Gå til innhold

Hjalp ei dame til påske økonomisk, hun spør stadig om penger etterpå. oppgitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp ei dame og hennes datter til påske til påskeegg og litt godt og bursdags gave til datteren. Hun damen har fortalt at hun har Nav forvalting slik at dem får trygden hennes og betaler regninger og hun får utbetalt et beløp en eller to ganger i uken. Det er visst ikke så mye det er snakk om hver uke, og hun kontakter meg ofte for om jeg kan hjelpe med noen små beløp på vipps til henne. Kommer stadig med at det er det ene og det andre som dukker opp og hun mangler noen kr til det, til og med til datteren og. Hun har i det siste skrevet at hun skal betale meg tilbake litt, men har ikke sett noe til noe ennå. Jeg blir totalt utslitt og lei av dette pengeproblemet hennes. Ikke kjenner jeg henne heller, men virker som jeg er blitt hennes reservebank. Hun klager på alt mulig så det er ikke lett men jeg har hjelpet hun og datteren med 2000 kr så nå orker jeg ikke mer. Vurderer å blokkere henne. Føler meg brukt bare og det er ikke noe god følelse. Jeg driter i pengene jeg har brukt på dem, men orker ikke mer.

Anonymkode: c851d...f92

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kom du egentlig opp i denne situasjonen? Du skriver at du ikke kjenner henne, hvordan begynte du å gi henne penger? Du kan med god samvittighet slutte å bistå vedkommende med økonomisk bistand.

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om at du dessverre ikke kan hjelpe de mer og at NAV er rette stedet å henvende seg. Du blir utnyttet, ja.

Anonymkode: f40e6...1cf

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Å gi ekstra penger til noen som får forvalta penger er egentlig helt krise. Grunnen til at folk har slike ordninger er at de ikke kan å bruke penger. Ikke nødvendigvis at de har lav inntekt.
Du må aldri finne på å låne henne hverken penger eller ting. Det eneste akseptable er ting tenker jeg, som f.eks. det påskeegget. Du må gi veldig klar beskjed om at du ikke kommer til å gi penger i noe tilfelle, og at du blokkerer henne om hun spør.
Sannsynligvis har hun et problem, sykdom eller noe, som skaper denne adferden, og du må sette grenser.
Dessverre pleier de å ødelegge sine sosiale relasjoner, men det hjelper dem at de aldri får noe faktisk. Når de ikke kan mase, vil de te seg annerledes.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Dishwalla skrev (1 minutt siden):

Hvordan kom du egentlig opp i denne situasjonen? Du skriver at du ikke kjenner henne, hvordan begynte du å gi henne penger? Du kan med god samvittighet slutte å bistå vedkommende med økonomisk bistand.

Jeg kom i kontakt med vedkommende på en hjelpside på fb. Og ville hjelpe da hun spurte om hjelp til påskeegg og bursdagsgave til dattera. Jeg hadde noe liggende til datteren som hun fikk, og kjøpte noen få ting og påskeegg med godteri og gavekort på mat. Hun fikk det i posten, og har hjelpet med noen små beløp etter det og, men nå orker jeg ikke mer av dette. Ja jeg blir utnyttet, vet det så nå er det slutt. Sånn kan det gå når en er snill og vil hjelpe.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du ikke kan hjelpe dem mer. Hvis ikke hun respekterer det, så blokkerer du henne. Da har du i hvertfall prøvd å si ifra til ingen nytte.

Du må sette grenser.

Anonymkode: 5db97...7d3

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Å gi ekstra penger til noen som får forvalta penger er egentlig helt krise. Grunnen til at folk har slike ordninger er at de ikke kan å bruke penger. Ikke nødvendigvis at de har lav inntekt.
Du må aldri finne på å låne henne hverken penger eller ting. Det eneste akseptable er ting tenker jeg, som f.eks. det påskeegget. Du må gi veldig klar beskjed om at du ikke kommer til å gi penger i noe tilfelle, og at du blokkerer henne om hun spør.
Sannsynligvis har hun et problem, sykdom eller noe, som skaper denne adferden, og du må sette grenser.
Dessverre pleier de å ødelegge sine sosiale relasjoner, men det hjelper dem at de aldri får noe faktisk. Når de ikke kan mase, vil de te seg annerledes.

Hun klager over at dem er fattige og mye styr. Ja hun ønsket seg klær og siden hun hadde så mye slitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kom i kontakt med vedkommende på en hjelpside på fb. Og ville hjelpe da hun spurte om hjelp til påskeegg og bursdagsgave til dattera. Jeg hadde noe liggende til datteren som hun fikk, og kjøpte noen få ting og påskeegg med godteri og gavekort på mat. Hun fikk det i posten, og har hjelpet med noen små beløp etter det og, men nå orker jeg ikke mer av dette. Ja jeg blir utnyttet, vet det så nå er det slutt. Sånn kan det gå når en er snill og vil hjelpe.

Ja, enkelte er dessverre slik... Man gir lillefingeren, men de tar hele hånda.

Anonymkode: deafd...764

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si at du ikke kan hjelpe dem mer. Hvis ikke hun respekterer det, så blokkerer du henne. Da har du i hvertfall prøvd å si ifra til ingen nytte.

Du må sette grenser.

Anonymkode: 5db97...7d3

ja skal det.

Skrevet

La meg gjette. Du svarte på en type sånn "Hjelp til jul" annonse på Finn? Det har vært flere tråder om slikt her inne. Folk som blir mast på ved andre anledninger etc. Har du hjulpet er det lov å si nei og sette en grense.

(Eller donere penger til en organisasjon.)

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å, så kjedelig at du traff på en sånn en. Det er jo sånne folk som ødelegger for de som virkelig trenger den type hjelp. Bare blokker vedkommende og klapp deg selv på skuldra for at du prøvde å hjelpe noen. 

• Liker 7
Skrevet

Ikke la deg manipulere. Emosjonell utpressing er veldig ugreit.

• Liker 3
Skrevet

Først og fremst så må du fortelle deg selv at det du allerede har gjort er veldig snilt. Du har vært veldedig og hjulpet en som var i dårligere situasjon enn andre. Da kan du med god samvittighet si at nok er nok. Eventuelt blokkere henne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

feil

Endret av virkelig
Skrevet

Da må du bli bestemt og si at du dessverre ikke kan hjelpe henne med mer penger.  Samt at hun bør ta kontakt med nav.

Hvis hun ikke respekterer det du har sagt, da må du vurdere å blokkere henne. Du skal ikke fungere som "bank" for henne.

Er borti en lignende situasjon som deg. Bare at det ikke dreier seg om såpass mye penger. Men jeg tror ikke jeg får tilbake det jeg lånte damen.  Så jeg har bestemt meg for at det var første og siste gang jeg lånte henne penger. Fra nå av blir det "dessverre, kan ikke hjelpe deg" som blir svaret mitt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

La meg gjette. Du svarte på en type sånn "Hjelp til jul" annonse på Finn? Det har vært flere tråder om slikt her inne. Folk som blir mast på ved andre anledninger etc. Har du hjulpet er det lov å si nei og sette en grense.

(Eller donere penger til en organisasjon.)

Eller facebook gruppen "Opprør mot fattigdom" Gruppen het noe annet til jul, men har altså byttet navn.

Jeg trodde den gruppen ble opprettet for å sette søkelys på fattigdom, å at mange sliter, men det har blitt en rein tiggergruppe. Det er synd på barn som lever i fattigdom, men jeg hadde aldri giddet å gi penger til noen av dem. 

Anonymkode: 031c2...4ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær ærlig med henne og si hun tråkker over alle grenser. 

Anonymkode: 6f1b2...50a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Chroma
Skrevet

Bare si at du ikke kan hjelpe mer. Maser hun igjen blokkerer du. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på spleis og søk pånavnet hennes. Høres ut som ei som har fått så det holder gjennom spleis men fortsetter å mase på folkom penger.

Anonymkode: 4c00b...5eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...