AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Til dere med diabetes type 2 som går på medisiner. (Understreker at jeg skal snakke med legen om dette, jeg ønsker bare sondere terrenget før legetimen). Jeg har gått på Ozempic 0,25mg i 10 uker, noe som har vært supert for blodsukkerverdiene mine. Jeg hadde de klassiske oppstart-bivirkningene med litt kvalme og magesmerter, men det har gitt seg. Men jeg har et annen problem som jeg tror skyldes Ozempic. Jeg har fibromyalgi, og etter oppstart på Ozempic har smertene vært mye kraftigere. Jeg så ikke sammenhengen først, men nå føler jeg at jeg ser dette tydelig, da smertene er aller verst 2-3 dager etter ny dose er satt. Men generelt vondere enn vanlig gjennom hele uken. Jeg syns dette blir verre og verre, uke for uke😔 Jeg lurer på: * Har noen av dere som går på Ozempic samme erfaring i forhold til smerter? * Jeg har tidligere gått lenge på metformin, men syns ikke de hjelper godt nok på blodsukkeret, og dessuten er de så store å svelge at jeg grur meg hver gang. Syns det er mye mye lettere å sette en injeksjon ukentlig, og ikke tenke mer på det. Men hvilke andre medisiner har dere prøvd, med god virkning? Fortell gjerne om tablettene er store, eller om det er en annen type injeksjon man kan ta? Søker råd og tips, så skal jeg ta med dette videre til legen😊 Anonymkode: 1ae3a...f7f
svartkatt Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Har bare brukt metformin.. har økt dosen for litt siden. Vet ikke hvordan det er gått ennå. Det hjelper vel å dele metformin-pillene? Men er kanskje litt vanskelig..
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Jeg ble dårlig i magen av Metformin. Fikk heldigvis slutte etter noen mnd pga bra langtidsblodsukker. Tar 10 mg Jardiance, og er ellers kostholdsregulert. Har du prøvd det? Bare en vanesak, egentlig. Er fornøyd med maten jeg kan spise. Anonymkode: 8611f...2d8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 svartkatt skrev (8 minutter siden): Har bare brukt metformin.. har økt dosen for litt siden. Vet ikke hvordan det er gått ennå. Det hjelper vel å dele metformin-pillene? Men er kanskje litt vanskelig.. Tror ikke det er noen delestrek på de? Tror uansett ikke det hjelper så mye å dele de. Uff, kjenner jeg brekker meg bare ved tanken på å svelge de😆 Anonymkode: 1ae3a...f7f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ble dårlig i magen av Metformin. Fikk heldigvis slutte etter noen mnd pga bra langtidsblodsukker. Tar 10 mg Jardiance, og er ellers kostholdsregulert. Har du prøvd det? Bare en vanesak, egentlig. Er fornøyd med maten jeg kan spise. Anonymkode: 8611f...2d8 Jeg ble også dårlig i magen av de. Klarte likevel å venne meg til de over lengre tid, første gangen jeg gikk på dem. Så ble det til at jeg sluttet på dem, blodsukkeret var litt bedre en periode, og i tillegg orket jeg bare ikke svelge de, grudde meg til hver gang. Men så skulle jeg prøve meg igjen etter et lengre opphold, og da var mageproblemene fullt tilbake.. pluss at jeg hadde fått så nok av den svelgingen😆 Ozempic er perfekt sånn sett, bare sette den injeksjonen og glemme hele diabetesen. Synd det skal være så kjipe bivirkninger. Anonymkode: 1ae3a...f7f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ble dårlig i magen av Metformin. Fikk heldigvis slutte etter noen mnd pga bra langtidsblodsukker. Tar 10 mg Jardiance, og er ellers kostholdsregulert. Har du prøvd det? Bare en vanesak, egentlig. Er fornøyd med maten jeg kan spise. Anonymkode: 8611f...2d8 - glemte å svare på det med Jardiance. Har ikke prøvd de. Tok et kjapt søk på de, og ser at urinveisinfeksjon kan være en vanlig bivirkning? Isåfall kan det ha vært disse fastlegen foreslo for meg samtidig med forslaget om Ozempic. Vi fant ut at Jardiance også er store tabletter? Så jeg valgte derfor Ozempic. Anonymkode: 1ae3a...f7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå