AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Ble sykemeldt i to uker. Jeg har gått ned 12 kilo i vekt, sover ikke på nettene pga at jeg fryser og svetter så mye at jeg må ta varme dysjer og skifte sengetøy. Jeg svimler når jeg reiser meg og sliter med å huske enkle ord. Venter på utredning på sykehuset pga en klump i halsen (derav vekttap) og måtte inn til legen under sykemeldingen pga fare for brokk og akutte magesmerter. Jeg klarer nesten ikke reise meg eller sitte vanlig. Når jeg går får jeg brennende smertestikk på en skala på 8/9 av 10. Da informere jeg legen om at jeg ikke har fått verken tid eller mulighet til å pleie meg selv siden begge barna har vært hjemme med kraftig influensa og at 1,5 uke har jeg vært hjemme med dem (type over 39 i feber, kraftige magesmerter og oppkast). Pluss at jeg selv har mye smerter. Legen mener det ikke er grunn til videre sykemelding og at jeg må tilbake på jobb når helgen er over. Men at jeg skal inn for ultralyd/rønken pga faren for brokk. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å hente meg inn og er på randen til å kollapse snart. Jeg er av den typen som ikke går til legen før jeg virkelig føler jeg trenger det, og da er det så vanskelig å føle at man må "sloss" for å bli trodd at man faktisk er helt utslitt med mangel på de basale behovene (mat og søvn) for å fungere. Så spørsmålet er: hvis sykemeldingen man egentlig har, brukes på å pleie andre pga sykdom (hadde vært sykt-barn-dager hvis jeg ikke selv tilfeldigvis var insykemelding). Er da "kvoten" brukt opp og man får ikke en sjans til å forlenge sykemeldinger? Og når eget sykdomsbilde forverres under sykemeldinger, har ma da ikke rett på forlengelse av sykemelding? Anonymkode: e064e...93e 1
Mt3 Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Har du fysisk vært hos legen så han så at du har blitt magrere, blekere og fortsatt er syk? Vanligvis så skal en jo få utvidet sykemelding så lenge en ikke er i stand til å begynne å jobbe, hvorfor din lege tenker du er i stand til å begynne i jobb igjen vet ikke vi. Kan jo hende legen på sykehuset der du får undersøkelsen sykemelder deg, om tilstanden faktisk er så ille som du skriver her. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Gå privat hvis du har mulighet Anonymkode: eff5a...332
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Gå til legen igjen. Fokuser på hva dine symptomer er og hvordan dette påvirker deg i hverdagen. Legen bør da forstå at du behøver og forlenge sykemelding. Ikke bland inn barna dine og deres sykdom. Anonymkode: 005d3...fff 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 Er du alene med barna? Hvis du bor sammen med barnas far er det helt hårreisende at han ikke har vært hjemme, siden du ikke har helse til å ivareta både dem og deg selv samtidig akkurat nå. Uansett bestiller du ny legetime på mandag morgen. Det er din helsetilstand som avgjør om du trenger lengre sykemelding, ikke at du har omsorg for barn. Anonymkode: 1fe01...603 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du alene med barna? Hvis du bor sammen med barnas far er det helt hårreisende at han ikke har vært hjemme, siden du ikke har helse til å ivareta både dem og deg selv samtidig akkurat nå. Uansett bestiller du ny legetime på mandag morgen. Det er din helsetilstand som avgjør om du trenger lengre sykemelding, ikke at du har omsorg for barn. Anonymkode: 1fe01...603 Er alene om barna. Mt3 skrev (34 minutter siden): Har du fysisk vært hos legen så han så at du har blitt magrere, blekere og fortsatt er syk? Vanligvis så skal en jo få utvidet sykemelding så lenge en ikke er i stand til å begynne å jobbe, hvorfor din lege tenker du er i stand til å begynne i jobb igjen vet ikke vi. Kan jo hende legen på sykehuset der du får undersøkelsen sykemelder deg, om tilstanden faktisk er så ille som du skriver her. Ja jeg har vært fysisk til legen. Legen målte bmi til 19 og bemerket at jeg var blitt vesentlig tynnere. Blodprøvene viste dog å være innenfor normalen på de fleste indikatorene, selv om de fleste var i nedre sjikt. Anonymkode: e064e...93e
Snublefot62 Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Gå til legen igjen og fokuser på deg, dine symptomer og din helse. Basert på dette alene bør du da kunne få utvidet eksisterende sykemelding. Siden du er henvist til utredning vil jo legen se at det er noe og vil avklare hva det er med spesialister. Henvisning tar tid og i mellomtiden virker det jo som du ikke blir bedre - da vil jo sykemeldingsgrunnlaget fra starten av være likt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 Du kan ikke bruke sykemelding pga barns sykdom. Da må du bruke omsorgsdager eller fri uten lønn. Men om du er syk selv, så bør du jo få sykemelding. Ikke fordi du skal ta deg av syke barn, men fordi du er for syk til å jobbe. Anonymkode: 8fa5c...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 Og ikke bland inn barna dine og ikke fokuser på at de har vært syke. Man kan bare sykemeldes på grunn av egen sykdom, man kan ikke sykemeldes på grunn av at noen i familien er syk. Så forklar at du ikke er bedre enda, ikke at du har vært hjemme med syke barn og bla bla. Det er din helsetilstand som skal fokuseres på. Selv om alle någenlunde oppegående vet at livet skjer, og barna blir jo syke og noen må jo passe på de. Men det er ikke de det skal handle om. Anonymkode: 2cd5f...2d5 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 Fokuser på deg selv og dine symptomer i samtale med legen. Ikke kom med slike forklaringer på hvorfor du ikke har klart å bli friskere. Sannheten er jo at du ville nok ikke vært i særlig mye bedre form om barna ikke var blitt syke. Plagene du beskriver er ikke noe en normalt sett klarer å hvile og egenpleie seg ut av, i hvert fall ikke på et par uker. Noen leger tenker litt dust, har selv fått høre ‘ja, du blir jo ikke noe frisker av å gå hjemme, så da kan du like godt jobbe’. Når jeg var så syk at jeg ikke var i stand til å ta vare på meg selv. Fokuser på å beskrive hvor påvirket du er av symptomer, hvor mye/lite du kan gjøre, søvn, smerter osv. Anonymkode: 1bc60...082 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er alene om barna. Ja jeg har vært fysisk til legen. Legen målte bmi til 19 og bemerket at jeg var blitt vesentlig tynnere. Blodprøvene viste dog å være innenfor normalen på de fleste indikatorene, selv om de fleste var i nedre sjikt. Anonymkode: e064e...93e Men - kan han ha misforstått deg? Du trenger jo sykemelding på grunn av deg selv og må jo fokusere på DIN helsetilstand. Ikke ungene. Anonymkode: 3e04e...45e 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Skrevet 21. april 2023 Det er ho klart at når man selv er syk og er sykmeldt så skal en ta vare på seg selv og få hvile til å komme seg til hektene. Når man har syke barn en skal ta vare på blir en ikke fortere frisk selv. si til legen din at du fortsatt føler deg like dårlig om ikke verre. Dette må du si for å få forlenget sykmeldingen din. ikke si noe om at barna har vært syke, så han ikke begynner å misforstå noe. Anonymkode: 5601e...90e 1
Kalevala Skrevet 22. april 2023 #13 Skrevet 22. april 2023 Som flere andre sier: Gå til legen igjen, fortell om egen tilstand og (manglende) evne til å fungere. La det være fokuset og ikke prat om at du må ta deg inn etter å ha tatt vare på barna. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Her må du skille på fakta og ønsker. Er du syk så selvfølgelig vil legen skrive sykemelding. Du må forklare om deg selv og sin sykdom. Ikke bland inn barnas sykdom. Anonymkode: 97329...f59
Raven.Writingdesk Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 9.22): Er da "kvoten" brukt opp og man får ikke en sjans til å forlenge sykemeldinger? Og når eget sykdomsbilde forverres under sykemeldinger, har ma da ikke rett på forlengelse av sykemelding? Anonymkode: e064e...93e Du kan jo være sykmeldt opptil ett år så med mindre du har det er jo ikke kvoten brukt opp…. 🤷🏼♀️
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 Skjønner ikke helt hva du mener barnas sykdom har med din sykemelding å gjøre. Hva du gjør under sykemeldingen er totalt irrelevant. Du sykmeldes videre om du er syk og ikke fordi du føler du ikke fikk nok utav sykemeldingen og må "hente deg inn". Anonymkode: f41f5...0ac 1
Grüner Skrevet 23. april 2023 #17 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 9.22): Ble sykemeldt i to uker. Jeg har gått ned 12 kilo i vekt, sover ikke på nettene pga at jeg fryser og svetter så mye at jeg må ta varme dysjer og skifte sengetøy. Jeg svimler når jeg reiser meg og sliter med å huske enkle ord. Venter på utredning på sykehuset pga en klump i halsen (derav vekttap) og måtte inn til legen under sykemeldingen pga fare for brokk og akutte magesmerter. Jeg klarer nesten ikke reise meg eller sitte vanlig. Når jeg går får jeg brennende smertestikk på en skala på 8/9 av 10. Da informere jeg legen om at jeg ikke har fått verken tid eller mulighet til å pleie meg selv siden begge barna har vært hjemme med kraftig influensa og at 1,5 uke har jeg vært hjemme med dem (type over 39 i feber, kraftige magesmerter og oppkast). Pluss at jeg selv har mye smerter. Legen mener det ikke er grunn til videre sykemelding og at jeg må tilbake på jobb når helgen er over. Men at jeg skal inn for ultralyd/rønken pga faren for brokk. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å hente meg inn og er på randen til å kollapse snart. Jeg er av den typen som ikke går til legen før jeg virkelig føler jeg trenger det, og da er det så vanskelig å føle at man må "sloss" for å bli trodd at man faktisk er helt utslitt med mangel på de basale behovene (mat og søvn) for å fungere. Så spørsmålet er: hvis sykemeldingen man egentlig har, brukes på å pleie andre pga sykdom (hadde vært sykt-barn-dager hvis jeg ikke selv tilfeldigvis var insykemelding). Er da "kvoten" brukt opp og man får ikke en sjans til å forlenge sykemeldinger? Og når eget sykdomsbilde forverres under sykemeldinger, har ma da ikke rett på forlengelse av sykemelding? Anonymkode: e064e...93e Du kan ikke få igjen sykemelding som allerede er tatt ut, for du har jo vært borte fra jobb, og det er ikke noe som heter rett på forlengelse av sykemelding. Det er legen som vurderer og avgjør om du bør sykmeldes, og du kan faktisk sykemeldes et helt kalenderår enten gradert eller 100%, så kvoten er slett ikke brukt opp etter to uker. Men jeg synes jo det høres urimelig ut av legen å tvinge deg tilbake i fullt arbeid allerede nå, når du er så dårlig. Du får snakke med henne og ikke legge noe imellom om hvordan du føler deg. Er du typen som alltid er perfekt sminket og fint kledd, ville jeg gitt litt f i det akkurat på den timen for å understreke for legen hvor sliten du er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå