Gå til innhold

Geita skal etast, ikkje kastast

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ungane på gymnaset på Gibostad lærer seg å stella geiter på skulen. Slik burde det vera på mest kvar ein skule på bygda. Lat ungane taka hand om geiter og anna småfe på skulen. Det er vel so viktig som mykje av det andre dei lærer på skulen.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-at-geita-skal-spises-istedenfor-a-kastes-1.16348619

Endret av Nattens rytter
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor kje og geit ikke blir spist mer av her i landet. 

Magert, mild smak, og passer til det aller meste☺️ Men av en eller annen grunn virker svært mange negativ til å smake, både på kjøtt og melk. 

Hilsen geitebonden som spiser stortsett bare geit og kje som kjøttmat. 

Anonymkode: 0c412...85c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Geitekjøtt og -melk har jeg forsøkt å like, det er jo mer bærekraftig med småfe enn storfe. Men nei, det er og blir forferdelig begge deler. Jeg er desverre ikke begeistra for sau heller, med unntak av ribbe og fårepølse. Fårikål orker jeg to ganger hver høst, første gangen er det godt, andre gangen innser jeg at det er mer ønsket om at det skal være godt som får meg til å spise det. 

Men jeg skulle ønske jeg satte pris på det, om man ser på kvalitet og bærekraft i stefet for smak, så er det jo førsteklasses mat. 

Anonymkode: 9bdb9...36f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Magert, mild smak, og passer til det aller meste☺️ Men av en eller annen grunn virker svært mange negativ til å smake, både på kjøtt og melk. 

Jeg elsker kjekjøtt, men jeg spiser det dessverre sjelden fordi jeg ikke får tak i det. Ingen butikker i nærheten har det. Har heldigvis har jeg fått kjøpt direkte fra bonde i REKO-ringen, men som oftest passer det ikke å dra på en utlevering der.

Så for min del er det tilgjengelighet og ikke lysten som setter stopper for konsumet.

Anonymkode: 7918e...280

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tilgjengelighet

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilgjengelighet, ja! Umulig å få tak i der jeg bor. Kjekkøtt er kjempegodt! Har spist fenalår av geit, det var også veldig godt. Og kjøttdeig av geit var helt supert. 
Kakao av geitemelk med litt kanel oppi = verdens beste!

Anonymkode: e6cf1...f32

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye kjekjøtt, fås kjøpt på Reko, Bondens marked (i blant i hvert fall) og ferskt på et lokalt slakteri når det er i sesong. Jeg synes det er en nydelig råvare som burde utnyttes mye mer - at hannkillinger i regelen destrueres rett etter fødsel fordi geitehold bare innebærer melk- og osteproduksjon synes jeg er absurd og opprørende, så jeg bruker så mye kje jeg kan. Geitehold er også avgjørende for å ivareta kulturlandskapet i fjellandet Norge.

Problemet med tilgjengellighet blir en slags ond sirkel i dette tilfellet: Fordi produktet er lite tilgjengelig blir det lite omsatt, og dermed kan Nortura skylde på manglende etterspørsel når de nekter å produsere og distribuere kjekjøtt. Vi som forbrukere bør gjøre en innsats for å sørge for at ønsket om bedre tilgjengelighet på kjekjøtt når fram til de store produsentene. Og feks ved å poste om det vi lager av kjekjøtt i sosiale medier (jf lenken til tråden over).

Anonymkode: 9b956...67c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tilgjengelighet, her også. Jeg har stort sett bare spist kje i utlandet (Spania) og på landstedet til venninnen min der det er en geitebonde i nabolaget som vi kan kjøpe direkte fra. Her jeg bor vet jeg ikke om noe sted jeg kan få tak i kjekjøtt. 

Anonymkode: 92bea...441

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke mange år siden de hadde overfulle lagre med geitekjøtt og man kunne kjøpe 400g til 20kr pakken. Men selv nå har de fulle lagre med kjøttvarer de ikke klarer å bli kvitt, og enda skrur dem opp prisene. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 662df...0f2

Skrevet
On 4/24/2023 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Uvant for mange og norske ganer er veldig glade i det vante. Geit har også en ganske særegen smak. Selv er jeg glad i geitekjøtt i chilli og karibiske karriretter.

Litt det samme med hest/føll som også kan være nydelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...