Cuba Skrevet 4. januar 2006 #1 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg er veldig i tvil her nå! Er kontorlærling, og syns det går ganske greit! Skal ta fagprøva i begynnelsen av sommeren, og er altså ferdig da! Men nå fant jeg en utlysning om noen som søker lærlinger. Søknadsfristen har gått ut, men skader jo ikke å prøve. Men dette er innen reiseliv og da et annet fagbrev. Så da må jeg tilfelle begynne på nytt uten å få fagbrevet i kontorfaget. For oppstartet er nå i januar. Hva hadde dere gjort? Søkt på den nye lærlingplassen, og om du mot all formodning hadde fått den sluttet på den gamle plassen? Hadde vært en stor drøm å fått den lærlingplassen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #2 Del Skrevet 4. januar 2006 Er GK og VK1 likt i reiseliv og kontorfag da? For ellers må du vel også ta mer undervisning? Jeg tror nok jeg ville ha fullført kontorfag og så heller satse mot reiseliv i senere utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
the Sun Skrevet 4. januar 2006 #3 Del Skrevet 4. januar 2006 Du har jo bare et halvt år igjen der du er, så jeg anbefaler deg på det sterkeste å fullføre. En framtidig arbeidsgiver kommer garantert til å stille spørsmål om hvorfor du avbrøt lærekontrakten der du var og du kan framstå som en ustabil arbeidstaker. Det vil alltid dukke opp nye muligheter man kan vurdere og drømmer om, man av og til er det bedre å lå mulighetene gå. Om du ønsker å jobbe innenfor reiseliv kan du helt sikkert finne en relevant jobb senere hvor fagbrevet ditt i kontorfag teller godt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #4 Del Skrevet 4. januar 2006 Enig med the Sun. Dessuten - hvis søknadsfristen er gått ut, er det svært tvilsomt om du over hodet vil bli tatt i betraktning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 4. januar 2006 Er GK og VK1 likt i reiseliv og kontorfag da? For ellers må du vel også ta mer undervisning? Jeg tror nok jeg ville ha fullført kontorfag og så heller satse mot reiseliv i senere utdanning. ← Ja, salg og service er det samme uansett hva du har tenkt å velge videre. Etter de to årene velger du hva du vil ta fagbrev i; om det er kontorfag, reiseservicefag osv. De søkte etter folk som har gått GK og VK1 salg og service. Jeg har i allefall søkt, så om det skulle vise seg (noe som jo er meget usannsynlig) at jeg blir tilbudt plass får jeg heller revurdere det! Takk for alle innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2006 #6 Del Skrevet 4. januar 2006 Mulig jeg tar feil, men jeg mener at dersom lærlingen selv velger å bryte lærlingekontrakten før læretida er over, mister man retten til ny lærlingeplass. Sjekk opp det før du foretar deg noe da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 4. januar 2006 #7 Del Skrevet 4. januar 2006 Enig med de andre, det beste er nok å fullføre. Og vær oppmerksom på at tegner du en ny kontrakt nå, vil bedriften få mindre tilskudd for deg, fordi du har brukt "kvoten" din. Så hvis det er en lliten bedrift, som tenker litt økonomisk, velger de kanskje noen andre før deg pga. dette. Og...hvis du gjør deg ferdig med den første lærekontrakten nå, kan du ta en ny lærekontrakt i det andre faget senere. Da vil du få en læretid på bare 1 år, fordi du får fratrekk i lærretiden for det andre fagbrevet som er i samme studieretning. Hvis du likevel velger å avslutte lærekontrakten nå, se til at du får læretidsattest. Da kan du ta opp igjen dette faget, og få fratrekk for den tiden du allerede har gått. Men hvis du ikke tar dette opp igjen som lærling, men som praksiskandidat, må du ha 5 års praksis. Og tegner du lærekontrakt senere på resten av læretiden i det faget du tar nå, vil de fleste fylker ikke godkjenne læretid på mindre enn 1 år, selv om du egentlig bare hadde et halvt år igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #8 Del Skrevet 4. januar 2006 Ikke så mye å bidra med, men ei venninne av meg skiftet lærlingeplass på eget initiativ da hun var lærling for en del år siden. Hun hadde først vært lærling et sted som var hipt og kult og alt sånt, men hvor oppgavene lærlingene fikk var lite utfordrende. Hun skiftet til en arbeidsplass hvor hun fikk mange flere oppgave, og fortsatte å jobbe i bedriften da hun var ferdig utdannet. Så det er (var) ikke nødvendigvis noen uting å skifte, men du børtenke over grunnene til at du gjør det. Er det for å få mer spennende og lærerike oppgaver, eller fordi den andre bedriften er "mer fancy" for å bruke et utrolig teit uttrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 4. januar 2006 #9 Del Skrevet 4. januar 2006 Ikke så mye å bidra med, men ei venninne av meg skiftet lærlingeplass på eget initiativ da hun var lærling for en del år siden. Hun hadde først vært lærling et sted som var hipt og kult og alt sånt, men hvor oppgavene lærlingene fikk var lite utfordrende. Hun skiftet til en arbeidsplass hvor hun fikk mange flere oppgave, og fortsatte å jobbe i bedriften da hun var ferdig utdannet. Så det er (var) ikke nødvendigvis noen uting å skifte, men du børtenke over grunnene til at du gjør det. Er det for å få mer spennende og lærerike oppgaver, eller fordi den andre bedriften er "mer fancy" for å bruke et utrolig teit uttrykk? ← Ja, men her er det ikke bare snakk om å skifte plass, for det skjer ofte... Men trådstarter vil skifte fag også, det blir noe helt annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 4. januar 2006 Ja, det som kan være negativt med å bryte kontrakten er vel at senere arbeidsgivere kan bli litt mistenksomme til hvorfor jeg byttet plass.. Men føler at dette er noe jeg har så mye mer lyst til og vil gi meg masse! Tror også dette er den sjelden sjangse.. Firma er ganske stort, kan kanskje sammenlignes med Telenor eller noe.. Og de søker flere lærlinger til et veldig planlagt og gjennomført opplegg! Får bare vente å se hva som skjer.. Så får jeg heller skaffe meg litt mer "proff" informasjon da.. He he.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #11 Del Skrevet 4. januar 2006 Ja, men her er det ikke bare snakk om å skifte plass, for det skjer ofte... Men trådstarter vil skifte fag også, det blir noe helt annet ← Sant nok, jeg leste visst ikke altfor grundig. Blir det snakk om å måtte gå to nye år som lærling, da? I tilfelle ville jeg nok gjort som de andre sier - fullfør fagbrevet ettersom det er så kort tid igjen, og undersøk samtidig hvordan du kan koble fagbrevet/utdanninga di mot det du virker som du har mer lyst til å jobbe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 4. januar 2006 Ja, jeg er enig i det! Men de to årene hadde likvel ikke blitt noe "slit" tror jeg! Tror det hadde blitt to spennende år, med reising blant annet! Er liksom drømmen. Men tror egentlig ikke det er noe vits i å bekrymre seg over det, for det er nok en minimal sjangse! Men takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 4. januar 2006 #13 Del Skrevet 4. januar 2006 Tror nok som du sier at det er svært liten sjanse i og med at du søker etter fristen, men det skader jo ikke å prøve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #14 Del Skrevet 5. januar 2006 Spekulerer på hvilket firma det kan være, jeg vet ikke om noen reiselivsbedrifter som kan sammenlignes med Telenor. Kanskje British Airways? Jeg ville absolutt ha fortsatt med det fagbrevet du har startet på. Du har kommet så langt, ville være fryktelig synd å kaste vekk alt du har gjort til nå. Ingen hindrer deg i å skifte retning etterpå, men det er alltid lurt å ha noe å falle tilbake på. Og reiselivsnæringen er ingen lukurativ bransje. Mulig du får reise, men mange av de som reiser mye i jobben, ser ikke på dette som positivt. De får sjelden anledning til å leke turister, og de er mye borte hjemmefra. Det er også vanskelig å få seg jobb i reiselivsbransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå