Gå til innhold

Er 7000 pr mnd i mat mye for 1 voksen og 2 barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye bruker du? 

regner med jeg bruker nesten 8.000 på mat, snus, osv. så kanskje 7.000 bare på mat. Er blitt så dyrt nå, men lurer på hva som er normalt? 

og hva kan jeg gjøre for å kutte? 
lager handleliste, bruker opp rester, men det blir så dyrt uansett! Og ja, skal slutte med snusen.. 😅

Anonymkode: c90e2...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

bruker rundt 8000 på 3 voksne.

Handler en gang i uka, etter handlelister som er skrevet basert på meny.

Planlegger slik at ikke det blir liggendes ubrukte ting som må kastes. Bruker ikke hel og halvfabrikat

Vanskelig å svare på hva du kan kutte ned på med så lite info.

Anonymkode: b635b...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker ca 7000-10000 kr. 1 voksen og 2 små og ofte middagsbesøk av en voksen.

Anonymkode: be2ac...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel litt an på hvor gamle barna er?

Har du storspiste tenåringer så strekker du pengene langt. Har du småspiste barnehagebarn er det kanskje litt mye.

Men 3000 kr for en voksen, og 2000 kr per er barn er slett ikke så galt. Ligger vel nokså midt på sifo referansebudsjett?

Men du kan helt klart gjøre det billigere, om du ønsker.

Anonymkode: 3bb63...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger man bruker på mat er veldig varierende. Siden rundt 70 % av befolkningen er overvektige, kunne  de fleste av oss antakelig uten problemer ha senker matinntaket og dermed også kostnadene med 10-20%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Brunello said:

Hvor mye penger man bruker på mat er veldig varierende. Siden rundt 70 % av befolkningen er overvektige, kunne  de fleste av oss antakelig uten problemer ha senker matinntaket og dermed også kostnadene med 10-20%. 

Billig mat er ofte usunn og fetende.

Anonymkode: 2da27...c8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye bruker du? 

regner med jeg bruker nesten 8.000 på mat, snus, osv. så kanskje 7.000 bare på mat. Er blitt så dyrt nå, men lurer på hva som er normalt? 

og hva kan jeg gjøre for å kutte? 
lager handleliste, bruker opp rester, men det blir så dyrt uansett! Og ja, skal slutte med snusen.. 😅

Anonymkode: c90e2...798

Det høres normalt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan vi fint bruke på to voksne og en baby (bleier og morsmelkerstatning). Vi kunne spart mer, men vi lever bare en gang, å mat er noe vi er opptatt av :) 

Anonymkode: 84177...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at 7000 kr er en ganske høy sum for 1 voksen og 2 barn. Jeg hadde noe tilsvarende tidligere og har klart å redusere summen betydelig med hjelp av matbudsjett og mye research.. Fikk mange gode råd og tips til å spare på finansekspert.no og  brukte kiwi sin guide til matbudsjett.😀 Anbefales!

https://kiwi.no/tema/hverdagsokonomi/slik-setter-du-opp-et-matbudsjett/

https://www.finansekspert.no/slik-kutter-du-matbudsjettet-guide-2023/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Billig mat er ofte usunn og fetende.

Nja er ikke helt enig. Her i huset spiser vi 100% plantebaset og kostholdet består da av en del belgfrukter,gryn,korn,variasjon av pasta og risproduker etc. Alt dette kjøper vi til en rimelig pris på internasjonale grønnsaksbutikker. Når det kommer til grønt kjøper vi også en del av der eller så kjøper vi kjøper vi produkter fra butikkjedenes billigmerke 

Anonymkode: fae49...219

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er to voksne, bruker 4500-5000 i mnd. Det er inkludert alt.

Jeg syns 7000 er mye, med mindre barna er ungdommer.

Anonymkode: 64fde...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva spiser dere på en typisk uke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva spiser dere på en typisk uke? 

Alt mulig. Taco, grønnsaksstuing, kylling og ris, vegetarretter. Spiser vegetar ca 5 dager i uka, og det reduserer utgiftene mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes ikke det høres mye ut. Det er selvsagt grep man kan gjøre for å få det lavere. Tror nok de fleste ligger høyere. 

Mange ting man kan gjøre for å få ned matbudsjettet. Det jeg synes fungerer best for meg er handleliste og handle maks en gang i uka. Går man tom for en ting uventet så lev uten den tingen. Drar man på butikken for å handle en ting kommer man til å handle annet i tillegg. Man må selvsagt se hva man har i kjøleskapet først og planlegge ut i fra det. Jeg har en tendens til å alltid handle paprika siden jeg er så glad i det. Kastet alt for mye paprika siden jeg kjøpte for mye. 

Annet jeg gjøre er for eksempel å kjøpe produkter jeg vet jeg bruker for lengre perioder på tilbud. Er det tilbud på kjøttdeig så handler jeg for 2-3 mnd. Hvetemel er nesten alltid på tilbud i mai og desember og jeg kjøper inn da. Omo kjøper jeg i store pakker på rundt 5 kg maks 1 gang i året på tilbud. Toalettpair kjøper jeg også i store pakker på tilbud. 

Det handler vel om vaner og hvor god dere er på å lage mat. Mat fra bunnen av er rimelig om man vet hvordan man skal lage mat og har tid til det. 

Anonymkode: 5bbb6...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Vi er to voksne og en 8 åring og ligger rundt 5000-5500

Anonymkode: fae49...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...