjen med masse utslett.  Nå er det rødt og nuppete 

passer også på å bruke fuktighetskrem over kortisonkremen   

Jeg har vurdert å gå privat

så om det ikke roer seg ned de nærmeste dagene, blir nok det løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dustelege. Mas, bytt lege, eller gå privat.

Har vært veldig fornøyd med legen så langt, men virker som legen begynner å bli lei jobben sin 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker den, men det kommer stadig tilbake.  Så når jeg føler det er bra, så har jeg smurt i 3-4 dager og så den 4-5 dager etter jeg er bedre bruker jeg fuktighetskrem.  Så dagen etter dette har jeg våknet opp igjen med masse utslett.  Nå er det rødt og nuppete 

passer også på å bruke fuktighetskrem over kortisonkremen   

Jeg har vurdert å gå privat

så om det ikke roer seg ned de nærmeste dagene, blir nok det løsningen

Som andr har påpekt, det høres ikke ut som du behandler lenge nok. Jeg må ha vedlikeholdsbehandling. Du bør også være nøye med hva slags fuktighetskrem du bruker - den bør være mild og uten ingredienser som kan irritere, og den må hjelpe å reparere hudbarrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn bruker protopic salve, funker veldig bra på hans eksem rundt øye/øyelokk. Fikk resept hos fastlege. 

Anonymkode: 83861...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som andr har påpekt, det høres ikke ut som du behandler lenge nok. Jeg må ha vedlikeholdsbehandling. Du bør også være nøye med hva slags fuktighetskrem du bruker - den bør være mild og uten ingredienser som kan irritere, og den må hjelpe å reparere hudbarrieren.

Jeg skal prøve det nå og håper det hjelper

tips til fuktighetskrem?

bruker en neutral nå

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn bruker protopic salve, funker veldig bra på hans eksem rundt øye/øyelokk. Fikk resept hos fastlege. 

Anonymkode: 83861...e41

takk for tips. Om dette ikke fungerer nå, så må jeg vurdere noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det jeg ikke helt skjønner,  er at jeg begynner å bruke kortison igjen etter 1-2 dager uten. Så blir jeg verre på dag 2-3 igjen på ny runde

Det svir og klør helt forferdelig

Muligens jeg burde prøvd en annen krem?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det jeg ikke helt skjønner,  er at jeg begynner å bruke kortison igjen etter 1-2 dager uten. Så blir jeg verre på dag 2-3 igjen på ny runde

Det svir og klør helt forferdelig

Muligens jeg burde prøvd en annen krem?  

Hvilken salve bruker du? Ultracortenol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken salve bruker du? Ultracortenol?

Bruker Elidel krem 10 mg/g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Diry72 skrev (11 minutter siden):

Til ts. Har du dette eksemet hele året igjennom? 

Nei. Fikk det vel i desember en gang 

Hadde det for første gang for ca 6 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du hatt det fra desember og til nå? Eller dukker det opp sporadisk og likefullt forsvinner på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Diry72 skrev (40 minutter siden):

Men har du hatt det fra desember og til nå? Eller dukker det opp sporadisk og likefullt forsvinner på samme måte?

Jeg har hatt det siden desember.  Gikk til lege en fang i januar, fikk bare beskjed om å bruke  en mild kortisonsalve, så har jeg vært til og fra hos lege til mars. Men 2-3 nye kremer og sist fikk jeg på resept.

så dette har roet seg ned, for så å blusse opp igjen   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...