Gå til innhold

Dette med lavtlønnede yrker og inntekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I VG i dag står det om en renholder som tjener 440.000 i året. Dette er 6000 under det som regnes som lavtlønnet.

Det jeg da lurer på er hvordan grensen for lavtlønnet blir beregnet? 

Sammenligner med meg selv som har mastergrad og tjener 600.000 i året. Hadde tapt arbeidsinntekt i over 5 år, samt at jeg har studiegjeld. 

Er 440.000 virkelig så «ille» når man ikke har studielån og har kunnet jobbe fra man var ferdig med videregående skole?

Anonymkode: 3b32e...e18

• Liker 12
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I VG i dag står det om en renholder som tjener 440.000 i året. Dette er 6000 under det som regnes som lavtlønnet.

Sammenligner med meg selv som har mastergrad og tjener 600.000 i året. Hadde tapt arbeidsinntekt i over 5 år, samt at jeg har studiegjeld. 

Er 440.000 virkelig så «ille» når man ikke har studielån og har kunnet jobbe fra man var ferdig med videregående skole?

At den ansatte ikke har gjeld forrandrer ikke på det faktum at lønna er lav.

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

440 for renholder er ikke så ille. Det er ikke så langt unna snittet. 

600 for master er vel kanskje det som er litt lite. 

Selv har jeg 650 med kun VGS.

Anonymkode: 7f733...70b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utdanning lønner seg ikke i Norge 

Anonymkode: f088f...e02

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Utdanning lønner seg ikke i Norge 

Det er jeg ikke enig i. Man får riktignok ikke så veldig mye høyere lønn i alle yrkesgrupper, men man har enormt mye større sjanse til å få fast jobb, full stilling og være vernet ved omstillinger. Ikke minst får man jobbe med noe man har fordypet seg i og har oppriktig interesse for.

Jeg har en master, og har tjent godt til å være i offentlig sektor. Nå jobber jeg i en organisasjon og tjener mye mer. Hadde jeg hatt en master som var relevant for en privat virksomhet ville jeg tjent mer igjen...
Mens en industrimekaniker med fagbrev i privat sektor ville passert lønna til en person med master i det offentlige i.l.a de to første arbeidsårene etter lærlingtida. Det har med privat vs offentlig og med kvinnedominert vs mannsdominert.

Hadde jeg begynt på nytt med å planlegge karriere hadde jeg nok studert mye høyere mye raskere :)
Lønnsomhet er mer enn oppstartlønna.

Endret av Andro
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes grensa for å regnes som lavtlønnet er altfor høy. Burde vært på 320k eller der omkring. 446k er ikke lav lønn

Anonymkode: a334c...856

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at du valgte å studere var jo ditt eget valg?

• Liker 3
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

446k er ikke lav lønn

Er lav lønn i et land som Norge hvor det er utrolig dyrt å bo.

Selvfølgelig er det store forskjeller om du velger å bosette deg  i Oslo eller Tønsberg da.

Endret av hocane
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv meg da. Mastergrad, 5 år studielån, statlig ansatt. 510k i lønn🫠

Anonymkode: 7d37d...b01

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud.

Alt det strevet for bare 500 k

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er på en måte litt av poenget mitt. Det skal jo lønne seg å ta utdanning ettersom man har pådratt seg gjeld og tapt inntekt under studietiden. 

Jeg vet at jeg (og du) ligger under gjennomsnittet av hva vi burde ha tjent. Men det er ikke enkelt å få bedre lønnet jobb, og det er mange i samme sko som oss. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at du valgte å studere var jo ditt eget valg?

De som jobber som renholdere har jo også valgt å bli renholdere. Det er ingen forskjell på det 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

440.000 i året er godt synes jeg.

Jeg tjener rundt 250.000 i året, og jeg har ingen fare mtp utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må huske at en mastergrad (eller bachelor) er veldig mye mindre verdt i dag enn det det var for 20+ år siden.

Når det er sagt så er 440 000 levelig, men det kommer jo an på hvor man bor og slikt. Bor du i Oslo har du mye mindre å rutte med enn om du bor langt unna de dyre storbyene.

Anonymkode: c3338...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at løvtlønnede også betaler mindre skatt. Så den disponible inntekten mellom en "lavtlønnet" og deg er mindre enn du tror.

Dette med å kjempe for lavtlønnede er en politisk lavthengende frukt. LO har krevd lavtlønnstillegg i alle lønnsforhandlinger siden 1990. Og fått gjennomslag hver gang.

LO bruker dette til å si at de vant. Mens NHO bruker det for å slippe å gi tillegg til de med litt høyere lønn, som ville blitt dyrere.

Anonymkode: fc2c2...c67

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor går du ut i fra at renholderen ikke har utdannelse? Tror det er rimelig vanskelig å få jobb som renholder idag uten fagbrev i yrket. 

Anonymkode: 8e32d...bb0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Med tanke på slitajser på kroppen så er det lav lønn. 

Anonymkode: 99b92...30d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De som jobber som renholdere har jo også valgt å bli renholdere. Det er ingen forskjell på det 

Alle kan ikke velge det samme. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor går du ut i fra at renholderen ikke har utdannelse? Tror det er rimelig vanskelig å få jobb som renholder idag uten fagbrev i yrket. 

Anonymkode: 8e32d...bb0

Det er kun vanskelig å få 100% jobb som renholder. Å få en vikarjobb hos iss er veldig enkelt. 

Anonymkode: 99b92...30d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Husk at løvtlønnede også betaler mindre skatt. Så den disponible inntekten mellom en "lavtlønnet" og deg er mindre enn du tror.

Dette med å kjempe for lavtlønnede er en politisk lavthengende frukt. LO har krevd lavtlønnstillegg i alle lønnsforhandlinger siden 1990. Og fått gjennomslag hver gang.

LO bruker dette til å si at de vant. Mens NHO bruker det for å slippe å gi tillegg til de med litt høyere lønn, som ville blitt dyrere.

Anonymkode: fc2c2...c67

Ja absolutt et viktig poeng! 
Når man tar med i ligningen skatt, nedbetaling av gjeld og tapt inntekt, er jeg neimen ikke langt unna lavtlønnet selv. 

Jeg klarer meg fint på min lønn altså, klager overhode ikke. Det handler om prioriteringer.

Har bare stusset over dette med lønn en stund.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...