AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Endel influensere bor i leiligheter med barn (kenza, og flere av de norske «elle-folka»), og lurer på hva folks erfaringer er? Syns det ser ganske fristende ut. Lekker leilighet (mer eller mindre alt etter hva man har råd til) og nærhet til by, parker , aktiviteter Anonymkode: 838f6...d4c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Vil tippe at det bor opp mot 100 000 folk med barn i leilighet i Oslo. Jeg vokste selv opp slik. Så det er ikke uvanlig akkurat. Erfaringene er sikkert delte, men håper de fleste trives! Anonymkode: ecb95...49c 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Trives veldig godt! Vi liker å gjøre hverdagen enklest mulig for oss selv, og da er lite plass å rote på perfekt. Ser fort bomba ut, men er også veldig lite som skal til før det er strøkent igjen. Koser oss med å ikke ha hage, men har heller ikke dårlig samvittighet for det. Mye grøntområder både i borettslaget og i områdene rundt, skogen rett utenfor blokka og flust med lekeplasser. Bor ikke langt unna fjorden heller, og har 15 minutter med banen ned til sentrum. 😋 Anonymkode: 9d30a...db9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Vokste opp slik selv og trives veldig godt med barn i leilighet nå. Personlig elsker jeg å slippe ting som å måke, klippe gress og ta vare på en hage osv. Og er lekeplass til barnet rett utenfor døra. Vi har også kort vei ut til marka, så blir skogstur så og si hver helg nå når det er fint vær. Anonymkode: 7a23a...380
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vil tippe at det bor opp mot 100 000 folk med barn i leilighet i Oslo. Jeg vokste selv opp slik. Så det er ikke uvanlig akkurat. Erfaringene er sikkert delte, men håper de fleste trives! Anonymkode: ecb95...49c Ja og det er de ulike erfaringene jeg ønsker å høre mer om.. Anonymkode: 838f6...d4c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 Bor i leilighet i byen med barn, og det gjør også min søster. Hennes barn går i barnehage med mange barn av 'influencere'. De fleste bor på Frogner, og har store byleiligheter. Det er et hyggelig liv, men skal du ha en liten forhage, parkering og godt nok med plass, så koster det. Andelen førstegangsfødende i sentrumsbydelene (Frogner, St. Hanshaugen) er veldig høy. Så selv om det er vanlig å bo i leilighet med barn, flytter veldig mange i hus når de får nr. 2. Det ser man ofte i barnehagene, det er mange på knøtteavdelingene og blir færre i avdelingene for større barn. Anonymkode: c8807...30e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Leilighet er leilighet, om det er i Oslo eller andre steder, de er forskjellige. Vi bor i Oslo sentrum vest, og alle bor i leiligheter her, de fleste villaene/townhouse’ene/«eneboligene» er også ombygd til leiligheter og flermannsboliger. Man har naboer tett på. Man har ikke ekstrarom til gjesteværelse, loftstue, kleskott, vaskerom, hjemmekontor, treningsrom osv selvom man har stor leilighet (hvis man har flere barn), eller hvis man har slike rom, går det på bekostning av noe annet. Så oppbevaring er ofte et problem, og leiligheten blir fort rotete. Mindre å rydde og vaske også, og lite vedlikehold. Men mange har store leiligheter her, og fine, og alt er i gåavstand inkl barnehage, park, skole, fritidsaktiviteter (man har gjerne ikke parkeringsplass heller), bra kollektivtilbud… Erfaringene er gode, vi elsker leiligheten vår og håper vi kan bo her hele livet (har ikke heis), hvis ikke vi hadde trivdes, kunne vi bytta den ut med en diger «barnevennlig» enebolig hvor som helst i landet (og mange steder i Oslo). Anonymkode: 3909e...c2a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Bor i leilighet i byen med barn, og det gjør også min søster. Hennes barn går i barnehage med mange barn av 'influencere'. De fleste bor på Frogner, og har store byleiligheter. Det er et hyggelig liv, men skal du ha en liten forhage, parkering og godt nok med plass, så koster det. Andelen førstegangsfødende i sentrumsbydelene (Frogner, St. Hanshaugen) er veldig høy. Så selv om det er vanlig å bo i leilighet med barn, flytter veldig mange i hus når de får nr. 2. Det ser man ofte i barnehagene, det er mange på knøtteavdelingene og blir færre i avdelingene for større barn. Anonymkode: c8807...30e Ja har også inntrykk av at det er tendensen , altså at man flytter når nr 2 kommer. Og lurer egentlig på erfaring med å bo med 2’barn i leilighet ettersom det er det vi har Anonymkode: 838f6...d4c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 Jeg bor i blokk i Oslo og alle som har fått barn her flytter ganske raskt etterpå. Det er veldig fint for oss som liker å ha det rolig rundt oss. Anonymkode: fab25...922
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 Vi bor i leilighet i Oslo sentrum vest med to barn i skolealder. Jeg er selv oppvokst i drabantby i Oslo, og trives mye bedre i byen. Elsker å ha gåavstand til skolen, alle barnas aktiviteter, og offentlig transport. Vi kan gå på café når som helst, vi bruker parkene rundt her, og vi slipper hagearbeid eller ytre vedlikehold. Nedsiden er selvfølgelig litt lite plass. Det er alltid litt hverdagsrot her, for vi har jo ikke noe sted å ha klær til tørk - og med mindre areal synes det godt når barna kaster sko og jakker rundt i gangen. Anonymkode: 6daa8...489
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 Vi likte det ikke. solgte og kjøpte oss hus utenfor byen. Trives langt bedre. Anonymkode: cde14...610
Rosa Dartle Skrevet 21. april 2023 #12 Skrevet 21. april 2023 Jeg har bodd både i leilighet og hus som barn og leilighet og hus som voksen. Jeg må si at leilighet med barn er undervurdert! Man har så lite tid til å vedlikeholde og fikse hage med små barn, og jeg føler vi bruker så enormt mye tid på det. I leilighet kan man heller bruke den tiden på å komme seg ut og få kvalitetstid med ungene. Som barn elsket jeg å bo i leilighet siden det alltid var lekekamerater rett utenfor døra, og masse fine tilbud lett tilgjengelig. Jeg trives jo i enebolig, men jeg føler også at det er litt oppskrytt 🙈
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #13 Skrevet 21. april 2023 Bor i Oslo, vest for sentrum. Bor alene med fire barn etter skilsmisse, så bodde i hus tidligere. Jeg trives veldig godt. Stor leilighet, slipper hage og snømåking, lekeplasser og akebakke rett utenfor og kommer oss raskt inn til sentrum med t-banen. Gangavstand til skole, butikker og cafeer. Ulempen er jo at msn bor litt mer «oppå» hverandre i leilighet, kan ikke sende barna ned i kjelleren for å se på tv for eksempel. Men for meg er fordelene mange flere enn ulempene. Anonymkode: 33c5c...e6d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #14 Skrevet 21. april 2023 Trangt. Dyrt. Masete. Anonymkode: 57685...b91
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi likte det ikke. solgte og kjøpte oss hus utenfor byen. Trives langt bedre. Anonymkode: cde14...610 Hva med det likte du ikke?:) Ser for meg at det kan bli «lytt», altså lite ro - spesielt når ungene blir større, ved leggetid osv.? Anonymkode: 838f6...d4c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Skrevet 21. april 2023 Jeg elsker det! Har en passe stor leilighet på 110kvm, og det holder for oss fire. Arvet en enebolig 20år gammel enebolig rett før vi fikk barn, og bodde der i fem år. Det var så mye styr, på tross av liten hage. Nå lever vi sentrumsnært og er ute alle dager det er fint vær, koser oss både i byen og i skogen. Første året var beste euforisk, for vi følte vi hadde så mye tid til overs. Anonymkode: 89021...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Trangt. Dyrt. Masete. Anonymkode: 57685...b91 Masete syntes jeg ikke det er. Mye mer masete å drive å pendle til jobb. Ved å bo sentralt så kutter man ofte reisetid til jobb, og tidsklemma blir mer levelig. Anonymkode: f041f...59a 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #18 Skrevet 22. april 2023 Vi bie i blokk med 2 barn. Fordel er at det er alltid lekekamerater her. Ei bekjent som bor i villa-gata 5 min herfra sier at barna hennes kjeder seg endel. Det krever litt mer innsats for at barna deres skal ha noen å leke med. Lekekompetanse og å være vant til alle slags venner er gull verdt. Skulle gjerne hatt bedre plass, men flytter aldri flyttet inn i en enebolig. Anonymkode: 12b62...188
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #19 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi bie i blokk med 2 barn. Fordel er at det er alltid lekekamerater her. Ei bekjent som bor i villa-gata 5 min herfra sier at barna hennes kjeder seg endel. Det krever litt mer innsats for at barna deres skal ha noen å leke med. Lekekompetanse og å være vant til alle slags venner er gull verdt. Skulle gjerne hatt bedre plass, men flytter aldri flyttet inn i en enebolig. Anonymkode: 12b62...188 Er det ikke mye flytting av lekekamerater når man bor i blokk? Altså at folk flytter videre fordi de skal ha bedre plass osv og hvordan er barnehager og skoler rundt Oslo sentrum? Anonymkode: 838f6...d4c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #20 Skrevet 22. april 2023 Trangt og masete. Må alltid følge barnet overalt utenfor leiligheten, for man vet ikke hva slags folk som bor i blokka eller blokkene rundt. Ja, vi bodde rett ved en park, men må drasse med mye ting som barnet trenger. Man må alltid huske på å ta inn ting, for de kan bli stjålet eller ramponert. Flyttet til enebolig ikke langt unna og er blitt mye bedre. Egen hage, barnet kunne ta duppen ute i vogna si, mange lekekamerater i gata de kan besøke og jeg må ikke følge etter barnet overalt. Jeg er sånn som blir stressa av nabo klager når bråker. Det slipper jeg å tenke på i enebolig. Barnet har stort soverom på 20kvm, med god plass til venner på besøk. Vi slipper å tråkke på hverandre, når vennene er her, da de oftest er i tv-stua eller på barnets rom. Må måke snø, men det er ikke så ofte i «snørike» Oslo. Robotklipper tar seg av plenen og resten av hagearbeid er bare kos. Vi har trampoline og egen sandkasse i hagen. Jeg har kolleger med barn på samme alder som bor i leilighet og kommer bort til oss for å chille i hagen vår sånn at de slipper å være oppå andre mennesker i parken som ikke tar hensyn til små barn. Det kjøres elsparkesykler, det sparkes ball, frisbee, det røykes både det ene og det andre. Nei, leilighet med små barn frister ikke igjen. Bor i Oslo vest. Anonymkode: 08b8a...210 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå