Gå til innhold

Dere med særlig sensitive barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Våkent blikk. Svært tidlig og godt språk. Ble fort overstimulert. Mye støtte til søvn. Vansker med mating. Behov for mye tilstedeværelse. Har autisme

Anonymkode: c58c6...285

Trodde tidlig og godt språk nettop var indikasjoner på at man IKKE har autisme? Er ikke sent og lite språk en av de vanligste "trekkene"?

Anonymkode: a7c8a...028

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er det de kaller høysensitiv. Det var tydelig fra første dag. Var mye våken allerede som nyfødt. Skulle alltid ha med seg alt som skjedde rundt og var ikke interessert i å være med noen andre enn meg (mor) Sov kun 30 minutter i strekk og det tok timesvis å få lagt igjen. Det var gråt ved ethvert forsøk fra andre på kos, bæring og lek. Skulle bæres overalt og ha mor inntil hele dagen og natten. Våknet dersom jeg gikk ut av sengen. Ville ikke være rundt andre babyer eller barn. Det meste endte med gråt. Dette ble litt bedre rundt 1 år da barnet kunne omgås andre med litt avstand uten å gråte. 

Var naturlig nok totalt utslitt etter måneder uten søvn der jeg ikke kunne gå på do, dusje eller lage mat uten gråt. Endte til slutt med å ha barnet med i dusjen, på fanget på do og i sjal resten av tiden. Måtte legge meg og bli i sengen når barnet skulle sove. 

Barnet begynte å prate veldig tidlig og var tidlig ute med å forstå og gjøre seg forstått. Motorikken var helt gjennomsnittlig. 

Anonymkode: 0b0ee...1e5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnet vårt hadde veldig stort behov for kroppskontakt, og har alltid vært urolig om nettene. Nå er barnet 8 år, og våkner fremdeles innimellom på nettene og gråter. Og trenger fremdeles hjelp for å sovne. 

Vi ser at natturoen øker om barnet er utsatt for mange inntrykk, f.eks. Bursdagsselskap, turdag på skolen.. 

Som baby var barnet veldig skeptisk til at andre holdt henne. Var vel totalt 2 stk utenom oss foreldre som var godkjent av henne. Hylgråt med en gang andre ville holde. Mine søsken fikk aldri holde henne som baby. 

Veldig selektiv til andre mennesker generelt. Når hun startet i bhg aksepterte hun bare en av de voksne, og ingen andre fikk holde/trøste. Ønsket helst å leke alene. 

Veldig svingene humør som både 1 åring og nå som 8 åring. Veldig kort vei til totalt sammenbrudd. 

Utviklet seg normalt fysisk, men var veldig tidlig med å snakke. Hadde tidlig lange setninger. 

Viste tidlig et veldig kontrollbehov. Har kledd seg selv og valgt klær selv siden hun var 1,5 år gammel. 

Er under utredning nå. 

Anonymkode: 3ffde...c6e

Selektiv mutisme? Autisme? 

Anonymkode: 4bca3...497

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt barn er det de kaller høysensitiv. Det var tydelig fra første dag. Var mye våken allerede som nyfødt. Skulle alltid ha med seg alt som skjedde rundt og var ikke interessert i å være med noen andre enn meg (mor) Sov kun 30 minutter i strekk og det tok timesvis å få lagt igjen. Det var gråt ved ethvert forsøk fra andre på kos, bæring og lek. Skulle bæres overalt og ha mor inntil hele dagen og natten. Våknet dersom jeg gikk ut av sengen. Ville ikke være rundt andre babyer eller barn. Det meste endte med gråt. Dette ble litt bedre rundt 1 år da barnet kunne omgås andre med litt avstand uten å gråte. 

Var naturlig nok totalt utslitt etter måneder uten søvn der jeg ikke kunne gå på do, dusje eller lage mat uten gråt. Endte til slutt med å ha barnet med i dusjen, på fanget på do og i sjal resten av tiden. Måtte legge meg og bli i sengen når barnet skulle sove. 

Barnet begynte å prate veldig tidlig og var tidlig ute med å forstå og gjøre seg forstått. Motorikken var helt gjennomsnittlig. 

Anonymkode: 0b0ee...1e5

Hva er veldig tidlig å prate?

Anonymkode: f7261...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde tidlig og godt språk nettop var indikasjoner på at man IKKE har autisme? Er ikke sent og lite språk en av de vanligste "trekkene"?

Det trodde jeg også, samme med god øyekontakt som en nevnte på sin med autisme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De med høytfungerende autisme/asperger har normal utvikling innen språk. Er veldig intelligente. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en bok og kjenner meg godt igjen i hvordan særlig sensitive personer blir  beskrevet. Tror nok at både min datter og meg selv er høysensitive. Jenta mi var veldig rolig og grei som baby. Skrek lite, og var typisk "sovebaby" både dag og natt. Vi samsov og hun var mye i fanget mitt og hang på puppen. Ikke klistremerkebaby, for det gikk helt fint om jeg ville ta meg en dusj.  Hun likte godt å sove i vogn, også når jeg stoppet å trille.

Jeg er ikke så veldig sosial og gikk sjelden på kafe og slikt. Var på babysvømming og på babysang men hun var ikke blant de babyene som ble utsatt for mest inntrykk, så jeg vet egentlig ikke hvordan hun ville reagert på å bli overstimulert... Hun var ikke så interessert i å komme seg opp og fram i starten, hun var fornøyd med å ligge i babygymmen eller å sitte og observere. Begynte sent å rulle rundt og krabbe. Ganske sen med språket også, hun sa ca 10 ord da hun var halvannet. Dvs jeg følte at hun var sen, men helsestasjonen reagerte ikke på noe, verken språklig eller motorisk. Hun gikk ved 14 måneder og har hatt en gjennomsnittlig utvikling, så hun tok det jo igjen. 

Hun er 6 år nå og går i første klasse. Hun er samvittighetsfull og opptatt av å gjøre ting ordentlig. Foreløpig er leksene enkle, uten at det betyr at hun er blant de flinkeste i klassen. Hun er ikke den første til å kaste seg ut i ting.  Mens andre tryner og kommer seg opp igjen, så føler hun at å gå på trynet er en skikkelig nedtur, og hun venter med å slippe seg til hun mestrer en aktivitet. Sånn var det da hun lærte å gå og sykle, og å gå på ski. Hun gikk stødig da hun først begynte å gå, og har ikke falt på sykkel (ennå). Vet jo ikke hva som kommer av medfødte personlighetstrekk, og hva som skyldes oppdragelse. Prøver å la være å overbeskytte, og prøver å unngå å gå i fella at "dette liker hun sikkert ikke fordi jeg hater det selv" (17. mai f.eks er den mest slitsomme dagen jeg vet om, det er bare masse bråk og styr, og jeg vil helst slippe, mens hun elsker 17. mai). Når det gjelder ting hun ikke liker, så kan jeg jo ikke pushe for hardt heller. Må finne en balanse. 

Anonymkode: 56ae0...20d

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 16.36):

De med høytfungerende autisme/asperger har normal utvikling innen språk. Er veldig intelligente. 

De er ikke intelligente fordi de har høyt fungerende autisme, men de kan være intelligente til tross for at de har høyt fungerende autisme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 16.36):

Det trodde jeg også, samme med god øyekontakt som en nevnte på sin med autisme.

Jeg har en med høytfungerende autisme, og han har aldri hatt problem med blikk kontakt med de nærmeste, helt normal utvikling med språk, tidlig ute motorisk. Men han sliter med blikk kontakt med andre.

Anonymkode: ee8f3...98b

AnonymBruker
Skrevet

Min datter med asperger har også høy score på WISC-evnetest, snakket før hun kunne gå, osv. Mange aspergere har høy intelligens, men sliter på mange andre områder i livet...

Uansett, med henne trodde jeg først at hun bare var veldig sensitiv. Vanskelig å finne klær og sko som hun taklet å ha på seg, tåler ikke å komme borti metall, og det å få vann på kroppen er visstnok veldig ubehagelig. Det verste er likevel den ekstreme varheten for lyder.

Anonymkode: 70a9c...7ce

Skrevet

Ingen autism eller ADHD diagnos men sensitivt barn. Fick i tonåren behandling för social ångest./fobi
Hög empatisk förmåga och känslig för kritik.

Som baby alltid glad men hade nattskräck och kunde sällan somna lugnt/roligt. Varken vagn, famn, amning  eller säng lugnade ner. Ofta var det bäst att hon fick skrika ut sin sömnsvårighet - så sov hon också bra. Hälsosyster såg inga problem med det. (Kändes dock hemskt).

Gick vid 8 månaders ålder och sprang vid 11–12 månader. 

Inskolning i barnehagen gick utan problem, det var samma avdelning som storebror så hon var trygg i lokalen, med flera av de andra barnen och personalen redan innan start. 

Fantastiskt känsloregister från total glädje till total förtvivlan. Ledsen över urväxta kläder men superglad över nedärvda (åhhh… har söskenbarnet mitt haft den kjolen!)

Empatin är stor; minns förtvivlan när hon såg Odjuret och skönheten  slutscenen där odjuret blir prins. Förtvivlat gråtande hulkade hon ”men han var ju fin som han var!”

Osäker på nya situationer och väldigt blyg inför nya människor. Simskola var en utmaning så hon först behövde SE vad alla skulle göra och ville sen göra den övningen när alla andra gjorde nästa. 

Ogillar att träffa nya människor men älskar sitt kompisgäng. 

Talangfull och duktig sångerska och musiker idag. 

AnonymBruker
Skrevet

Datter født 2012. Hadde korre økter med søvn første året. Måtte kjøre bil eller gå tur for å sovne . Våknet veldig lett.

Spiste greit,  sov ikke gjennom en natt før hun var ca 2.5 år. Gråt og ville gjemme seg ved lyder som støvsuger, gressklipper, brannalarm, gresstrimmer etc. 

God språklig, snakket lange setninger før hun var 2 år. Har siden da stilt store spm, grubler mye, er forsatt veldig avhenging av kontroll, er veldig pliktoppfyllende og veldig redd for å gjøre/si noe feil  slik at hun får kjeft.  

Tar kritikk eller utsagn som oftest veldig personlig. 

Klarer seg bra på skolen, får lett venner.

Har vært mer sen på det emosjonelle,  det å bli trygg nok til å gjøre ting uten oss(dra på besøk, overnatte,  være i bursdag,  etc). Det ble aktuelt på skolen.

Vi har sittet med henne til hun sovnet fram til juleb i fjor....da var hun fylt 10. Denne sommeren har hun for første gang overnattet 3 netter hos mormor(hennes ønske). Tøft for henne, men hun gjennomførte ❤️

Vi har aldri tenkt noen utredning, men blir usikker når jeg har lest innlegg over her......burde vi?bhg og skolen har ikke nevnt noe om det . 

Anonymkode: 40a49...0c8

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 6 år nå.

Svært krevende som baby. Ekstremt behov for kroppskontakt. Trengte veldig mye støtte for å sovne og sove. Sov kun med konstant kroppskontakt dag som natt i 9 måneder. Trengte konstant kroppskontakt for å sove om natta i ytterligere 6-7 måneder. Kunne ikke en gang gå på do uten at hen våknet.

Reagerte på omgivelsene, og det ble veldig fort for mye. Svært skeptisk til fremmede, dvs. alle andre enn oss foreldre. Vi har veldig mye hjemme og hadde det rolig. Deltok på noe, men det var hylskriking både i bil og vogn. Brukte bæreselen masse. Vogna ble knapt brukt det første halvåret 

Han er var på omgivelsene. I barnehagen ble det fort mye, og han måtte trekke seg tilbake, lese en bok o.l.. Dette kan også henge sammen med at han er introvert. Han er et rolig barn, liker å være hjemme og er svært glad i bøker, pusle, bygge lego o.l. Barnet viste veldig tidlig interesse for bøker, langt tidligere enn de to andre søskenene.

Han begynte å snakke da han fylte to år (altså veldig gjennomsnittlig), men fikk raskt et komplisert språk, og har svært godt ordforråd og uttrykksmåter. Det skyldes nok mest interessen for bøker og språkstimulering fra vår side.

Vi har hele tiden vært bevisste på å finne riktig mengde aktivitet og input. Barnet må utfordres, men det er ingen grunn til å presse barnet helt ut av toleransevinduet.  Vi voksne måtte være med i bursdager helt til det siste halvåret i barnehagen

Det går greit på skolen. Ingen mistanke om diagnoser, ingen utredning. Utelek er krevende for barnet (mye som skjer), og vi har en ordning der han får leke noe mer inne på SFO (etter skolen). Vi foreldre er opptatt av at han også skal måtte leke ute. Altså ta litt hensyn, men også utfordre og øve. 

Også i dag har barnet svært stort behov for kos og kroppskontakt, støtte ved soving, mye hjemmetid og alenetid.

Anonymkode: aea36...ba4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 10.40):

Ja. Mitt er testet av ppt og havner i kategorien evnerik (barn med stort læringspotensial). 

Anonymkode: 90061...b0d

Mitt også…i tillegg til at hen har absolutt gehør. 
Var en ganske normal, men tildels litt irritabel baby. Reagerte på mye uro i barnehagen, oppdaget etterhvert at hen f.eks fikk utslett når det f.eks var samlingsstund i barnehagen og alle barna satt tett og det var mye lyd og spesielt om noen sang høyt og falskt. 
- I situasjoner med mye lyd og mennesker, der hen ønsket å være, var det aldri noe problem. 

Leste raskt voksnes kroppsspråk og stemmebruk og kunne bli litt vanskelig om hen oppfattet at de trodde at hen kom til å bli vanskelig på forhånd, veldig godt språk, vokabular og flink til å uttrykke seg. Kunne utagere i barnehage og 1. klasse, spesielt om hen følte seg misforstått, eller det så ut som om den voksne var usikker. - Dette gjaldt ikke hjemme. 

Vi fikk hen utredet, bare for at lærere skulle skjønne at hen nok ikke hadde adhd og det viste seg at hen hadde stort læringspotensiale og nok var en ekstra sensitiv type. Har slitt med å finne sin plass blant de andre på skolen, men det har blitt atskillig bedre. 

Er litt « pysete» i forhold til mine andre barn, er nok også adskillig mer nevrotisk av seg og har høye krav til seg selv. Er svært lojal mot familien de hen har en god relasjon til, men kan være ganske skeptisk til folk generelt og blir lett skuffet over andre. Blir lett rørt, blir lett glad og lett irritert. 

Har en veldig god og gjerne litt underfundig humor, dette var tydelig svært tidlig. 

Lærer mer av seg selv, enn hen gjør på skolen, heldigvis har de skjønt dette og har begynt å slappe av litt om hen ikke har lyst til å terpe på ting hen synes er ufattelig kjedelig og kan fra før, fordi de ser at hen er god på prosjekter og gruppearbeid, samt å lære fra seg ting til andre ( uten at de på noen måter bruker hen som lærer). Er ikke spesielt skoleflink, selv om læringspotensialet er stort,, da hen ikke gjør ting hen ikke skjønner poenget med og  dessverre ikke er særlig interessert i å jobbe hardt med andre ting enn de som fenger. Kan mye mer enn man forventer av noen på den alderen på flere områder, samtidig som hen ikke er interessert i å gjøre alt som skolen legger opp til og er litt « lat». 

Kan mye historie, god på digitale medier, svært god på musikk, lager musikk, er svært kreativ, liker å uttrykke seg, spiller flere instrumenter, veldig flink verbalt. Har alltid hatt veldig god formsans. Kjører sin egen stil klesmessig. 

Anonymkode: 9a238...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg lest dette hadde nok eldste blitt kategorisert som ‘høysensitiv’ som baby… selv er jeg helt ganske sikker påmat jeg også er  det samme har jeg innsett nå som voksen. Reagerer sterkt på høye lyder, sterkt lys, masse bråk, og kaos. Blir veldig sliten av nye inntrykk og nye omgivelser og rutiner.

Men heldigvis har jeg vokst opp med en mor som ønsket sterkt at jeg var et frisk, intelligent barn som aldri ønsket å sette en diagnose på meg, og dermed har måttet jobbe rundt dette og lyktes veldig godt som voksen. Har samme tanke om egne barn. Ønsker for all del ikke å sykeliggjøre de, gi de diagnoser og masse fordeler, men heller jobbe både med og mot det de måtte ha for å takle voksenlivet best mulig med egne teknikker. 

Anonymkode: a7093...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Giin skrev (På 21.4.2023 den 8.48):

Det er veldig mange hensyn som må tas.

Av og påkledning kan ta en time, og skaper mye frustrasjon for barnet,da alt føles feil.

Barnet vil ikke ut av huset. Vil aldri være med på besøk eller aktiviteter. Vi må ofte bytte på å gå i selskaper, cuper,.. Da en av oss må være hjemme med barnet. 

Isolerer seg mye på rommet, trekker seg bort fra resten av familien. Spiser veldig lite, og veldig få matvarer.

Får hyppige meltdowns av bagateller. 

Føler egentlig at vi må gå på tå rundt barnet. 

At dere orker. 

Anonymkode: fd7d0...470

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

At dere orker. 

Anonymkode: fd7d0...470

Når man først har satt et barn til verden, har man jo ikke noe valg. Men hadde aldri akseptert den oppførselen med våre normalt fungerende barn da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde jeg lest dette hadde nok eldste blitt kategorisert som ‘høysensitiv’ som baby… selv er jeg helt ganske sikker påmat jeg også er  det samme har jeg innsett nå som voksen. Reagerer sterkt på høye lyder, sterkt lys, masse bråk, og kaos. Blir veldig sliten av nye inntrykk og nye omgivelser og rutiner.

Men heldigvis har jeg vokst opp med en mor som ønsket sterkt at jeg var et frisk, intelligent barn som aldri ønsket å sette en diagnose på meg, og dermed har måttet jobbe rundt dette og lyktes veldig godt som voksen. Har samme tanke om egne barn. Ønsker for all del ikke å sykeliggjøre de, gi de diagnoser og masse fordeler, men heller jobbe både med og mot det de måtte ha for å takle voksenlivet best mulig med egne teknikker. 

Anonymkode: a7093...e8c

Høysensitiv er ikke noen diagnose, antagelig er ca 20% av oss høysensitive. Det betyr rett og slett at en er ekstra mottagelig / sensitiv for inntrykk. Det er en naturlig variasjon. 

Anonymkode: 9a238...8cd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har to ganske sensitive barn. Det ene sov dårlig og var sent motorisk utviklet. Den andre motsatt. Normal språkutvikling på begge. Et av barna havner lett i konflikt med jevnaldrende, den andre mer sjenert men gråt lett og "låste seg" gjennom hele barneskolen. 

Ene skal utredes for autisme/adhd primært pga vansker i sosiale sammenhenger. Overtenker mye, alt som kan gå galt. 

Jeg er selv sensitiv og tar lett til tårene, føler ulike følelser ganske intenst, tankekjør konstant, blir sliten av mye stimuli (spes lyd). 

Anonymkode: d1049...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Mye uro (ikke gråt/kolikk, men mye annet besvær) og virket kronisk ukomfortabel første tre månedene. Utelukket låsning, stramt tungebånd og allergier. Skeptisk til fremmede. Var på lyder, skvetten, ville ikke ligge mye alene, men klarte fint å f.eks. sitte rolig på fanget lenge. Sen motorisk, tidlig språklig. 

Redd for jevnaldrende barn frem til 3 år, tryggere på barn som kan snakke. 

Anonymkode: 75bda...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...