Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men har ikke funnet noe om dette på nett.

Vil folk på aap og uføretrygd også gå opp i inntekt nå? Eller må de ta en del av "støyten" for økt inntekt og priser etter streiken? Eller avgjøres dette ved det kommunale oppgjøret? 

Anonymkode: 57620...fa6

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel justert i mai mener jeg å ha lest et sted. Håper det blir økt så man merker det. Har ikke råd til mat eller noe snart. 

Anonymkode: 77ee0...164

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Alle ytelser som relateres til G (grunnbeløpet) vil bli justert når G'en er justert. Dette gjelder AAP, uføretrygd, pensjon osv.

Størrelsen på 1G bruker å bli bestemt i løpet av someren, og så får man økningen etterbetalt med virkning fra 1.mai.

Endret av Sydvesta Orkana
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja de får nok en liten økning.

Dessverre er det alltid de svakeste i samfunnet som lider mest når inflasjon og renter øker, LO er vel en av de viktiste pådriverne for fattigdom i Norge.

Dessverre forstår de LO medlemmer at økningen deres fører til økte priser og at penger blir mindre verdt.

Anonymkode: bbe94...5dc

• Nyttig 3
Skrevet

Grunnbeløpet justeres 1. mai hvert år, men økningen pleier ikke å komme før i august. Da får du også differansen fra 1. mai. Dessverre så pleier det å være fint lite.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Grunnbeløpet justeres 1. mai hvert år, men økningen pleier ikke å komme før i august. Da får du også differansen fra 1. mai. Dessverre så pleier det å være fint lite.

Økningen kommer alltid i juni.

Anonymkode: d47b3...57b

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessverre er det alltid de svakeste i samfunnet som lider mest når inflasjon og renter øker, LO er vel en av de viktiste pådriverne for fattigdom i Norge.

Dessverre forstår de LO medlemmer at økningen deres fører til økte priser og at penger blir mindre verdt.

Dette er den største løgnen jeg har lest på KG hittil i år. Uten LO ville vi ikke engang hatt disse trygdeordningene. De er framkjempa av arbeiderbevegelsen. Begynte som spleisekasser på norske arbeidsplasser, for å kunne hjelpe kollegaer som ble syke, skadet eller til kollegaers enker. Det var en lang kamp før disse ordningene ble sentralisert, og til slutt lovfestet.

Det er også arbeiderbevegelsen som presser politikerne til å holde ytelsene på et forsvarlig nivå, og er eneste garantisten mot at man f.eks. innfører karensdager på sykepenger, eller reduserer lengden på ytelser.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra. Da har digitaliseringen skyndet på å håndtere økningen siden jeg drev med disse greiene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Så bra. Da har digitaliseringen skyndet på å håndtere økningen siden jeg drev med disse greiene.

Har vært slik iallefall 10 siste år.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært på AAP i noen år nå, og har fått økningen i mai hvert år, med unntak av 2020 da de skyldte på covid og utsatte det til høsten. Altså, fått etterbetalingen fra 1. mai utbetalt rundt den 20. mai. Mulig dette er annerledes for de som er ufør.

Anonymkode: c7008...3db

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man tror LO har noe med trygdeøkning å gjøre, så må man tenke om igjen. De tenker kun på sine egne medlemmer og kun folk som jobber.

Anonymkode: ae395...247

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man tror LO har noe med trygdeøkning å gjøre, så må man tenke om igjen. De tenker kun på sine egne medlemmer og kun folk som jobber.

Anonymkode: ae395...247

Lønnsoppgjøret vil uten unntak føre til økning i grunnbeløpet. Din påstsnd blir da feil.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så på kontoutskrift for 2021 og 2022 nå. Fikk 23. og 25. mai de to årene, samme dato som jeg fikk vanlig AAP-utbetaling fra NAV. Hvis utbetalingen (etterbetalingen fra. 1. mai) ikke er klar til 20. mai, er det nok derfor de som er ufør ikke får det før i juni, vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel sannsynlig at G øker med ca 5,2 prosent.

Anonymkode: 85a4c...e7d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så på kontoutskrift for 2021 og 2022 nå. Fikk 23. og 25. mai de to årene, samme dato som jeg fikk vanlig AAP-utbetaling fra NAV. Hvis utbetalingen (etterbetalingen fra. 1. mai) ikke er klar til 20. mai, er det nok derfor de som er ufør ikke får det før i juni, vil jeg tro.

De uføretrygdede får etterbetalingen som en egen utbetaling i juni, samme dag som den vanlige uføretrygden i juni, mener jeg å huske. 

Anonymkode: 8a484...304

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel sannsynlig at G øker med ca 5,2 prosent.

Anonymkode: 85a4c...e7d

Sikkert ikke umulig. I fjor så økte G med 4,77% og året før med 4,98%.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Anonymkode: daf8e...1e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært på AAP i noen år nå, og har fått økningen i mai hvert år, med unntak av 2020 da de skyldte på covid og utsatte det til høsten. Altså, fått etterbetalingen fra 1. mai utbetalt rundt den 20. mai. Mulig dette er annerledes for de som er ufør.

Er det bare de som har minstesats som får økning? Jeg får jo 66% av tidligere lønn. Økes det opp prosentvis da?

Anonymkode: a65bf...f54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det bare de som har minstesats som får økning? Jeg får jo 66% av tidligere lønn. Økes det opp prosentvis da?

Anonymkode: a65bf...f54

Du får økning i prosent ut fra den trygden du mottar nå. Hvis oppgjøret blir 5,2 %, som i oppgjøret mellom LO / NHO, så vil det si at inntekten din øker med 5,2 % brutto.

Anonymkode: c8242...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...