Gå til innhold

Gode tips for å overleve naboskap med røyker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den nye naboen min er storrøyker, og siden vi bor i rekkehus med hager også vegg i vegg, blir det en del passiv røyking på meg og ungene. Har noen gode tips for å håndtere situasjonen? Sette opp en enorm vifte, bygge to meter høy levegg…. Annet? Barnet mitt er i tillegg allergisk mot røyk, så han må bare holde seg inne. 

Anonymkode: 81091...2d8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en rettighet barn har på å ha et røykfritt hjem. Husker ikke paragrafen, men sjekk ut det, da må nemlig naboen innfinne seg i å røyke en annen plass. 

Skulle det ikke nå igjennom pga naboen er tilbakestående, så kan du begynne å samle bæsjebleier i en beholder, montere vifte for luftstrøm igjennom og mot naboen. 

Røykere kan brenne.

Anonymkode: e0d81...6eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en rettighet barn har på å ha et røykfritt hjem.

Ungene har et røykfritt hjem, selv om naboen røyker i sin hage.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må du jo holde barnet ditt innendørs hvis det er så ille, eventuelt flytte. Naboen din har rett til å røyke så mye han vil, både inne og utenfor huset sitt.

Anonymkode: 14628...84f

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde spurt høflig om det kanskje var et annet sted på terrassen hans/hennes som kunne fungere bedre. 

Anonymkode: adb47...297

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man påvist allergi mot røyklukt? 

Anonymkode: 56884...559

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare bullshit 

Anonymkode: fa5a0...5f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Daria said:

Ungene har et røykfritt hjem, selv om naboen røyker i sin hage.

Er ikke det når røyken sjenerer . Han er lovpålagt å slutte med det. Alle barn har rett til et røykfritt hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aner ikke, men vi var hos astmaspesialist som sa det. Ungen blir tett og får rennende røde øyne av sigarettrøyk, på samme måte som han reagerer på pollen. Utover det kan jeg ikke svare. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke det når røyken sjenerer . Han er lovpålagt å slutte med det. Alle barn har rett til et røykfritt hjem.

Men naboen er jo i egen hage og vi bor ikke i borettslag. Tror han har lov å røyke, altså. Jeg lurer mer på om det er noe som kan hjelpe situasjonen for oss på andre siden av gjerdet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg hadde spurt høflig om det kanskje var et annet sted på terrassen hans/hennes som kunne fungere bedre. 

Anonymkode: adb47...297

Hagen er bitteliten, så det går ikke. Dessuten er det jo sant som den over sier, at naboen har lov å røyke. 

Vil en høy levegg hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken lov er det som pålegger naboen å slutte med røyking på egen eiendom? 

Anonymkode: ab79f...0d6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Aner ikke, men vi var hos astmaspesialist som sa det. Ungen blir tett og får rennende røde øyne av sigarettrøyk, på samme måte som han reagerer på pollen. Utover det kan jeg ikke svare. 

Det bør jo være et godt argument til naboen, kanskje han kan flytte sittegruppe e.l så langt unna dere som mulig? Vifte var også et godt forslag, men med høy levegg bør det egentlig være nok selv om det lukter fælt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei naboen er ikke lovpålagt å slutte, det er foreldre, foresatte og de som har ansvar for barn som er ansvarlig for at de ikke blir utsatt for tobakksrøyk.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14/KAPITTEL_7#§28 

Anonymkode: 70509...882

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det bør jo være et godt argument til naboen, kanskje han kan flytte sittegruppe e.l så langt unna dere som mulig? Vifte var også et godt forslag, men med høy levegg bør det egentlig være nok selv om det lukter fælt.

Ja, men hagene er som sagt bittesmå og klint inntil hverandre, så akkurat det har lite å si. 

• Liker 1
Skrevet

https://www.helsenorge.no/helse-og-miljo/passiv-royking/

Ja de ha ren lovpålagt rett til røykfritt hjem, men her så anbefaler de at man røyker utendørs. 

At naboen er storrøyker trur jeg ikke du får gjort så mye med desverre... men du kan alltids sette opp en vifte som får det blåst vekk igjen, eller sette opp en tett levegg evt?

Skrevet

Flytt. Som alle vet er storrøyker mindre begavede mennesker. Man vil ikke ha slike naboer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Barnet mitt er astmatiker. For noen måneder siden fikk vi naboer som røyker. Konstant. Ofte har de også besøk så det sitter opptil åtte personer rett utenfor og røyker. Røyken går rett inn til vår leilighet og vi begge har vært tette og «allergiske» og tunge i pusten siden da. Vi har valgt å flytte.

Anonymkode: 0b6c5...b47

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...