Gå til innhold

Hvor langt kan jeg gå i å true en ubrukelig helsespesialist som er umulig å få tak i og ikke sender resultatene mine til legen min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist til en spesialist av fastlegen min for en stund siden, hvor resultatene skal brukes til å avgjøre behandling jeg skal få.

Etter nesten et år med venting, var dagen endelig kommet for timen min. Hele opplegget var useriøst, men jeg fikk høre da jeg dro at jeg ville få resultatene innen 3-4 uker. Det har nå gått 3 måneder. Jeg får ikke svar på mail, og han tar ikke telefonen når jeg ringer. På legelisten.no ser jeg at mange sliter med akkurat samme opplevelse som meg, og spesialisten har bunnkarakter.

Han er visst en privat aktør med kontrakt med det offentlige.

Nå vet jeg ikke om jeg noen gang får resultatene mine, jeg sliter hver dag med det jeg var der for å sjekke, og jeg kjenner det koker skikkelig inni meg over å bli behandlet så dårlig.

Jeg ser det er flere på legelisten.no som sier at de har fått svar (dog løgn om at resultatet kommer asap) på sms, så det jeg lurer på er om jeg skal sende en melding hvor jeg truer med at hvis jeg ikke får resultatene snart, eller i det minste svar på når de kommer, så kommer jeg til å:

- Sende formell klage til myndighetene (dessverre vil nok ikke dette føre til noe som helst, utifra det jeg har sett)

- Masse-sende mail til alle Norske leger om å ikke bruke han som spesialist

- Kontakte kontoret han leier + de andre legene der (er sånn lege-fellesskap opplegg) og klage på han

- Doxe han på diverse nettsider sånn at det første man ser når man googler han er flere resultater med advarsler mot å bruke han

Er noe av dette ulovlig? Er det noe mer jeg kan gjøre uten å gå over streken? Jeg vil ikke være i denne situasjonen i det hele tatt, jeg vil bare få resultatene mine sånn at jeg kan gå videre og få behandlingen jeg trenger. Det er så urettferdig og jeg føler meg maktesløs, så jeg gjør hva som helst for å bare komme meg videre fra dette forferdelige mennesket.

Anonymkode: 43189...4ff

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg iallfall diskutert med fastlegen min som henviste deg dit og også trenger resultatene.

Så ville jeg meldt ham til fylkeslegen, uavhengig av om du tror et fungerer eller ikke. Hvis man ikke melder, skjer det iallfall ingenting i det hele tatt. Man kan jo selvfølgelig også tipse noen medier om å se på saken. Det er jo alvorlig hvis dette er offentlige penger som bare forsvinner i et svart hull uten resultater.

Anonymkode: ce88a...4b0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, du sender vel bare en helt normalt purring/etterlysning som andre folk gjør. "Hei jeg var hos deg den DATO for TYPE TEST og fikk da beskjed om at jeg kunne vente svar innen 3-4 uker. Ettersom det har gått tre måneder nå etterlyser jeg svaret. Fint om jeg kan få en rask tilbakemelding. Vennlig hilsen FULLT NAVN" 

True legen? Skjerp deg! Er ikke sikkert det er han skyld at lab'en bruker lang tid engang. 

Anonymkode: 80713...7b0

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

dårlig ide å ty til trusler, man går tjenestevei. Og her er det evt klage til HELFO og Fylkeslegen som gjelder. 

Anonymkode: 4dc60...429

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør det tydelig hva dine rettigheter er. Og kontakt riktig instans. Ikke kast bort tid på å 'ødelegge ryktet ' hans. Det vil ikke gjøre deg noe godt. Finn ut hvilke lovverk som gjelder. Har du ikke fått det du har rettighet til er loven på din side, og så lenge du gjør det tydelig at du VET dette kommer det til å bli fortgang i prosessen. Snakk med fastlegen, og presenterer fakta i saken og rettighetene dine.

Anonymkode: 1f436...999

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette ville jeg iallfall diskutert med fastlegen min som henviste deg dit og også trenger resultatene.

Så ville jeg meldt ham til fylkeslegen, uavhengig av om du tror et fungerer eller ikke. Hvis man ikke melder, skjer det iallfall ingenting i det hele tatt. Man kan jo selvfølgelig også tipse noen medier om å se på saken. Det er jo alvorlig hvis dette er offentlige penger som bare forsvinner i et svart hull uten resultater.

Anonymkode: ce88a...4b0

Da jeg var hos fastlegen ba hun meg purre på han! Fastlegen (som de fleste andre som jobber i det offentlige) er ikke interesserte i å gjøre noe som helst mer enn de absolutt må, og i dette tilfellet - selv om det var hun som henviste meg til han dritten her - så er det visst jeg som nå må ordne med dette.

Det vil nok ikke skje noe selv om jeg klager, og ihvertfall ikke for min egen del. Klager må sendes via BREVPOST (!!!!!!), så det slår meg ikke som en særlig rask og effektiv kanal å få ting gjort på.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ærlig talt, du sender vel bare en helt normalt purring/etterlysning som andre folk gjør. "Hei jeg var hos deg den DATO for TYPE TEST og fikk da beskjed om at jeg kunne vente svar innen 3-4 uker. Ettersom det har gått tre måneder nå etterlyser jeg svaret. Fint om jeg kan få en rask tilbakemelding. Vennlig hilsen FULLT NAVN" 

True legen? Skjerp deg! Er ikke sikkert det er han skyld at lab'en bruker lang tid engang. 

Ærlig talt så kan du lære deg å lese skikkelig før du kommenterer.
Jeg skrev: "Jeg får ikke svar på mail, og han tar ikke telefonen når jeg ringer."

Hvor mange ganger mener du at jeg skal sende normale purremeldinger uten å få svar? Hvor lenge skal jeg vente og leve i uvisshet mens jeg sliter?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg var hos fastlegen ba hun meg purre på han! Fastlegen (som de fleste andre som jobber i det offentlige) er ikke interesserte i å gjøre noe som helst mer enn de absolutt må, og i dette tilfellet - selv om det var hun som henviste meg til han dritten her - så er det visst jeg som nå må ordne med dette.

Det vil nok ikke skje noe selv om jeg klager, og ihvertfall ikke for min egen del. Klager må sendes via BREVPOST (!!!!!!), så det slår meg ikke som en særlig rask og effektiv kanal å få ting gjort på.

Jeg skrev: "Jeg får ikke svar på mail, og han tar ikke telefonen når jeg ringer."

Hvor mange ganger mener du at jeg skal sende normale purremeldinger uten å få svar? Hvor lenge skal jeg vente og leve i uvisshet mens jeg sliter?

Vel.

Om du ikke tar dette opp med oppdragsgiver (HELFO/Statsforvalter) så kan du holde på i evigheter.

Hvorfor fortsette med noe som du har prøvd og som ikke gir resultater? Einstein uttalte en gang at det er galskap å gjøre det samme om igjen og om igjen og forvente annet resultat.

Men å begynne å true noen eller bevisst gå inn for å ødelegge? Da har du tapt saken lenge før du har begynt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Be om henvisning til ny spesialist. 
Deretter sender du klage på spesialisten du har vært hos. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er tungt å være pasient. Det skjer stadig vekk glipp og feil man må følge opp. Frustrerende når man allerede har begrenset kapasitet. 

Leger har også vanvittig mye å gjøre, og det er mye dårlige systemer dessverre. Vi burde ha kommet lenger. For alt du vet kan det hende legen sliter med noe selv. Leger kan også bli syke, få syke barn etc. 

Send en skriftlig forespørsel om epikrise i posten til spesialisten. Noen går det bare an å få tak i på denne måten. Hvis det fremdeles ikke skjer noe kan du kontakte pasient- og brukerombudet for å få veiledning til hva du bør gjøre videre. 
De kan også hjelpe til med å purre og eventuelt med klage. 

Ikke oppfør deg umodent. Det kommer bare til å slå tilbake på deg selv. 

Håper det snart ordner seg så du får hjelpen du trenger videre.  

Anonymkode: bab62...ba9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av truslene du nevner vil føre til at du går resultatene raskere. Det vil kanskje gjøre at du føler deg bedre. Men du kommer ingen vei med det. 

Legg press på fastlegen din. Det er mye større sjanse for at hun får fatt i resultatene raskt enn at du gjør det. 

Anonymkode: 72fdf...d58

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen av truslene du nevner vil føre til at du går resultatene raskere. Det vil kanskje gjøre at du føler deg bedre. Men du kommer ingen vei med det. 

Legg press på fastlegen din. Det er mye større sjanse for at hun får fatt i resultatene raskt enn at du gjør det. 

Jeg lurer på hvorfor du er så sikker på at det ikke fører til resultater med trusler? Det er jo en kjent sak at det kan godt føre til resultater, så jeg skjønner ikke hvordan folk her får det til å virke som det absolutt ikke kan være hjelpsomt i denne situasjonen.

Ellers har fastlegen min allerede vist at hun - som alle andre i offentlige roller - ikke er villig til å gjøre noe som helst over det hun absolutt må. Jeg kommer til å benytte meg av privat helsetjeneste videre i denne prosessen (dog er første steg resultat på testene jeg tok, vil helst ikke gjøre de igjen), og i alle andre helsesituasjoner videre som krever en spesialist.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig.. Dessuten bør jo fastlegen etterlyse svarene på prøvene, i og med at legen henviste og trenger svarene for videre behandling. Passe sløvt av han/henne..

Anonymkode: aca9c...9ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor du er så sikker på at det ikke fører til resultater med trusler? Det er jo en kjent sak at det kan godt føre til resultater, så jeg skjønner ikke hvordan folk her får det til å virke som det absolutt ikke kan være hjelpsomt i denne situasjonen.

Ellers har fastlegen min allerede vist at hun - som alle andre i offentlige roller - ikke er villig til å gjøre noe som helst over det hun absolutt må. Jeg kommer til å benytte meg av privat helsetjeneste videre i denne prosessen (dog er første steg resultat på testene jeg tok, vil helst ikke gjøre de igjen), og i alle andre helsesituasjoner videre som krever en spesialist.

Vel du har jo en fantastisk fin holdning til helsevesen og andre offentlige tjenester - det vil ta deg langt! :) [/sarkasme]

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi 

- å sende Mail til alle leger og be dem ikke bruke personen: hvordan skal dette hjelpe saken din? Skal du sende den under fullt navn, og tror du reaksjonen til spesialisten vil være å straksbehandle saken din?

- doxe han på nettet: hvordan skal skal dette hjelpe saken din?

jeg sier ikke at trusler ikke kan fungere, bare at de truslene du nevner ikke høres spesielt effektive ut for å få fortgang i saken. 

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (14 minutter siden):

Vel du har jo en fantastisk fin holdning til helsevesen og andre offentlige tjenester - det vil ta deg langt! :) [/sarkasme]

Bra sarkasme. Ta meg langt hvor? Jeg har jo sagt at jeg er så å si ferdig med offentlige helsetjenester ihvertfall.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi 

- å sende Mail til alle leger og be dem ikke bruke personen: hvordan skal dette hjelpe saken din? Skal du sende den under fullt navn, og tror du reaksjonen til spesialisten vil være å straksbehandle saken din?

- doxe han på nettet: hvordan skal skal dette hjelpe saken din?

jeg sier ikke at trusler ikke kan fungere, bare at de truslene du nevner ikke høres spesielt effektive ut for å få fortgang i saken. 

Formålet med å true med disse aksjonene er å få han til å bli ukomfortabel nok til å komme seg av ræva og sende resultatene mine. Du kan kanskje si at det eneste jeg kan gjøre som faktisk hjelper direkte med saken min, er å sende inn en formell klage og be legen min henvise meg til ny spesialist - men det er snakk om rundt ett år venting, på toppen av all tiden jeg har brukt med han tullingen her, og det gidder jeg ikke. Derfor ser jeg på dette som en siste utvei.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å møte opp på kontoret hans og spørre? Går det?

Anonymkode: ca4dd...f74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bra sarkasme. Ta meg langt hvor? Jeg har jo sagt at jeg er så å si ferdig med offentlige helsetjenester ihvertfall.

Ironisk nok er jo den du venter på privat.

Så hvor skal du få helsetjenester fra når de offentlige er utelukket og de private er problematiske?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Ironisk nok er jo den du venter på privat.

Så hvor skal du få helsetjenester fra når de offentlige er utelukket og de private er problematiske?

Da forstår du ikke ironi, fordi dette var en offentlig tjeneste.

Private selskaper har konkurranse, og må faktisk tenke på kundetilfredshet. De har hjelpetelefoner osv, er insentivert til å levere kjapt og bra, og de kan tape på at kunder går til andre tilbydere hvis de er misfornøyde.

Med statlig må man bare godta dritten man får. Han luringen her som har sikret seg gullkontrakt med det offentlige vet at han er beskyttet bak hundre lag med byråkrati, og at utsatte ofre av han ikke vil orke/klare å fullføre ultramaratonet som må til for å gjøre noe med situasjonen, som begynner med et brevpost - noe jeg ikke har sendt på 20 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da forstår du ikke ironi, fordi dette var en offentlig tjeneste.

Nå var det du som skreiv at han var en privat aktør med kontrakt med det offentlige.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er visst en privat aktør med kontrakt med det offentlige.

Hva i alle dager skulle tilsi at dette var ironi?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Nå var det du som skreiv at han var en privat aktør med kontrakt med det offentlige.

Hva i alle dager skulle tilsi at dette var ironi?

Forstår du ikke nyanser heller? I sin helhet er det en offentlig tjeneste; det er offentligheten og skattepenger som står for tjenesten.

Du ignorerte alt det andre jeg skrev, så jeg tar det som du er enig 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...