Gå til innhold

Kjøper du mobil til ungdommen din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Store barn, tenåringer 15+, betaler du mobilen deres når de trenger ny, betaler de litt eller alt selv, hvordan løser du det?

Jeg har praktisert at de betaler litt og jeg betaler resten. Eks: Mobil til 6000, de betaler 2000 selv. Er det veldig urimelig av meg? 

De har ikke jobb, så det er ukelønn, gavepenger osv de må bruke av. 

Anonymkode: 22a5e...6de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det samme. Vi spleiser på det. Unntaket er hvis de får ny til bursdag eller jul. 

Anonymkode: 158ae...744

Skrevet

Om de absolutt skulle ha telefon til 6000 eller mer så måtte de lagt til penger selv. Så lenge de ikke tjener penger så betaler jeg for abonnement samt ny rimelig telefon/god som ny telefon når en ny telefon er nødvendig. 

De tar jo gjerne bedre vare på ting de får føle på at koster noe, enn noe de bare får uten noe mer om og men.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Om de absolutt skulle ha telefon til 6000 eller mer så måtte de lagt til penger selv.

Vanskelig å finne en ok iPhone under den prisen, og det måtte være iPhone. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å finne en ok iPhone under den prisen, og det måtte være iPhone. 

Må og må...om de mener de må ha en spesiell type telefon så får de legge i penger selv ja. De får en rimelig telefon av meg, og om den behandles dårlig /blir ødelagt eller de ønsker en dyr telefon får de betale for det også.

Anonymkode: e0770...68b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Må og må...om de mener de må ha en spesiell type telefon så får de legge i penger selv ja. De får en rimelig telefon av meg, og om den behandles dårlig /blir ødelagt eller de ønsker en dyr telefon får de betale for det også.

Anonymkode: e0770...68b

Ja, selv om de ikke har jobb?

Skrevet

Jeg kjøper ikke den dyreste telefonen på markedet til mine barn. De får en telefon som dekker deres behov, hvis de ønsker seg den nyeste modellen må de spare og spleise, selv om de ikke har jobb og selv om jeg har råd til å kjøpe den dyreste.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal nå forsørge disse ungene våre til de er ferdig på vgs, så svaret er at vi betaler alt, samt mobil regningen. 

Anonymkode: 99eb1...276

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De får våre brukte jobbtelefoner. 

Anonymkode: f2b21...6df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De har jobb begge to og kan kjøpe sin egen tlf. Skal de absolutt ha finnes det brukte på finn eller tlf til 1500. Det er de ikke interessert i. Jeg kjøper ikke en gang den nyeste modellen til meg selv. Da gjør jeg det heller ikke til ungene mine. En ny mobil koster 13 000 for tiden. Helt sykt.

Anonymkode: 7e6cd...429

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

mine fikk dekket ca 3 lapper nå sist. kunne fint fått en fin tlf til det, men 13 åringen skulle ha en til langt mer og måtte da spare opp penger fra jul/bursdag etc. for å dekke det over selv. Eldste på 17 fant en til rundt 3 og slapp da å bruke egne penger. Han bryr seg ikke om modell etc. Vil ha samsung men trenger ikke være en toppmodell.

Anonymkode: b69a4...68a

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi betaler for mobil, men vi har en makssum og så må de evt dekke resten om de ønsker en dyrere telefon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, selv om de ikke har jobb?

Så klart. De har jo mulighet til å gjøre tjenester hjemme for å spare opp til det de ønsker, samt spare det de får i bursdagspenger og til julegaver.

Som voksen kan ikke jeg heller bare peke på en bil og si at jeg skal ha den, men jeg kan ikke betale for den. Når en annen bil til en langt rimeligere pris (som jeg har råd til) også tar meg fra A til B trygt og tørt samt har de nødvendige funksjoner.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det mange som betaler mobilene til ungene sine. Ser jo de fleste tenåringer ha mobiler til 8-10 000 kr og kom ikke her og fortell meg at ikke mamma og pappa har betalt det meste! 

Mulig de later som ungene betaler litt, men jeg vet også at de fleste 14 åringer ikke har jobb hvor de tjener nok til å kjøpe en mobil til 10 000 kr samt abonnement. 

Anonymkode: 0fff6...49b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Smarttelefon til barna må vel være det dummeste man kan kjøpe i det hele tatt. Det har enormt mange negative sider, og bokstavelig talt ingen positive. Det er så vidt bedre enn å gi dem narkotika.

Anonymkode: 2088a...99a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nesten ingen barn lærer å spare eller ønske seg ting lenger, trist… Og foreldrene bryker barna som vandrene små statussymboler med dyre mobiler og alt annet de «trenger». 

Anonymkode: f04f1...c90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 20 og to tenåringer. De har fått sin første telefon i gave til 10-årsdagen. Alle telefoner etter det har de spart til selv, med bursdagspenger, sommerjobb og lignende. Det har fungert kjempefint. De tar godt vare på telefonene og velger da helt selv hvilken telefon de vil ha. Jeg har familieabonnement der alle tre er inkludert, så jeg dekker bruk, også til 20-åringen. Det er forutsigbart, da vi har datapakke. Fungerer fint her. Etter hvert skal de selvsagt ta over dette også selv. 

Anonymkode: 2c07b...aea

Skrevet

Dekker inntil 2000 kr. Har en bufferkonto som dekker den type ting, men jeg synes ikke en telefon er verdt mer enn 2000 så der går min grense.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt til jul/bursdag noen ganger til 16-åringen. Dersom den har blitt ødelagt pga uforsiktighet, har han enten måttet kjøpe ny selv, eller leve med en ganske defekt telefon i lang tid. Når den ikke var ødelagt, og var slitt etter ca 3 år, kjøpte jeg ny og betalte hele. 

Anonymkode: 63c4b...42f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi skal nå forsørge disse ungene våre til de er ferdig på vgs, så svaret er at vi betaler alt, samt mobil regningen. 

Anonymkode: 99eb1...276

Men forsørgerplikt innebærer ikke å kjøpe unødvendig dyre luksusprodukter

Anonymkode: 24238...51a

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...