Gå til innhold

Mammarollen oppleves bare som et jag (Tenåringer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tre tenåringer. Dette er selvsagt tabu, men jeg er så lei! Gleder meg bare til de flytter ut…

All maten som skal kjøpes inn, fredag- og lørdagskvelder som jeg må være klar til å hente langt utpå natten. Maten. De er ikke lite rotete alle tre, men Gud så ryddig det vil bli uten dem i huset. TV’ ene er okkupert, det er alltid noen hjemme.

Høytider som jul og påske føles også som et pes. Det meste faller på meg, og jeg er lei! Vet jeg har gjort feil her, men måtte startet da de var yngre. Alt går ut på å blidgjøre og tilfredsstille dem, og dette føler jeg meg så mett av.

Føler meg som en slags kattemamma, disse freser og blir lei etter at kattungene har nådd en viss alder. Men selvsagt freser jeg bare inni meg. 

Denne følelsen bærer preg av stor skam! For selvsagt smiler jeg og koser meg med disse selvsentrerte og lite medhjelpelige ungdommene. Sånn utad. De klarer seg jo tilsynelatende bra med skole, venner og kjærester. Men (og dette sier jeg for første og siste gang «høyt») FY FAAAAAAAAAEN SÅ LEI JEG ER!

Vet de fleste kjenner dette annerledes, men er det noen som kjenner det som meg?

Anonymkode: d8415...709

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du er alene 😁

Anonymkode: d4ac0...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er den voksne. Du må sette grenser. Du må være tydelig på hvilke forventninger du har til dine nesten voksne barn.

Slik du oppfører deg nå så svikter du som forelder. Du må gi dem opplæring og veiledning slik at de får normal boevne. 

Anonymkode: 59ae2...fa1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene. Mammarollen er et evig jag, mas og bekymringer som ingen vil ta. Skulle ønske jeg kunne ha tatt et halvt års ferie noen ganger - evt faktisk tatt med barna mine til et nytt liv der kravene til alt man skal få til og gjøre var annerledes, og livet hadde en annen rytme…

Anonymkode: abc61...8dc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble aldri hentet på natten. Hvis jeg ville ha skyss måtte jeg hjem 22:00 fordi mamma ville sove. Kan dere avtale en annen ordning for å avlaste deg?

Anonymkode: 89e89...250

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe å skamme seg for. Helt normale følelser det der. 

Anonymkode: 5b94a...bd4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for seint å sette disse ungdommene til å gjøre ting hjemme for å avlaste deg. Hvis de ikke lærer å holde huset i stand og lage mat osv osv så vil de ikke klare seg særlig godt for seg selv når de flytter ut heller. 

Og blir de samboer med en annen person så vil det bli baluba fordi gutten/jenta ikke har peiling på å holde en leilighet i orden og så baller det på seg med krangling og tull.

Du må sette opp en liste og si at sånn og sånn vil vi ha det. Vi må dra lasset hele gjengen og du er ferdig med å være ansatt på hotell, de må trå til.

Så får hver ungdom sin egen skittentøyskurv og du lærer de å vaske klær. Og så fordeler dere arbeidet.

Og så går jeg ut ifra at det jeg skriver her preller av som vann på gåsa for du er sikkert bare ute etter å blåse ut litt og ikke løsninger, men dette er meningen min i hvert fall. 

Nå har jeg bare hatt ungdommer som sjelden har vært ute av huset på kveldene og nettene så jeg kjører og henter gladelig bare de har venner og drar ut på noe, men kan forstå at det er slitsomt. Ikke kan du ta deg et glass vin eller noe heller fordi du må hente. (Eller så kan du rett og slett ta deg et glass vin og si at du ikke kan hente, de må finne andre muligheter for å komme seg hjem) 

Anonymkode: bd984...1cf

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar dere bor på landet, siden du må hente dem..? Ellers ville jeg sluttet med det. 

Og du, det er ikke forsent! Mine foreldre lærte meg ingenting i oppveksten; jeg kunne ikke koke pasta engang da jeg flyttet ut. Føler fremdeles jeg ikke får helt til husstell (er godt voksen nå). Så ikke gjør dem en bjørnetjeneste, de vil takke deg senere for at du stiller krav til dem nå. 

Anonymkode: 52e76...408

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar dere bor på landet, siden du må hente dem..? Ellers ville jeg sluttet med det. 

Og du, det er ikke forsent! Mine foreldre lærte meg ingenting i oppveksten; jeg kunne ikke koke pasta engang da jeg flyttet ut. Føler fremdeles jeg ikke får helt til husstell (er godt voksen nå). Så ikke gjør dem en bjørnetjeneste, de vil takke deg senere for at du stiller krav til dem nå. 

Barn på landet har gjerne sykkel.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La oss ikke oppfordre til fyllesykling, uansett om det er i by eller bygd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ble aldri hentet på natten. Hvis jeg ville ha skyss måtte jeg hjem 22:00 fordi mamma ville sove. Kan dere avtale en annen ordning for å avlaste deg?

Vel noen sv oss ønsker faktisk være tilgjengelig for barna og stille opp for de

Anonymkode: 93cde...cea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja vel ! Det betyr ikke at det er lurt p sykle hjem midt på natten 

Anonymkode: 93cde...cea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn var det hjemme hos oss også ift lillesøsteren min.

Jeg var eldste jenta så jeg måtte hjelpe til, mens hun var en hjelpesløs liten unge stakkars (sa hun sarkastisk) så hun slapp unna alt. 

Problemet ble jo at hun ikke kunne noenting da hun fikk seg kjæreste og de flyttet sammen. Hun måtte ringe til moren vår for å spørre om hvordan man koker poteter, hvordan lage hvit saus osv osv. 

Hun har nå overlevd, men det var en bratt læringskurve for henne. 

Anonymkode: bd984...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungene dine er i noen faste vennegjenger går det an å lufte muligheten for å dele opp helgene, også heller ha vakt feks hver 5. helg. Det innebærer jo at man må kjøre flere hjem de helgene man er «vakt», men så får man slappet mer av de andre helgene. 

Anonymkode: 9da06...689

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært overlykkelig hvis min ungdom var sånn. Men hun er sterkt deprimert, har selvmordstanker og nå spiser hun nesten ikke noe. Er nesten ikke på skolen og alt er en kamp. Hun skal konfirmeres om 3 uker. Hvordan det skal gå når hun ikke får i seg næring er vanskelig å tenke på. Og den hjelpen vi får fra det offentlige er en vits. Her må det skikkelige grep til. Er flere som ikke får den hjelpen de trenger 

Jeg er alene med henne og jeg møter veggen snart. Hvem skal hjelpe henne da? 

Anonymkode: 8131b...65a

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men (og dette sier jeg for første og siste gang «høyt») FY FAAAAAAAAAEN SÅ LEI JEG ER!

Vet de fleste kjenner dette annerledes, men er det noen som kjenner det som meg

Jaaaaaaa!! 😄😅

Det er nok mange som har kjent på det. 

De var søt da de var små... 😄 Nå har jeg hatt 4 stk, fra den selvsentrert til de som testet grenser, til den som slet psykisk. Jeg var helt utkjørt! Stadig penger og mutte ansikt. 

Haha...du, det går seg til . Det aller verste er at en dag vil du faktisk savne denne tiden og. 

De er snart voksen. Hold ut!🙄😅

Anonymkode: 80866...29a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde vært overlykkelig hvis min ungdom var sånn. Men hun er sterkt deprimert, har selvmordstanker og nå spiser hun nesten ikke noe. Er nesten ikke på skolen og alt er en kamp. Hun skal konfirmeres om 3 uker. Hvordan det skal gå når hun ikke får i seg næring er vanskelig å tenke på. Og den hjelpen vi får fra det offentlige er en vits. Her må det skikkelige grep til. Er flere som ikke får den hjelpen de trenger 

Det skulle ikke gått an. Det skulle ha vært skikkelig hjelp å få. All medfølelse og omtanke til deg. Det er et helvete å måtte være løvemamma.

Anonymkode: abc61...8dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Der er nok bare du som må stå på. Vi har vært i samme situasjon, og det står ingen der klar til å hjelpe. Du må slappe av når du kan, søke gode stunder med din datter- som vil styrke dere begge, søke hjelp- ikke gi seg og prøve ut ting. Snakke med skole, PPT...og finn koselige ting dere kan gjøre. 

Hvis folk bare visste hvor sterk man må være som tenåringsforeldre...og hvor mange krefter vi mødre har i oss.

Jeg møtte den døra. Det gikk det og. 

Konfirmasjon er en bagatell. Gjør den så koselig og fin som mulig. Men den er hennes, og det handler ikke om alle andre. De er egentlig litt urelevant om dere må prestere.  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det så fint som tenåringsmamma 😊! Selvfølgelig er det tøffe tak, men de klarer mye selv. Og jeg henter gjerne hjem en gjeng på kvelden! Gruer meg til de flytter 😥

Anonymkode: 3b5e6...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Der er nok bare du som må stå på. Vi har vært i samme situasjon, og det står ingen der klar til å hjelpe. Du må slappe av når du kan, søke gode stunder med din datter- som vil styrke dere begge, søke hjelp- ikke gi seg og prøve ut ting. Snakke med skole, PPT...og finn koselige ting dere kan gjøre. 

Hvis folk bare visste hvor sterk man må være som tenåringsforeldre...og hvor mange krefter vi mødre har i oss.

Jeg møtte den døra. Det gikk det og. 

Konfirmasjon er en bagatell. Gjør den så koselig og fin som mulig. Men den er hennes, og det handler ikke om alle andre. De er egentlig litt urelevant om dere må prestere.  

Vi har snakket med skole og PPT.  Skolen prøver å tilrettelegge for henne. Men vi må finne ut hva som gjør henne deprimert. Jeg har prøvd, men dette må noen profesjonelle ta tak i. Jeg er redd for at jeg må tvangsinnlegge henne, for å få i henne mat. 

Norge er ett av verdens beste land å bo i hører vi ofte. Ikke når det kommer til psykisk helse 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...