Gå til innhold

Hvilke partier mener dere hører mest på de med faktisk erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem hører på lærerne, sykepleierne og andre som ser hvor skoen trykker? Tenker ikke på yrkesgruppene som bare sier det de sier av økonomiske hensyn. Mange leger ønsker eks å starte egen praksis, oppdrettere vil fortsette å tjene gode penger etc så utelater disse gruppene med unntak av fastleger og unge som vil starte i fiskerinæringen.

Lærere og sykepleiere snakker mye om arbeidsmiljø, fornuftig bruk av tid etc.

Videoannonse
Annonse
Gjest GP950mAh
Skrevet
Kommunismeerbra111 skrev (3 timer siden):

Du kan jobbe i kina og få betalt en bedre betaling enn du gjør i norge.

Lønn x skatt all menneskenødvendigheter er dekket av staten i skatt.

Hvis du ønsker arbeiderrettingheter og eliminering av merverdi tyveri så stemmer du kommunist parti. Siden norge ikke har det på grunn av manglende penge støtte (rikingene og regjerende staten ønsker ikke dem skal delta) så må du egentlig bare vente til krigen mot regjerende stat partiene er vunnet eller flytte til land med menneske rettighet.

Kina henger langt bak vesten i økonomisk velstand og har et langt mindre utviklet velferdssystem enn oss vestlige, kapitalistiske land. Kina begynte ikke å se fremgang før de droppet planøkonomi og tillot kapitalisme og markedstenkning på 80-tallet. I vesten slipper vi også å kastes i konsentrasjonsleirer om vi har feil tro eller sier Partiet imot slik som er vanlig i kommunist-Kina og andre sosialistiske land. Menneskerettigheter er helt ukjent i slike land.

Skrevet (endret)
Majer skrev (På 21.4.2023 den 9.24):

Hvem hører på lærerne, sykepleierne og andre som ser hvor skoen trykker? Tenker ikke på yrkesgruppene som bare sier det de sier av økonomiske hensyn. Mange leger ønsker eks å starte egen praksis, oppdrettere vil fortsette å tjene gode penger etc så utelater disse gruppene med unntak av fastleger og unge som vil starte i fiskerinæringen.

Lærere og sykepleiere snakker mye om arbeidsmiljø, fornuftig bruk av tid etc.

Slik jeg har forstått det så er lakseoppdrett såpass diger  gullgruve at lakseskatten er uproblematisk.

Men hvilke partier lytter? Jeg tror det er Frp og Rødt. Også tror jeg de glemmer alt dersom de kommer til makt, akkurat slik som det skjedde med  Sp.

AP er på motsatt ende av lytteskalaen. De  holder for ørene og ignorerer etter beste evne.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kommunismeerbra111 skrev (4 timer siden):

Det stemmer objektivt ikke, kina hadde dobbelt så høy økonomisk fremgang under chairman Mao enn USA hadde og selv om Deng reform økte fremgang så er det langt fra sant at de droppa plan økonomien.

det finnes markeder i plan økonomi, konseptet er å styre markedet til fordel for proletariat og ikke la private klassen infisere kommunist partiet slik som skjedde under khruschev og førte til gorbachev katastrofen.

kina og nord korea passerte vestlige levestandarder lenge siden, blandt annet norge i velferd.

kina kan sammenlignes best med USA fordi der har det blitt gjort mest studier.

Stemmer at Kina har hatt økonomisk vekst. Før kritiserte man planøkonomi for å ikke fungere i praksis, men nå som man ikke kan  backe opp påstandene like godt lenger fokuserer man heller på at det ikke er et demokrati og andre negative ting med landet. Veldig interessant at man ikke tør innrømme at noe kanskje ikke fungerer like dårlig som man har tenkt og dermed bare glatter over det og finner noe annet å kritisere istedenfor. Ikke at jeg liker Kina eller ren planøkonomi.

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer jo an på hvem du vil at de skal høre på da?
Høyre hører åpenbart mest på dem som vil ha mest av sin egen rikdom i egen lomme, og ikke surre bort overskudd på de som har jobbet pengene inn i kontoen deres eller ivareta samfunnets generelle behov for skatteinngang til fellestjenester.
Ikke tilfeldig at de sponses av NHO og rikinger....
Jeg synes at SV har overtatt det som var Ap sin rolle mtp. å ivareta perspektivet til arbeidsfolk, arbeiderklassen, og dem som varig eller midlertidig faller utenfor arbeidslivet. De er den eneste garantisten for velferdstjenestene og dem som jobber der. De lytter til dem som fagbevegelsen kjemper for, mens Ap har meldt seg ut og blitt et slags sentrumsparti. Båndet mellom LO og Ap blir stadig mer merkelig. Etter mitt syn har SV også et sunt syn på distriktsnæring og vilkår for mindre næringsdrivende.
Sp hører mest på primærnæringene, men helst på dem som er veldig kommersielle, og viser lite hensyn til natur og framtid. De har et konservativt syn på familie, gårdsdrift og naturbruk, og har egentlig falt av lasset når det gjelder samfunnsutvikling og omstillingsvilje.

Frp hører på alle som vil surve og hate og Rødt hører på dem som vil klage på at sosialdemokratiet ikke går langt nok.
Med mitt demokratiske sinnelag er det disse to siste partiene jeg har minst tillit til av dem som er på tinget per d.d. og Frp jeg har minst sympati med.

• Nyttig 3
Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Det kommer jo an på hvem du vil at de skal høre på da?
Høyre hører åpenbart mest på dem som vil ha mest av sin egen rikdom i egen lomme, og ikke surre bort overskudd på de som har jobbet pengene inn i kontoen deres eller ivareta samfunnets generelle behov for skatteinngang til fellestjenester.
Ikke tilfeldig at de sponses av NHO og rikinger....

Nå sponses Høyre ikke av NHO. 
Høyre ønsker at alle skal få muligheter til å lykkes i livet, det vil si også deg og meg.

Ellers synes jeg det er greit med et parti som ikke ønske å surre bort andres penger. 
Det er tull å si at Høyre ikke ser behovet for skatteinngang til fellestjenester. 
Erfaring har vist at når skattetrykket blir for stort så reduseres skattene for folk ønsker ikke jobbe det siste ekstra dersom det ikke lønner seg. Når skattetrykket er moderat gir gjerne dette høyere total skatteproveny.

• Nyttig 6
Gjest GP950mAh
Skrevet
Kommunismeerbra111 skrev (8 timer siden):

Det stemmer objektivt ikke, kina hadde dobbelt så høy økonomisk fremgang under chairman Mao enn USA hadde og selv om Deng reform økte fremgang så er det langt fra sant at de droppa plan økonomien.

Det stemmer ikke. USA hadde langt høyere vekst i etterkrigstiden enn Kina som hang langt etter i velstand og levestandard, og fortsatt gjør det selv etter at de har lagt vekk planøkonomien og åpnet for markedstenkning og kapitalisme. Anbefaler at du leser de internasjonale rangeringene over levestandard fra FN, de viser klart at påstanden din ikke stemmer.

Skrevet
Illuminatum skrev (2 timer siden):

Nå sponses Høyre ikke av NHO. 
Høyre ønsker at alle skal få muligheter til å lykkes i livet, det vil si også deg og meg.

Ellers synes jeg det er greit med et parti som ikke ønske å surre bort andres penger. 
Det er tull å si at Høyre ikke ser behovet for skatteinngang til fellestjenester. 
Erfaring har vist at når skattetrykket blir for stort så reduseres skattene for folk ønsker ikke jobbe det siste ekstra dersom det ikke lønner seg. Når skattetrykket er moderat gir gjerne dette høyere total skatteproveny.

Høyre innfører jo masse tiltak som blir sløsing av skatt. Ta rusreformen https://www.aftenposten.no/norge/i/XbEKbn/raadgivning-skulle-erstatte-straff-tallene-fra-de-store-byene-overrasker

Et annet eksempel er høyre sin udemokratiske tvangssammenslåing av kommuner som så går fra hverandre igjen.

Høyreskolen gjør så folk som ikke lærer på måren høyreskolen ønsker blir straffet med lave karakterer. Høyre sin mangel på skatt av bolig gjør så folk som ikke har flaks ikke får muligheten til å bo i området de ønsker and the list goes on.

Gjest GP950mAh
Skrevet (endret)
Kommunismeerbra111 skrev (26 minutter siden):

Kina sin gdp vekst var på rundt 7% 1950-1975. Og 9% 1975-nå. 😊😊😊

USA sin lå på rundt 4%

I nyere tid har de opplevd såkalt catch-up vekst, som fattige u-land opplever frem til de blir utviklede hvor veksten slakker av. USA var allerede utviklet. Kina opplevde ikke stabil høy vekst før etter de kastet planøkonomi på skrothaugen og tillot kapitalisme og markedstenkning.

Med fn sin levestandard kalkulator, kan du inkludere hva statistikk de bruker? Bruker de gdp per capita?

Forventet levealder, utdanningsnivå og helse. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

Eksempel amerikanske konservative anklager nord korea for å være verdens fattigste land, men nord korea har gratis husing og god gratis kalori intak og menneske nødvendigheter for alle, noe de fattigste kapitalist land ikke har og det mektigste kapitalist landet USA ikke en gang har. Det er fordi nord korea er en plan økonomi og ikke en marked kapitalist drevet økonomi.

Nord-Korea opplevde sultkatastrofe hvor flere millioner sultet ihjel på 90-tallet. Og selv den dag idag er folk der underernærte og lutfattige sammenlignet med selv dem som regnes som fattige i vestlige land. At kapitalisme er mye bedre enn kommunistisk planøkonomi er for lengst bevist, kapitalistiske vestlige land har en levestandard og velstand folk i Kina og Nord-Korea bare kan drømme om.

Endret av GP950mAh
Skrevet
Kommunismeerbra111 skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke, høyre støtter idealisme, ikke materialisme.

Hva er motsetningene her? 

Høyre støtter enkeltmennesker men henger godt om fellesskapssløsninger. 

altså det er urealistisk for 90% av befolkningen å prøve starte selskap, 9 av 10 feiler og går konkurs det er fordi norge allerede er monopol drevet og har ikke plass til at alle er kapitalister, da ville samfunnet blitt sittende med slaveeiere og ingen slaver så da går man ingen vei.

kapital er hva dom driver et selskap til suksess og krever enorm utnyttelse noe som ingen vanlig person har kapital til å støtte😊😊😊❤️

Det er da ingen sammenheng med folks lykke og det å starte bedrifter. 

Ellers vil jeg gjerne nevne Røkke og Stordalen. De hadde langt i fra noen fulle lommebøker før de startet. Det samme gjelder mange entreprenører og andre som har bygget opp sine bedrifter fra små kår. 

og så må man definere lykke. De fleste ser ikke lykke i livet som arbeider under kapitalist økonomi modell.

Jeg er i alle fall lykkelig, selv om jeg er vanlig lønnsmottaker som jobber i offentlig sektor. 

• Nyttig 2
Gjest GP950mAh
Skrevet
Kommunismeerbra111 skrev (21 minutter siden):

Nei, kina er ikke en markeds økonomi, det de gjorde i 1975 var å åpne opp for økonomiske fristelser for kapitalist klassen under kommunist partiets planlegging.

Hevdet heller ikke det. Skrev åpnet for markedstenkning og kapitalisme, Kina er åpenbart ingen ren markedsøkonomi. Poenget står likevel fast, at veksten tok av 

Kommunismeerbra111 skrev (22 minutter siden):

gdp vekst er ikke ansvarlig for levestandarder, et eksempel er, gdp per capita måler gjennomsnittlig produksjon og intekt for nasjonen uavhengig hvor det vil ende opp.

i USA som såkalt er en høy utviklet land så er levealder 77 år, i kina er den 78 år selv om gdp per capita er 4 ganger høyere i USA.

FN måler levestandard ut ifra kriterier slik som levealder og utdanningsnivå, ikke bnp.

Kommunismeerbra111 skrev (23 minutter siden):

luftfattig er de ikke i nord korea, vet ikke hvor du fikk det fra, det med hungersnød stemmer at de hadde på 90 tallet men ikke i dag. I dag spiser en nord koreans inbygger mer enn en gjennomsnittlig fransk inbygger.

Nord-Korea er fortsatt et fattig og underutviklet land hvor befolkningen er sterkt underernært som er et resultat av kommunistisk planøkonomi, og ingen andre enn Nord-Koreas ledere kan klandres for. https://www.republicworld.com/world-news/rest-of-the-world-news/42-percent-of-north-koreas-population-was-malnourished-between-2018-20-fao-report-says.html

Kina sin velferd for behov er på topp nivå og rente er på langt lavere nivå, intekten for nasjonal kjøp er langt bedre enn man har i vesten.

Kina har fortsatt et svært svakt offentlig velferdssystem, spesielt ille er det for dem som bor utenfor byene. https://www.csis.org/blogs/new-perspectives-asia/reform-horizon-chinas-weak-social-safety-net

Skrevet

Det er jo FrP som skjønner folket. Alt de har foreslått har jo blitt vedtatt 10-15 år senere av andre. 

Skrevet

Du svarer jo ikke på det jeg skriver men kun kommer med noen floskler.

Selv skrev jeg "Det er da ingen sammenheng med folks lykke og det å starte bedrifter. "

Å starte bedrift er ikke å lykkes.

det å leve på merverdi er å starte å lykkes.

Kapitalisme og individualisme vil alltid lage en forskjell, jo flere som lykkes, jo vanskeligere blir det for neste mann og jo mer makt har de som har lykkes gjennom utnyttelse av lønnslaveri.

Hvorfor vil det det?

Hva er å lykkes?

de som tenker velferd for arbeidere vinner ikke i konkuranse, de taper.

denne dynamikken lager et samfunn bygget på profitt og undertrykkende markeder.

når man så starter å utøve koloni utnyttelse så har man hvor norge er i dag, et ekstremt fattig sør som forhandler for en lav verdi produkter de gir til vesten.

statistikken sier, 80% av arbeidere i vesten er ulykkelig i sine liv.

Hvilken statistikk viser du til?

• Nyttig 1
Skrevet
Illuminatum skrev (19 timer siden):

Like muligheter for alle vil aldri eksistere, gener er for viktige. 

Skrevet
GP950mAh skrev (1 time siden):

Kina har fortsatt et svært svakt offentlig velferdssystem, spesielt ille er det for dem som bor utenfor byene. 

På nittitallet kunne det være slik at hvis en innbygger på landsbygda trengte støtte, så ble navnet hans/hennes hengt opp på en lapp i den nærmest landsbyen, hvor folk kunne enten komme med innsigelser mot at den personen trengte hjelp, eller eventuelt tilby personen en jobb. Det siste mer konstruktivt. Generelt sett er sosiale sikkerhetsnett i Øst Asia elendige. 

Skrevet
PeeWee skrev (1 minutt siden):

Like muligheter for alle vil aldri eksistere, gener er for viktige. 

Gener er viktige men kanskje er sosiale konstruksjoner enda viktigere? Det er klart at det er lettere for en person hvor begge foreldre har høyere utdanning og selv ta høyere utdanning. Dog finner du mange på universitetene som kommer fra mer begrensede kår.

Mener du at man ikke skal forsøke å gi like muligheter til alle?

• Nyttig 2
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Gener er viktige men kanskje er sosiale konstruksjoner enda viktigere? Det er klart at det er lettere for en person hvor begge foreldre har høyere utdanning og selv ta høyere utdanning. Dog finner du mange på universitetene som kommer fra mer begrensede kår.

Mener du at man ikke skal forsøke å gi like muligheter til alle?

Miljø er også viktige, men det mange glemmer er jo at det nettopp er genene som bestemmer hvordan man reagerer på miljøet man lever i. For eksempel, så kan jo rike foreldre både gjøre folk late og slappe, eller enda mer motivert så de jobber enda hardere. Det er et eksempel på at samme miljø virker  ulikt på folk med ulike gener. 

Jeg mener man skal gi "like muligheter" men ikke på grunn av rettferdighet, men for å få brukt alle talentene som kommer fra beskjedne kår. Jeg synes dog man i stor grad kaster bort masse ressurser på folk som åpenbart har null potensiale, men ingen tør å si det høyt.

Skrevet
23 hours ago, Illuminatum said:

Nei, de vil beholde makt og penger hos dem som allerede har den. En konsentrasjon av makt og penger er enten et uheldig symptom, eller noe de er aktivt for, det kommer litt ann på.

Høyrepolitikk gjør det vanskeligere å klatre på den sosiale stigen. God venstrepolitikk gir like muligheter til enkeltpersoner uavhengig av hvor, og av hvem, man er født.

Gjest GP950mAh
Skrevet
Kommunismeerbra111 skrev (4 timer siden):

Det jeg mener er at i kapitalist market modell så er ikke arbeideren vinneren, det er en overklasse som ikke en gang jobber men bruker valuta for å bruke resurser på å bygge yacht og privatfly og luksushjem.❤️😊😊😊

kapitalisme er en videre utvikling av slaveri produksjon.

Kapitalisme skaper økonomisk velstand og bedrer menneskers liv, og løftet hundrevis av millioner av kinesere ut av fattigdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...