Gå til innhold

Hvor bor brannhunden og politihunden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså absolutt ikke egnet som familiehund store deler av døgnet. 

Anonymkode: 7f66f...aae

De mest ekstreme mallene er absolutt ikke en familiehund. Mange i toppen innenfor fransk ringsport og IGP har sine i hundegård. Også her til lands. Hundene er i utgangspunktet ikke farlige, de er bare så utrolig drevet av driftene de har. 

Når det er sagt vet jeg om flere utøvere av IGP i Norge som har sine inne og rundt barn. Under oppsyn, selvsagt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, Troyamin said:

Alt annet som måtte bevege seg, de tar det.

Er andre hunder også å anse som bytte?

Anonymkode: ae75b...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er andre hunder også å anse som bytte?

Ofte, ja. Derfor er det ekstra viktig med kontroll og konstant oppsyn på slike hunder. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, lurer på hva som får folk til å anskaffe slike hunder. Håper ikke jeg møter dem når jeg er på tur.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huff, lurer på hva som får folk til å anskaffe slike hunder. Håper ikke jeg møter dem når jeg er på tur.

Det er snakk om politihunder. Så gjør du noe dumt, ikke løp!😉

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Troyamin said:

En byttegris er betegnelsen som brukes på maller med stor byttedrift. De tenker ikke selv, de går bare etter bytte-bytte-bytte. Flagrer ungens skjerf? De tar det. Har ungen en ball? Ok, de tar den. Alt annet som måtte bevege seg, de tar det. Skumle situasjoner skjer med ikke-tenkende maller (og noen få schæfere) i politiet. 

Ingen tvil om at de mest ekstreme mallene ikke er en hund for hvem som helst. De er som en F1 bil, å utnytte potensialet er kun for noen ytterst-ytterst få. Men det finnes maller som er litt mer "normale", men viktig å vite hva man kjøper.... Fantastiske hunder, men litt mer en en håndfull for de fleste. 

Og ser man på den første videoen du la ut så ser det ut som om tispa korrigerer valpene når de bøser på for mye?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Troyamin skrev (På 23.4.2023 den 11.38):

Ettersom politiet går mer og mer over til "byttegriser" aka malinois, blir det færre som har patruljehunden som familiehund. Da blir hunden igjen i kennel anlegget. Men de med narkotika hunder (og andre rene rene søkshunder) har fremdeles med hundene hjem etter endt skift. 

Er dette noe du vet, eller noe du spekulerer i? 

Jeg har en kompis som er i politiet, han skal søke seg over til hundepatruljen, og drømmehunden hans er malinois. Har ikke fått inntrykk av at den hunden skal være på noen kennel. Tvert om, det skal være så godt samarbeid med hundefører og hund så han har gitt meg inntrykk av at de skal leve sammen som et ektepar, mot konas vilje.... 

Anonymkode: 62572...204

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På politistasjonen vi sokner til bor flere hunder på kennel på politistasjonen. Dette av sikkerhetshensyn, etter at en av dem jaktet ned en 11 år gammel jente. Søkshundene bor hjemme hos hundeføreren.

Anonymkode: 93e61...5ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en kompis som er i politiet, han skal søke seg over til hundepatruljen, og drømmehunden hans er malinois. Har ikke fått inntrykk av at den hunden skal være på noen kennel. Tvert om, det skal være så godt samarbeid med hundefører og hund så han har gitt meg inntrykk av at de skal leve sammen som et ektepar, mot konas vilje.... 

Ikke meg du spør, men jeg tror dette er opp til hvert enkelt politidistrikt å bestemme. Her vi bor bor flere hunder fast på kennel. De har det kjempefint der, mange som prater og koser med dem og de er aldri alene. Dette fordi det har vært flere uønskede hendelser, og den mest alvorlige er omtalt i aviser. Etter dette ble det bestemt at det gjøres sånn. Det er snakk om både malanois og schæfer.

Anonymkode: 93e61...5ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (23 minutter siden):

Ingen tvil om at de mest ekstreme mallene ikke er en hund for hvem som helst. De er som en F1 bil, å utnytte potensialet er kun for noen ytterst-ytterst få. Men det finnes maller som er litt mer "normale", men viktig å vite hva man kjøper.... Fantastiske hunder, men litt mer en en håndfull for de fleste. 

Og ser man på den første videoen du la ut så ser det ut som om tispa korrigerer valpene når de bøser på for mye?

Ja, det ser ut som om tispen går inn og gir beskjed om at dette er for mye. 

Og helt enig i at det er flotte hunder i riktige hender. Men som du sier, man skal vite hva man har mellom hendene. Selv blir mallen alt for intens. All ære til de som får til en malle!

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette har jeg førstehånds informasjon på. Jeg sier ikke at alle har det slik, kun  at politiet (hundeførerne) går mer og mer over til å ha de mest ekstreme  hundene oppstallet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå føler jeg for å forsvare Maller litt. Vi har hatt det og det er en fantastisk rase.

De er blant de aller aller smarteste, det er derfor de er foretrukne tjesenstehunder. De kan læres opp til ALT, både innen triks og jobb, og de elsker og arbeide. Så de blir akkurat det du vil ha den til. Vår rulle rundt på gulvet med ungene og sov i armkroken om natta. Hun var verdens snilleste som godttok alt, fordi hun var trent til det. Men en Malle må få brike hodet, så mental trening er nesten viktigere enn fysisk.

Malle er i utgangspunktet ikke en farlig rase, men kan lett læres opp til det.

Anonymkode: 8ab62...d09

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå føler jeg for å forsvare Maller litt. Vi har hatt det og det er en fantastisk rase.

De er blant de aller aller smarteste, det er derfor de er foretrukne tjesenstehunder. De kan læres opp til ALT, både innen triks og jobb, og de elsker og arbeide. Så de blir akkurat det du vil ha den til. Vår rulle rundt på gulvet med ungene og sov i armkroken om natta. Hun var verdens snilleste som godttok alt, fordi hun var trent til det. Men en Malle må få brike hodet, så mental trening er nesten viktigere enn fysisk.

Malle er i utgangspunktet ikke en farlig rase, men kan lett læres opp til det.

Anonymkode: 8ab62...d09

Enig. Det er ikke en rase for alle. Men jeg har en venn som har to stk, de er de best trente hundene jeg har møtt. Adlyder på alt, alltid. Hvis eierne er ansvarlige og har erfaring, kan de bli fantastiske hunder. Man må bare være klar for ansvaret at dette er en hund det er nødvendig å bruke mye tid på, mye kan gå feil fort ellers.

Anonymkode: 8af24...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 12.57):

Ja, som narkotikahund og pengehund.

Anonymkode: 2a8ba...01f

Jeg ønsker meg en pengehund som kan komme hjem til meg med munnen full av tusenlapper hver eneste dag. 

Anonymkode: d8b69...266

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Malle er en fisk. Irriterende forkortelser! Malle, tibbe, staffe… 

Like irriterende som «pelsbaby». 

Anonymkode: 88047...e5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Troyamin skrev (12 timer siden):

Haha nææmmen ❤️ litt søtt og da, når man ikke kjenner tennene deres 😛 skjønt at moren plukker av valpen sin når det blir for meget 😝

Anonymkode: 128d3...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 12.49):

Brannhund?🤔

Anonymkode: 7f66f...aae

I USA så har de brannhund som oftest en Dalmantiner sikkert som en form for Mascot 🐕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kripos har brannhunder, dvs søkshunder som er kvalifisert i ulike/flere fagfelt. Disse bor sammen med fører og er med på jobb hver dag. 

Anonymkode: 62b32...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mange tilfeller bor de med den som er hundefører. Hadde nabo som jobbet i politiet og de hadde hunden boene hos seg fast, årsak var at hunden hadde dem som leder .

Ser og bare naboen har hund som er godkjent som redningshund og det er kun kona i huset som kan bruke hunden ved søk. Hvem som helst kan ikke komme å hente hunden å si de ska leite etter savnet person, er kun ho som har gått prøvene med hunden som har papirer på å bruke den under søk.

Ser og det på jakthunder her, godkjent som ettersøkshund på vilt,men må da være mannen som går hvis vi får tlf på søk, fordi er han som har gått prøvene.

Så vil tro samme gjelder politi

Anonymkode: cd62c...294

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 3.44):

Malle er en fisk. Irriterende forkortelser! Malle, tibbe, staffe… 

Like irriterende som «pelsbaby». 

Anonymkode: 88047...e5d

Det finnes mange ord som har ulik betydning avhengig av kontekst. Prøv å les en bok eller noe.

Anonymkode: 042fc...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...