AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Fra 1. mai skal de øke prisene IGJEN. Men de har jo økt matprisene etter påske. Flere kroner på mange varer. Så skal de altså øke de igjen fra 1. mai?! To prisøkninger på 3 uker?!! Jeg har snart ikke råd til å leve lenger! Å ja, jeg kjøper mye først price, og sjeldent gilde og dyr mat. Man kan bli deprimert av dette her! Anonymkode: ac525...4cc 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Ja vi må nok bare tilbake til naturtilstanden og bli jegere og sankere igjen, dette går faktisk ikke. Anonymkode: e89c6...db5 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 La også merke til den drøye prisøkningen etter påske, har ikke vent meg til den ennå, så kommer det en til 😮 Det er bare så vidt det går rundt hver mnd nå, er alltid i null når lønna kommer. Sånn var det ikke for et års tid siden.... Anonymkode: 5ca99...b4f 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Takk LO! Når lønnskostnadene øker, øker innkjøpsprisene og ergo må utsalgsprisene også øke. Anonymkode: b7924...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): La også merke til den drøye prisøkningen etter påske, har ikke vent meg til den ennå, så kommer det en til 😮 Det er bare så vidt det går rundt hver mnd nå, er alltid i null når lønna kommer. Sånn var det ikke for et års tid siden.... Anonymkode: 5ca99...b4f Hvor mye har du inn i mnd etter skatt? Anonymkode: 6ea6a...a49
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 Jeg merker ikke så voldsomt til prisstigning. Før hadde jeg mye høyere forbruk. Veldig mye take away. Jeg er gjeldsfri. Men har ganske høy husleie her jeg bor i fellesutgifter. Jeg er uføretrygdet. Men klarer meg greit. Anonymkode: 6ea6a...a49
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Jeg pleier å handle mest på meny og Oda. Men i dag var jeg på kiwi, det var jo nøyaktig samme priser som på meny. Så heretter skal jeg ikke handle mer på kiwi. Anonymkode: d15d0...c69
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 Dette har lite å gjøre med LO. Denne inflasjonen er ikke skapt i Norge. Dette er en verdensomspennende inflasjon som er skapt i USA. Verdens valutta er knyttet opp mot dollar og i pandemien så økte USA pengemenden drastisk. Vi snakker om en så drastisk økning verden aldri har sett før. Siden nesten all handel i verden er knyttet mot dollar så får hele verden inflasjon. Lønnsøkninger og renterpolitikk i Norge vil ikke påvirke at vi får denne inflasjonen nevneverdig. Alt vi importerer er dyrere og det vil gå over til forbrukerene. Til og med Elon Musk sier at politikerene bare snakker rundt grøten og skylder på vanlige folk. USA printet for mye penger under pandemien og prisene vil øke frem til vi finner et nytt platå uansett hva vi gjør. Anonymkode: 16a89...572 1 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har lite å gjøre med LO. Denne inflasjonen er ikke skapt i Norge. Dette er en verdensomspennende inflasjon som er skapt i USA. Verdens valutta er knyttet opp mot dollar og i pandemien så økte USA pengemenden drastisk. Vi snakker om en så drastisk økning verden aldri har sett før. Siden nesten all handel i verden er knyttet mot dollar så får hele verden inflasjon. Lønnsøkninger og renterpolitikk i Norge vil ikke påvirke at vi får denne inflasjonen nevneverdig. Alt vi importerer er dyrere og det vil gå over til forbrukerene. Til og med Elon Musk sier at politikerene bare snakker rundt grøten og skylder på vanlige folk. USA printet for mye penger under pandemien og prisene vil øke frem til vi finner et nytt platå uansett hva vi gjør. Anonymkode: 16a89...572 Hva mener du med nytt platå? Anonymkode: abc3d...76b
Nattens rytter Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har lite å gjøre med LO. Denne inflasjonen er ikke skapt i Norge. Dette er en verdensomspennende inflasjon som er skapt i USA. Verdens valutta er knyttet opp mot dollar og i pandemien så økte USA pengemenden drastisk. Vi snakker om en så drastisk økning verden aldri har sett før. Siden nesten all handel i verden er knyttet mot dollar så får hele verden inflasjon. Lønnsøkninger og renterpolitikk i Norge vil ikke påvirke at vi får denne inflasjonen nevneverdig. Alt vi importerer er dyrere og det vil gå over til forbrukerene. Til og med Elon Musk sier at politikerene bare snakker rundt grøten og skylder på vanlige folk. USA printet for mye penger under pandemien og prisene vil øke frem til vi finner et nytt platå uansett hva vi gjør. Anonymkode: 16a89...572 Ein kar som fylgjer med!
Kokeplate Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette har lite å gjøre med LO. Denne inflasjonen er ikke skapt i Norge. Dette er en verdensomspennende inflasjon som er skapt i USA. Verdens valutta er knyttet opp mot dollar og i pandemien så økte USA pengemenden drastisk. Vi snakker om en så drastisk økning verden aldri har sett før. Siden nesten all handel i verden er knyttet mot dollar så får hele verden inflasjon. Lønnsøkninger og renterpolitikk i Norge vil ikke påvirke at vi får denne inflasjonen nevneverdig. Alt vi importerer er dyrere og det vil gå over til forbrukerene. Til og med Elon Musk sier at politikerene bare snakker rundt grøten og skylder på vanlige folk. USA printet for mye penger under pandemien og prisene vil øke frem til vi finner et nytt platå uansett hva vi gjør. Anonymkode: 16a89...572 Det har lite med LO å gjøre, men mer dollar i omløp skal også redusere dollarverdien mot kronen, ikke reedusere kroneverdien mot dollaren.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Skrevet 21. april 2023 Selvfølgelig påvirker lønnsøkning inflasjonen og prisene, hvem faen tror dere skal betale den økte lønnen til arbeiderne? Anonymkode: bc5e9...76c 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #13 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig påvirker lønnsøkning inflasjonen og prisene, hvem faen tror dere skal betale den økte lønnen til arbeiderne? Anonymkode: bc5e9...76c Skikkelig tragisk at en eller annen luring har overtalt folk til å tro det optimale er å bo i en blokk da. Så lenge folk ikke har mulighet til å være selektive harryhandlere eller dyrke egen mat, er de helt henvist til de kjedene, som dessverre ble litt for godt vant under koronaen da. Det er for tiden min store glede, å se hvor lite penger jeg kan legge igjen i de sjappene der. Tror jeg er nede i en hundrings i uka. Anonymkode: a8134...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #14 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette har lite å gjøre med LO. Denne inflasjonen er ikke skapt i Norge. Dette er en verdensomspennende inflasjon som er skapt i USA. Verdens valutta er knyttet opp mot dollar og i pandemien så økte USA pengemenden drastisk. Vi snakker om en så drastisk økning verden aldri har sett før. Siden nesten all handel i verden er knyttet mot dollar så får hele verden inflasjon. Lønnsøkninger og renterpolitikk i Norge vil ikke påvirke at vi får denne inflasjonen nevneverdig. Alt vi importerer er dyrere og det vil gå over til forbrukerene. Til og med Elon Musk sier at politikerene bare snakker rundt grøten og skylder på vanlige folk. USA printet for mye penger under pandemien og prisene vil øke frem til vi finner et nytt platå uansett hva vi gjør. Anonymkode: 16a89...572 Det har absolutt noe med LO og lønnsøkningen å gjøre. Når lønnen går opp, stiger også kostnaden på varer og tjenester i alle ledd. En lønnsøkning på 11,50 koster en arbeidsgiver minimum 16 kr pr ansatt pr time. Når det trykkes mer sedler i en bestemt valuta så pleier verdien å gå ned. Hvorfor synker verdien av NOK vs dollar når det er dollaren som har blitt trykket opp i bøtter og spann? Anonymkode: b7924...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med nytt platå? Anonymkode: abc3d...76b Vi kan forenkle det. Dette er samme eksempel som Elon Musk brukte. La oss si at vi har lik mengde epler som dollar. 10 epler koster 10 dollar. Så bestemmer USA seg for å trykke opp 50% mer penger på kort tid. Da har vi 5 mer dollar enn vi har epler, men antall epler har ikke endret seg. Dermed vil 10 epler koster 15 dollar. Dette er inflasjon. Pengemenden stiger mer enn fysiske varer. Vi kan ikke endre dette ved å endre renten. Årsaken er enorm pengetrykking. Inflasjonen kommer til å stabilisere seg på det nivået som tilsa pengetrykkingen, altså 15 dollar, eller så må vi øke antall varer. Sansynligvis har vi ikke sett enden på inflasjonen fordi det er ennå et gap i forhold til prisnivået og økt pengemendge. Politikerene pakker dette bare veldig flott inn slik at folk ikke skjønner hva som egentlig skjer. Anonymkode: 16a89...572
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har absolutt noe med LO og lønnsøkningen å gjøre. Når lønnen går opp, stiger også kostnaden på varer og tjenester i alle ledd. En lønnsøkning på 11,50 koster en arbeidsgiver minimum 16 kr pr ansatt pr time. Når det trykkes mer sedler i en bestemt valuta så pleier verdien å gå ned. Hvorfor synker verdien av NOK vs dollar når det er dollaren som har blitt trykket opp i bøtter og spann? Anonymkode: b7924...c7e Mesteparten av prisøkningen vi ser er pga importert inflasjon. Det skulle bare mangle at vi får høyere lønnsvekst for å takle prisøkningen. Inflasjonen vi får nå er uungålig. USA skulle ikke printet opp 50% mer penger på få år. Vet du at minstelønnen på McDonalds i USA er 180kr nå? De tar oss igjen på lønninger og går fra oss. Vi er begynnt å bli et billigland. Anonymkode: 16a89...572
Topsi Skrevet 21. april 2023 #17 Skrevet 21. april 2023 Prisene stiger: korona forstyrrer verdikjeden Prisene stiger: krig i Europa Lønna går ned i verdi, prisene stiger videre Lønna går opp; Prisene må stiger for å dekke inn økte kostnader! Aldri kjedene feil eller rekordutbytter 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #18 Skrevet 21. april 2023 Jeg kjøper kun det jeg må, og på tilbud, Aldri noe ekstra, de får rett og slett minst mulig penger av meg, det er siste gang jeg betaler 50 kr for et brød. Anonymkode: b68f3...d82 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå