AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Vil gjerne vite om flere med tre barn hvor kun et barn har autisme?! Vi har 2 gutter,hvorav eldste på snart 4 år har barneautisme. Yngste på 2 følger fin utvikling for sin alder. Vi vil så gjerne ha et barn til da drømmen har hele tiden vært 3 barn. Men vi er så redd for å få et barn til med autisme eller andre utfordringer. Vi vil elske barnet uansett hvordan barnet blir men slik situasjonen er nå så krever storebror veldig mye oppfølging og oppmerksomhet. Og dersom vi skal få et barn til med utfordringer så vil hele lasset velte over og det er ikke så heldig situasjon heller. vi konkluderer ofte at vi burde være fornøyde med to men den tanken om 3.barnet hele tiden opptar mine tanker.. Anonymkode: 8889f...b49
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Om dere har en er dere genetisk anlagt til autisme. Er derfor stor sjanse for enda et barn med autisme. Hadde ikke tatt sjansen. Ta vare på de dere har.
Andro Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Alle nevrodivergente tilstander har høy grad av arvelighet, og autisme er en medfødt arvelig nevrologisk tilstand. En familie som har et barn på autismespekteret har forhøyet sjanse for å få flere. Du kan få et helt friskt barn, eller du kan få et barn med en grad av autisme eller andre tilstander. Siden du er redd for å få flere vil jeg anta at fireåringen din har mye å streve med, og at det sliter på dere. Man kan også være på autismespekteret uten å ha andre utviklingsforstyrrelser, og fungere helt fint. Det haster ikke å få nr 3? Dere kan vente til kapasiteten er bedre? Har dere vurdert å melde dere inn i Nevromangfold Norge? Gir et helt annet brukerperspektiv enn autismeforeningen, som kun aksepterer pårørende. Syns at de skrev så fint på autismedagen: https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/04/02/kjaere-autister-dere-mangler-ingen-biter-og-det-er-ikke-noe-galt-med-dere/ Med økende forståelse av autisme og større grad av brukerinnspill, har stadig flere med autisme gode liv. 4 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Jeg tenker at 2 åringen deres fremdeles er såpass liten enda, og kan også være på spekteret uten at dere har merket det enda. Vi såg ingen symptomer før barnet vårt nærmet seg 4 år. Høytfungerende autisme kan også være krevende. Anonymkode: a8ef0...a49 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 Ville snakket med noen fagpersoner før jeg tok avgjørelser av denne typen. Anonymkode: 3fd0d...c86
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 Drømmen om å ha en hel skokk med unger må man faktisk legge bort når man har barn med utfordringer som krever mye. Det er synd nok på barn nummer to som det er. Anonymkode: f1b7f...086 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Vi har tre barn. Det eldste barnet har autisme. På grunn av store ekstra behov med eldstemann ventet vi med å få tredje til de to eldste hadde blitt større og ting hadde falt litt på plass. Barna deres er jo veldig små ennå. Vi har som sagt en attpåklatt, men barna har veldig mye glede av hverandre likevel og jeg er veldig glad for at vi ventet. Anonymkode: e669b...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har tre barn. Det eldste barnet har autisme. På grunn av store ekstra behov med eldstemann ventet vi med å få tredje til de to eldste hadde blitt større og ting hadde falt litt på plass. Barna deres er jo veldig små ennå. Vi har som sagt en attpåklatt, men barna har veldig mye glede av hverandre likevel og jeg er veldig glad for at vi ventet. Anonymkode: e669b...3a8 Hvor gamle er barna? Vi tenkte å vente til yngste er 4 år også å se utviklingen for begge guttene våres. Den dagen begge er bleiefrie kunne det også vært tidspunkt for å vurdere 3.barnet om vi bestemmer oss for et barn til. Da ser vi også hvordan storebror er. Han er nonverbal og trenger mye oppfølging. Det er både gode og dårlige perioder. Det er vel i de gode periodene tankene og ønsket om 3.barnet dukker opp.. Anonymkode: 8889f...b49
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 Hold deg langt unna alkohol før - og selvfølgelig under - graviditet!!! Dette senker ikke bare risikoen for autisme, men en hel del andre sykdommer barnet kan få. Anonymkode: 5803c...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #10 Skrevet 22. april 2023 I min familie er fire av åtte autister. Jeg kjenner også en annen familie der halvparten er autister. Autisme er genetisk og går igjen i familier, så det er nok en stor sjanse for at dere vil få enda et autistisk barn, Ts. Anonymkode: 032d4...ffe 2
Chantielle Skrevet 22. april 2023 #11 Skrevet 22. april 2023 Tråden er ryddet for spekulasjoner og helseskadelig innhold,gjengivelse av tekst,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #12 Skrevet 22. april 2023 Kan dere be om genetisk veiledning? Anonymkode: c7e11...e3e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #13 Skrevet 22. april 2023 Min søster har to barn med autisme (fikk to tette og hadde ikke misstanke om noe når hun ble gravid med nr 2.) Mannen hennes er ekstremt sær, og resten av familien mistenker han har aspergers. Anonymkode: 4b98f...a36
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #14 Skrevet 22. april 2023 Håpe på ei jente? Er vel en del førre jenter med barneautisme enn gutter ettersom jeg har forstått. Ved autismetilbudet her i bydelen er i hvert fall 98 prosent gutter… Anonymkode: fcb9f...390
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #15 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Drømmen om å ha en hel skokk med unger må man faktisk legge bort når man har barn med utfordringer som krever mye. Det er synd nok på barn nummer to som det er. Anonymkode: f1b7f...086 Hvorfor i alle verden er det synd nok på barn nr 2? Dummeste jeg har lest. Så lenge foreldrene har kapasitet til å følge opp begge barna, er det ikke synd på noen. Skam deg! Anonymkode: ff8ef...caf 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #16 Skrevet 22. april 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle verden er det synd nok på barn nr 2? Dummeste jeg har lest. Så lenge foreldrene har kapasitet til å følge opp begge barna, er det ikke synd på noen. Skam deg! Anonymkode: ff8ef...caf Har du levd i en familie hvor ett av barna har spesielle behov? Det har jeg, og jeg har hatt en jobb hvor jeg pratet med søsken. Uansett hvor ressurssterke foreldrene er, er det fare for at de "friske" barna opplever dette som belastende. Anonymkode: c7e11...e3e 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 Vet om søskenflokk: 1 med asberger 1 med adhd 2 andre er "friske" ( det vil jeg si de andre er og på sin måte, man kan være ressursterk og lite rammet av de diagnosene som dette søskenparet, er bare en "dråpe".. Anonymkode: eea07...7ca
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #18 Skrevet 22. april 2023 Andro skrev (21 timer siden): Alle nevrodivergente tilstander har høy grad av arvelighet, og autisme er en medfødt arvelig nevrologisk tilstand. En familie som har et barn på autismespekteret har forhøyet sjanse for å få flere. Du kan få et helt friskt barn, eller du kan få et barn med en grad av autisme eller andre tilstander. Siden du er redd for å få flere vil jeg anta at fireåringen din har mye å streve med, og at det sliter på dere. Man kan også være på autismespekteret uten å ha andre utviklingsforstyrrelser, og fungere helt fint. Det haster ikke å få nr 3? Dere kan vente til kapasiteten er bedre? Har dere vurdert å melde dere inn i Nevromangfold Norge? Gir et helt annet brukerperspektiv enn autismeforeningen, som kun aksepterer pårørende. Syns at de skrev så fint på autismedagen: https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/04/02/kjaere-autister-dere-mangler-ingen-biter-og-det-er-ikke-noe-galt-med-dere/ Med økende forståelse av autisme og større grad av brukerinnspill, har stadig flere med autisme gode liv. ikke alltid noen ganger skyldes det sjeldne genfeil som er nyoppståtte og som er assosiert med nevrodivigens og autisme/ADHD/tourettes/tics osv og da er det en engangstilfelle. Ikke alle genfeil viser på utsiden heller så det er ikke sikkert at de vet om at det er en genfeil engang. Anonymkode: b548e...2a2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #20 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvor gamle er barna? Vi tenkte å vente til yngste er 4 år også å se utviklingen for begge guttene våres. Den dagen begge er bleiefrie kunne det også vært tidspunkt for å vurdere 3.barnet om vi bestemmer oss for et barn til. Da ser vi også hvordan storebror er. Han er nonverbal og trenger mye oppfølging. Det er både gode og dårlige perioder. Det er vel i de gode periodene tankene og ønsket om 3.barnet dukker opp.. Anonymkode: 8889f...b49 Vi ventet til nummer to var 7 år. Anonymkode: e669b...3a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå