Gå til innhold

Flere med angst eller traumer som blir trigget av å være forkjølet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres sikkert helt tåpelig ut. Har du vært utsatt for et stort traume eller sliter med angst, og så tåler du ikke en forkjølelse engang?

Det som trigger meg er når jeg blir så tett i nesa/bihulene. Jeg får en sånn panikkfølelse av å ikke føle at jeg får ordentlig luft. Det trigger traumene, og gjør meg redd, å føle at jeg ikke får puste. Andre forkjølelsesymptomer takler jeg, men akkurat den der å være så forbanna tett takler jeg utrolig dårlig. 

Flere som meg?

Anonymkode: e991c...c57

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette høres sikkert helt tåpelig ut. Har du vært utsatt for et stort traume eller sliter med angst, og så tåler du ikke en forkjølelse engang?

Det som trigger meg er når jeg blir så tett i nesa/bihulene. Jeg får en sånn panikkfølelse av å ikke føle at jeg får ordentlig luft. Det trigger traumene, og gjør meg redd, å føle at jeg ikke får puste. Andre forkjølelsesymptomer takler jeg, men akkurat den der å være så forbanna tett takler jeg utrolig dårlig. 

Flere som meg?

Det er ikke tåpelig, det er normalt å kan bli trigget av slike ting. Kroppen husker, så dersom det kommer noenlunde like symptomer som når man har angst- kan det absolutt bli trigget. 
Man kan få angst av å få høy puls ved gåing/trening, man kan få angst av lyd osv, så ikke tenk at du er tåpelig. ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå det. Ikke helt det samme, men jeg føler alle vonde tanker dukker opp når jeg har feber og alt blir forsterket. Hadde influensa i februar samt feber. Jeg lå å sov på sofaen våknet og sovnet da jeg hadde feber og drømte mye. Så dukket tanker om hva jeg sa og gjorde f.eks for ti år siden og jeg lå å skammet meg og følte meg skikkelig ille. Nå som jeg er frisk, så plager disse tankene ikke meg i det hele tatt 

Anonymkode: 1356d...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at helt alminnelige ting kan trigge angst, spesielt etter traumer.❤

Selv har jeg problem med stoler der man kan justere ryggen og høyden. Når ryggen flytter på seg er det som om jeg ikke får puste. Jeg vet rasjonelt hvorfor jeg føler det slik, for kroppen husker godt, men det er ingen rasjonell grunn til å få panikk av å justere en simpel hagestol🙈

Anonymkode: 6374c...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Tror jeg også har det litt sånn, og prøver å unngå å bli syk så langt jeg kan. Blir nok mest trigget av smitterisiko og at samfunnet nå er tilbake til at alle forkjølte går rundt og hoster og nyser i offentligheten igjen. Akkurat det var fint for meg under pandemien. At folk tok hensyn. 

Anonymkode: aff3c...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Flere som meg?

Jeg har vært igjennom vold av alle variasjoner, og er lungesyk. (Ikke sammenheng). Når lungene blir dårligere så trigges traumer. Jeg har kraftig pollenallergi også, og det samme skjer igjen. Jeg har blant annet vært utsatt for en del omganger med kvelertak, og blir jeg tettere så kommer minnene om og kunne klare å puste. Så ja dette er velkjent. Jeg prøver og minne meg på her og nå. Om det er heftig kan jeg også presse meg på en tøffere tur, gjerne litt høyt med utsikt, evt ut mot havet, for å kjenne på at kroppen funker, og jeg får til og puste. Selvsagt er lungene mine veldig dårlige er ikke en topptur helt det jeg skal gjøre, men om det ikke er så galt, men triggende likevel, kan jeg finne en topp som ikke er så høy, men som likevel gir meg en følelse av kontroll og mestring. Ut mot havet klarer jeg normalt uavhengig av form.

For noen hjelper det også å fokusere på pusten, for meg trigger det mer, men der er vi ulike. Her og nå er alltid greit og minne meg selv på da. 

Føler med deg, og skjønner det er plagsomt. 

Anonymkode: dfc75...8e5

Skrevet

Du er alt annet enn tåpelig. Selv en duft, kan jo trigge reaksjoner. Det er noe med at følelsen av at kroppen "gjør som den vil", forsterker ubehaget. Man mister litt kontroll, selv om selve sykdommen er uskyldig :gruppeklem:❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Flere som meg?

Ikke rart. Pusteproblemer trigger overlevelsesinstinktet. Har du hørt om å hyperventilere med vilje som eksponeringsterapi? Veldig vanlig, nettopp fordi anpustenhet og høy puls trigger angst og panikk. Slik kan man øve seg på symptomene. Alle psykologer er kjent med teknikken

Anonymkode: 2bd54...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...