AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Evig jojo-slanker. Hvordan skal jeg klare dette? Hvordan skal jeg klare å komme meg ned og holde vekten det jeg går ned? Jeg har logget vekten min ujevnt siden 2019. I 2014 veide jeg 58kg, med nyfødt baby. Ser jeg veide 88kg i 2019, slanker meg ned til 74kg på 3mnd, sunn nedgang. Så i 2020 så veide jeg igjen 88kg og slanker meg ned til 77kg, samme sunne nedgang ca 1-1,5kg i uken. Jeg skulle jo mye heller ha vært 74kg nå enn 94kg. Det er helt vilt! Jeg har gått opp 36kg! Nå i 2023 veide jeg 94kg og har nå akkurat startet på uke nr to og har gått ned 1,5kg. Godt på vei. Men ser historikken fra hver gang jeg slanker meg og jeg er klar på å ha det som livsstil så glipper det etterhvert. Vektnedgangen stanser og jeg starter å spise bittelitt mer, og så går jeg opp 12kg på tre uker som jeg har brukt 14 uker på å gå ned! Jeg har egentlig ganske greit kosthold søndag-fredag og med snop lørdag, liker fisk/kylling/knekkebrød/grønnsaker og spiser ikke for mye. Når jeg skal ned i vekt så må jeg ligge lavt på kalorier, logge kalorier og bevege meg mer, og tilnærmet ingen utskeielser (ingen is, nei til kake i bursdag osv), det fungerer i ca 3 måneder og så stanser det opp og så lever jeg mer normalt og da bykser vekten tilbake til start +et par kg ekstra i tillegg. Det er flest hverdager og da er jeg «flink». Jeg logger alt av kalorier i app så vektnedgang i starten fungerer. Jeg har veldig stillesittende jobb, men går en tur på 8km hver kveld nå (jeg liker tur i sommerhalvåret, verre med vinter når det er mørkt og glatt). Anonymkode: 1f3ec...a16
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Glemte spørsmålet: Noen som har vært ufrivillig jojo slanker tidligere, men som har klart det og hva gjorde dere? Hvordan klare å unngå at kroppen hopper tilbake til høyest vekt? (Jeg trenger ikke svar fra evig tynne om at jeg spiser noe skjult osv. Jeg var tynn 58kg frem til noen få år siden og midten av 30-årene jeg også, dette er «nytt» for meg og ikke noe jeg ville trodd jeg skulle slite med om jeg hadde møtt meg selv noen år tilbake). ts Anonymkode: 1f3ec...a16
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Jeg har jojo-slanket / overspist i 20 år. De siste 2 årene har jeg klart å la være. Jeg tror grunnen er at jeg har tillatt meg flere kalorier pr dag i slankingen, og dermed ikke sprukket. Blir kanskje ikke like tynn som jeg ønsker, men er innenfor normal BMI. Anonymkode: e7875...2c2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Det er tøft. Kroppen vil tilbake til det høyeste vi har vært. Dette er en kamp du må kjempe for resten av livet. Det er det de naturlig tynne ikke forstår. Vi må faktisk være på slank for resten av livet- hvis du vil holde den lave vekten. Sultfølelsen din, metthetsfølsen og insulinet ditt er i kamp mot viljen din. Av og til vinner viljen, og du klarer å gå ned, og av og til vinner kroppen. Men, nå finnes det medikamenter vi kan få som kan hjelpe. Overvekt er en kronisk lidelse, så starter du på medikamenter må du regne med å gå på det for resten av livet. Slutter du går du opp igjen. For meg har mysimba fungert godt. Anonymkode: a8087...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er tøft. Kroppen vil tilbake til det høyeste vi har vært. Dette er en kamp du må kjempe for resten av livet. Det er det de naturlig tynne ikke forstår. Vi må faktisk være på slank for resten av livet- hvis du vil holde den lave vekten. Sultfølelsen din, metthetsfølsen og insulinet ditt er i kamp mot viljen din. Av og til vinner viljen, og du klarer å gå ned, og av og til vinner kroppen. Men, nå finnes det medikamenter vi kan få som kan hjelpe. Overvekt er en kronisk lidelse, så starter du på medikamenter må du regne med å gå på det for resten av livet. Slutter du går du opp igjen. For meg har mysimba fungert godt. Anonymkode: a8087...ad3 Jeg var jo tynn de første 30-årene av livet mitt, så jeg trodde jeg var naturlig slank.. men nå er jeg alt annet enn slank med 94kg, og jeg vil virkerlig ned og holde meg der. Hvertfall ned til normalvektig (som er 74kg for min høyde, selv om jeg veide mye mindre før). Anonymkode: 1f3ec...a16
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er tøft. Kroppen vil tilbake til det høyeste vi har vært. Dette er en kamp du må kjempe for resten av livet. Det er det de naturlig tynne ikke forstår. Vi må faktisk være på slank for resten av livet- hvis du vil holde den lave vekten. Sultfølelsen din, metthetsfølsen og insulinet ditt er i kamp mot viljen din. Av og til vinner viljen, og du klarer å gå ned, og av og til vinner kroppen. Men, nå finnes det medikamenter vi kan få som kan hjelpe. Overvekt er en kronisk lidelse, så starter du på medikamenter må du regne med å gå på det for resten av livet. Slutter du går du opp igjen. For meg har mysimba fungert godt. Anonymkode: a8087...ad3 Dette. Den "feilen" du gjorde i 2014 da du begynte å legge på deg var at du ikke umiddelbart tok tak i noen få kilos vektoppgang. Du hadde ingen svangerskapsunnskyldning når du faktisk var 58 kg etterpå. Eller at du ikke la inn all innsats på å vedlikeholde vekten etter vektnedgang i ettertid. Slanking fikser du åpenbart, men vedlikehold er hvor jobben ligger. Enig med den som har svart over. Kanskje medisiner vil hjelpe deg. Anonymkode: 529a4...696 1
Toast Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Ikke noe unormalt dette her. Det er jo akkurat det forskningen antyder - de aller fleste vil gå opp igjen etter en stor vektnedgang. Kroppen husker maksvekten. Selv om du skulle gå ned til 60 kg nå, så vil kroppen inneholde like mye fettceller som da du hadde maksvekten på 94 kg. Altså vil du måtte kjempe mot en enorm sultfølelse hele livet, og det går rett og slett ikke i lengden. Det er nettopp derfor eksperter og forskere innen fedme anbefaler at man går ned maks 5-10 %. Fordi dette er det meste man kan gå ned fra maksvekt, og klare å holde på uten at alle impulser i kroppen drar deg i retning av å øke vekten igjen. Hvis du fortsetter å jojo-slanke kommer du bare til å fortsette å øke maksvekten og du vil senere angre på det. Gå i stedet ned til 85-90 kg, og prøv å holde deg der resten av livet. Jeg skjønner at det kan være kjipt å innse, men det er bedre enn å kjempe en evig kamp som du aldri kan vinne. Det positive er at ved 85-90 kg kan du fortsatt spise ganske store mengder og nyte god mat, bare ikke overspiser enorme mengder hver dag. Jobb heller med å akseptere vekten og nyt livet! 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Evig jojo-slanker. Hvordan skal jeg klare dette? Hvordan skal jeg klare å komme meg ned og holde vekten det jeg går ned? Jeg har logget vekten min ujevnt siden 2019. I 2014 veide jeg 58kg, med nyfødt baby. Ser jeg veide 88kg i 2019, slanker meg ned til 74kg på 3mnd, sunn nedgang. Så i 2020 så veide jeg igjen 88kg og slanker meg ned til 77kg, samme sunne nedgang ca 1-1,5kg i uken. Jeg skulle jo mye heller ha vært 74kg nå enn 94kg. Det er helt vilt! Jeg har gått opp 36kg! Nå i 2023 veide jeg 94kg og har nå akkurat startet på uke nr to og har gått ned 1,5kg. Godt på vei. Men ser historikken fra hver gang jeg slanker meg og jeg er klar på å ha det som livsstil så glipper det etterhvert. Vektnedgangen stanser og jeg starter å spise bittelitt mer, og så går jeg opp 12kg på tre uker som jeg har brukt 14 uker på å gå ned! Jeg har egentlig ganske greit kosthold søndag-fredag og med snop lørdag, liker fisk/kylling/knekkebrød/grønnsaker og spiser ikke for mye. Når jeg skal ned i vekt så må jeg ligge lavt på kalorier, logge kalorier og bevege meg mer, og tilnærmet ingen utskeielser (ingen is, nei til kake i bursdag osv), det fungerer i ca 3 måneder og så stanser det opp og så lever jeg mer normalt og da bykser vekten tilbake til start +et par kg ekstra i tillegg. Det er flest hverdager og da er jeg «flink». Jeg logger alt av kalorier i app så vektnedgang i starten fungerer. Jeg har veldig stillesittende jobb, men går en tur på 8km hver kveld nå (jeg liker tur i sommerhalvåret, verre med vinter når det er mørkt og glatt). Anonymkode: 1f3ec...a16 Du må finne et nivå som du mestrer over tid, hvis ikke VIL du sprekke. Du må få inn færre kalorier enn du bruker. Og tillate deg å kose deg en dag i uka f.eks… Og heller ha høyere vekt/gå saktere ned. Men heller klare å holde vekta over år. Da må du ha realistiske mål. Kan ta meg selv som eksempel når det gjelder røyking. Har forsøkt å slutte å røyke i mange år. Har virkelig villet. Lei av plagsom røykhoste dag og natt, lei av å lukte røyk, lei av å utsette meg for helseskaden. Har alltid greid et par uker, så sprekk. Alltid. Nå har jeg innsett at 100% røykfri er ikke et realistisk mål nå. Jeg har kuttet fra 15 om dagen til en hver kveld etter kl 21. Er det krise og jeg MÅ ha røyk gir jeg meg selv lov til å ta en halv røyk gitt at klokka ikke er passert 11. Formiddagsrøyken tar jeg max 1 gang i uka. Og det har jeg mestret i 2 år. Fordi det er det som fungerer for meg. Den ene kveldsrøyken hindrer meg i å røyke 15 i døgnet. Jeg har bedre kondis og røykhosten er forduftet. Den samme psykologien gjelder slanking. Du må finne et realistisk mål for DEG. Som DU klarer å gjennomføre OVER TID. Piner du deg selv så vil kroppen til slutt sprekke. Det er basic psykologi og biologi. Fordi kroppen VIL tilbake til «normalen». Så du må finne et kompromiss. Kose seg på lørdag, trene og telle kalorier de andre dagene. Så vet du når kroppen skriker etter mat og snop at på lørdag, da kan jeg kose meg. Så koser du deg med den beste samvittighet. På lørdagen. Vinter og glatt er ikke en unnskyldning for å ikke gå tur. Det finnes klær og det finnes brodder. Jeg går tur hver dag året rundt. Været stopper meg ikke. Jeg kler meg etter værer. Kan ikke gjøre noe med været, men klærne kan jeg gjøre noe med. Anonymkode: 89938...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vektnedgangen stanser og jeg starter å spise bittelitt mer, og så går jeg opp 12kg på tre uker som jeg har brukt 14 uker på å gå ned! 12 kg på 3 uker er ca 4000kalorier for mye hver eneste dag (minus litt pga vannvekt antakelig). Det skyldes ikke "bittelitt mer". Ærlig talt... Anonymkode: 9b884...c6f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 12 kg på 3 uker er ca 4000kalorier for mye hver eneste dag (minus litt pga vannvekt antakelig). Det skyldes ikke "bittelitt mer". Ærlig talt... Anonymkode: 9b884...c6f Man går mye lettere opp til startvekt enn ned. Det går ikke å telle det som kalorier. Jeg har ikke spist 4000 for mye kalorier om dagen. Anonymkode: 1f3ec...a16 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er tøft. Kroppen vil tilbake til det høyeste vi har vært. Dette er en kamp du må kjempe for resten av livet. Det er det de naturlig tynne ikke forstår. Vi må faktisk være på slank for resten av livet- hvis du vil holde den lave vekten. Sultfølelsen din, metthetsfølsen og insulinet ditt er i kamp mot viljen din. Av og til vinner viljen, og du klarer å gå ned, og av og til vinner kroppen. Men, nå finnes det medikamenter vi kan få som kan hjelpe. Overvekt er en kronisk lidelse, så starter du på medikamenter må du regne med å gå på det for resten av livet. Slutter du går du opp igjen. For meg har mysimba fungert godt. Anonymkode: a8087...ad3 Jeg er egentlig ikke for medikamenter. Men mulig det må til. Endrer mysimba på hormoner som ødelegger slanking? Anonymkode: 1f3ec...a16
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #12 Skrevet 22. april 2023 Jeg gikk ned fra 80 til 50 kilo og har mer eller mindre holdt vekten i 4 år. Gått opp til 54 for 50 var for lite. Så det er ikke en kamp man er dømt til å tape! Anonymkode: 70a77...def 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #13 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Glemte spørsmålet: Noen som har vært ufrivillig jojo slanker tidligere, men som har klart det og hva gjorde dere? Hvordan klare å unngå at kroppen hopper tilbake til høyest vekt? (Jeg trenger ikke svar fra evig tynne om at jeg spiser noe skjult osv. Jeg var tynn 58kg frem til noen få år siden og midten av 30-årene jeg også, dette er «nytt» for meg og ikke noe jeg ville trodd jeg skulle slite med om jeg hadde møtt meg selv noen år tilbake). ts Anonymkode: 1f3ec...a16 Dette er kontroversielt, men jeg valgte å ta sleeve-operasjon. Jeg var også normalvektig til for noen år siden, så kom to svangerskap, der jeg ikke rakk ned i vanlig vekt før neste graviditet. I tillegg spiste jeg som en hest da jeg ammet. Så jeg tok privat slankeoperasjon på bare 98 kg ganske kort tid etter siste barnet, og har aldri angret på det. Hadde da bmi på 36. Men jeg ser jo det er et noe drastisk valg når man ikke har slitt lenge, men det å være overvektig og tenke på vekta tok så mye tid og krefter. Jeg fikk angst for å treffe folk i "store perioder", og gruet meg til alt sosialt med barna. For meg var det verdt både risiko og pengene. Ingen vet forøvrig hva jeg har gjort, utenom mannen min. Anonymkode: c7d14...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #14 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Evig jojo-slanker. Hvordan skal jeg klare dette? Hvordan skal jeg klare å komme meg ned og holde vekten det jeg går ned? Jeg har logget vekten min ujevnt siden 2019. I 2014 veide jeg 58kg, med nyfødt baby. Ser jeg veide 88kg i 2019, slanker meg ned til 74kg på 3mnd, sunn nedgang. Så i 2020 så veide jeg igjen 88kg og slanker meg ned til 77kg, samme sunne nedgang ca 1-1,5kg i uken. Jeg skulle jo mye heller ha vært 74kg nå enn 94kg. Det er helt vilt! Jeg har gått opp 36kg! Nå i 2023 veide jeg 94kg og har nå akkurat startet på uke nr to og har gått ned 1,5kg. Godt på vei. Men ser historikken fra hver gang jeg slanker meg og jeg er klar på å ha det som livsstil så glipper det etterhvert. Vektnedgangen stanser og jeg starter å spise bittelitt mer, og så går jeg opp 12kg på tre uker som jeg har brukt 14 uker på å gå ned! Jeg har egentlig ganske greit kosthold søndag-fredag og med snop lørdag, liker fisk/kylling/knekkebrød/grønnsaker og spiser ikke for mye. Når jeg skal ned i vekt så må jeg ligge lavt på kalorier, logge kalorier og bevege meg mer, og tilnærmet ingen utskeielser (ingen is, nei til kake i bursdag osv), det fungerer i ca 3 måneder og så stanser det opp og så lever jeg mer normalt og da bykser vekten tilbake til start +et par kg ekstra i tillegg. Det er flest hverdager og da er jeg «flink». Jeg logger alt av kalorier i app så vektnedgang i starten fungerer. Jeg har veldig stillesittende jobb, men går en tur på 8km hver kveld nå (jeg liker tur i sommerhalvåret, verre med vinter når det er mørkt og glatt). Anonymkode: 1f3ec...a16 Du må holde vekten i minst 2 år for at kroppen skal venne seg til den nye vekten. Før den tid så vil kroppen kjempe seg tilbake til gamle vekten. Så mitt råd er å telle kalorier i minst 2 år og deretter sakte og forsiktig gå tilbake til normalt kosthold. Anonymkode: 4033d...852 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #15 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg gikk ned fra 80 til 50 kilo og har mer eller mindre holdt vekten i 4 år. Gått opp til 54 for 50 var for lite. Så det er ikke en kamp man er dømt til å tape! Anonymkode: 70a77...def Takk!! Det trengte jeg egentlig å høre. Vil du fortelle hva du gjorde som fungerte for deg? ts Anonymkode: 1f3ec...a16
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #16 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er kontroversielt, men jeg valgte å ta sleeve-operasjon. Jeg var også normalvektig til for noen år siden, så kom to svangerskap, der jeg ikke rakk ned i vanlig vekt før neste graviditet. I tillegg spiste jeg som en hest da jeg ammet. Så jeg tok privat slankeoperasjon på bare 98 kg ganske kort tid etter siste barnet, og har aldri angret på det. Hadde da bmi på 36. Men jeg ser jo det er et noe drastisk valg når man ikke har slitt lenge, men det å være overvektig og tenke på vekta tok så mye tid og krefter. Jeg fikk angst for å treffe folk i "store perioder", og gruet meg til alt sosialt med barna. For meg var det verdt både risiko og pengene. Ingen vet forøvrig hva jeg har gjort, utenom mannen min. Anonymkode: c7d14...1f4 Fikk du overflødig hud etter operasjonen eller trakk det seg tilbake? Og hvor mye gikk du ned? Anonymkode: 1f3ec...a16
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må holde vekten i minst 2 år for at kroppen skal venne seg til den nye vekten. Før den tid så vil kroppen kjempe seg tilbake til gamle vekten. Så mitt råd er å telle kalorier i minst 2 år og deretter sakte og forsiktig gå tilbake til normalt kosthold. Anonymkode: 4033d...852 Takk for konkret råd. Anonymkode: 1f3ec...a16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå