Gå til innhold

Til hvilke anledning MÅ man bruke kjole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 22.16):

Bryllup vil nok jeg også si. Er det oppgitt dresskode som tilsier at det er kjole som gjelder for damer så bør en forholde seg til det.

Anonymkode: 01ded...f56

Vanligvis oppgis kleskoder uten at det spesifiseres hvilket kjønn som skal ikle seg hva. Tradisjonelt var det gitt at kjole gjaldt for kvinner og dress for menn, men er det egentlig gjeldende mer? En kvinne må kunne velge å gå i dress, og en mann i kjole slik jeg ser det. Forøvrig er vel dette «problemet» så lite at det knapt utgjør et problem i det hele tatt.

Anonymkode: a836c...f58

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg, TS, og unngår kjoler hvis jeg kan. Jeg har i mange tilfeller vært eneste dame som ikke har på meg kjole. Men i sommerbryllup, da har jeg kapitulert. Har heldigvis funnet meg en kjole som jeg faktisk er komfortabel med å gå i og som jeg synes er fin, men har kun den ene kjolen og kommer ikke til å kjøpe noe annet. 

Anonymkode: 8fade...866

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg kommer på er ved antrekk galla, men det har jeg aldri blitt invitert til så langt i livet.

Anonymkode: 163fa...83b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 22.29):

Kan menn gå i dress kan du. Er det galla finnes det flotte smokinger til dame. Jeg synes man skal pynte seg, men ikke at man skal tvinge seg inn i kjole om man ikke trives i det. Hvis det eneste man trives i er sliten joggebukse og t-skjorte kan man bli hjemme 😅

Begynte å tenke på det motsatte; ville det vært ok for en mann å komme i kjole el. om han følte seg litt eksperimentell (slik f.eks. Harry Styles har kledt seg av og til). Tenker ikke på transkjønnet eller transvertitt (sier man det lenger?), bare en cis-mann som følte for å prøve noe annet, uten å prøve å se ut som en dame, det motsatt av dame i dress rett og slett. Jeg tenker det er helt greit, selvfølgelig.

Anonymkode: 9c237...685

Smoking kan man jo  ikke bruke ved antrekk galla da! Da gjelder kjole og hvitt, og det er nok noe få damer føler seg komfortabel i

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vanligvis oppgis kleskoder uten at det spesifiseres hvilket kjønn som skal ikle seg hva. Tradisjonelt var det gitt at kjole gjaldt for kvinner og dress for menn, men er det egentlig gjeldende mer? En kvinne må kunne velge å gå i dress, og en mann i kjole slik jeg ser det. Forøvrig er vel dette «problemet» så lite at det knapt utgjør et problem i det hele tatt.

Anonymkode: a836c...f58

Her har du misforstått. Kleskode oppgis som mannens antrekk. Så vet alle hva som er passende for kvinner til mørk dress/smoking/galla.

En fin buksedress i et festfint materiale går ofte bra. Tror ikke til galla, da er det fotside kjoler som gjelder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på et par anledninger der man bør vurdere å stille i kjole, ikke fordi det er påkrevd, men fordi det er høflig og viser at man kan ta hensyn til andre:

Forlover i tradisjonelt bryllup. Fordi folk som ikke kjenner deg vil fokusere på buksene dine i stedet for bruden i kirken. Avhenger av bruden, såklart. 

Dersom man er brudepike i et amerikansk bryllup, for da må alle gå i stygge kjoler som ikke passer dem. Alle føler seg ukomfortable, med andre ord. 

Anonymkode: d1bc7...f07

AnonymBruker
Skrevet

Dåp, bryllup og begravelse bruker jeg kjole.

Anonymkode: 708de...20d

Skrevet

Går sikkert an å finne fine buksebaserte alternativer til enhver kleskode, er jo innafor å kle seg i kjole for menn også nå (H Styles). 

Men man må tenke seg litt om, jo mer spesielt du kler deg jo mer faller oppmerksomheten på deg som gjest. 
Fex Harry S i paljettkjole i et bryllup hos veldig tradisjonelle folk blir feil for meg. Ikke pga antrekk i seg selv, men pga at man da viser manglende situasjonsforståelse.

Slik sett har damer som ikke føler seg vel i tradisjonelle kvinneklær en fordel. Stikker seg mindre ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...