AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Hei. Etter vi flyttet til ny leilighet har katten begynt å klø opp store sår, han klør seg så ille at han klør seg til blods.. Han er litt over 1 år, og ikke hatt slike problemer tidligere. Vi har dratt til forskjellige veterinærer fire ganger og de virker sikre på at det er allergi, men at det er omfattende å utrede hva slags allergi det er snakk om. Han går nå på streng allergi-diett uten å ha noen som helst effekt. Selv på både antibiotika og kortison fra dyrlegen klør han seg fortsatt. Vi har også prøvd krage og da ble sårene på nakken/hodet bra, men da klødde han seg til blods der kragen satt, som et slags kjede rundt halsen. Det er en utekatt. Er det noen som har erfaringer med lignende med sin katt? Begynner å bli ganske fortvilet... Anonymkode: 8026a...e1e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Høres ut som at det er noe med leiligheten. Er leiligheten gammel? Kan jo bære alt fra støv til midd og sopp den reagerer på. Anonymkode: 3bd56...bfc
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Det trenger jo ikke være leiligheten. Jeg regner med at ny leilighet betyr at dere har flyttet og at katten har fått nytt uteområde å ferdes i? I såfall kan det jo like gjerne komme utenfra, at katten har blitt smittet av noe. Nå er det jo svært sjeldent at katter blir smittet av skabb, men jeg hadde en utekatt som fikk skabb etter et ublidt møte med en skabbrev og hun klødde seg fri for pels og ble helt sår rundt halsen. Det hjalp litt med kortison men det først da jeg fikk skabbmiddel til henne at hun sluttet å klø. Det kan jo også være andre parasitter eller hudsykdommer. Eller "bare" stress over nytt bosted. Anonymkode: db97d...349
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Høres ut som at det er noe med leiligheten. Er leiligheten gammel? Kan jo bære alt fra støv til midd og sopp den reagerer på. Anonymkode: 3bd56...bfc Det er en eldgammel leilighet ja. Finnes det bie som hjelper eventuelt mot støv/midd annet enn å vaske oftere? Anonymkode: 8026a...e1e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det trenger jo ikke være leiligheten. Jeg regner med at ny leilighet betyr at dere har flyttet og at katten har fått nytt uteområde å ferdes i? I såfall kan det jo like gjerne komme utenfra, at katten har blitt smittet av noe. Nå er det jo svært sjeldent at katter blir smittet av skabb, men jeg hadde en utekatt som fikk skabb etter et ublidt møte med en skabbrev og hun klødde seg fri for pels og ble helt sår rundt halsen. Det hjalp litt med kortison men det først da jeg fikk skabbmiddel til henne at hun sluttet å klø. Det kan jo også være andre parasitter eller hudsykdommer. Eller "bare" stress over nytt bosted. Anonymkode: db97d...349 Veterinæren mente det var unødvendig å teste for parasitter og andre hudsykdommer. Men bør kanskje teste ut enda en ny veterinær da og se hva som blir sagt da. Stress har jeg også tenkt, men vi har bodd her i et halvt år nå, så skulle kanskje tro at hak begynte å slå seg til ro… Takk for svar:) Anonymkode: 8026a...e1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå