AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #1 Skrevet 21. april 2023 Går jeg også opp 5,2% selv om jeg ikke er medlem i LO? For meg vil lønnen isåfall bli 11,44 kroner timen. Og vil det bli etterbetalt fra 1 januar i år? Anonymkode: a434f...b94
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Alle. Fra april. Anonymkode: 63b34...541
BobbySocks Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 Nei. Frontfagene setter en slags standard som ditt forbund kommer til å forhandle om (superenkelt forklart). Det forhandles også om når lønnsøkningen skal tre i kraft. Hvilket forbund er du med i? 6
Kasier Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 Dette gjelder da for LO sine forbund: https://www.lo.no/hva-vi-mener/lonn/nyheter-om-lonn-2023/fakta-om-oppgjoret/ I bedrifter som er bundet av tariffavtale nyter alle godt av lønnsoppgjøret: "I arbeidslivet brukes uttrykket om uorganiserte arbeidstakere på bedrifter/virksomheter som er bundet av tariffavtale. De betaler ikke kontingent til en fagforening/fagforbund, men får likevel lønn og andre goder som er nedfelt i tariffavtalene. Mange ønsker å innføre tariffavgift for at også gratispassasjerer må betale for disse godene. Årsaken til at organiserte og uorganiserte arbeidstakere på en bedrift/virksomheter bundet av tariffavtale skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår, er det såkalte ufravikelighetsprinsippet." Er bedriften du jobber i, ikke bundet av tariffavtale er jeg redd du ikke kan forvente det samme... 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 BobbySocks skrev (47 minutter siden): Nei. Frontfagene setter en slags standard som ditt forbund kommer til å forhandle om (superenkelt forklart). Det forhandles også om når lønnsøkningen skal tre i kraft. Hvilket forbund er du med i? Jeg er i asfalt og veivedlikehold, ikke med i Moe forbund så vidt jeg vet Anonymkode: a434f...b94
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 Resultatet av forhandlingene gjelder i utgangspunktet bare de organiserte ansatt i medlemsbedriftene. Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger, slik at endelig resultat for den enkelte blir klart senere. Uorganiserte er avhengig av arbeidsgivers velvilje. Anonymkode: 12a81...cd8 3
Andro Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 De som jobber i bedrifter med tariffavtale får dessverre samme lønnsbetingelser som dem som betaler og står på for å få det til. Er det ikke mange nok organiserte i virksomheten til at dere har en tariffavtale så har dere ikke noen regler for avlønningen ut over det som framgår av lovverk (som ubekvemstillegg og feriepenger). 2
Apis Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i asfalt og veivedlikehold, ikke med i Moe forbund så vidt jeg vet Anonymkode: a434f...b94 Bare å melde seg inn, enten i et LO forbund, som jeg er med i, eller Ys forbund, de kan hjelpe med ikke bare lønnsforhandlinger, men også andre konflikter som måtte oppstå på arbeidsplassen, det er også endel andre fordeler med både lån og forsikringer. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 Gjelder 5,2 prosent for helsefagarbeidere i KS? Anonymkode: 4c6a0...182
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 Hva med organiserte som jobber i firma som ikke har tariff? Anonymkode: c550d...429
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Resultatet av forhandlingene gjelder i utgangspunktet bare de organiserte ansatt i medlemsbedriftene. Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger, slik at endelig resultat for den enkelte blir klart senere. Uorganiserte er avhengig av arbeidsgivers velvilje. Anonymkode: 12a81...cd8 De uorganiserte er nisser på lasset, og utnytter de organiserte, så slik sett byrde de uorganiserte føre egne forhandlinger, men slik er det ikkje. Som organisert må ein m.a. betale eit betydeleg beløp i medlemsavgift, og må kunne ta på seg en rekke verv. Det er selvsagt ikkje noen plikt å vera organisert i Norge, men det er vel LO som i stor grad fører lønnsforhandlinger også for dei uorganiserte. Dei fleste bedrifter har idag en tariffavtale som de forholder seg til, og som er fremforhandlet igjennom organisajonen Anonymkode: 56292...0b1 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er i asfalt og veivedlikehold, ikke med i Moe forbund så vidt jeg vet Anonymkode: a434f...b94 Moe forbund er jo det beste. Anonymkode: 27a7f...dcf 2
Kelsier Skrevet 21. april 2023 #13 Skrevet 21. april 2023 Nei, og selv ikke medlemmer av LO er garantert 5,2% opp. Det skal beregnes glidning og overheng, og det er lokale forhandlinger. Resultatet individuelt kan bli langt lavere enn 5,2%. 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #14 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Gjelder 5,2 prosent for helsefagarbeidere i KS? Anonymkode: 4c6a0...182 Nei. Anonymkode: c26ad...c07
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Skrevet 21. april 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Resultatet av forhandlingene gjelder i utgangspunktet bare de organiserte ansatt i medlemsbedriftene. Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger, slik at endelig resultat for den enkelte blir klart senere. Uorganiserte er avhengig av arbeidsgivers velvilje. Anonymkode: 12a81...cd8 Nei dette stemmer da virkelig ikke. Er firmaet vunnet opp av tariffavtale(r) så nyter alle godt av økningen uavhengig om man er organisert eller ikke Anonymkode: 75902...31e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Skrevet 21. april 2023 Ikke engang alle som er medlem av LO får 5,2 prosent. 5,2% er den totale rammen, det vil si at en god del får mindre enn det. Anonymkode: f3792...7a3 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #17 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De uorganiserte er nisser på lasset, og utnytter de organiserte, så slik sett byrde de uorganiserte føre egne forhandlinger, men slik er det ikkje. Som organisert må ein m.a. betale eit betydeleg beløp i medlemsavgift, og må kunne ta på seg en rekke verv. Det er selvsagt ikkje noen plikt å vera organisert i Norge, men det er vel LO som i stor grad fører lønnsforhandlinger også for dei uorganiserte. Dei fleste bedrifter har idag en tariffavtale som de forholder seg til, og som er fremforhandlet igjennom organisajonen Anonymkode: 56292...0b1 Det hadde vært mer interessant å bli værende medlem om man faktisk får god hjelp når man trenger det. Jeg har vært organisert i flere omganger og over lengre tid. Sist trengte jeg virkelig hjelp, men fagforeningen jeg var med i, hjalp meg ingenting. Anonymkode: 7eeab...b8a 1
Tøvftta Skrevet 21. april 2023 #18 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går jeg også opp 5,2% selv om jeg ikke er medlem i LO? For meg vil lønnen isåfall bli 11,44 kroner timen. Og vil det bli etterbetalt fra 1 januar i år? Anonymkode: a434f...b94 Bare 11,44 kr i timen?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #19 Skrevet 21. april 2023 Jobben min pleier å følge lønnsøkningene selv om vi ikke har tariff og de fleste er uorganiserte. Anonymkode: a0798...bbe
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #20 Skrevet 21. april 2023 Foreløpig er det ingenting som tilsier at man går opp 5,2 %. De færreste får en reell lønnsøkning med avtalen som er inngått nå, men de som har minst lønn, får mest. Noe som er helt rimelig. Anonymkode: 5bd63...6de 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå